معاون عملیات پلیس راهور در گفت‌و‌گو با دفاع مقدس:

تردد از خطوط ویژه در همه ساعات شبانه روز ممنوع است

معاون عملیات پلیس راهور با اعلام اینکه ممنوعیت تردد از خطوط ویژه در تمامی ساعات شبانه روز اجرا می‌شود، گفت: اگر وسیله نقلیه غیرمجاز در حال عبور از مسیر خط ویژه با وسیله نقلیه مجاز که اشتباه حرکت می‌کند، برخورد کند، وسیله نقلیه غیرمجاز مقصر است.
کد خبر: ۲۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸ - 07June 2014

تردد از خطوط ویژه در همه ساعات شبانه روز  ممنوع است

سرهنگ «علیرضا جهانگیری» معاون عملیات پلیس راهور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، اظهار داشت: توسعه خطوط ویژه و جداسازی معابر برای وسایل نقلیه عمومی در شهرها موجب تسهیل تردد و عدم تجاوز خودروهای غیرمجاز به خطوط عبوری وسایل نقلیه مجاز میشود. متاسفانه برخی رانندگان متخلف بدون توجه به حقوق مردم و رانندگان اقدام به عبور از خط ویژه میکنند و ضمن ارتکاب تخلفات رانندگی تصادفات ناگواری را به وجود میآورند.

وی ادامه داد: حداکثر سرعت وسایل نقلیه مجاز در مسیرهای ویژه نباید از حداکثر سرعت مجاز تعیین شده در معابر بر اساس ماده 126 آیین نامه راهور و تابلوهای نصب شده بیشتر باشد. برخی رانندگان فکر میکنند چون به این مسیرها سریع السیر گفته میشود، میتوانند با هر سرعتی تردد کند در حالی است که عنوان سریع السیر به این دلیل به این خطوط داده میشود که مسیری اختصاصی است و وسایل نقلیه غیرمجاز در آن وارد نمیشوند.

معاون عملیات پلیس راهور با اعلام اینکه ممنوعیت تردد از خطوط ویژه در تمامی ساعات شبانه روز اجرا می شود، اذعان کرد: هنگامی که پلیس تشخیص دهد وضعیت ترافیکی سنگین است میتواند با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی اجازه تردد سایر خودروها را در خطوط ویژه بدهد.

سرهنگ جهانگیری با بیان اینکه در مسیرهایی که با نصب علایم راهنمایی و رانندگی و موانع فیزیکی مانند نرده به عنوان مسیر ویژه تعیین شده است اگر خودرویی وارد آن شود مرتکب تخلف عبور از محل ممنوع شده است، تاکید کرد: برخی وسایل نقلیه نیز که به لحاظ نوع ماموریت و ضرورت دارای مجوز از پلیس راهور هستند، میتوانند در این خطوط حرکت کنند.

وی در مورد تردد برخی خودروها با پلاک شخصی در خطوط ویژه گفت: اتوبوسها و مینیبوسهای شرکت واحد که در حال جابجایی مسافر هستند، میتوانند از این مسیر تردد کنند. ضمن اینکه خودروهای آتش نشانی که به وسایل اطفای حریق مجهز هستند و در حال ماموریتند میتوانند از این مسیر عبور کنند. همچنین آمبولانسهای ویژه فوریتهای پزشکی نیز اجازه تردد از خط ویژه را دارند. این در حالی است که خودروهای خدمات انتظامی پلیس که مجهز به دستگاههای اخباری سمعی و یا بصری فعال هستند به همراه اتومبیلهای خدمات امنیتی که مجهز به چراغ گردان و آژیر هستند میتوانند در این خطوط رفت و آمد داشته باشند.

معاون عملیات پلیس راهور در مورد وقوع تصادفات در خطوط ویژه گفت: اگر دو وسیله نقلیه غیرمجاز هر دو در جهت موافق مسیر ویژه حرکت کرده و با هم تصادف کنند با در نظر گرفتن تخلف عبور از محل ممنوع برای هر دو راننده علت اصلی تصادف توسط کارشناسان راهنمایی  و رانندگی مشخص میشود.

جهانگیری در پایان گفت: خودرویی که به منظور تغییر مسیر حرکت خط ویژه را قطع کند چنانچه که با وسیله نقلیهای که به صورت غیرمجاز از مسیر ویژه حرکت می کند تصادف کند، وسیله نقلیه غیرمجاز که در حال عبور از مسیر خط ویژه است، به عنوان مقصر شناخته میشود.

نظر شما
پربیننده ها