دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

عرصه برای تروریست‌های «داعش» در موصل تنگ شده‌است/ تیرباران 130 جوان موصلی توسط تکفیری‌ها

در حالی‌که نبرد آزاد‌سازی استان نینوا وارد مرحله دوم شده‌است، نیروهای عراقی عرصه را بر تروریست‌های داعش در «حمام العیل» تنگ کرده‌اند.
کد خبر: ۲۱۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ - 02November 2016
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، نبرد آزادسازی موصل از لوث تروریست‌های داعشی بیش از دو هفته است که آغاز شده‌است؛ نیروهای عراقی از جنوب شرق که مرکز درگیری‌های سنگین ارتش عراق با عناصر داعش است، وارد مناطق شرقی شدند. دلیل انتخاب این مسیر از سوی نیروهای عراقی برای ورود به شهر موصل، دسترسی به محورهای جنوبی است که خطوط اصلی امدادرسانی به بخش‌های نظامی منطقه به شمار می‌رود.
 
الاخبار گزارش داد که بر اساس نقشه ترسیم شده، پیشروی به سمت موصل از دو راه امکان پذیر است؛ که شامل محور های متعددی است: اولین مسیر از شرق موصل است (به منظور محاصره)، که توسط نیروهای کرد انجام می‌گیرد. مسیر دوم از جنوب شهر به سمت شمال است که توسط ارتش عراق صورت  می‌گیرد.
 
 
عملیات آزادسازی موصل روز گذشته با یورش ناگهانی «سازمان مبارزه با تروریسم» در منطقه «کوکجلی» در اطراف «الساحل الأیسر» واقع در شرق موصل آغاز شد و طولی نکشید که تمام توان دفاعی «داعش» در منطقه شناسایی شد و «گردان نهم» ارتش عراق نیز به عمق منطقه نفوذ و توانست ساختمان رادیو و تلویزیون «نینوا»، که مرکز رسانه‌ای داعش در منطقه بود، به کنترل در آورد.
 
نیروهای عراقی بعد از این پیروزی از دو چیز بیم دارند: اول نگرانی بزرگ بغداد از مرحله بعدی عملیات الساحل الأیسر و ورود به عملیات الساحل الأیمن است؛ زیرا نقشه‌ای از آن در دست ندارد. حیدر العبادی و گروه نظامی و امنیتی‌اش از انتقال نبرد به منطقه الساحل الأیمن بیم دارند؛ چراکه اولا فاقد هرگونه اطلاعاتی از این منطقه هستند. نگرانی بعدی آنها بی‌اطلاعی از سیستم شهری منطقه است. سومین عامل نگرانی آنها از بسیج عناصر داعش در آن منطقه است که اطلاعاتی در خصوص تعداد آنها ندارد.

منابع عراقی می‌گویند که پیشروی زمینی در مناطق شرقی بیشتر شبیه به بازی‌رایانه‌ای است. میزان اطلاع نیروهای عراقی از توان تسلیحاتی داعش، در مقابله با هرگونه عکس‌العملی توسط عناصر مسلح داعش تأثیرگذار است.
 
این منابع تأکید کردند که نیروهای عراقی یقین دارند، برنامه کنونی داعش مبتنی بر کند کردن روند پیشروی زمینی آنها تا حد ممکن است، لذا می‌خواهند نیروهای خود را پس از عقب‌نشینی از «موصل الجدیده» (موصل جدید) به سمت «موصل القدیمه» (موصل قدیم) بکشانند. در این منطقه استراتژی داعش، علی الخصوص پشت خط هجومی از حالت دفاعی به حالت هجومی تغییر می‌کند. تا حالتی از آشفتگی در نیروهای عراقی ایجاد کرده و باعث عقب‌نشینی تدریجی آنها شوند.      

برخی منابع از داخل موصل در گفت‌وگو با الأخبار به آشفتگی پدیدآمده در بین عناصر «داعش» اشاره کرده و گفتند: این سردرگمی با درگیری عناصر داعش در شمال منطقه «تکلیف»، برسر جنگیدن و یا فرار، به اوج خود رسیده‌است.
 
این منابع خاطرنشان کردند که داعش نتوانسته در مقابل اولین ضربه مقاومت کند، لذا به جای نظم دادن به صف‌های خود، اقدام به‌جمع آوری جوانان مناطق نزدیک پایگاه‌های ارتش عراق و به‌طور خاص، مناطق «الکرامه»، «السماح» و «الشفق الخضراء» کرده و آنها را در مسجد حبس کرده‌است تا هر کسی را که قبلا وابسته به نیروهای امنیتی، یا کارمند دولتی بوده را شناسایی کند. 
 
این منابع ادامه دادند که داعش 130 نفر از آنها را  جدا کرده  و از ترس آنکه مبادا با ارتش عراق همکاری کنند، همه را تیرباران کرده است.

در خصوص ساکنین مناطق الساحل الأیسر نیز باید گفت که در ترس شدیدی به سر می‌برند و بیم آن دارند که داعش مجددا به آنها تعرض کند. به گفته فعالان منطقه، بیشتر خیابان‌های مناطق الکرامة، القدس، عدن، الانتصار، فلسطین، دومیز، سومر، المیثاق، الوحدة، که نزدیک به محله‌های درگیری هستند، ساکنان آن از خانه‌های خود بیرون نمی‌آیند؛ اما تعدادی از خانواده‌ها پس شنیدن صدای انفجار در مناطق نزدیک به الساحل الأیمن رفته‌اند.

خبرگزاری «آناتولی» نیز به نقل از سرتیپ احمد عزیز فرمانده عملیات نینوا نوشت: هدف بعدی نیروهای عراقی آزادسازی منطقة «الشلالات» در داخل شهر موصل است. پس از ورود نیروهای عراقی به «الشلالات» حیدرالعبادی فرمانده کل نیروهای مسلح، به صورت رسمی ورود به شهر موصل را اعلام می‌کند، تا صفحه آخر این عملیات آغاز شود.

علی‌رغم ورود سازمان مبارزه با تروریسم به موصل الجدیدة،  نیروهای «پلیس فدرال» و « واکنش سریع» همچنان در «حمام العلیل» درگیر هستند. در همین راستا، رائد شاکر جودت فرمانده پلیس فدرال گفت: نیروهای پلیس فدرال عرصه را بر تروریست‌ها در منطقه حمام العیل تنگ کرده‌اند تا آن را از این تروریست‌ها بازپس گیرند.

از سوی دیگر گردان‌های «الحشد الشعبی» عملیات خود را در محور غربی شهر موصل پی‌گرفته اند؛ که طی این عملیات روستاهای «الخوین»، «أبوحجیرة»، «خویتلة»، «خربة الیزیدي»، «صهیل عباس»، آزاد شده‌اند. این عملیات به منظور قطع تمامی خطوط ارتباطی بین مرکز شهر و روستاهای جنوبی انجام می‌گیرد. مدیر رسانه‌های جنگی در «الحشد» گفت که به طور کلی بیش از 46 روستا که مساحتشان به 590 کیلومتر مربع می‌رسد طی چهار روز آزاد شده‌اند.
 
 انتهای پیام/ 431
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار