سردار قاآنی:

سرنوشت جنگ سوریه امسال تعیین می‌شود/ تکفیری‌ها مدافعان حرم را با موشک «کورنت» هدف می‌گیرند

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: امسال، سال تعیین سرنوشت سوریه است؛ البته چون جنگ بر اساس هویت و بود و نبود است، ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۲۱۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰ - 05November 2016
سرنوشت جنگ سوریه امسال تعیین می‌شود/ تکفیری‌ها مدافعان حرم را با موشک «کورنت» هدف می‌گیرندبه گزارش خبرنگار دفاعی و امنیتی دفاع پرس، سردار قاآنی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه اظهار داشت: ما مدعی نیستیم که گروه‌های تکفیری و داعش و امثالهم را آمریکایی‌ها درست کردند؛ چرا که چنین گروه‌هایی از پیش حضور داشتند؛ اما آمریکایی‌ها آنها را پشتیبانی کردند و گروه‌ها را به جان مردم منطقه انداختند و بدین ترتیب فتنه بزرگی را در کشورهای منطقه ایجاد کردند.

وی ادامه داد: در ابتدای شکل‌گیری هجمه‌ها در سوریه، ایران تذکرات لازم را به مقامات سوری داد؛ اما متاسفانه کسی به گوشزد ایران توجه نکرد، تا اینکه این هجمه به شکلی گسترده تبدیل به یک جنگ داخلی شد و به صورت بی رحمانه‌ای مرحله به مرحله پیش رفت، تا اینکه سردار همدانی به منطقه اعزام شدند و فرماندهی میدان را بر عهده گرفتند.

قاآنی با بیان اینکه شرایط در روزهای اول شکل‌گیری داعش فرودگاه دمشق را با خمپاره می‌زدند و حتی کاخ ریاست جمهوری را با خمپاره 81 مورد هجوم قرار گرفت، گفت: درگیری‌ها در دمشق به حدی بود که تا پشت سفارت ایران در دمشق به اشغال دشمن درآمده بود.

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه در ادامه با اشاره به اقدامات تروریست‌ها طی روزهای اخیر عنوان کرد: هفته گذشته 10 هزار نیرو به حلب سوریه اعزام کردند و 30 عامل انتحاری با نفربرهایی که هرکدام 2 تن مواد منفجره حمل می‌کردند، خود را به خطوط دفاعی و ساختمان‌های فرماندهی کوبیدند.

وی افزود: در یک نمونه نفربر مجهز شده به مواد منفجره که موشک به آن اثر نمی‌کرد، از خط یک و دو دفاعی عبور کرد؛ اما به‌واسطه موانعی که چیده شده بود نتوانست خود را به ساختمان قرارگاه بکوبد؛ اما وقتی عقب‌نشینی کرد، یک خودروی آتش‌نشانی که به مواد منفجره هم تجهیز شده بود، آژیرکشان از موانعی که خودروی قبلی نتوانسته بود عبور کند، عبور می‌کند و خود را به ساختمان قرارگاه می‌کوبد.

سردار قاآنی با اشاره به پشیبانی‌های گسترده آمریکا از تروریست‌ها در منطقه گفت: بنابر آمارهای رسمی، آمریکایی‌ها در عراق و سوریه سه هزار میلیارد دلار هزینه کردند؛ البته در رقابت‌های انتخاباتی این کشور یکی از نامزدها اعلام کرد که شش هزار میلیارد دلار هزینه شده و پنج هزار نفر نیز کشته شده‌اند؛ اما علی‌رغم این همه هزینه مجبور شدند از این کشورها فرار کنند.

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه اضافه کرد: آن‌ها برای هر سرباز در سال به‌طور متوسط و برابر آمارهای خودشان یک میلیون دلار هزینه کردند؛ ولی باز هم شکست خوردند. آمریکایی‌ها زمانی که می‌خواستند از عراق فرار کنند، نماینده‌ای را به ایران فرستادند و در این رابطه درخواستی از ایران داشتند.

وی بیان کرد: فتنه‌ای که در سوریه به‌وجود آمد، به‌واسطه شکست آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در جنگ‌های عراق و افغانستان و جنگ‌های رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان و مردم غزه در فلسطین اشغالی بود، به همین خاطر فتنه جدیدی را در منطقه شروع کردند.

سردار قاآنی به نقش موثر سردار شهید حاج حسین همدانی در استحکام محور مقاومت اشاره و تصریح کرد: شهید همدانی اگرچه مرد بحران‌ها بود، اما تجربه حضور در جنگی که در سوریه شکل گرفته بود را نداشت؛ بااین‌حال وقتی به سوریه رفت و قبل از اینکه در میدان بایستد و به نیروها بگوید حرکت کنند، ابتدا خود به جلو حرکت می‌کرد و سپس از نیروها می‌خواست که در پی او بروند. بنابر این شهید همدانی فرمانده‌ای حاضر در میدان بود؛ یعنی قبل از اینکه به‌صورت کلاسیک فرماندهی را بیاموزد، به‌واسطه  فهم فرماندهی که داشت، در مواجهه با بحران، نحوه اداره میدان را تشخیص می‌داد.

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی سردار همدانی، به نقل خاطره‌ای پرداخت و یادآور شد: حدود 16 سال پیش به‌واسطه موضوعی، رئیس‌جمهور یکی از کشورهای آفریقایی به ایران آمده بود، تا کمک‌هایی را از ایران دریافت کند، به همین خاطر شهید همدانی را نزد این فرد فرستادیم. ایشان جلسه را به گونه‌ای اداره می‌کرد و سخن می‌گفت که حرف‌هایش بر جان و دل رئیس جمهور کشور آفریقایی می‌نشست.
 
وی با بیان خاطره‌ای دیگر از شهید همدانی افزود:‌ شهید همدانی وقتی برای اولین بار افغانستانی‌هایی که به سوریه آمده بودند، را دید، تصور می‌کرد این عزیزان نیز مانند هم آن تعداد از هم‌میهنانشان هستند که در ایران زندگی می‌کنند؛ اما وقتی این عزیزان وارد معرکه درگیری‌ها شدند مثل بسیجی‌های خودمان می‌جنگیدند و حتی در بعضی جاها سرسختانه مقاومت می‌کردند، به همین خاطر علاقه خاصی به آنها پیدا کرده بود.
 
سردار قاآنی اظهار داشت: در سوریه طی یک روز چندین عامل انتحاری، خود را به خطوط دفاعی نیروهای مقاومت می‌‌زدند و حتی برخی از تکفیری ها تا آخرین فشنگ تیر اندازی می کردند و این تجربه ای بود که آمریکایی ها در جنگهای متعارف خود در منطقه به دست آورده بودند یعنی راه انداختن گروه هایی که به اصطلاح اعتقادی و مثل ما با انگیزه باشند.

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه تصریح کرد: ما در سوریه تعداد قابل توجهی از افسرانی داریم که از روز اول تجربه فرماندهی نداشتند و بعضا فقط در ماموریت‌های خاص شرکت کرده بودند؛ اما امروز همان افسران به فرماندهانی تبدیل شده‌اند که همانند فرماندهان دوران دفاع مقدس، با وجود سن کم، فرماندهی چند قرارگاه و یگان را عهده‌دار هستند.

وی در ادامه با اشاره به پشتیبانی تسلیحاتی دشمنان از تروریست‌های تکفیری گفت: چندی پیش یکی از عزیزان ما در سوریه به شهادت رسید، که وقتی نحوه شهادت وی را جویا شدم، گفتند این نیروی مدافع حرم را که در سنگر دیده‌بانی حضور داشت، با «موشک کورنت» به شهادت رسانده‌اند؛ موشکی که هر کدام آن بیش از 100 هزار دلار قیمت دارد.
 
سردار قاآنی اضافه کرد: امکاناتی که آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها، کشورهای عربی منطقه و ترکیه در سه سال اخیر به میدان آوردند، به حدی بود که اردوغان در اواسط ماه مبارک رمضان به ما گفته بود که «نماز عید فطر را در مسجد اموی سوریه می‌خوانیم». بنابراین این میدان فرمانده‌ای می‌خواهد که اراده ایران را به سرسخت‌ترین دشمنان تحمیل کند؛ زیرا کشورهای یاد شده همه انرژی خود را برای شکست اراده‌ها به میدان آورده‌اند. به همین جهت آمریکایی‌ها در سوریه هرگاه موفقیتی به دست نمی‌آورند، میز مذاکره را پهن می‌کنند. پس حرکت سینوسی مذاکره در سوریه به همین علت است.
 
جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه در پایان گفت: امسال، سال تعیین سرنوشت سوریه است؛ البته چون جنگ بر اساس هویت و بود و نبود است، ادامه خواهد داشت؛ زیرا می‌بینیم در اوج جنگ سوریه و عراق، به یمن حمله می‌کنند و سپس درگیری دیگری را در فلسطین اشغالی آغاز می‌کنند.
 
انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار