عبدالحسین روح‌الامینی:‌

خورشید تابان تسخیرلانه دچار حاشیه و کسوف نمی‌شود/ برخی با گذشت زمان یا خستگی نظرات‌شان عوض می‌شود/ جریان نفوذ خودش را بازسازی کرده است

یکی از فاتحان لانه جاسوسی گفت: خورشید فروزان تسخیر لانه جاسوسی و به تعبیر امام انقلاب دوم که بزرگتر از انقلاب اول بود، آنقدر درخشان است که دچار کسوف و خسوف در طول تاریخ نمی‌شود.
کد خبر: ۲۱۱۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸ - 02November 2016
خورشید تابان تسخیرلانه دچار حاشیه و کسوف نمی‌شود/ صداوسیما عجز و لابه بازرگان را بازپخش کند/ برخی با گذشت زمان یا خستگی نظرات‌شان عوض می‌شود/ جریان نفوذ خودش را بازسازی کرده استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بنای استکبار ستیزی انقلاب اسلامی از خیلی وقت قبل از پیروزی انقلاب و همزمان با اعتراض امام به لایحه کاپیتولاسیون و مصونیت قضائی آمریکایی‌ها در آبان 43 گذاشته شده بود و 13 آبان سال 58 فقط آجر دیگری بر بنای حضرت روح‌الله گذاشته شد و دانشجویان خط امام این فرزندان خلف روح‌الله به درستی به سمت اشغال سفارت آمریکا رفتند.

تنها یک روز بعد از این اتفاق یعنی روز 14 آبان سال 1358 دولت موقت به نخست‌وزیری بازرگان استعفا کرد و این رخداد اولین و مهم‌ترین پس لرزه تسخیر لانه جاسوسی بود؛ اتفاقی که تفکر بازرگان را به صورت رسمی در مقابل تفکر امام قرار داد و خط بندی‌های سیاسی اوایل انقلاب از همان زمان به صورت جدی شروع شد.

استعفای شتابزدۀ رئیس دولت موقت به این امید مطرح شد که امام خمینی واکنش نشان داده و دانشجویان را برای تخلیۀ محل اشغال‏ شده تحت فشار بگذارد؛ اما امام بلافاصله استعفا را پذیرفته و با عنوان «انقلاب دوم» از حرکت انقلابی دانشجویان حمایت کردند.

بنابراین قطعا تسخیر لانه جاسوسی یکی از نقاط عطف و اوج انقلاب اسلامی در کمتر از یکسال بعد از پیروزی انقلاب است؛ هرچند که برخی انقلابی‌های سابق، به خاطر خستگی از این راه پر فراز و نشیب از ملت ایران عذرخواهی کنند.

در این گفت‌وگو استمرار تفکر بازرگان نسبت به آمریکا در دولت‌های مختلف، مواجه با آمریکا در دوران جدید و مساله نفوذ در پس تسخیر سفارت آمریکا و سیاست‌های استکبار ستیزانه جمهوری اسلامی در دوران پسابرجام مرور شده است.

عبدالحسین روح‌الامینی یکی از دانشجویان پیرو خط امام حاضر در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی است. او که امروز استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران است، در آن حادثه به عنوان یکی از دانشجویان و به نمایندگی از این دانشگاه حضور داشت.

آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفت‌و‌گو با عبدالحسین روح‌الامینی است:

عبدالحسین روح‌الامینی یکی از دانشجویان پیرو خط امام حاضر در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در پاسخ به این سوال که  چه اتفاقی افتاد که از 22 بهمن تا 13 آبان دانشجویان تصور کردند باید به سراغ سفارت آمریکا بروند؟ آیا برنامه قبلی برای این کار وجود داشت،گفت: قطعاً کاری مثل تسخیر لانه جاسوسی لحظه‌ای صورت نمی‌گیرد و تمیهدات و مقدماتی دارد؛ اما اینکه از زمان خیلی قبل‌تر باشد باید بگویم اینگونه نبود.

وی افزود: با فاصله اندکی از آن حادثه، برنامه‌ریزی صورت گرفته بود؛ اما «چرایی» کار برنامه‌ریزی نشده بود. انگیزه‌ای که در ذهن افرادی که پیشنهاد این کار را داشتند و دنبال کردند شکل گرفته بود این بود که در اواخر تابستان 58 بعد از نزدیک 9 ماه از شروع کار دولت موقت و پیروزی انقلاب اسلامی، شرایط کشور در بخش‌های مختلفی به نقاط بحران رسیده بود.

اگر دخالت به موقع امام نبود اکنون معلوم نبود که کردستان چه وضعیتی داشت

روح‌الامینی با بیان اینکه به لحاظ اجتماعی، امنیتی و سیاسی به شدت آشفتگی در کشور وجود داشت، یادآور شد: زمزمه‌های جدایی‌طلبی در کردستان، سیستان و بلوچستان، ترکمن‌صحرا و برخی نقاط دیگر زمزمه‌ها از تحرکات به مرحله اقدامات رسیده بود که فیلم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا گوشه‌ای از این وضعیت را نمایش می‌دهد. چند نفر پاسدار در برابر 12 هزار نیروی مسلح تجهیز شده که دنبال اشغال کردستان بودند و اگر دخالت به موقع امام و پایمردی افراد حاضر در آن صحنه نبود، معلوم نبود که الان کردستان چه وضعیتی داشته باشد.

بازرگان بارها در ماه‌های قبل از تسخیر لانه جاسوسی، ناتوانی خود را اعلام کرده بود

دانشجوی سابق پیرو خط امام با اشاره به ناتوانایی دولت لیبرال‌مسلک مرحوم بازرگان در اداره کشور تصریح کرد: نهادهای رسمی و ثابتی وجود نداشت و  همه امور موقت بود؛ همچنین قانون اساسی در دست تهیه و تصویب نشده  بود و مرحوم بازرگان بارها در ماه‌های قبل از تسخیر لانه جاسوسی، ناتوانی خود را با این عنوان که دوست دارم خود را از زیر بار مسئولیت خلاص کنم، در مصاحبه‌های تلویزیونی و محافل دیگر اعلام کرده بود که در چنین وضعیتی معلوم نبود با تداوم کار آنها اوضاع کشور به کجا خواهد رسید.

همه اتفاقات قبل از تسخیر لانه، چیزی شبیه کودتای 28 مرداد 32 را در اذهان تداعی می‌کرد

روح‌الامینی ادامه داد: در وضعیت بین‌الملل نیر شاهد بودیم که باقی‌مانده‌های رژیم سابق و بالاخص فراری‌های از کشور، زمزمه تجمع و راه‌اندازی تشکیلات در عراق و ترکیه راه انداخته بودند. سیگنالی که بعدها اضافه شد این بود که آمریکا به بهانه درمان محمدرضا پهلوی او را به آمریکا دعوت کرده و همه اینها چیزی شبیه کودتای 28 مرداد 32 را که در شرف وقوع بود در اذهان تداعی می‌کرد.

وی افزود: برای انقلابی که هنوز نهادهای رسمی‌اش شکل نگرفته و چند ماه بیش از پیروزی‌اش نمی‌گذرد، حرکت‌های تجزیه‌طلبانه‌ای در خوزستان، کردستان و مناطق دیگر کشور مخابره می‌شد و نوعی وادادگی هم در قبال آمریکایی‌ها و غربی‌ها در متصدیان امور، آشکار بود. این مسئله در ذهن دانشجویان شکل گرفت که حرکتی انقلابی را صورت دهند که آمریکا متوجه شود ما در برابر آنها سرپا ایستاده‌ایم و درخواست استرداد و محاکمه شاه را داریم و این نقطه‌ کانونی تجمع اعتراضی بود.

گروگان‌ گرفتن 444 روزه، انتخاب اولیه ما نبود

دانشجوی سابق پیرو خط امام با تاکید بر اینکه  گروگان‌ گرفتن 444 روزه، انتخاب اولیه ما نبود، خاطرنشان کرد:انتخاب اولیه اعلام یک حرکت اعتراضی به پذیرش شاه از سوی آمریکا بود و اینکه راه حل شرایط کشور اعتماد به دشمن مثل آمریکایی نیست که هنوز در دخالت و نفوذ درایران و همچنین حمایت از رژیم ستم‌شاهی مثل دههای قبل ایستادگی می‌کند.

احتمال بازگشت شاه توسط آمریکا نقطه کانونی تصمیم اعتراضی دانشجویان بود

روح‌الامینی ادامه داد: آمریکا نه تنها رفتار خود را با ما عوض نکرده بود بلکه فردی را که مردم ایران او را به عنوان یک جرثومه فساد از کشور اخراج کرده بودند پناه می‌داد و می‌خواست او را به کشور برگرداند و این امر نقطه کانونی تصمیم اعتراضی بود که در مهرماه 58 شکل گرفته و شناسایی‌ها انجام شد.

دانشجوی سابق پیرو خط امام در تشریح نحوه شناسایی‌ها قبل از اشغال سفارت تصریح کرد: این شناسایی‌ها از ساختمان‌های بلند اطراف سفارت تا طبقه دوم اتوبوس‌های 2 طبقه‌ای که از جلوی سفارت عبور می‌کردند، شروع و یا به بهانه اخذ ویزا به داخل سفارت آمریکا می‌رفتند و شناسایی‌ها صورت می‌گرفت و برنامه‌ریزی تسخیر نیز براساس همین شناسایی‌ها انجام شد.

وی در تشریح دلیل انتخاب روز13 ابان برای این اقدام گفت: زمان مناسبی که برای این کار در نظر گرفته شده بود 13 آبان بود چون روز 13 آبان 57 و روبه‌روی دانشگاه تهران، کشتار دانشجویان توسط رژیم پهلوی صورت گرفته بود و به مناسبت این سالگرد این کشتار، یک راهپیمایی از خیابان طالقانی به سمت دانشگاه تهران برنامه‌ریزی شد. پس شرایطی در کشور پیش آمده بود که دانشجویان را بدین حرکت اعتراضی وادار می‌کرد.

روح‌الامینی با بیان اینکه حرکتی شبیه تسخیر لانه جاسوسی در اول انقلاب توسط مارکسیست‌ها نیز انجام شده بود، اظهار داشت: این افراد پس از چند ساعت تجمع، متفرق شده و ناکام مانده بودند؛ اما بدنه تسخیر لانه جاسوسی انجمن‌های اسلامی دانشجویی بودند که 3 سابقه مشخص آنها موجب آشنایی بین هم بود. یعنی بدنه دانشجویی مسلمان انقلابی که قبل از انقلاب در قالب کتابخانه یا کوهنوردی در دانشگاه فعال بودند، در سال منتهی به انقلاب کانون راهپیمایی‌ها و متینگ‌های مردم دانشگاه تهران بود.

وی ادامه داد: کسانی که این مراسمات را اداره می‌کردند افرادی بودند که بعد از انقلاب در قالب انجمن‌های اسلامی تشکیلات خود را راه انداختند. انجمن‌های اسلامی دانشجویان و سازمان دانشجویان مسلمان با هم ارتباط گرفتند که برای مردم و مناطق محروم و روستاها چه کاری انجام دهند.

نهاد انقلابی جهاد سازندگی را بدنه دانشجویی تسخیرکننده لانه جاسوسی تشکیل دادند

دانشجوی سابق پیرو خط امام اظهار داشت: نهاد انقلابی جهاد سازندگی را همین بدنه تشکیل دادند و در تابستان 58 برای تصمیم‌گیری در مورد وضعیت مردم  دور هم جمع شدند و همین مسئله باعث آشنایی این مجموعه‌ها با هم شد و همین افراد در انتهای تابستان 58 دفتر تحکیم وحدت را راه انداختند و طراحان و هدایت‌کنندگان دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی بودند.

روح‌الامینی با اشاره به سه تشکل انجمن اسلامی دانشجویان،دفتر تحکیم وحدت و جهاد سازندگی به عنوان فعالین این حرکت دانشجویی تصریح کرد: بدنه همان بدنه دانشجویان پیرو خط امام بود و این یعنی جنبش دانشجویان مسلمانان دانشگاه‌های کشور، هدایت کننده این جریان بودند. این افراد یک گروه خاص، یک دسته از افراد و یا جریانات سیاسی نبودند و برای مثال چند دانشگاه اعم از دانشگاه تهران، پلی‌تکنیک و شهید بهشتی در این امر دخیل بودند. یعنی قاطبه این دانشجویان نخبه، اصیل و فعالین این دانشگاه‌های کشور بودند که پای این کار ایستادند.

تسخیر سفارت اعلام موضع جنبش دانشجویی مسلمان پیرو خط امام برای ابراز تبعیت از حضرت امام بود

دانشجوی سابق پیرو خط امام افزود: از دانشگاه تهران 13 نفر حاضر بودند و از دانشگاه‌های دیگر نیز حضور داشتند و آقای حبیب‌الله بیطرف از طرف دانشگاه تهران، آقای اصغرزاده و سیف‌اللهی از طرف دانشگاه شریف، آقای میردامادی از طرف دانشگاه پلی‌تکنیک و همچنین آقای وطنی از دانشگاه ملی یا شهید بهشتی امروز، نمایندگان دانشگاه‌ها بودند. در واقع این کار اعلام موضع جنبش دانشجویی مسلمان پیرو خط امام برای ابراز تبعیت از حضرت امام بود که پرچمدار مبارزه با استکبار از 15 خرداد، کپیتالاسیون تا وقوع انقلاب اسلامی بودند.

وی در تشریح نحوه آغاز تسخیر لانه جاسوسی گفت:برای اینکه جمع بیش از 200 نفره دانشجویان پیرو خط امام از آحاد افراد حاضر در راهپیمایی تمایز داده شوند عکسی از امام را بر روی سینه‌هایشان نصب کرده بودند که در همه عکس‌های قبل از ورود دانشجویان به لانه در خیابان طالقانی مشخص است که البته همه آنها بچه‌ها دانشجویان دانشگاه تهران هستند  که با مشت‌های گره کرده شعار می‌دهند. این عکس در کتاب خاطرات 444 روز نیز چاپ شده است.

دانشجوی سابق پیرو خط امام با بیان اینکه عکس امام بر روی سینه این دانشجویان ممیزی از سایر افراد حاضر در راهپیمایی بود و با همین علامت نیز وارد سفارت شدندف گفت: حتی برخی افراد که وارد شده بودند نیز از بین جمعیت جدا شدند و بدنه این دانشجویان برخلاف حرکتی که اول انقلاب شده بود ناشناس نبود.

روح‌الامینی ادامه داد: افرادی که در اول انقلاب چنین کاری کردند، ماهیت مشخصی نداشتند و اهدافشان معلوم نبود ولی در اینجا افرادی بودند که با مسئولین کشور به عنوان نمایندگان جنبش دانشجویی رابطه داشتند و در جریان شکل‌گیری دفتر تحکیم وحدت، ارتباطات وثیقی با مسئولان کشور برقرار کرده بودند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون دلیل اظهار پشیمانی برخی از تسخیرکنندگان لانه جاسوسی گفت:همانطور که توضیح دادم این کار متعلق به جنبش دانشجویی کشور بود. کسانی که سخنگو و برجسته شدند و از این حرکت عنوانی گرفتند، فقط یک فرد نبودند و خود دانشجویان خط امام در بیانیه‌ها از ابتدا تا انتها استفاده از این نام در بیانیه‌هایشان و محصور شدن این حرکت به جریانی خاص را ملاحظه کردند و تذکر دادند و این چندصد نفر را که البته خیلی از آنها شهید شده‌اند یک جا جمع کنید، درصد قاطعی از آنها با همان مرام و مشی هوادار انقلاب از همان مسیر و گفتمان دفاع می‌کنند.

دانشجوی سابق پیرو خط امام افزود:حتی بسیاری از این افراد جان خود را برای این آرمان داده‌اند. یعنی شهدای جنبش دانشجویی در دفاع مقدس و نهادهای انقلابی تا حتی همین امروز و در بحث مقاومت و دفاع از حرم و ایستادگی بر گفتمان انقلاب و مبارزه با آمریکا به عنوان دشمن، حضور داشته و دارند.

ممکن است برخی با گذشت زمان یا خستگی نظرات‌شان عوض شود

روح‌الامینی با تاکید بر اینکه ممکن است برخی از افراد با گذشت زمان نظرات‌شان عوض شود و این طبیعی است ولی خستگی و یا عامل دیگر دخیل در این مسئله ربطی به این حرکت ندارد، گفت: خورشید فروزان تسخیر لانه جاسوسی و به تعبیر امام انقلاب دوم که بزرگتر از انقلاب اول بود، آنقدر درخشان است که دچار کسوف و خسوف در طول تاریخ نمی‌شود. حال اینکه کسی در گوشه‌ای چیزی بگوید، هیچ تأثیری ندارد و این خورشید تلالؤ خود را بعد از چند دهه حفظ کرده و این سیگنال،راهنما، چراغ و عَلَم برای جنبش‌های آزادی‌بخش و کسانی است که در راه احقاق حقوق خود مقاومت می‌کنند.

مقاومت در منطقه جز ناشی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی نیست

وی ادامه داد: اگر چیزی به نام مقاومت در منطقه و در لبنان، سوریه و یمن می‌بینیم و اینکه در مقابل آمریکا و وابستگانش می‌ایستند، مبارزه می‌کنند و اعتقاد دارند که می‌توان با دست خالی نیز ابهت پوشالی آمریکا را زیر سؤال برد، جز از آرمان‌های انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی نیست.

دانشجوی سابق پیرو خط امام اظهار داشت: اگر عکس های آن دوران را نگاه کنید متوجه می‌شوید افرادی که آن دوران از لانه حفاظت می‌کردند، کماندوهای دوره دیده نیروی دریایی آمریکا با هیکل‌های آنچنانی بودند که در مقابل یک سری جوان به طور متوسط 18 تا 20 ساله بدون هیچ مقاومت و درگیری تسلیم شدند.مقاومتی نیز که در بخشی از ساختمان کردند، به خاطر امحاء اسناد در آن اتاق گاو‌صندوقی و گرفتن فرصت بود ولی بقیه جاهای لانه شاهد هیچ درگیری نبودیم و به راحتی تسلیم شدند.

مقاومت دانشجویان تسخیرکننده را امروز در حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن می‌بینید

وی با بیان اینکه چنین مقاومتی را امروز در حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن می‌بینید، گفت: مگر اینها چه دارند که در برابر آن تجهیزات نظامی و ناوهای هواپیمابر ایستاده‌اند؟ اینها به معنای مادی چیزی ندارند ولی چیزی که دارند، عزم ایستادگی و استقلال‌خواهی و آزادگی و عدم تسلیم در برابر ظالم و زورگو است.

خورشید تابان تسخیر لانه جاسوسی نه حاشیه می‌گیرد و نه کسوفی را به خود می‌بیند

دانشجوی سابق پیرو خط امام تاکید کرد:خورشید تابان و ماه فروزان تسخیر لانه جاسوسی به هیچ‌وجه نه حاشیه می‌گیرد و نه خسوف و کسوفی را به خود می‌بیند. حال کسانی در مسیر، خسته یا پیشمان شوند اولاً خیلی جزئی هستند و ثانیاً خیلی آسیب به این حادثه آسیب نمی‌زند چون پیامش صادر شده و دست به دست شده است و همچنین متعلق به جنبش دانشجویی کشور است نه متعلق به افراد.

روح‌الامینی با اشاره به اسناد امحا شده در جریان اشغال سفارت آمریکا گفت: من در آن قسمت توفیق حضور نداشتم اما در روز اول و چند ساعتی از پیش از ظهر که حرکت تا بعدازظهر شروع شد، همه قسمـت‌ها در اختیار دوستان قرار گرفت و این افراد بسیاری از اسناد مهم را پودر کرده بودند؛ ولی بخشی که رشته شده بود این ذهنیت به وجود آورد که بتوانند با کاری خیلی طاقت‌فرسا و طولانی در کنار هم تطبیق دهند تا بتوانند بسیاری از آنها را بازیابی کنند که در قالب اسناد لانه منتشر شد.

آشفتگی در نحوه اداره کشور قبل از افشای اسناد لانه نشانه‌ای واضح از اقدامات آمریکایی‌ها در قبال ایران بود

وی با بیان اینکه اسناد لانه جاسوسی نشانی آشکار از دخالت‌های آمریکا در مقابل یک انقلاب نوپا است، اظهار داشت: این دیگر یک تحلیل نیست بلکه اسنادی است که در اختیار همه است. از جمله این اسناد نفوذهایی بود که در ارتش، دولت موقت و حتی برخی افراد که زمامدار بخش‌هایی از حاکمیت بودند انجام شده بود که این نفوذها و ارتباطات را نشان می‌داد؛ اما قبل از این اسناد هم این نفوذها مشخص بود چون آشفتگی در نحوه اداره کشور و نیز آشفتگی‌های قومیتی که دنبالش بودند، در اقدامات آمریکایی‌ها واضح بود.

دانشجوی سابق پیرو خط امام در پاسخ به سوالی پیرامون بدعهدی‌های آمریکا در اجرای قرارداد الجزایر گفت:سابقه‌ای که ما از آمریکا داریم، 60 تا 70 سال خدعه و جنایت و غارت ملت ایران است و این یعنی سابقه مثبتی را از این کشور در شاکله تاریخی خود نداریم.

آمریکایی‌ها به خاطر دخالت درکودتای 28 مرداد اعتراف کردند ولی حتی یک عذرخواهی هم نکردند

وی با اشاره به کودتای 28 مرداد به عنوان اولین دخالت آمریکا در امور داخلی ایران گفت:الان که بعد از ده‌هاسال خودشان اسنادش را منتشر کردند، جان کری وزیر خارجه آمریکا رسماً اعلام می‌کند که سیا در کودتای 1952 یا 1332 شمسی دخالت کرده بود و یا خانم مادلین آلبرایت وزیر وقت دولت دموکرات‌ها سال‌های قبل اعلام می‌کند که ما در کودتای 28 مرداد دخالت داشتیم ولی در کنارش حتی یک عذرخواهی هم نمی‌کنند.

روح‌الامینی با بیان اینکه  آمریکایی‌ها در حادثه طبس گرفتار قهر الهی و طوفان می‌شوند و بزرگترین ضربه حیثیتی‌شان را به دست غیب خداوند می‌بینند ولی عذرخواهی نمی‌کنند، یادآور شد: مگر خواسته‌ کسانی که لانه جاسوسی را تسخیر کردند چه بود؟

خواسته کانونی دانشجویان پیرو خط امام استرداد شاه و محاکمه‌اش بود

دانشجوی سابق پیرو خط امام با بیان اینکه خواسته کسانی که لانه جاسوسی را تسخیر کردند یک مطالبه قانونی بود و آن هم استرداد و محاکمه شاه بود، گفت: چرا آمریکا در مقابل این خواسته تسلیم نشد و اگر نه آن حرکت چند روز ادامه نداشت چون تسخیر لانه جاسوسی یک حرکت اعتراضی بود و بنا هم نبود که ادامه پیدا کند اما ملت و امام(ره)  اجازه ندادند که این حرکت زود تمام شود، در حالی که کاری نداشت که امام به دانشجویان پیرو خط امام دستور دهد که از سفارت آمریکا بیرون بیایید و ما هم این کار را می‌کردیم.

روح‌الامینی افزود: تا ماه‌ها مردم به صورت شبانه روزی در اطراف سفارت بودند، بیانیه می‌دادند، حمایت می‌کردند و در واقع تسخیر سفارت آمریکا یک موضوع اجتماعی در کشور بود و نشان می‌داد که این اقدام فقط خاص جنبش دانشجویی نیست بلکه خواسته ملت و رهبری ملت هم است.

اگر جریان تسخیر لانه طولانی شد تقصیر خود آمریکا بود

وی با تاکید بر اینکه ما می‌گفتیم آمریکا نه تنها باید بیاید و از توهینی که به ملت ایران کرده عذرخواهی کند بلکه باید دست از دخالت‌های خود هم بردارد، اظهار داشت: آنها هنوز دست از دخالت‌های خود برنداشته و در شکل تحریم و بسیاری از اقدامات ناجوانمردانه علیه ایران در مجامع دنیا کار می‌کنند. آمریکا برای چه به شاه به ‌‌عنوان یک فرد ظالم و فراری که باید محاکمه می‌شد، پناه داده بود؟

روح‌الامینی با تاکید بر اینکه اگر آن جریان طولانی شد تقصیر خود آمریکا بود، بیان داشت: اگر این خاطره و تصور تاریخی ما از استکبار این گونه است، اگر بلافاصله بعد از لفظ استکبار، آمریکا به ذهن ما متبادر می شود، اگر با شنیدن عناوینی همچون شیطان بزرگ، خائن،‌ ظالم و حامی ظالمان و کودک‌کش نام آمریکا و اذناب آن به ذهن می‌آید به خاطر عملکرد و رفتار این کشور در تاریخ ما بوده است و هنوز هم از این رویکرد خود دست برنداشته‌ است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها حتی آنجا که خودشان  اسنادش را ساقط کردند، یک کلمه هم عذرخواهی ندارد در حالی که طبق قرارداد الجزایر قرار بود آمریکا در امور داخلی کشور ما دخالت نکند اما آیا به این تعهد پایبند بوده است؟

روح‌الامینی با اشاره به سیاهه‌ای از ده‌ها عنوان جنایات آمریکا از جمله موشک زدن به هواپیمای ایرباس ایران،‌حمایت از صدام به صورت پنهان و آشکار، دادن اطلاعات ایران به صدام،‌ترور دانشمندان، بلوکه کردن اموال ایران و بسیاری از مسائل دیگر که مجموعه از بدعهدی و خیانت آمریکا را ترسیم می‌کند.

دانشجوی سابق پیرو خط امام با اشاره به شبهه‌ای که برخی با این عنوان مطرح می‌کنندکه اگر آمریکا با ایران این طور رفتار می‌کند به خاطر این است که ایران پدر آمریکا را در آ‌ورده و تسخیر سفارت آمریکا را تسخیر یک ابرقدرت می‌دانند، تصریح کرد:ما هیچ‌گاه شروع کننده نبودیم و چه در جنگ، چه در انقلاب و چه در تسخیر لانه جاسوسی حالت دفاعی داشتیم. وقتی که به سرزمین و ناموس و حیثیت ما حمله می‌شود نمی‌توانیم دفاع نکنیم چرا که دفاع امری فطری و طبیعی برای هر جنبنده‌ای است و در این شرایط وای به حال انسان و یک جامعه انسانی.

آمریکا شاه و فراری‌های ساواک و ارتش را ساماندهی کرد

وی با بیان اینکه آمریکا شاه و فراری‌های ساواک و ارتش را پذیرفت و ساماندهی کرد و برای حمله به کشورمان برنامه‌ریزی انجام داد و از ضد انقلاب نیز حمایت کرد، تصریح کرد: آیا در این وضعیت ما نباید از خودمان دفاع کنیم؟ این حرکت اعتراضی دفاع از خودمان بوده و اگر هم طولانی شد به این خاطر بود که چون حرکت به جایی رسیده بود که دیگر مردم و امام اجازه ندادند کار متوقف شود و در واقع ادامه کار از اختیار دانشجویان خارج شده بود؛ البته آن زمان هنوز مجلس تشکیل نشده بود و اجازه دادند ابتدا مجلس تشکیل شود تا نمایندگان مردم تصمیم گرفته و فرآیند ادامه پیدا کند.

روح‌الامینی با تاکید بر اینکه رفتار دانشجویان با کارمندان سفارت آمریکا به عنوان گروگان نبود بلکه به عنوان امانت دارد بود،‌گفت: ما از همان اول برای خالی کردن توپخانه تبلیغاتی آمریکایی‌ها زنان و سیاه پوستان را آزاد کردیم که حسن نیت خود را به اثبات برسانیم اما همان موقع کارتر و دستیارانش طراحی حمله به سفارت آمریکا را شروع کردند و در صحراهای آمریکا و مصر شروع به تمرین کردند؛ اما «و مکروا و مکر الله والله خیر الماکرین».

وی افزود: آمریکا چرا باید خودش را با محمدرضا پهلوی شاه فراری یکی می‌کرد و وقتی که این کار را انجام داد طبیعی بود که مورد خشم ملت ایران قرار بگیرد. با این وجود آیا آمریکا ادعای دوستی و بی طرفی در قبال ایران داشته است؟

روح‌الامینی با طرح این سوال که چگونه است که ما با بسیاری از کشورهای اروپایی که آنها هم دشمن ما هستند و در دشمنی کمتر از آمریکا نیستند رابطه داشته‌ایم، اما با آمریکا این طور نیستیم؟ اظهار داشت: این حرکت اعتراضی می‌توانست زودتر انجام شود در حالی که انقلاب ما 22 بهمن سال 57 پیروز شد اما لانه جاسوسی آبان 58 به تسخیر درآمد. حتی یک بار که قبل‌تر از آن این کار انجام شد خود نظام آن را سرنگون کرد.

وی تاکید کرد: ببینید که آمریکا در بدعهدی، خدعه و تجاوز با ایران چه کرده و ما به خاطر هدف قرار گرفتن حیثیت و استقلالمان ناچار شدیم این حرکت اعتراضی را انجام دهیم؛ آن هم درست 9 ماه بعد از پیروزی انقلاب اما ایران هیچ گاه آغاز کننده نبوده است و در این مسیر آمریکا به جای اینکه متنبّه شود، شاه را برگرداند و از ملت ایران عذرخواهی کند، سرسختانه به راه خود ادامه داد و ما هم به دفاع ادامه دادیم.

روح‌الامینی در پاسخ به این سوال که با وجود اعتقاد برخی بر بهبود اوضاع داخلی ایران در صورت رابطه با آمریکا به نظر شما مذاکره ایران و آمریکا چه منافع و مضراتی برای ایران و آمریکا دارد؟ بیان داشت: حاصلی که این کار برای آمریکا دارد و به شدت دنبال آن است، این است که گفتمان مقاومت در جهان، گفتمان دفاع از مظلومان و ایستادگی بر استقلال و‌ آزادی و دفاع در برابر هجمه ظالم را بشکند.

دانشجوی سابق پیرو خط امام ادامه داد: وقتی که پیشتاز این حرکت و الگو که ایران و ملت ایران هستند را بشکند بعدها به مردم یمن و لبنان و آفریقا و عراق و همه کسانی که در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستادگی می‌کنند نشان می‌دهد که ایران به عنوان کشوری پیشتاز در این زمینه به ذلت دچار شده است لذا برای آمریکا این مسئله مهم است.

استحاله و تغییر هویت نظام انقلابی خواسته آمریکاست

وی با تاکید بر اینکه اتاق‌های فکر، سیاست‌مداران و گروه‌هایی که آمریکا را هدایت می‌کنند در اسنادشان گفته‌اند که استحاله و تغییر هویت نظام انقلابی ما را هدف گرفته‌اند و تا این انجام نشود به هیچ چیز رضایت نمی‌دهند، گفت:  از این‌رو بقیه مسائل بهانه است و آنها می‌خواهند علمدار مقاومت و ایستادگی در جهان یعنی ایران اسلامی را به زانو درآورند و از اینکه ابهت پوشالی آنها شکسته شده ضربه خورده‌اند.

دانشجوی سابق پیرو خط امام تاکید کرد: مسئله دوم نیز استحاله و تغییر هویت این نظام است و آنها می‌خواهند ما نظامی داشته باشیم که فقط نامش جمهوری اسلامی باشد و ساختار اسمی هم داشته باشد؛ اما به محتوا و ماهیت انقلابی خود عمل نکند. این مطلوب آمریکا و فایده آنها است اما چه چیزی در ازای این موضوع گیر ایران می‌آید؟ ما 37 سال است که در تحریم، فشار و هجمه به‌سر می‌بریم و اگر وضعیت امروز کشور ما را با کشورهایی که راه سازش و تسلیم را رفته‌اند مقایسه کنید می‌بینید که چگونه است. از لحاظ سیاسی و امنیتی و حتی اقتصادی وضعیت ایده‌آلی نداریم اما با این وجود از همه آنها جلوتر هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کشورهایی که به آمریکا اعتماد کردند هم هیچ‌چیز گیرشان نیامد و دچار خسران در دنیا و آخرت شدند،گفت: ما ارتباط با آمریکا را می‌خواهیم چه کار کنیم؟ آیا می‌خواهیم از طریق آمریکا وضع اقتصادی‌مان خوب شود؟ اکثر ساختار اقتصادی ما در داخل است و ما از لحاظ منابع هیچ کمبودی نداریم بلکه مشکل ما در کشور مدیریت منابع و استعدادها است لذا باید این قوه را به فعل درآورد.

دانشجوی سابق پیرو خط امام با تاکید بر اینکه رفت و آمد و رابطه ما با دنیا تسهیل باشد بهتر است و شکی در این نیست، اظهار داشت: طبیعی است که ما اگر با نظام اقتصادی بین‌المللی بانکی ارتباط داشته باشیم کارمان راحت‌تر است اما همه دنیا آمریکا نیست و دوم اینکه آمریکا نمی‌تواند همه دنیا را علیه ما به خط کند؛ همانطور که تاکنون نتوانسته این کار را انجام دهد و همه انتهای اقتصاد و اداره کشور رابطه با آمریکا نیست.

روح‌الامینی در همین راستا خاطرنشان کرد: البته نظام هم انعطاف داشته است؛ مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه را مطرح کردند و کسی نمی‌تواند روزی بگوید اگر این راه را هم امتحان می‌کردیم ضرر نمی‌کردیم ولی ما چند بار باید آمریکا را امتحان کنیم؟ در همین برجام و از ابتدای کار آخر دستاورد ملت و نظام چه چیزی بوده است؟

تسخیر لانه جاسوسی «نه» به آمریکا و تفکر لیبرالی در ایران بود؟

وی در سوالی پیرامون دلیل مطرح شدن برجام2و3 و همچنین علت اجازه رهبر انقلاب به دولت برای مذاکره با آمریکا گفت: تسخیر لانه جاسوسی یک «نه» به آمریکا و آمریکادوستان در کشور و تفکر لیبرالی در ایران بود، این مسئله در سیاست، اقتصاد و دفاع صادق است و دهها سال کشور را بیمه کرد و در غیر این صورت نشانی از انقلاب نبود؛ اگر ما روند حاکمیتی لیبرال‌ها در عرصه مدیریت کشور که خسته و ناتوان و عاجز در اداره کشور و تعامل با بیگانگان بودند را ادامه می‌دادیم عزت امروز را نداشتیم.

دانشجوی سابق پیرو خط امام افزود: شرایط کنونی ما با 40 سال قبل کاملاً متفاوت است و در ضعیف‌ترین وضعیت‌مان به آمریکا و لیبرالیسم «نه» گفتیم. شاید نسل‌های فعلی آن خاطرات را به ‌عینه ندیده باشند اما در یک محدوده کنترل شده امتحان  و این اجازه هم داده شد؛ این در حالی است که حضرت آقا از روز اول می‌گفتند که ما به آمریکا اعتماد نداریم لذا در یک محدوده مشخصی در بحث هسته‌ای این موضوع تست شد و جواب آن نیز معلوم است.

روح‌الامینی با اشاره به برخی اظهارات طرفداران برجام مبنی بر خلاف قانون اساسی بودن برجام و توامانی آن با تایید رهبری اظهار داشت: اجازه مذاکره مشروط در این حوزه از سوی رهبری بود و در آن مصوبه‌ای که نمایندگان دادند، شروطی قائل شدند که هیچ‌کدام از آنها تاکنون محقق نشده است؛ بدعهدی آمریکا که برای بسیاری از مسئولان از جمله رهبر انقلاب اثبات شده بود برای آحاد مردم و کسانی که ناباور هم بودند به اثبات رسید.

وی همچنین در پاسخ به برخی که مدعی هستند که برجام به نتیجه نرسیده و قرار بوده ما تست موشکی نداشته باشیم اما این قضیه انجام شده است، خاطرنشان کرد  از روز اول تمام کسانی که در مقام مسئولیت در کشور بوده‌اند، زیر بار این ننگ نرفتند که آمریکا و زیاده‌خواهان جهان برای آنها تعیین کنند که ما چگونه از خودمان دفاع کنیم.

دانشجوی سابق پیرو خط امام ادامه داد: در حوزه دفاعی ما صراحت داشتیم و رهبری، وزیر دفاع و دبیر شورای امنیت این مسئله را عنوان کرده‌اند و اجازه‌ای هم که از رهبری برای مذاکره گرفتند فقط برای بحث‌های هسته‌ای بوده است. اینکه می‌گویند باید بحث هسته‌ای متوقف می‌شد اصلاً چنین نبوده و این مسئله حریم ایران است.

روح‌الامینی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از حامیان برجام معتقدند نظام و رهبری برجام را تأیید کرده و ادعا می‌کنند اگر هم مشکلی است مربوط به نظام است نه مربوط به دولت، گفت: ما یک امتحان آزموده را که بارها آزموده‌ایم به صورت محدود اجازه دادند که این بدعهدی‌ها ثابت شود؛ ساده‌ترین و ناباورترین افراد و جریان‌ها هم نمی‌توانند بر بدعهدی آمریکا و عدم آزادسازی سپرده‌های ایران طرفدار آمریکا باشند و در تأخیر انداختن وظایفی که بر عهده آنها بوده است در حالی که ما حتی زودتر و بیشتر به تعهدات خود عمل کرده‌ایم.

صداوسیما عجز و لابه بازرگان را بازپخش کند

دانشجوی سابق پیرو خط امام  در پاسخ به این پرسش که چرا دولت بازرگان حاضر نشد بر تصمیم مردم و دانشجویان و امام بماند؟ تصریح کرد مرحوم بازرگان و دولت موقت بارها استعفا داده بود و بارها در صداوسیما عجز و لابه کرده بود؛ من تعجب می‌کنم که صداوسیما آنها را پخش نمی‌کند. صداوسیما باید اینها را از آرشیو دربیاورد.

وی ادامه داد: مصاحبه‌های بازرگان که «فولکس» مثال معروفش برای سربالایی بود و چندین بار هم به بهانه‌های مختلف استعفا داد اما امام نپذیرفتند و گفتند این بار مسئولیت را باید تا آخر ببرید اما در آن نقطه حساس و خطرناک در رابطه با اوضاع کشور شرایط به حدی رسیده بود که امام هم استعفای آنها را پذیرفتند و این عظمت تسخیر لانه جاسوسی را نشان می‌دهد که به عنوان یک حرکت اعتراضی بسیار مؤثر بود.

روح‌الامینی با بیان اینکه شما تصور کنید اگر رویکرد مذبذب لیبرال‌ها ادامه پیدا می‌کرد و اگر تداوم حرکت بنی‌صدر ادامه داشت چه بلایی سر کشور می‌آمد، اظهار داشت: از 200-300سال تا جنگ تحمیلی هر جنگی در ایران رخ داده قطعه‌ای از خاک کشورمان جدا شده است؛ اما در دوران دفاع مقدس یک سانتی‌متر از خاک ایران هم کم نشد و این مبتنی بر تفکر ایستادگی و مقاومت و ماندن بر اصول انقلاب و وحدت و امنیت ملی بود.

تنازل از گفتمان انقلابی واقعیت موجود را به قهقرا می‌برد

روح‌الامینی با تاکید بر اینکه تنازل از گفتمان انقلابی واقعیت موجود را به قهقرا می‌برد، گفت:اگر روی آرمان‌ها بایستیم و منابع خود را مدیریت کنیم، این ابهت را در اقتصاد هم خواهیم داشت.کمااینکه هیچ ملتی در طول تاریخ نیست که با ذلت و دریوزگی و اعتماد به دشمن به جایی برسد.

پدرکشتگی ترامپ و کلینتون با ایران آشکار است

وی با اشاره به ترامپ و کلینتون دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا گفت: در سطح مطالبات، گفت‌وگو و منازعاتشان پدرکشتگی که با ایران دارند آشکار است و آیا باید به این اعتماد کرد و دست تسلیم دراز کرد؟یکی از یکی خوارتر در حوزه مسائل اخلاقی و فهم سیاسی است و بحث این است که آیا اختیار 7000کلاهک اتمی آمریکا در اختیار چه کسی قرار خواهد گرفت؟

یزیدیان زمان از اصحاب یزید هم بدترند و اینها شعاری نیست بلکه شمردنی است.

روح‌الامینی افزود:آمریکایی‌ها به صراحت در مورد ایرانی‌ها می گویند و بحثشان انقلابی و غیر انقلابی نیست.کمااینکه در تهران و همین خیابان کریم‌خان موشک انداختند و نگاه نکردند که چه کسی کشته می‌شود.این افراد امروز در یمن و غزه آدم می‌کشند و اساسا یزیدیان زمان از اصحاب یزید هم بدترند و اینها شعاری نیست بلکه شمردنی است.

دانشجوی سابق پیرو خط امام در پاسخ به سوالی پیرامون بزرگ‌ترین ضربه جریان نفوذ گفت:شبکه جاسوسی و نفوذ آمریکا در داخل کشور قبل از انقلاب بسیار وسیع و گسترده بود و اولین ضربه‌اش را مستشارهایی خوردند که از کشور فرار کردند.

وی افزود: بیش از 10 هزار مستشار نظامی در کشور بودند و بسیاری از سردمداران نظام شاهنشاهی همه از هم پاشیدند و ضربه دومی که آنها از تسخیر لانه جاسوسی خوردند، متلاشی شدن شبکه عصبی و نفوذ آمریکا در ایران بود که ضربه‌ای اساسی به آنها وارد کرد اما تا خواستند توسط برخی از کشورهای اروپایی بازسازی کنند، ضربات بعدی را با تداوم انقلاب اسلامی خوردند.

جریان نفوذ آمریکا بعد از 30 سال توانسته خودش را بازسازی کند

روح‌الامینی تاکید کرد: این مسئله مرهون اقتداری است که نظام جمهوری اسلامی از نظر امنیتی و با کمک اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات پیدا کرد. آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف ضربه خوردند ولی بعد از 30 سال، تلاش کرده و توانسته خودش را بازسازی کند اما هنوز تکیه‌اش به نیروهای خودش است.

دانشجوی سابق پیرو خط امام با بیان اینکه اگر به سفارتخانه‌های آمریکایی در کشورهای اطرافمان نگاه کنیم به برخی برنامه‌های آنها در قبال ایران پی خواهیم برد،گفت: مگر یک سفارتخانه برای انجام امور کنسولگری،وظایفی چون کار دیپلماتیک و صدور ویزا و ... چند نیرو می‌خواهد که در سفارتخانه‌هایی چون اسلام آباد،بغداد،ترکیه و ... دیپلمالت‌های رسمی حقوق‌بگیر آمریکا چندین هزار نیرو فعالیت می‌کند؟جالب این است که محدود به این نیست و برخی اوقات پرده‌هایی چون شبکه نفوذ کنار می‌رود.

تحرکات منطقه‌ای آمریکا نشان‌دهنده عمق ضربه‌ای است که از ایران در منطقه خورده‌اند

روح‌الامینی ادامه داد:همه این تحرکات منطقه‌ای آمریکا نشان‌دهنده عمق ضربه‌ای است که از ما در منطقه خورده‌اند زیرا آنها منطقه را از خودشان و شاه را غلام حلقه به گوش خود می‌دانستند. ضربه‌ای که از انقلاب اسلامی خوردند و این عدم تعادلی که پیدا کردند نمودهایی پیدا می‌کند که می‌بینیم با چه وضعیتی از مناطقی مانند لبنان فرار کردند،همچنین فرانسوی‌ها و اسرائیلی‌ها نیز از جنوب لبنان فرار کردند.

وی با تاکید بر اینکه  آمریکایی ‌ها هنوز نتوانسته‌اند شبکه نفوذ مدنظر خود را ایجاد کنند، گفت: ولی تمام تلاششان را کردند و پیرامون ما مقدار زیادی فعالیت در این رابطه انجام داده و به لایه‌های داخل کشور نفوذ کرد‌اند که این لزوم هوشیاری بیشتر را می‌طلبد تا یک عده خام نباشند که آمریکایی‌ها به دنبال کاری به نفع ملت هستند؛ زیرا آنها فقط به دنبال منافع خودشان هستند.

القاء اینکه ما نمی‌توانیم و باید با کدخدا همراه شویم، القای ناکارآمدی است

وی با اشاره به نقش مشاوره و دادن اطلاعات غلط به افراد برای پیشبرد جریان نفوذ و نقش دولت در عدم وقوع چنین پدیده‌ای گفت:القاء اینکه ما نمی‌توانیم و باید با کدخدا همراه شویم، القای ناکارآمدی است، در بسیاری مواقع از اعتقاد افراد یک سیاستمدار شکل می‌گیرد و در بعضی مواقع از القائی است که اطرافیان انجام می‌دهند.

کسانی که اعتقادی به مبانی انقلاب ندارند صادقانه کنار بروند

وی تاکید کرد: باید کسانی که به طورشخصی دچار ضعف در اعتقادات هستند و اعتقادی به مبانی انقلاب ندارند هستند، سکان‌داری‌شان را کنار بگذارند و صادقانه کنار بروند. لازم نیست نفوذ کرده باشند کسانی که در شبکه نفوذ قرار می‌گیرند به عنوان عاملی خارجی کار می‌کنند آنها شرایط‌شان مشخص است زیرا حکم جاسوسی و نفوذ همه جای دنیا معین است. مردم در طول 37 سال پس از انقلاب نشان دادند که انقلاب را می‌خواهند و آنهایی که به نظام انقلابی و قانون اساسی اعتقاد ندارند، نمی‌توانند در معرض قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در بازنگری نظام انتخابات و تعیین شرایط، صلاحیت‌های نمایندگان، رئیس‌جمهور، وزیر و کسانی که می‌خواهند مسئولیتی در نظام داشته باشند، باید روی اصول و مبانی نظام اعتقاد داشته باشد، تصریح کرد: آنهایی که اعتقاد ندارند کار عقلایی انجام نمی‌دهند و نه به خودشان بلکه به مردم جفا می‌کنند؛ اگر صادق باشند نباید خودشان را در معرض قرار دهند که اگر نهاد نظارتی مانند شورای نگهبان اعمال قانون کرد و تشخیص داد، دیگر نباید معترض باشند و این نمی‌شود کسی به اصول موضوعه و مبنای اداره کشور اعتقادی نداشته باشد و در آن جایگاه قرار گیرد.

اگر قانون می‌گوید فرد دوتابعیتی نمی‌تواند مدیر باشد باید به آن عمل شود.

روح‌الامینی در پاسخ به سوالی پیرامون چرایی اهمیت موضوع دوتابعیتی‌ها و حتی تاکید وزیر اطلاعات به ان اظهار داشت:این موضوع از قبل هم در مورد افراد مختلف وجود داشته است. بعضی‌ها زمانی که کار می‌کردند ناچار بودند که تابعیت بگیرند یا برخی هم برای اقامت به این کار اقدام می‌کردند ولی تابعیت انواع مختلفی دارند و بحث یکسانی نیست. ولی آنچه که قانون می‌گوید را باید عمل کرد و اگر قانون می‌گوید فرد دوتابعیتی نمی‌تواند مدیر باشد باید به آن عمل شود.

دانشجوی سابق پیرو خط امام درپاسخ به سوالی پیرامون دلیل عدم تحقق بندهای برجام در راستای گشایش‌های اقتصادی گفت:دولت  می‌داند وعده‌هایی را که در این زمینه داده محقق نشده و در بحث سیستم بانکی، بحث ترابری هوایی و بسیاری موارد دیگر حاصلی رخ نداده است و یا روند طولانی مدت بوده است.

دولت با خود و مردم شفاف باشد و گزارش از گشایش‌های پس از برجام ارائه دهد

روح‌الامینی تاکید کرد:دولت باید با خود و مردم شفاف باشد و گزارش واقعی ارائه دهد و بخش‌هایی که این دستاوردها گشایشی را حاصل کرده و آنجایی که گشایشی صورت نگرفته از مردم عذرخواهی کند؛ همچنین بیان کند که واقع‌بین نبوده‌ایم و ما آزموده را آزمودیم که البته گفتن این حرف سخت است و باید به دولت مهلت داد.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار