مجید سرسنگی:

سیاست و برنامه‌ای برای هنر مقاومت وجود ندارد

مدیر کار گروه بخش هنر دومین کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) تعداد آثار مورد بررسی در این گروه را 10 اثر عنوان کرد و گفت: وجود کاستی‌ کتاب در این زمینه به سیاست‌گذاری‌های غلط در حوزه هنر باز می‌گردد.
کد خبر: ۲۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۱ - 15August 2013

سیاست و برنامه‌ای برای هنر مقاومت وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مجید سرسنگی، مدیر کار گروه بخش هنر دومین کتاب سال مقاومت بینالملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) خبر داد: هیات شناسایی و انتخاب کتاب با موضوع هنر مقاومت در دومین دوره برگزاری این جشنواره ده اثر را شناسایی و به کارگروه هنر ارجا دادهاند. شناسایی آثار در این بخش ادامه دارد و تا دو هفته آینده، اثر برتر توسط داوران مشخص میشود.

وی افزود: کتابهای که با موضوع هنر مقاومت در اختیار کارگروه هنر قرار گرفتهاند. بیشتر به هنرهای تجسمی و عکس اختصاص دارند و کمتر اثری با موضوع نقاشی، گرافیک، خوشنویسی، هنرهای نمایشی، سینما، تئاتر و موسیقی منتشر شده است. به همین دلیل ناچاریم اثر منتخب را از میان آثار ارسالی انتخاب کنیم.

سرسنگی در پاسخ به چرایی تولید پایین کتاب با موضوع هنر مقاومت گفت: کم کاری در حوزه هنر مقاومت امری عمومی در فضای هنری کشور است و هنرمندان کمتر اثری منطبق با ارزشهای جامعه خلق میکنند. به همین دلیل تعداد این آثار در حوزه هنر انگشت شمار است و از نظر کیفی هم قابل توجه نیست.

وی ادامه داد: وجود این کاستیها به سیاستگذاری های غلط در حوزه هنر باز میگردد و ارتباطی به مساله بودجه ندارد. زیرا برای دیگر موضوعات هنری هر ساله آثار بسیاری تولید میشوند، اما نبود سیاستگذاری درست در این زمینه باعث شد تا هنرمندان با مقوله هنر مقاومت برخورد جدی نداشته باشند و این جدیت در تولید آثار هنری حوزه مقاومت باید از سوی مدیران تبیین شود.

سرسنگی افزود: پیشنهاد ما به مدیران و مسوولان فرهنگی ایجاد برنامهریزی و سرمایهگذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای هنر مقاومت و قائل شدن جایگاه برای این شاخه از هنر در کشور است.

مدیر کار گروه هنر ادامه داد: مساله دیگری که باید به آن توجه داشت شناساندن حوزه مقاومت به هنرمندان است. مانند اتفاقی که برای هنرمندان حوزه دفاعمقدس رخ داد. برخی از این افراد فضای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را تجربه نکرده بودند اما به واسطه برنامهریزی متولیان فرهنگی برای معرفی و شناساندن آن به هنرمندان زمینه خلق آثار فراهم شد. این اتفاق باید برای هنر مقاومت هم رخ بدهد و مدیران فرهنگی از آن حمایت کنند.

وی درباره تاثیر بینالمللی شدن این کنگره بر هنر مقاومت گفت: این جایزه ادبی بر همه ارکان و ساختار کشور تاثیرگذار است و در طول یک دوره برگزاری خود هم تاثیر عمیقی بر بدنه هنر داشته است. اضافه شدن بخش بینالملل به جایزه ادبی شهید آوینی باعث انتقال تجربیات هنرمندان، آشنایی با روال و جریان مقاومت در دیگر کشورها و نگاه جدیتری به مقوله کتاب خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار