یازده ملوان از جمله چند ایرانی از چنگ دزدان دریایی سومالی آزاد شدند

یازده ملوان که در بین آن‌ها اتباعی از ایران نیز حضور دارند، پس از گذشت بیش از سه سال، روز گذشته از اسارت دزدان دریایی سومالی آزاد شده‌اند.
کد خبر: ۲۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳ - 08June 2014

یازده ملوان از جمله چند ایرانی از چنگ دزدان دریایی سومالی آزاد شدند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، شبکه الجزیره اعلام کرد: گروهی از ملوانان ربوده شده به دست دزدان دریایی سومالی، روز گذشته آزاد شده و به سلامت وارد کنیا شدهاند. این خبر را افراد دخیل در روند آزادی ملوانان اعلام کردهاند.

این یازده ملوان تبعه کشورهای پاکستان، بنگلادش، سریلانکا و ایران، خدمه کشتی مالزیایی به نام «امویآلبدو» هستند که در نوامبر سال 2010 در فاصله 1500 کیلومتری ساحل سومالی در حالی که از امارات عازم کنیا بود، توسط دزدان دریایی دزدیده شد.

«عبدی یوسف حسن» فرماندار منطقه «گالمادوگ» سومالی روز شنبه اعلام کرد که این افراد بدون پرداخت آنکه هرگونه باجی به دزدان دریایی پرداخت شود، آزاد شدهاند.

با این حال، «جان استید» سرهنگ سابق ارتش انگلیس که در چند سال گذشته در جریان مذاکرات آزادسازی این افراد قرار داشته، به رسانهها اعلام کرده که این ملوانها پس از شکستن یک پنجره، از دست دزدان دریایی فرار کرده و سپس توسط نیروهای امنیتی سومالی نجات یافتهاند. به گفته استید، همه این افراد در سلاامت به سر میبرند.

 کشتی «امویآلبدو» در زمان ربایش 23 خدمه داشت، که هفت نفر از آنها در سال 2012 آزاد شدند. پنج نفر از خدمه نیز در زمان حمله دزدان دریایی و پس از آن در جریان غرق شدن کشتی، جان خود را از دست دادند.

 بنا بر اعلام «نیک کی» فرستاده سازمان ملل به کنیا، ملوانهای آزاد شده طی چند روز آینده به کشورهای خود بازمیگردند.

در طول سالهای اخیر، دزدان دریایی به مشکلی در مسیر کشتیرانی سواحل سومالی تبدیل شدهاند، هرچند که تعداد حملات این گروهها در دو سال گذشته به واسطه افزایش گشتزنی نیروهای امنیتی و همچنین همراهی نیروهای مسلح با کشتیهای عبوری، کاهش یافته است.

بنا بر گزارش بنیاد «آینده زمین آمریکایی» دزدان دریایی در مسیرهای پرترد خلیج عدن و شمال غرب اقیانوس هند، 160 میلیون دلار درآمد داشتهاند. حملات این گروهها در سال 2011 ضرری 7 میلیارد دلاری به اقتصاد جهان وارد کرده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار