گزارش دفاع پرس؛

آشنایی با ساختار موشکهای بومی شده ایرانی

موشکهای ضد زره پیشرفته ایرانی این توانایی را دارند تا تانکها را در صحنه رزم به چالش کشیده و حریم امن خدمه تانکهای دشمن را ناامن کنند.
کد خبر: ۲۱۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲ - 05November 2016
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، موشک های ضد زره پیشرفته در نبردهای اخیر کارآیی بسیار بالایی از خود نشان داده اند، این موشکها قدرت تانک ها را در صحنه رزم به چالش کشیده و حریم امن خدمه تانکها را ناامن نموده اند.

موشک های ضد زره پیشرفته از ویژگی‌هایی همچون، نفوذ بالا در زره، مقاوم بودن در برابر جنگ الکترونیک، اصابت از بالا و شلیک از سامانه های بالگردی، خودرویی و شناوری برخوردارند.

بیشتر موشک های ضد زره پیشرفته دارای سرجنگی هستند و بدین واسطه عمق نفوذ قابل توجهی در تانک ها و سایر استحکامات جنگی دارند، این نوع سرجنگی ها عمدتا دو یا چند مرحله ای هستند و از کالیبر بالایی برخوردارند، که قادرند بیش از یک متر در زره های پیشرفته نفوذ کنند، از طرفی برخی از موشک ها نیز به جای نفوذ در بدنه جانبی تانک از تکنیک حمله از بالا بهره مند بوده و به کمک سر جنگی نفوذی EFP از بالا به برجک تانک اصابت می کنند، این موشک ها نیاز به عمق نفوذ بالا ندارند، زیرا برجک یا سقف کابین خدمه تانک از مقاومت کمتری نسبت به بدنه جانبی برخوردار است.

موشک ضد زره دهلاویه که ارتش ایران آنرا بهینه سازی نموده و مورد استفاده قرار می دهد، با قابلیت نفوذ 1200 میلیمتری در پیشرفته ترین پوشش‌های زرهی یکی از بهترین موشک های ضدزره در سطح جهان است.

آشنایی با ساختار موشکهای بومی شده ایرانی

یکی از ویژگیهای مهم موشک های ضد زره پیشرفته، مقاوم بودن در برابر اقدامات جنگ الکترونیک است.

امواج الکترومغناطیسی انتشار یافته از تجهیزات تانک قادرند سرجنگی های موشک ها را در مسیر پروازی قبل از رسیدن به تانک منهدم کند، اما برخی موشک های پیشرفته قدرت عبور سالم از این امواج را دارن که موشک دهلاویه  نیز از این قابلیت برخوردار است. 

تغییر سیستم هدایت سیمی به سیستم هدایت آشیانه یاب منفعل و نیمه فعال پایانه ای و در نهایت به سیستم هدایت آشیانه یاب فعال و پردازش تصویر نشان دهنده فرآیند و سیر تکاملی موشک های پیشرفته ضدزره از منظر هدایت است.

موشک های ضد زره به لحاظ برد عملیاتی به سه دسته کوتاه برد، میان برد و برد بلند تقسیم می شوند، برد موثر موشک های کوتاه برد، کمتر از 1500 متر است، و موشک هایی همچون دراگون، پریدیتور، اریکس و شیپون از این طیف موشک ها هستند.

آشنایی با ساختار موشکهای بومی شده ایرانی

موشک های ضد زره میان برد به آن دسته از موشک ها اطلاق می شود که برد موثرشان بین 1500 تا 3000 متر است که موشک های بیل، جاولین، سوپر دراگون، میلان و میتس جزو این گروه قرار دارند.

و موشک های دوربرد به موشک هایی گفته می شود که بیش از 3 کیلومتر برد موثر داشته باشند، برای مثال می توان در این طیف از موشک ها به موشک تاو با 4500 متر برد، موشک بامبل بی با 6000 متر، موشک آلفو با 7000 متر، موشک کورنت با 5000 متر و موشک دهلاویه با 5500 متر اشاره کرد.

موشک پیشرفته دهلاویه در واقع نوع بهینه سازی شده موشک کورنت، آخرین دستاوردهای سامانه های موشکی ضد زره قابل حمل روسی است که در اکتبر 1994 توسط دفتر طراحی کی بی پی معرفی و در سال‌های پس از 1997 تولید شده است.

آشنایی با ساختار موشکهای بومی شده ایرانی

روس‌ها در طراحی این موشک به نحوی سیم رابط میان موشک و موشک‌انداز را حذف کردند؛ به همین علت این مدل موشک در طبقه‌بندی به‌عنوان موشک ضدزره نسل سوم شناخته می‌شود. با حذف سیم هدایت آن برد و مقاومت موشک در مقابل جمینگ در مقایسه با موشک‌های نسل قبل خود چون فاگوت و کنکورس افزایش می‌یابد.

کورنت وزنی در حدود 27 کیلوگرم دارد و سرجنگی دو مرحله ای خرج گود، برد درگیری تا شعاع 5 کیلومتر در مدت زمان پرواز 22 ثانیه را داراست. سرجنگی آن توان نفوذی برابر با 1200 میلی متر در زره را داراست که این توانایی در درگیری های عراق علیه تانک های آمریکایی آبرامز اثبات شد.

آشنایی با ساختار موشکهای بومی شده ایرانی

این موشک از هدایت پرتو سوار لیزر بهره می برد و در مقابله با انواع جمینگ های دشمن مقاوم است. کاربرد سامانه کنترل پرتو لیزر و سایت حرارتی تضمین کننده ایمنی موشک در مقابل اختلالات فعال و غیر فعال همچون دود است. ایمنی در مقابل جمینگ اپتیکی فعال از سمت دشمن به خاطر نوع هدایت پرتو سوار لیزر حاصل می شود.

طراحی و قدرت تخریب سرجنگی پیش رو در این موشک به گونه ای است که توان حذف نسل های جدید زره های واکنشگر را نیز داراست. سرجنگی 152 میلیمتری و بسیار مخرب موشک کورنت که بین بخش کنترل و موتور پرواز قرار دارد با هدف نفوذ به درون زره اصلی تانک های پیشرفته طراحی شده است. قدرت جت خرج گود سرجنگی توان نفوذ کامل به درون زره های پیشرفته را معادل 1200 میلیمتر دارد و همچنین قدرت نابودی نفرات و انهدام مهمات درون تانک را داراست.

این موشک همچنین امکان مسلح شدن به سر جنگی ترموباریک را داشته که مناسب درگیری با اهداف زرهی سبک، نیروی انسانی و ساختمان ها است و در جنگ های شهری کاربرد دارد.

آشنایی با ساختار موشکهای بومی شده ایرانی

توسن دیگر موشک مورد استفاده ارتش و نیروهای مسلح ایران است که در واقع نوع بهینه سازی شده موشک ضدزره کنکورس است.

این موشک برای انهدام انواع زره های واکنشی و غیرواکنشی، سدها، استحکامات بتنی و اهداف ثابت و متحرک زمینی طراحی شده است.

این موشک علاوه بر شلیک توسط نفر، قابلیت نصب و پرتاب از روی خودروهای تاکتیکی را دارد.

برد نسبتا خوب، هدایت مطمئن، کمترین ضریب خطا، امکان ردیابی در شب توسن را در نوع خود ممتاز کرده است.

سبک بودن، امکان حمل موشک انداز، سرعت عمل در شناسایی اهداف، به لحاظ امکان تغییر سریع 360 درجه ای، این سلاح را از حالت دفاعی به حالت تهاجمی و نفوذی تبدیل کرده است.

استفاده از این موشک در مناطق صعب العبور و درگیری های چریکی مناسب است و در واقع می توان گفت موشک توسن مخصوص عملیات های نفوذی، تهاجمی، و جنگ و گریز می باشد و کاملا منطبق با اصول نبرد ناهمگون ساخته شده است. 

این موشک دارای دو سرجنگی اصلی و پیشرو است و در فاصله 75 متر پس از شلیک از موشک انداز مسلح می شود.

انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار