«میراث دریانوردان ایرانی در بنادر چین» منتشر شد

کتاب «میراث دریانوردان ایرانی در بنادر چین» به قلم محمدباقر وثوقی، استاد تاریخ دانشگاه تهران توسط انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.
کد خبر: ۲۱۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ - 04November 2016
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «میراث دریانوردان ایرانی در بنادر چین» دارای 20 سرفصل ازجمله تجارت دریایی راه دور در خلیج فارس در دوره ایران باستان، مناسبات دریایی ایران و چین در دوره اسلامی، بندر «چوانجو» با نام ایرانی «زیتون» میراث دریانوردان ایرانی در بندر زیتون، مسجد فونیکس، میراث دریانوردان ایرانی در چین و... است.

نویسنده کتاب در مقدمه با عنوان طرح مساله می‌نویسد: «ایران و چین در دوران پیش از اسلام بیش از هزار سال در طول حکومت هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان مرزهای مشترک داشتند و مناسبات این دو کشور را در این دوره باید در چارچوب روابط تجاری و فرهنگی مورد ارزیابی قرار داد.

در واقع بخش مهمی از آنچه در قرن نوزدهم میلادی با نام جاده ابریشم شهرت مسیرهای باستانی ارتباطی زمینی بین ایران وچین است که کشور ما را از شرق و شمال شرقی به شهرها و آبادی های چین متصل می کرده است.

شاخه شمالی این جاده از ناحیه خوارزم وقراقروم، شاخه میانی از طریق مرو، بخارا و سمرقند و شاخه جنوبی آن از بلخ، طالقان و بدخشان می‌گذشت به شهر کاشغر می‌رسید. کاشغر در این مسیر نقش مهمی را ایفا می‌کرد تا آن جا که در برخی از متون تاریخی دوره اسلامی با عنوان نخستین شهر مرزی چین و مرز دارالاسلام از آن یاد شده است.»

نویسنده در ادامه می‌نویسد: «از این رو این شهر در مطالعات مرتبط با جاده ابریشم  حائز اهمیت بسیار است و درواقع به دلیل همین موقعیت طبیعی تنها راه برای تبادل کالا بین دوکشور مسیر منتهی به کاشغر بود. در واقع دو امپراطوری ایران و چین دردوره پیش از اسلام منافع مشترکی دراین جاده داشتند.

در این تحقیق بخش عمده‌ای از کتیبه‌ها و آثار اسلامی دریانوردان خلیج فارس در شهرهای بندری گوانجودر جنوب، یانجو و خانجو و چوانجو در شرق چین قرائت، بازخوانی و تصاویر آن‌ها منتشر شده است.»

کتاب «میراث دریانوردان ایرانی در بنادر چین، بنادر گوانجو، چوانجو، خانجو» با شمارگان 500 نسخه توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده است.
 
 انتهای پیام/ 161 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار