در گفت‌وگو با العالم

بروجردی: آماده کمک به دولت جدید مصر هستیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کشورمان، مصر را یکی از مهمترین کشورهای عربی دانست و گفت: طبیعتا در دنیای سیاست، روابط دو جانبه و منافع ملی، مبتنی بر احترام متقابل است.
کد خبر: ۲۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷ - 08June 2014

بروجردی: آماده کمک به دولت جدید مصر هستیم

به گزارش خبرگزارش دفاع مقدس، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم، در خصوص روابط ایران و مصر تأکید کرد: ما مصر را کشوری مهم با تمدن چند هزار ساله و از مهمترین کشورهای عربی میدانیم. این یک قاعده کلی است و ما همین نگاه را در دوران مبارک و مرسی درباره مصر داشتیم و در شرایط فعلی هم به همین صورت است.

آینده روابط ایران و مصر

بروجردی افزود: طبیعتا در دنیای سیاست روابط دو جانبه است، و منافع ملی مبتنی بر احترام متقابل است.

وی ادامه داد: ما هیچ وقت صدای خوبی را از مصر دوران مبارک نشنیدیم و دوران مرسی هم بسیار کوتاه بود و دورانی نبود که بتوانند جمعبندی روشنی داشته باشند.

بروجردی خاطرنشان کرد: اکنون هم منتظریم که ببینیم در دوران فعلی چه میخواهند انجام دهند، موضعگیریهای اولیه از دولت آقای السیسی چیزی نبود که احساس شود نوعی نگاه مبتنی بر منافع متقابل و احترام متقابل از درون آن استشمام شود.

بروجردی اظهار کرد: هر وقت این صدا را از طرف مقابل بشنویم، قطعا صدای تهران برای پاسخ دادن بلندتر است و هیچ زمانی دیر نمیشود و ما به همکاری با مصر معتقدیم، زیرا این کشور با ملت بزرگ و میراث فرهنگی عظیم و نقشی که در گذشته در جهان اسلام و عرب ایفا میکرد، باید به آن عظمت و وضعیت سابق برگردد و ما هم آماده همکاری و کمک هستیم. باید ببینیم که چه سیاستی از قاهره بیرون میآید و رقم میخورد و چه صدایی شنیده میشود.

ارزیابی انتخابات سوریه

بروجردی که اخیرا در جریان انتخابات ریاست جمهوری سوریه در رأس هیأتی به این کشور سفر کرده بود، اظهار داشت: سوریه کاملا فضایی انتخاباتی داشت. برخلاف ادعای برخی رسانهها؛ انتخابت ریاست جمهوری سوریه فرمایشی نبود، بلکه این انتخابات به صورت رقابتی، مردمی و آزاد برگزار شد.

وی افزود: مردم سوریه برای مشارکت در انتخابات انگیزه داشتند و معتقد بودند که با مشارکت در انتخابات سرنوشت کشورشان را رقم خواهند زد و با این انتخابات یک تصمیم مهم سیاسی اتخاذ میکنند.

بروجردی تأکید کرد: رقابت دو نامزد با بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که انتخابات این کشور از تک حزبی و فردی به چند حزبی تبدیل شده و قانون اساسی این کشور تغییراتی کرده است.

وی ادامه داد: گروههای مسلح برای مردم در زمان برگزاری انتخابات حرمت قائل نشدند و حتی در هنگام انتخابات از کشتن مردم دست برنداشتند.

بروجردی گفت: نیمی از اعضای هیأت ما ابتدا به استان حلب رفتند و معارضه مسلح در زمان انتخابات با حملات خمپارهای تعدادی را در این استان کشتند و یا زخمی کردند؛ تیم ایرانی با مجروحان ملاقات کرد.

 حماسه سیاسی در سوریه

بروجردی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که مردم حملات گروههای مسلح را به سخره گرفته بودند و این حملات برای آنها اصلا مهم نبود؛ به عنوان مثال فردی که با فرزند شش سالهاش در انتخابات مشارکت کرده بود، به علت اصابت یک گلوله خمپاره فرزندش نیمه فلج و ظاهراً قطع نخاع شد که این کودک را همراه پدرش به بیمارستان منتقل کردند. پدر این فرزند در بیمارستان به تیم ایرانی گفته بود که برای رأی دادن به مرکز رأیگیری میرود سپس به بیمارستان بازمی گردد. مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری این انتخابات را به حماسه سیاسی تبدیل کرده بود.

وی ادامه داد: ۱۵ هیئت از سراسر جهان به سوریه رفته بودند و ما یک روز بعد از انتخابات سوریه نشستی را در دمشق برگزار کردیم و در این نشست هیئتهایی از روسیه، آمریکا، ایرلند و کانادا حضور داشتند و به طور کلی کشورهای غربی در نشست دمشق حضور پررنگی داشتند و هفت یا هشت شبکه خبری منطقهای و شاید جهانی این نشست را پوشش خبری دادند و بیانیه پایانی را در نشستی یک ساعته و به دور از رسانهها آماده کردیم که همه هیئتها درباره بیانیه پایانی به توافق رسیدند.

بروجردی تأکید کرد: دولت سوریه قانون اساسی را تغییر داد، انتخابات مجلس نمایندگان را برگزار کرد، و گام به گام به سوی ایجاد محیطی دموکراتیک و آزاد پیش رفت، که همین این امور بیانگر تصمیم صادقانه دولت سوریه برای ایجاد تحولات و تغییرات سیاسی است.

دیدار با بشار اسد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دیدارش با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه گفت: ما در دیدار با بشار اسد مشاهده کردیم که ایشان به علت برگزاری انتخابات و وقوع این اتفاق مهم در کشورش بسیار خرسند بود. رنگ روی انگشت وی نیز نشان میداد که در انتخابات مشارکت کرده است. در دیدار با بشار اسد درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه، مواضع کشورها درباره این انتخابات، روابط تهران و دمشق و مسائل منطقهای گفتوگو کردیم.

بروجردی افزود: دولت سوریه درب را به روی کسانی که به هر دلیلی در جبهه مخالف قرار گرفتهاند، ولی دستشان به خون مردم آغشته نیست، بازتر، راه را برای بازگشت کسانی که به علل عشیرهای یا نارضایتی در جبهه مخالف قرار گرفتهاند، هموارتر و تلاش خواهد کرد که وفاق ملی تحقق یابد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که راه حل بحران سوریه باید سوری – سوری باشد و مخالفان و دولت سوریه باید با همدیگر مذاکره کنند، زیرا سوریه، کشور آنها است نَه کشور ما یا آمریکاییها.

آمریکا باید مشوّق دموکراسی باشد

بروجردی تأید کرد: جان کری وزیر خارجه آمریکا در بیروت گفته بود که "انتخابات سوریه قابل قبول نیست"؛ در حالی که چنین اظهاراتی دخالت آشکار در امور داخلی دیگر کشورها است. آمریکاییها که مدعی دموکراسی هستند باید مشوق دموکراسی باشند، نَه مخالف دموکراسی.

وی ادامه داد: من معتقدم که سوریه به سوی فضای سیاسی بازتری پیش میرود و این فرصت بسیار خوبی برای طرف مقابل است که به کشته شدن تعداد کمتری از شهروندان سوری کمک کند؛ زیرا کشورهایی مانند آمریکا بحران سوریه را به مردم این کشور تحمیل کردهاند و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا قبل از انتخابات سوریه اعلام کرد که دولتش سلاحهای پیشرفته تری به گروههای مسلح خواهد داد و بیش از پیش به آنها آموزش خواهد داد.

آماده شدن شرایط برای دولت وحدت ملی

بروجردی در پاسخ به این سئوال که آیا بشار اسد پس از انتخابات به اقداماتی مانند تشکیل دولت وحدت ملی و مشارکت دادن مخالفان در این دولت دست خواهد زد، اظهار داشت: شرایط و فضا برای ورود به این مرحله کاملا آماده است.

وی افزود: ما از روز اول اعلام کردیم که بحران سوریه از طریق سیاسی باید حل شود و در این زمینه تلاشهای خود را به کار گرفتیم و در تهران نشستی بین مخالفان و دولت برگزار کردیم. در دمشق نیز این کار را انجام کردیم و چندین بار تلاشهای منطقهای انجام دادیم؛ با کشورهایی مثل ترکیه و قطر تماس حاصل کرده و صحبت کردیم.

بروجردی با اشاره به اعلام موضع جدید آمریکا در خصوص حل بحران سوریه از طریق سیاسی افزود: ما که هیچگاه درخصوص تلاش برای حل سیاسی بحران سوریه منتظر رهنمود آمریکا نبودیم؛ ولی آمریکا چون معتقد به این رویه نبود و قبول نداشت، از این منظر میگویم یک موضع جدید از طرف آمریکاییها بود.

 اتهامات به ایران درباره سوریه

بروجردی درخصوص روابط ایران و سوریه و اتهامات و ادعاهای مطرح شده علیه ایران در این زمینه گفت: ما برخلاف کشورهایی که کارهای خودشان را انجام میدهند و اعلام نمیکنند، همیشه در بالاترین سطوح اعلام کردهایم که به دولت سوریه نظر مشورتی میدهیم، و این خیلی طبیعی است؛ سوریه متحد ما و خط مقدم جبهه مقابله با رژیم صهیونیستی است.

وی درباره ادعای حضور نیروهای ایرانی در سوریه افزود: نیازی نیست که ما نیرو به سوریه ببریم؛ ارتش سوریه از قدرتمندترین ارتشها بین کشورهای عربی است، و اکنون هم عملاً در کنار آن، ارتش دیگری از مردم و جوانان این کشور تشکیل شده است که میخواهند از سرزمین خود دفاع کنند.

نگرانی غرب از بازگشت اتباع خود از سوریه

بروجردی خاطرنشان کرد: ولی در مقابل اکنون ملاحظه میکنید که آمریکا و چندین کشور اروپایی اعلام کردهاند که نگران بازگشت اتباع خود از جنگ سوریه هستند. این امر نشان میدهد که بیگانگان در این مسأله حضور دارند.

سیاست غیرمنطقی انگلیس درباره سوریه

بروجردی اظهار کرد: کسانی که خارجی هستند و به سوریه رفتهاند باید برگردند؛ اینکه پارلمان انگلیس به دنبال لغو تابعیت این افراد است تا آنان به انگلیس باز نگردند غیر منطقی است؛ مگر چنین امری امکانپذیر است. آنان سلاح دادهاند و جنگ و بحران به راه انداختهاند و افراد آنان به سوریه رفته در حال جنگ هستند؛ ولی اکنون میخواهند تابعیت آنان را لغو کنند!

وی افزود: این امر پذیرفتنی نیست، زیرا این افراد خارجی هستند و باید از سوریه خارج شوند و به کشورهایشان بازگردند.

بروجردی تأکید کرد: دولت انگلیس هنگامی که به این افراد تابعیت داده است باید مسؤولیتپذیر باشد و اگر میخواست تابعیت آنان را لغو کند، باید از همان ابتدای جنگ به آنان درباره لغو تابعیت هشدار میداد، نه اکنون که آثار شکست پدیدار شده است. این سیاست غیرمنطقی و غیرقابل قبول است.

فرار آمریکا از پاسخ به سئولات مردم منطقه

بروجردی با اشاره به خودداری «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره دلیل سفر اخیرش به منطقه، گفت: این سئوال افکار عمومی بود، و آمریکا ممکن است که از سئوال یک خبرنگار فرار کند، ولی این سئوال یک فرد نیست، بلکه سئوال یک ملت و یک جامعه و یک منطقه است.

تغییر سیاست آمریکا درباره حزب الله

بروجردی اظهار کرد: آمریکا بالاخره حزبالله را پذیرفت و به رسمیت شناخت و اعلام کرد که ایران، حزبالله و روسیه باید برای حل مشکل کمک کنند؛ بنابراین ما باید این موضع را تغییر سیاست آمریکا و پذیرفتن واقعیتها تلقی کنیم؛ انسان اگر در زندگی واقعیتها را نپذیرد، واقعیتها خودش را بر انسان تحمیل خواهد کرد.

وی افزود: حزبالله دارای سیاستی منطقی و کاملا آزادانه، و بخشی از حاکمیت لبنان است؛ بنابراین آمریکا چگونه میتواند حزبالله را که هم در حاکمیت لبنان و هم در مجلس و هم دولت حضور دارد، تروریست بنامد.

بروجردی تأکید کرد: اگر آمریکا واقعا در این گفتار خود صداقت داشته باشد، خود این مسأله میتواند به عنوان یک سیاست جدید در نظر گرفته میشود؛ و مبنای خوبی برای حل بحران با کمک ایران، حزبالله و روسیه باشد؛ البته اگر یک مانور سیاسی نباشد، چرا که ما مانند همیشه در صداقت آمریکا تردید داریم.

مشکل با عربستان با یک دعوت حل نخواهد شد

وی در پاسخ به این سوال که آیا میان ایران و عربستان به تازگی تماسهایی درباره بحران سوریه وجود داشته است؟ خاطرنشان کرد: فکر میکنم که عربستان مدتی طولانی است سیاست قهر را در پیش گرفته است، وگرنه دولت جدید آقای دکتر روحانی از روز اول اعلام کرد که ما آماده و علاقهمندیم که صفحه جدیدی را با عربستان باز کنیم، اما پاسخی دریافت نشد و اتفاقی هم رخ نداد.

وی دعوت اخیر عربستان از وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در کنفرانس همکاریهای اسلامی را موضوع جدیدی عنوان کرد و افزود: بالاخره ماههاست از کار دولت روحانی میگذرد و این اتفاق اکنون افتاده است.

بروجردی درباره اعلام وزیر خارجه ایران در خصوص شرکت نکردن در این کنفرانس گفت: تصمیم در این زمینه را دولت اتخاذ میکند. من میخواهم بگویم که مشکل با عربستان و ورود عربستان در تحولات منطقه با یک دعوت بعد از این سیاستهایی که همه میدانند حل نخواهد شد و نیازمند یک تصمیمگیری اساسی و یک نقشه راه است.

وی تصریح کرد، به نظر من اگر عربستان واقعا تصمیم جدی داشته باشد به تغییر سیاست در جهت ایجاد آرامش و امنیت در منطقه و مخالفت با آتشافروزی [این تصمیم] میتواند در تحولات منطقه خیلی تاثیرگذار باشد.

سیاست ایران درباره قطر

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص روابط ایران و قطر گفت: در هر صورت سیاست ما در منطقه خلیج فارس داشتن رابطه خوب با همه همسایگان است، همانند بقیه همسایگانی که در حوزه خلیج فارس نیستند.

وی افزود: ما با کشورهایی مانند عمان بصورت سنتی همیشه رابطه خوب داشتیم و این روابط بسیار هم موفق بوده و انصافا بصورت یک الگو در این منطقه قابل طرح است.

بروجردی افزود: تا آنجا که من مطلع هستم با قطریها ارتباط همیشه وجود داشته است، حتی در آن دورانی که قطر در پرونده سوریه فعال بود.

بروجردی خاطرنشان کرد: ولی ارتباطات یک طرف ماجراست و سیاستها طرف دیگر ماجرا؛ یعنی ارتباط بدون تغییر سیاستها کاری از پیش نخواهد برد، به نظر میرسد که ما باید شاهد تحولی در نگاه کشورهای منطقه به امنیت باشیم.

اقدام ارزشمند امیر کویت

بروجردی تأکید کرد: اخیرا امیر کویت با سفر به تهران و امضای توافقنامههای متعدد اقدام ارزشمندی را انجام داد؛ و این مسائل حتما در راستای سیاست ما است.

وی خاطرنشان کرد: چرا نباید با کشورهای همسایه که هم کیش ما هستند و مسلمانند و عملاً با آنها ملیاردها دلار داد و ستد داریم و تعداد زیادی از اتباع ما در این کشورها حضور دارند، رابطه خوب داشته باشیم.

بروجردی اظهار کرد: بنابراین به نظر میرسد که باید حتما صفحه جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه باز شود، و این امر بتواند آغازی باشد برای اینکه در یک کار جمعی، امنیت منطقه حفظ شود.

بروجردی با اشاره به کشته شدن هزاران نفر از شهروندان در عراق و افغانستان به دلیل لشکرکشیهای آمریکا به منطقه، تأکید کرد: بیگانگان نمیتوانند حلال مشکل ما باشند؛ ما باید با خرد جمعی، همکاری جمعی و کار جمعی، امنیت منطقه را حفظ کنیم.

عراق به مسئول قدرتمندی نیازمند است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تحولات کنونی عراق گفت: عراق در کنار سوریه، همپیمان ما در منطقه است؛ ما عملاً معتقدیم که یکی از مهمترین کشورهای اسلامی و عربی در منطقه عراق است.

بروجردی افزود: به لحاظ همسایگی و مرز طولانی دو کشور، امنیت عراق بسیار برای ما مهم است، و ما همیشه در این زمینه و مسائل دیگر تبادل نظر داشتهایم و این مشورتها همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به انتخابات اخیر پارلمانی، خاطرنشان کرد: مردم عراق مسؤول قدرتمندی را میخواهند که برایشان امنیت ایجاد کند.

بروجردی با اشاره به انفجارها و مشکلات گروههای تروریستی مانند داعش در عراق، اظهار داشت: مردم عراق احساس کردند که دولت قانون و آقای مالکی بسیار با اقتدار عمل کردند و مقابل تروریستها ایستادند.

بروجردی ادامه داد: شاید یکی از دلایل رأی بالای دولت قانون، همین نکته است؛ ولی در هر صورت عراق گروههای سیاسی متعددی دارد و حتما برای ایجاد ثبات و حاکمیت با امنیت پایدار در عراق، باید کاری جمعی و توافقی شکل بگیرد؛ و ما هم حتما از این مسأله حمایت میکنیم.

بروجردی افزود: در عراق هم موضوع کردها مهم است و هم برادران اهل سنت؛ در هر صورت عراق ویژگیهای خاص خودش را دارد، بنابراین ما به عنوان جمهوری اسلامی حتماً کمک خواهیم کرد که این توافق با سرعت حاصل شود.

بروجردی خاطرنشان کرد: موضوع عراق مثل بحث سوریه است؛ ما در سوریه همیشه معتقد بودهایم که مشکل با راه حل سوری - سوری باید حل شود؛ اینجا هم مشکل باید عراقی - عراقی حل بشود؛ ما صرفا به عنوان یک کشور همسایه دوست عراق نظر مشورتی میدهیم و عراقیها تصمیم را خودشان میگیرند؛ ما هیچ وقت به خومان اجازه نمیدهیم که هیچ طرحی را برای دیگران طراحی کنیم و بگوئیم شما حل کنید.

وی تأکید کرد: گروههای عراقی خودشان باید به جمعبندی برسند و ما حتماً مشوق آنها هستیم، که هر چه سریعتر به این جمع بندی برسند، تا ماجرای لبنان که مدتهاست درگیر انتخاب رئیس جمهور هستند تکرار نشود؛ ولی اینکه ما بگوئیم چه کسی باشد یا نباشد، قطعاً جزء سیاستهای ما نیست.

حمله داعش به سامراء

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص حمله گروه تروریستی داعش به شهر سامرا و مرقد مطهر امامین عسکریین(ع) گفت: بدون تردید گروهکهایی مانند داعش در خط آمریکا و رژیم صهیونیستی حرکت میکنند.

بروجردی با اشاره به ادعای داعش برای ایجاد «حکومت عراق و شام» و کشتار مردم، اظهار کرد: آیا حکومت برای مردم نیست؛ پس آنها چرا مردم را میکشند؛ این حتما یک خط انحرافی و حرکت تمامعیار تروریستی، در جهت خواست رژیم صهیونیستی است.

بروجردی با بیان اینکه همگان اهداف گروه تروریستی داعش را شناختهاند، تأکید کرد: خواست این گروه به هیچ وجه نمیتواند شکل بگیرد و در نهایت سرکوب خواهد شد.

مذاکرات ایران و ۱+۵

علاءالدین بروجردی در خصوص مطرح شدن موضوع موشکهای ایران در مذاکرات ایران و ۱+۵ و آینده این مذاکرات گفت: ما قبلا اعلام کردیم که موشکهای ایران خیلی بزرگتر از آن هستند که روی میز مذاکرات ۱+۵ قرار بگیرند؛ واقعیت این است که این موضوع ارتباطی با بحث هستهای ندارد و بیش از هرکسی آمریکا این مسأله را میداند؛ ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا رسما اعلام کردهاند که ایران به دنبال سلاح هستهای نیست.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین سلاح هستهای فقط بهانهای است که بچه لوسی مانند رژیم صهیونیستی مرتب آن را تکرار میکند و آمریکا هم تکرار کننده حرفهای این رژیم نامشروع در منطقه است.

بروجردی تأکید کرد: سیاستهای ما واقعا شفاف است و حتما از حقوق هستهای خودمان که در چارچوب معاهده ان پی تی و مقررات آژانس است عقب نشینی نمیکنیم و معتقدیم که امروز جمهوری اسلامی ایران کشوری است با توانمندی صلح آمیز هستهای.

بروجردی ادامه داد: موضوع موشکهای ایران هیچ ارتباطی با موضوع هستهای ندارد و خط قرمز باقی خواهد ماند؛ و همانطور که اجازه ندادیم بحث تحولات سیاسی وارد موضوع شود، این هم از همان جنس است.

بروجردی گفت: اصول کار ما در رابطه با هستهای کاملا مشخص است؛ ما زیادهخواهی نداریم و چیزی هم از دیگران گدایی نمیکنیم؛ آنچه را به دست آوردهایم با اتکای به توانمندیهای ملی و فکر ایرانی اجرا کردیم؛ این نه هدیه روسیه بود و نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگر.

بروجردی اظهار کرد: در مذاکرات استانبول هم صریحاً به خانم اشتون گفته شد که اگر نخواهند حقوق ما را به رسمیت بشناسند ما حتما به خانه اول باز میگردیم، یعنی اینکه نخست اراک ظرف یک سال با آب سنگین و بدون محدودیت تکمیل خواهد شد، و دوم فوردو با سانترفیوژهای نسل جدید بدون محدودیت فعال میشود و سوم اینکه غنیسازی ۲۰ درصد را شروع میکنیم، زیرا حق ما است.

بروجردی با بیان اینکه «غنیسازی تا زیر بمب اتم حق ما است» تأکید کرد: بمب اتم خط قرمز ما است و ما تنها کشوری هستیم که علاوه بر تعهد در ان پی تی، فتوایی را نیز در این زمینه داریم.

نظر شما
پربیننده ها