مشروح/ آخرین دفاع دکتر روحانی از کابینه پیشنهادی؛

رأی نمایندگان رأیی قانونی، حقوقی و سیاسی است/ خوشحال می‌شوم همه وزرایم رای بیاورند

رئیس جمهور گفت: بی تردید با رای شما و همه وزرا کار دولت و خدمت به مردم در همه بخش ها و وزارتخانه سریعتر اغاز خواهد شد که این خواست و انتظار مردم ماست و با رای شما هم لبخند بر لبان ملت ما نقش خواهد بست و هم شادی رهبر بزرگوار ما را به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۲۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۶ - 15August 2013

رأی نمایندگان رأیی قانونی، حقوقی و سیاسی است/ خوشحال می‌شوم همه وزرایم رای بیاورند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سخنان خود در مجلس شورای اسلامی افزود: از همه نمایندگان مجلس به ویژه ریاست محترم و هیئت رئیسه که در این چهار روز کار سخت و طاقت فرسایی داشتند تشکر می کنم.

وی ادامه داد: شاید کمتر سابقه دارد که بررسی کار هیئت وزیران چهار روز به طول انجامیده باشد و این را لطف ویژه نمایندگان مجلس نسبت به دولت تدبیر و امید می دانم که با دقت و وسواس مسئله را مورد بررسی و رسیدگی قرار دادند.

وی گفت: لازم است از همه نمایندگان مجلس چه آنهایی که در موافقت صحبت کردند و چه آنهایی که در مخالفت نسبت به برنامه و نسبت به اعضای کابینه صحبت کردند سپاسگزاری و تشکر کنم؛ بی تردید همه به وظیفه قانونی، شرعی و ملی خود عمل کردند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: از مردم بزرگوار ایران چه داخل کشور و چه خارج کشور که در این چهار روز از طریق رسانه ها موضوع را دنبال کردند، خسته نباشید عرض می کنم و همین جا لازم است از همه رسانه ها به ویژه رسانه ملی بابت اطلاع رسانی کامل و به هنگام تشکر کنم.

وی گفت: از وزرای پیشنهادی سپاسگزاری می کنم که به عهد خود وفا کردند و در کمال حوصله، صبوری و رعایت ادب، اخلاق و اعتدال به نقدها سوالات، مخالفت ها و حتی مخالفت هایی که گاهی لحنش تند بود پاسخ منطقی و مناسب ارائه دادند.

رئیس جمهور افزود: برخی از لحن ها ممکن بود که بهتر باشد اما در مجموع همه سخنان نمایندگان در چارچوب آیین نامه انجام شده است، گرچه برخی از رسانه ها نسبت به نوع سوالات و انتقادات لحن انتقادانه ای داشته اند و منتقد بودند و حتی گاهی از اصطلاح اعتراف گیری استفاده کردند، اما به نظر من همه مباحث، سخنان و نقدها حق نمایندگان محترم بود و آنها باید بدانند به چه کسی و با چه دیدگاهی رأی سیاسی می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که رأی نمایندگان رأیی قانونی، حقوقی و سیاسی است و حق آنها در چارچوب قانون اساسی است گفت: امیدوارم این خدمتگزار و همه اعضای کابینه آینده مستظهر به حمایت مجلس محترم در طول خدمتگزاری باشند و همواره پشتیبانی مجلس برای دولت پیش رو به عنوان یک هدیه بزرگ برای استحکام کار دولت خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: برای فرزند مجلس که منادی گفتمان اعتدال و عقلانیت بوده و منتخب اعتدال خواهی مردم است گاهی برخی از تعبیرات در مجلس شورای اسلامی کمی دلگیر کننده بود اما چه باید کرد که این شیوه مرسوم در مردم سالاری پارلمانی است و همه باید عادت کنیم تحمل ها را بالا ببریم ، هم نمایندگان مجلس و هم افراد دولت با بالا بردن آستانه تحمل بهتر می توانیم با هم تعامل کنیم و به یاری هم بشتابیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: مجلس در مقام ایفای وظیفه نمایندگی و اظهار نظر کاملاً آزاد است، در بیان و در رأی خود.

وی گفت: حتی من می خواهم به رسانه ها تذکر بدهم برخی از نقدها و سوالات نمایندگان برای آن بود که شبهات در ذهن مردم و در جامعه برطرف شود و به اعتقاد من به خوبی انجام گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: اگر شبه ای در رسانه ای و در ذهن مردم مطرح باشد و نماینده محترم آن را مطرح کند این کمک به دولت است.

وی گفت: برخی از نقدها و سوالات گاهی سنگین بود اما همه انتقادات را ما به رسمیت می شناسیم و این حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

رئیس جمهور افزود: البته نظر مجلس با سخنان برخی نمایندگان گاهی متفاوت است، مجلس یعنی 290 نفر نماینده که نظر نهایی آنها نسبت به کابینه در رأی نهایی آنها مشخص خواهد شد. ساعتی باید صبر کنیم و بعد از شمارش آراء ، رأی مجلس مشخص خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: هر چه رأی مجلس باشد ما به آن احترام می گذاریم.

وی افزود:همه ما باید پیام انتخابات 24 خرداد که پیام ملت ایران بود مد نظر قرار دهیم و یادمان باشد که هیچ کس چه رئیس جمهور و چه فرد دیگری نمی تواند نظر شخصی خود را به جای اسلام و انقلاب بنشاند، همه ما باید تحمل آرای مخالف را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: من همانگونه که در برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی اعلام کردم در اینجا به طور بسیار فشرده در پاسخ به نقدها و پرسش ها نکاتی را اشاره می کنم.

رئیس جمهور گفت: البته می دانم بعد از چهار روز بحث پیگر و مداوم، نمایندگان محترم کمی خسته هستند و من تلاش می کنم سخنانم را کوتاه کنم و از همه فرصتی که دارم استفاده نکنم.

روحانی در صحن علنی مجلس در ادامه سخنان خود افزود: نکته اول آنکه طبق قانون اساسی اصل بر تفکیک قواست، اما این تفکیک قوا نسبی است.

وی گفت: توزیع و کنترل قدرت و مسئولیت مشترک مبنای اصلی در قانون اساسی ماست، به خصوص دو قوه مقننه و مجریه؛ به همین دلیل وزیران از دو طریق رای اعتماد ملت را می گیرند.

رئیس جمهور افزود: از یک طریق رئیس جمهور که منتخب مردم است و از طریق دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که آنان نیز منتختب مردم هستند و وزیران در برابر هر دو مسئول خواهند بود؛ هم در برابر رئیس جمهور و هم در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

روحانی گفت: در واقع همه وزیران باید پشتیبانی رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را به خوبی احساس کنند و این پشتیبانی دو گانه است که وزرا را با قدرت بیشتر برای اجرای مسئولیت سنگین به ویژه در مقطع فعلی آماده می کند.

وی ادامه داد: برخی از بحث ها و بگو مگوها هم در گذشته، بازگشت به این بوده است که در فهم و تفسیر قانون اساسی گاهی اختلاف نظر بوده است، اما در عین حال به اعتقاد من بیان قانون اساسی ما کاملا روشن است و هیئت وزیران در واقع منتخب رئیس جمهور و مورد اعتماد مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خواهند بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کابینه ای که به محضر شما معرفی شدند یک منظومه یکپارچه، منسجم و واحد هستند اظهار داشت: همه بخش های اقتصادی این کابینه، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن، با یکدیگر هماهنگ انتخاب شده اند تا در کنار هم معنادار، موثر و کارآمد بتوانند خدمتگزار مردم باشند.

روحانی گفت: دولت، مدیریت کل نگر، جامع نگر، آینده نگر و پویا را درکنار هم قرار داده است تا انسجام مدیریت فراهم شود و از بخشی نگری که همیشه افت در نظام مدیریت کشور بوده است اجتناب شود.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به چنین مدیریتی نیازمند نگاه استراتژیک و انتخاب همکارانی متناسب با همین نگاه بوده است گفت: باید افرادی را بر می گزیدم که وقتی در بخش خود تصمیم می گیرند همه جوانب، لوازم و زمینه ها و آثار فرابخشی را نیز مد نظر قرار دهند.

رئیس جمهور افزود: لازمه این کار انتخاب وزیرانی بود که از دانش، تخصص و تجربه بالا برای مدیریت در شرایط پیچیده کنونی کشور برخوردار باشند.

روحانی گفت: پیری، جوانی و میانسالی برای من فرع بر این ضرورت های مهم بود، به علاوه شرایط کشور به گونه ای است که نمی توانستیم آزمون و خطا را یک بار دیگر تجربه کنیم و فرصت های بسیار حساس را در این مقطع از دست بدهیم.

رئیس جمهور گفت: برای پاسخ گفتن به مطالبات ملت و برنامه هایی که در طول فعالیت های انتخاباتی تبیین کردم متعهدم .

روحانی افزود: این دولت برای پاسخ گفتن به همان مطالبات و پیشبرد همان برنامه ها در چارچوب گفتمان  اعتدال است که برآمده است از آرای ملت معرفی شده  است.

رئیس جمهورگفت: این کابینه ،کابینه فردی است که با پشتوانه بیش از 3 دهه خدمت مسئولیت و تجربه در سطوح مختلف نظام و با رای قاطع و معنا دار مردم در مسئولیت ریاست جمهوری قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: بدیهی است که کابینه باید متناسب با دیدگاهها ، برنامه ها و تعهداتم به ملت ایران باشد .

وی گفت: با حمایت مجلس شورای اسلامی و دیگر ارکان نظام فرصت را برای خدمت به مردم بزرگ ایران در این شرایط دشوار مغتنم می شمارم .

رئیس جمهور، کاهش تورم ، ثبات و آرامش در فضای کسب و کار ، رونق اقتصادی برای افزایش سطح اشتغال و بهبود معیشت مردم به منظور زندگی آرام و راحتر را از مطالبات مردم در شرایط کنونی در عرصه اقتصادی بر شمرد .

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: در عرصه سیاست داخلی نیز مردم خواستار رعایت حقوق شهروندی ، حقوق اقلیت ها و خرده فرهنگ ها ،آرامش و عقلانیت در رفتارهای سیاسی و حفظ آزادی های مشروع و قانونی شهروندان و احزاب و گروهها هستند .

وی ، حفظ حریم خصوصی آحاد مردم و حاکم شدن فضای نشاط ، امید و اعتماد در جامعه را از دیگر مطالبات مردم در عرصه سیاست داخلی بر شمرد .

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: در عرصه سیاست خارجی نیز مردم در پی منزلت بیشتر ایران و ایرانیان در جهان و تکریم این ملت هستند ؛ حرمت و اقتداری که در شان این ملت بزرگ با فرهنگ بزرگ و تمدن چند هزار ساله باشد .

وی افزود: مردم مایلند که زیست بهتر ایرانیان را شاهد باشند و نام ایران مترادف با ایستادگی در حقوق و منافع ملی و مترادف با صلح ، دوستی ، همزیستی و احترام متقابل  باشد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در دفاع از وزرای پیشنهادی گفت: در حوزه فرهنگ و اجتماع، مردم خواستار فضایی فرهنگی تر سرشار از محبت و دوستی، توجه به اخلاق، ادب و کرامت انسانی، چهره رحمانی اسلام ، اخلاق محمدی و اعتدال علوی برای ساماندهی فرهنگ عمومی هستند جامعه ای که در آن علم، فناوری و اخلاق تضمین کننده آینده بهتر بر مبنای قدرت ملی باشد.

روحانی افزود: جامعه ای که از گسترش آسیب های اجتماعی فاصله بگیرد و دغدغه مردم و مسئولان را پاسخ دهد و سرمایه اجتماعی در این جامعه رو به افزایش باشد.

وی گفت: همه ما می دانیم دولت یازدهم در چه شرایطی آغاز به کار می کند، پاسخگویی به مطالبات مردم بدون توجه به وضعیتی که جامعه ، نظام و کشور در آن قرار دارد، دور از واقع گرایی و ناممکن است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که وضع فعلی کشور در همه زمینه ها دشوار و پیچیده است، افزود: در عرصه اقتصاد کشور با تورم بالا ، نرخ سرمایه گذاری پایین ، رکود بنگاه های تولیدی ، نقدینگی بالا و دیگر مسائل اقتصادی مواجه است که خلاصه آن را در سخنان و مباحثی که در هفته های گذشته در بخش هایی که قابل بازگویی عمومی بود کم و بیش برای مردم تشریح کردم و در آینده نیز توضیح خواهم داد.

وی گفت: در عرصه سیاست خارجی با تحریم های ظالمانه ، چالش های منطقه ای و تنش های حاد سیاسی در خاورمیانه مواجهیم که در اینجا لازم می دانم به ملت بزرگ مصر تسلیت بگویم و در برابر بی رحمی هایی که در این روزها به مردم بزرگوار مصر شد با آنان اظهار همدردی کنم و به نظامیان مصر تذکر دهم که ملت بزرگ مصر ملتی بزرگ و آزادیخواه است ، این ملت را سرکوب نکنید ، راه مردم راه دموکراسی و اسلام است ، همه جهانیان باید به خواست مردم مصر احترام بگذارند و ما نیز با مردم مصر در این شرایط اظهار همدردی می کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به این که امروز منطقه ما با تهدید قدرت های خارجی مواجه است همچنین در عرصه فرهنگ ، اجتماع با آسیب های اجتماعی و برخی از شکاف ها مواجه هستیم، افزود: هرگونه قضاوتی درباره کابینه پیشنهادی باید بر مبنای لحاظ کردن توانایی وزرا برای پاسخگویی به مطالبات مردم و عبور از شرایط دشوار کنونی کشور صورت گیرد.

رئیس جمهور گفت: من با صراحت خدمت نمایندگان محترم و ملت عزیز عرض می کنم که تک تک اعضای کابینه را متناسب با اندازه و شدت چالش های پیش رو و با انتظارات مردم و نخبگان با شرایط وزارتخانه های مربوطه برگزیده ام.

روحانی در ادامه سخنان خود پیش از رای نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت افزود: این را هم می گویم که موفقیت دولت در انجام تعهدات نیازمند اراده ملی است، یعنی همه قوا با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری باید به یاری دولت بشتابند.

وی گفت: دولت نیز خود را موظف می داند با برنامه ریزی منسجم و سخت کوشی و پایبندی به قانون در اولویت قرار دادن منافع ملی و عملکرد فراجناحی و تاکید بر مشی اعتدال تمام تلاش خود را برای گذر از شرایط فعلی و حل مشکلات و دستیابی به آینده ای بهتر بکار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: همکاری مجلس و دولت نخستین گام و پیشانی این عزم و اراده ملی است.

وی گفت: مردم خواست خود را می دانند، برنامه ها و وعده های دولت تدبیر و امید را نیز شنیده اند و در این چهار روز نیز سخنان نمایندگان موافق و مخالف را که ضرورت تضارب آراء و آزادی نقد است دنبال کرده اند.

رئیس جمهور افزود: قطعاًبرای آنان مهم است که میزان همسویی دولت و مجلس را با رأی خود بسنجند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: اعلام می کنم یکایک وزرای پیشنهادی براساس ضرورت های پیش گفته، مشورت نخبگان و مطالعه ظرفیت های کشور برگزیده ام.

وی افزود: نگاه من در انتخاب همکاران نگاه حرفه ای و تخصصی بوده است و به دنبال هیچ مصلحت بیرونی و سهم دهی به هیچ جناح، حزب و شخصیتی نبوده ام.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: حدس و گمان درباره سهم دادن به گروه ها و جناح ها و حتی شخصیت های سیاسی دور از واقعیت است و اگر کسی چنین تصوری داشته باشد فقط براساس ظن و گمان است.

وی افزود: وزیران این کابینه نیز هیچکدام حرص و ولعی برای وزارت نداشتند و من از تک تک آنها دعوت کردم و درخواست کردم و چه بسا برخی از آنان با اصرار من زیر بار مسئولیت وزارت رفته اند.

رئیس جمهور گفت: کابینه ، کابینه فراجناحی است اما فراجناحی به معنای نداشتن گرایش سیاسی نیست.

روحانی افزود: اعضای کابینه چهره های شناخته شده ای هستند که در دولت های مختلف پس از انقلاب اسلامی حضور موثر داشتند یا در مسئولیت های دیگری بودند و بدیهی است تفکرات مشخص سیاسی و یا حتی مقابل یکدیگر داشته باشند اما مهم این است که در کار دولت فراجناحی عمل کنند.

وی گفت: من با اصطلاحات مشکلی ندارم اما معتقدم وزیر باید کل جامعه و مشکلات و مسائل مردم و ملت را ببیند نه یک جناح خاص سیاسی را.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: همکاران من در دولت از نسل انقلاب ، متعهد ، متخصص و پاکدست هستند و همه آنها را به این نیت انتخاب کردم که از رأی شما برخوردار شوند تا مرا در عهدی که با مردم بستم کمک کنند.

وی گفت: چند سال پیش حوادث تلخی رخ داد و عده ای اردوکشی خیابانی کردند و عده ای کهریزک را درست کردند که بسیار بد و زیانبار بود. بنابر این همه باید تلاش کنیم آتش ها با تدبیر خاموش شود.

رئیس جمهور با بیان این که ما به دستگاه قضایی اعتماد داریم ، افزود: در این حوادث عده ای احضار ، عده ای متهم و عده ای محکوم شدند که در حال حاضر در حال سپری کردن محکومیت خود هستند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: اما بعد از چهار سال باز هم باید از کوچه های باریک دنبال اهدافی بگردیم که منافع ما برای کشور نامشخص است ؛ خود می گوید من نبودم و نیستم دیگری اصرار دارد بگوید تو بودی. دستگاه قضایی می گوید نبوده آن دیگری اصرار دارد بگوید بوده ؛ آیا این به نفع کشور است.

وی افزود: یادمان نرود یک بار مسئله ای را به خاطر امنیت ملی دنبال می کنیم و بار دیگر برای منافع خودمان که این دو با هم متفاوت است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: همه باید تلاش کنیم جلوی تخلفات را بگیریم و نگذاریم دیگر تکرار شود.

وی افزود: آن چه فتنه ها را خاموش می کند حضور مردم در انتخابات و بازگشت اعتماد همه مردم به صندوق آراء ، اصلاح شیوه ها دراجرا و نظارت ،توازن در رسانه های خبری و صداوسیما و عقلانیت و اعتدال و بالاخره جایگزینی فضای اعتماد و نشاط به جای فضای بی اعتمادی است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: آن چه ما به دست آورده ایم بسیار ارزشمند است و باید به خوبی حراست شود.

وی افزود: افرادی را که برای همکاری دعوت مرا پذیرفته اند نیتی صادقانه برای خدمت به نظام دارند و در این راستا به تعهدات دینی و وظایف قانونی خود عمل خواهند کرد.

رئیس جمهور گفت: همه افراد معرفی شده وفادار و پایدار به آرمان ها و اندیشه های امام راحل ، قانون اساسی و ولایت فقیه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: من به دستگاه امنیتی کشورم اعتماد دارم و بارها به خود من و افراد معرفی شده اطمینان داده اند که نه فقط از نظر امنیتی بلکه از نظر اخلاقی و مالی نیز هیچ مشکلی ندارند.

وی گفت: من به دلیل مسئولیت هایی که در بالاترین سطوح امنیتی کشور داشتم حتی به این استعلام ها نیز اکتفا نکردم و بر خلاف رویه دولت های گذشته رایزنی ها را در بالاترین سطوح دنبال و بعد از اطمینان خاطر وزرا را به مجلس معرفی کردم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: خواهش می کنم اگر افرادی در بیرون از مجلس اهداف خاصی را دنبال می کنند  به آنها توجه نکنید بلکه به مسائل ملی و شرایط کشور توجه کنید.

وی گفت: این همکاران من منشور اخلاقی دولت را که مبتنی بر اعتدال است، پذیرفته اند و همواره در جهت آن عمل خواهند کرد.


رئیس جمهور گفت: وزیران من شناخته شده هستند با برخی از آنها درسالهای جنگ و جهاد زیر بمباران های دشمن همرزم و با برخی دیگر در مسئولیت های دیگر همکار بودم.

روحانی در ادامه سخنانش در دفاع از وزرای پیشنهادی افزود: قدر عزیزان به ویژه جانبازان و خانواده های شهدای آنان را بدانید و تعهد، تخصص و تجربه سالیان طولانی آن را قدر شناس باشیم.

وی با اشاره به متوسط سنی اعضای کابینه گفت: گاهی درباره سن برخی اعضای کابینه تعبیرات نازیبایی بکار رفت؛ بنده جوان گرایی را می پسندم اما در مدیریت های کلان، تجربه، تعهد، دانش و آمادگی برای ایثار را مقدم بر مسئله سن می دانم.

رئیس جمهور افزود: اگر شرایط کنونی کشور نبود و یا اگر دو فرد از همه نظر مشابه هم بودند حتما فرد جوانتر را ترجیح می دادم، اما توجه کنید معدل کابینه من دردهه سنی50 سال است و این دههدهه ی پختگی است.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: آنچه برای من تعیین کننده بود، عشق به خدمت، توان مدیریت، دانش، تجربه، انظباط کاری و تجربه کار گروهی بود.

وی افزود: بنده مدیر را برای پروژه انتخاب نکردم، بلکه مدیران ارشد ستادی را به مجلس معرفی کردم و همه می دانیم فرماندهان کهنه کار، اتاق فرماندهی جنگ را اداره میکنند و افسران جوان مدیران نبرد را.

رئیس جمهور گفت: البته به همه وزیران توسعه کرده ام که در رده های بعدی حتی الامکان از متخصصان جوان استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی همچنین با اشاره به موضوع جایگاه بانوان، قومیت ها و اقلیت ها در کابینه گفت: کابینه بزرگتر از هیات وزیران است و بی تردید بانوان محترم در آن حضور خواهند داشت.  

وی افزود: از وزرا خواستم از بانوان شایسته در معاونت ها و مدیریت ها استفاده کنند و همه باید برای  ارتقای جایگاه بانوان در مشاغل کارشناسی و مدیریتی بکوشیم.

رئیس جمهور گفت: اقلیت های قومی، دینی و مذهبی در سطوح مختلف مدیریتی، ملی و محلی و حتی در مسئولیت هایی در نهاد ریاست جمهوری دعوت به همکاری خواهند شد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در بخش دیگری از سخنانش با معرفی وزیران پیشنهادی گفت: برای وزارت اقتصاد دکتر طیب نیا با توجه به ابعاد علمی، تجربه کافی و هماهنگی وی با تیم اقتصادی معرفی شده است.

وی  افزود: برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دکتر واعظ زاده معرفی شده که تخصص دانشگاهی اش در همین رشته است و از سابقه مدیریت در بخش مخابرات برخوردار است.

رئیس جمهور گفت: در شرایط کنونی که نیاز به ارتباطات بین المللی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات است آقای واعظ زاده توانایی بین المللی کافی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به علت معرفی علوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات  افزود: آشنایی من با وی در دو دوره نمایندگی مجلس است که بعنوان رئیس کمیسیون داخلی مسئولیت داشت و سابقه دیگر مربوط به همکاری با وی در مجلس خبرگان است که وی عضو کمسیون سیاسی و اقتصادی این مجلس است.  

وی گفت: آقای علوی دارای قدرت مدیریت کافی، آشنایی با بحث اطلاعات و توانایی هماهنگی است و مورد وثوق بنده و همه کسانی است که در این امر مهم باید برای مسئولیت مورد وثوق باشند که ان شاءالله مورد وثوق شما نیز قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهوربا معرفی وزیر پیشنهادی بهداشت افزود: با اصرار دکتر هاشمی را به این کار دعوت کردیم، کسی که مسئولیت های بسیار سنگینی بر عهده داشت و خدمات بسیاری به کشور در عرصه های پزشکی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی سابقه طولانی در عرصه جبهه وجهاد دارد و مورد اعتماد وسیع جامعه پزشکی است به نحوی که در انتشار نامش برای این وزارتخانه با اعتماد جامعه پزشکی مواجه شد.


رئیس جمهور در ادامه سخنانش در روز پایانی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس گفت: برای وزارت دادگستری حجت الاسلام والمسلمین اقای پورمحمدی این مسئولیت را پذیرفته است.

روحانی افزود: از پذیرش ایشان  خوشحال شدم نه به دلیل اینکه توانمند برای این وزارت است و به خوبی می تواند هماهنگی قوه قضاییه و مجریه و مقننه را به وجود بیاورد و تنها وزیری است که سه قوه را باید به یک صورتی هماهنگ بکند ، بلکه در زمینه تامین عدالت و مبارزه با فساد مطئمن بودم کمک خوبی برای دولت خواهد بود.

وی گفت : وزارت دفاع ، آقای دکتر دهقان معرفی شده است که سابقه اشنایی من با ایشان مربوط به دوران دفاع مقدس است، سابقه ارزشمند ایشان در بخش جبهه و جنگ و اشنایی ایشان به این بخش و تجربه و حضور سال ها در وزارت دفاع و نگاه استراتژیک به این بخش حائز اهمیت است.

رئیس جمهور ادامه داد: برای وزارت صنعت، معدن و تجارت

اقای مهندس نعمت زاده انتخاب شده که به حق فردی شایسته و جزو افراد کم نظیر در بخش صنعت است و می تواند در این بخش حتما نشاط جدیدی را به وجود بیاورد و فعالیت نه تنها بخش صنعت بلکه بخش معدن هم در کنار ان است و بخش تجارت را هم به عهده می گیرد و انشاء الله ما شاهد شکوفایی این وزارت در زمان حضور او در این مسئولیت خواهیم بود.

روحانی گفت: در  بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب اقای جنتی مد نظر قرار گرفت که از فعالان در انقلاب بوده است و بعد در مسئولیت های فراوان بعد از انقلاب کاملا به فرهنگ اسلامی و ایرانی اشراف دارد و به ابعاد مهم فرهنگ از لحاظ بین المللی توجه کامل دارد.

وی گفت: برای وزارت کشور اقای دکتر رحمانی فضلی که

نیازی دیگر به معرفی بیشتر نیست، شما اشنایی کامل با وی دارید و ایشان هم سابقه مدیریتی استانی و وزارت کشور دارد و هم در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مدتی فعال بود و با فرهنگ اشناست.

رئیس جمهور افزود : در شرایط فعلی می خواستم ایشان با دید اقتصادی ، بیشتر به استان ها توجه کند که این چنین خواهد بود و اشنایی عمیق ایشان با اقوام مختلف ایرانی نیز مهم است.

روحانی گفت : می دانید که او به خوبی به کردی و آذری سخن می گوید و فارسی وی هم البته  خوب است.



وی گفت: جناب اقای مهندس چیت چیان معرف حضور است و در مجلس شورای اسلامی مدت ها خدمت او بودیم، برای وزارت نیرو انتخاب شده که هم دارای تخصص و هم دارای  تجارب بسیار زیادی است و ابتکاراتی هم در زمینه انرژی های نوین دارد و همچنین توجه ویژه ای به مسائل آب در شرایط فعلی کشور مد نظر اوست.

روحانی گفت: برای وزارت امور خارجه بهترین شخصیتی که می توانست این  مسئولیت را به خوبی به عهده بگیرد یعنی اقای دکتر ظریف انتخاب شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: سال های دراز با او اشنایی دارم، از زمان دفاع مقدس از زمانی که قطعنامه 598 مطرح بود و  من

در مسئولیت هایی که او داشت هم در مجلس شورای اسلامی یا در دبیرخانه بودم، مهارت او را در مذاکرات بین المللی و اشنایی ایشان به مسائل مختلف جهانی و همچنین اطاعت او از خط رهبری در مقاطع مختلف نیز ارزشمند است.


رئیس جمهور در ادامه سخنان پایانی خود در معرفی دوباره اعضای کابینه گفت: برای وزارت جهاد کشاورزی، مهندس حجتی انتخاب شد.

روحانی افزود: البته وی متواضعانه از روز اول فرد و افراد دیگری را معرفی کرد و گفت اینها مسئولیت بپذیرند و من در کنار آنها به عنوان مشاور می ایستم و خدمت می کنم، اما در جمع بندی با خود عزیزانی که وی معرفی کرده بود متخصصان جهاد و کشاورزی سابق همه اتفاق نظر داشتند که آقای حجتی مسئولیت را بپذیرد و همه به وی کمک کنند.

وی گفت: برای وزارت آموزش و پرورش شخصیتی اجرایی ، علمی و برنامه ریز یعنی آقای دکتر نجفی مدنظر قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: وی دارای نظراتی راهبردی نسبت به مسائل آموزش و پرورش و دارای محبوبیت بالا میان فرهنگیان است؛ درک عمیقی از آموزش و پرورش و همچنین از مسائل عمومی کشور دارد؛ دغدغه فرهنگیان را به خوبی می داند و می داند که معلم دل خسته نمی تواند آینده سازان بانشاطی را تحویل جامعه دهد.

وی گفت: مطمئن هستم فرزندان این مرز و بوم در سایه مدیریت این وزیر دانشمند برجسته می توانند نشاط علمی ، اخلاقی و فرهنگی بهتری را پیدا کنند.

رئیس جمهور افزود: وی تجربه سیاستگزاری و برنامه ریزی کلان کشور را داشته ، کاملاً متعهد به انقلاب ، نظام و رهبر معظم انقلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: نیاز به تاکید مجدد ندارد که شرط اولیه همه وزیران ، تعهد ، تخصص ، قانون گرایی و اطاعت از ولایت امر بوده است.

وی افزود: در زمینه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، دغدغه خود من این بود که ضمن این که در دانشگاه ها فضای علمی و فرهنگی با نشاط تری را شاهد باشیم و مطالبات به حقی را که دانشجویان دارند مدنظر قرار دهیم ، فردی باشد که مورد احترام دانشگاهیان ، دارای سوابق علمی و مدیریتی و کاملاً معتدل باشد ، فضای آرام دانشگاه را در شرایط حساس فعلی کشور مدنظر قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: وزیر پیشنهادی علوم شخصیتی معتدل است که من در همان سال های دهه 70 که مسائلی در دانشگاه ها بود و بنده در شورای عالی امنیت ملی مسئول بودم، وی آن وقت در وزارت علوم بود او به عنوان شخصیت معتدلی بود که از همان زمان وی را به عنوان شخصیت معتدل شناختیم و جزو افرادی است که درست است تفکرات اصلاح طلبانه دارد اما در اجرا همیشه مستقل و فراجناحی عمل کرده و همواره چارچوب های مربوط به نظام و دستورات ولی فقیه را مدنظر قرار داده است.

وی افزود: قبلاً هم به صراحت گفتم که با اصولگرا بودن یا اصلاح طلب بودن فردی مشکلی ندارم هر دوی اینها باید در دولت آینده اعتدال گرا باشند و وی این چنین خواهد بود.


رئیس جمهور گفت: وزارت بعدی وزارت تعاون و رفاه اجتماعی است که لازم بود برای این وزارتخانه فردی انتخاب شود که هم اقتصاد دان و هم جامعه شناس باشد و هم مسائل کارگری را به خوبی بشناسد و خود فقر را با گوشت و پوست خود لمس کرده باشد و سالها امنیت ملی را پاس داشته باشد و پیوند مسائل اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را به خوبی درک کند که دکتر ربیعی دارای این ویژگی برای اداره این وزارتخانه است.

روحانی در ادامه سخنان خود افزود: اینجا وزارتخانه ای است که هم مسائل اقتصادی و هم مسائل اجتماعی و کارگری مطرح است بنابراین ما هرگز در این زمینه مصالح کشور را به دور نداشتیم بلکه مد نظر داشتیم و توجه به ویژگی های این وزارتخانه و شناختی که من از آقای ربیعی داشتم ایشان برای این مسئولیت انتخاب شد و بی تردید می تواند این وزارتخانه را در چارچوب برنامه های دولت اداره کند.

وی گفت: همچنین آقای دکتر آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب شده است که دارای هم دانش مهندسی و هم دانش اقتصادی و توسعه ای، اجتماعی برخوردار است و می تواند حضور ایشان با توجه به مسئله آمایش سرزمینی، آنچه که کل کشور را مد نظر قرار می دهیم که مسئولیت اصلی آن بر عهده این وزارتخانه است، مد نظر قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: مسئله تمرکز گرایی و پایتخت سالاری که باید از آن فاصله بگیریم مد نظر ایشان بوده است که این مسئله اهمیت دارد.

وی گفت: راه و شهرسازی یک مأموریت استراتژیک در تأمین زیرساخت های توسعه و اتصال شبکه های ملی ما است و ایشان خوشبختانه با انجمن های حرفه ای و تخصصی نیز هماهنگ است و آنها همه از این انتخاب استقبال کرده اند.

رئیس جمهور افزود: ایشان جهادگری است که سابقه جهاد و رزمندگی در جبهه دارد و جزو رزمندگان و سنگرسازان بی سنگر است و به حقوق شهروندی توجه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: ایشان این شهامت را داشت که در همان سال های حساس از حضور مقام معظم رهبری با شهامت بگوید که در انتخابات نه تنها تقلبی نشده است بلکه در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد و این را هم به ایشان تبریک می گوییم که حرف های خود را بیان کرده است.

وی افزود: نسبت به وزارت نفت نیز باید بگویم که این وزارتخانه از یک حساسیت بالایی برخوردار است و امروز شرایط کشور ما این است که منابع مالی ما و یا به تعبیر رساتر زندگی مردم ما با این وزارتخانه اتصال دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: شرایط سیاسی و بین المللی ما نسبت به این وزارتخانه بسیار حساس است و دشمن توطئه تحریم خود را بر سر این وزارتخانه گسترش داده است.

وی افزود: جایگاه وزارت نفت، جایگاه یگانه است و نگاه ما نسبت به آن باید یگانه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: تنها بحث انرژی داخل کشور نیست، بلکه سیاست خارجی ما امروز و بحث اقتصاد ما به این وزارتخانه وابسته است.

وی افزود: ما نیاز به یک مرد با تجربه کهنه کار در این زمینه داشتیم و من در این زمینه بسیار وسواس به خرج دادم و با افراد بسیاری صحبت کردم حتی دو نفر را برای این وزارتخانه قبلاً برگزیدم اما خود آنها اصرار کردند و گفتند در شرایط فعلی بهترین گزینه مهندس زنگنه است و همه دوستان، متخصصان و صاحبنظران اعلام کردند، وی شایسته ترین فرد برای این سمت است.


رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: نیاز ندارد توضیح دهم که دوره مسئولیت آقای زنگنه در نفت با دوره های دیگر را مقایسه کنید و ببینید وی به صنعت نفت چه نشاطی داد.

روحانی خطاب به نمایندگان افزود: شما پارس جنوبی دوره آقای زنگنه را با پارس جنوبی حال حاضر مقایسه کنید البته من می دانم شرایط ما در این سال ها بسیار سخت بوده است.

وی گفت: به صراحت به ملت ایران عرض می کنم بنده به عنوان منتخب شما فرد بهتری را برای این وزارتخانه نمی شناسم و سراغ ندارم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: این وزارتخانه، وزارتخانه حساسی است که اگر حتی برای دو هفته با سرپرست اداره شود برای من بسیار سخت و برای منافع ملی کشور بسیار مضر خواهد بود.

وی گفت: زنگنه شخصیتی جهادی است که ما در جبهه جنگ با وی آشنا شدیم و من پرونده وی را به دقت در بخش های مختلف دنبال کردم و او را فردی پاکدست دیدم.

رئیس جمهور افزود: اگر مسئله کرسنت مطرح است آن روز در مجلس گفتم مولف آن اینجاست و خود من هستم و بعد در تمام مراحل در جریان امور هستم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: آقای زنگنه فردی متخصص ، پاکدست ، مفید و در شرایط فعلی بهترین برای اداره کردن وزارت نفت، این وزارتخانه مهم و استراتژیک است.

وی در ادامه به معرفی آقای سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پرداخت و افزود: وی سابقه مدیریت طولانی در مسئولیت های مختلف دارد و در استانداری های مختلف به عنوان رئیس شورای ورزش فعال بود.

وی افزود: آقای سلطانی فر مدتی جانشین مسئول ورزش کشور بوده و فرد شایسته ای برای به عهده گرفتن این وزارتخانه است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: این وزارتخانه از نظر غرور ملی و دیپلماسی و ورزش همگانی برای ما مهم است.

وی افزود: سلطانی فر کسی است که در بخش ساختاری و سیاستگذاری وزارت ورزش و جوانان کاملاً آشناست و من با چند جلسه صحبتی که با وی داشتم متوجه شدم که کاملاً بر کار مسلط است.

رئیس جمهور گفت: من در پیشگاه شما نمایندگان و خداوند بزرگ خود را موظف می دانم آنچه می دانستم نسبت به تک تک وزرا و کابینه با صداقت و صراحت و قبول مسئولیت اخروی آن در محضر شما عرضه بدارم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: هر چه گفته ام یک شهادت شرعی بوده و به تمام الزامات آن متعهد هستم.

وی گفت: خداوندا تو شاهد باش من جز حقیقت و راستی نگفتم و نخواهم گفت و گفته هایم برای ارتقاء آگاهی کسانی بود که در معرض داوری مهم قرار دارند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: خداوندا تو شاهد باش تمام تلاشم را بکار بستم تا بهترین افراد را برای کابینه با بالاترین درجه کارآمدی به نمایندگان معرفی کنم و در این مسیر دقت و مشورت های لازم را کردم و انجام دادم تا شایستگی و توانایی و تعهد آنها برای مسئولیت هایشان روشن باشد.

رئیس جمهور گفت: به دلیل تاکید مقام معظم رهبری که به من فرمودند هر چه سریعتر دولت را معرفی کنم ، پس از مراسم تحلیف در اولین فرصت ممکن دولت را معرفی کردم و امروز خوشحالم که به نقطه ای رسیدیم که با رای شما نمایندگان حماسه سیاسی ان شاء الله کامل خواهد شد.

روحانی در روز پایانی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس افزود: 24 خرداد مردم حماسه سیاسی افریدند، 24 مرداد هم شما نمایندگان مردم ان را تکمیل کنید.

وی گفت: بزرگواران و نمایندگان ، این شمایید و این خدای حاضر و  ناظر برای اعمال همه ما، این شمایید و چشم منتظر ملت بزرگوار ایران که نگاه انها امروز به ارای شماست، این شمایید و این طمع دشمنان که همیشه خواسته اند بین دولت و مجلس فاصله باشد که هرگز انها خوشحال نباشند و نخواهند بود.

وی گفت: رای امشب شما به همه اعضای کابینه مهم است ، برخی ها نوشته اند و گفته اند که خوشحال می شوم اگر چند تا از وزرای پیشنهادی رای نیاورند، من خدمت شما به صراحت می گویم خوشحال می شوم اگر همه وزرای من رای بیاورم.

رئیس جمهور افزود: بی تردید با رای شما و همه وزرا کار دولت و خدمت به مردم در همه بخش ها و وزارتخانه سریعتر اغاز خواهد شد که این خواست و انتظار مردم ماست و با رای شما هم لبخند بر لبان ملت ما نقش خواهد بست و هم شادی رهبر بزرگوار ما را به همراه خواهد داشت.

روحانی گفت: ان شاءالله حماسه سیاسی با رای امروز مجلس تکمیل خواهد شد،شما که همیشه لطف داشتید، پس به همه رای بدهید.

وی ادامه داد: خط قرمز من و شما قاعدتا با همه وزرای اینده ما ، امانتداری در بیت المال ، رعایت رهنمودهای مقام معظم رهبری و حراست از عزت کشور در صحنه های بین المللی و صیانت از حقوق مسلم ملت ایران و پاسداری از اخلاق و احکام نورانی اسلامی است.

روحانی گفت: هرکس رعایت کند خدمتش مشکور خواهد بود و هر کس از این خط قرمز خدایی ناکرده عبور کند جایی در حلقه خدمتگزاران این دولت نخواهد داشت.

رئیس جمهور افزود: بار الهی ما تنها به تو دل بسته ایم، تعدادمان در جهان اندک و دشمنان ما بسیار، تدبیر ما در گرو تقدیر توست و امید ما به رحمت بی کرانه تو و ما خود را وامدار تو می دانیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار