ولایتی:

قطعاً امروز آمریکا نمی‌تواند ۱+۵ علیه ایران درست کند/ اگر اصول رهبری در مذاکرات کاملا دنبال می‌شد شرایط طور دیگری بود

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر چارچوبی که رهبری برای ترسیم کردند به طور ۱۰۰ درصد انجام می‌شد حتماً شرایط طور دیگری بود.
کد خبر: ۲۱۱۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ - 07November 2016
قطعاً امروز آمریکا نمی‌تواند ۱+۵ علیه ایران درست کند/ اگر اصول رهبری در مذاکرات کاملا دنبال می شد شرایط طور دیگری بودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی‌اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در برنامه دیشب «متن، حاشیه» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به وضعیت امروز منطقه و اقدامات خصمانه آمریکا علیه دنیای اسلام، اظهار داشت: آمریکایی‌ها هر زمان که بتوانند توطئه‌ای را علیه کشورهای منطقه ایجاد می‌کنند؛ همان کاری که در سوریه و جاهای مختلف انجام می‌دهند. آمریکا با دخالت‌هایی که در مسائل مختلف در منطقه انجام می‌دهد، موجب ایجاد تفرقه بین کردها، ترک‌ها، سنی‌ها و شیعیان می‌شود.

وی افزود: حضور آقای بارزانی بعد از گذشت یک سال در بغداد درست همزمان با این تحولات و قبل از تشکیل اجلاس به معنی حمایت از سیاست‌های دولت و جواب منفی و قاطع به آمریکایی‌ها بود که به دنبال تجزیه عراق هستند.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: همان‌طور که رئیس ستاد ارتش آمریکا در عراق عنوان کرد، آمریکایی‌ها دنبال تجزیه عراق به سه منطقه کردنشین، عرب شیعه و عرب سنی بودند.

ولایتی با بیان اینکه با چنین تجربه‌هایی جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند از اتحاد کشورهای منطقه حمایت کرده و از تجزیه آنها جلوگیری کند، گفت: یکی از دلایل حضور ایران در این کشورها همانند عراق و سوریه، جلویگری از تجزیه این کشورهاست و اگر خدایی نکرده این اقدام صورت گیرد مانند بازی دومینو در کل منطقه ادامه خواهد یافت و طرح خاورمیانه بزرگ در این راستا بود که خوشبختانه به نتیجه نرسید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش مجری این برنامه مبنی بر اینکه برخی معتقدند حضور ایران در عراق و سوریه هزینه‌هایی را برای کشور تحمیل می‌کند و هزینه‌های آن بیش از منفعت‌های آن برای امنیت ملی کشور است، گفت: به عنوان یک پزشک و کسی که تا حدودی در زمینه امنیت‌ملی اطلاعات و سوابقی دارم، اعلام می‌کنم پیشگیری بهتر از درمان است. در این شرایط شما با هزینه خیلی کم خود را در برابر بیماری‌ها و ناراحتی‌های دیگر که درمان آنها هزینه‌های زیادی دارد، واکسینه می‌‌کنید.

وی در ادامه گفت: وقتی انسان سالمی واکسنی را به خود تزریق می‌کند که او را از بیماری‌های مختلف در امان می‌دارد، در واقع با هزینه بسیار کمی خود را در مقابل بیماری‌های فراوانی که درمان آن نیازمند هزینه‌های هنگفتی است، واکسینه می‌کند. سیاست‌های حضور ایران در کشورهای همسایه نیز با چنین استدلالی قابل بیان است.

ولایتی در همین زمینه گفت: ما با این اقدام خود در کشورهای منطقه از به وجود آمدن اتفاق مشابهی نظیر جنگ 8 ساله که هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل کرد، پیشگیری می‌کنیم.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی گفت: اگر در عراق به جای اینکه دوستان ما مثل آقای مالکی، عبادی یا حکیم شخصی مانند صدام حسین حاکم باشد، در این شرایط ناامنی‌هایی برای کشور ایجاد می‌شود، به طوری که دولتی مانند آمریکا با تحریک خود امنیت کشور را به خطر می‌اندازد. همان‌طور که صدام حسین با تحریک آمریکا و آقای رامفلد به ایران حمله کرد و هزینه آن را عربستان و کویت دادند.

وی افزود: آمریکا از نیم کره غربی دنیا به سوریه و بحرین می‌آید و میلیاردها دلار خرج می‌کند تا به قول خودشان از منافع ملی آمریکا دفاع کنند، لذا حضور ایران نیز در این کشورها براساس منفعت ملی است و کسانی که درباره حضور ایران در کشورهای منطقه همانند سوریه و عراق چنین اظهاراتی دارند، تجاهل می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز شرایط در عراق، سوریه و لبنان به نفع متحدان و دوست‌داران ماست. اگر آنها (آمریکایی‌ها) در سوریه و عراق موفق به تجزیه شوند به سراغ ایران هم می‌آیند. قطعاً این مسائل و رفتارها زنگ خطری برای ایران است تا آنچه که براساس مقاومت در منطقه شکل گرفته از سوی آمریکا و اسرائیل مورد تعرض قرار گیرد.

ولایتی در ادامه برنامه متن و حاشیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند برای ریشه‌کن کردن مشکلات سوریه نیازمند برجام 2 و مذاکره دیگر با آمریکایی‌ها هستیم، گفت: کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند یا آمریکا را نمی‌شناسند و یا تجاهل می‌کنند.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی افزود: ممکن است آمریکایی‌ها چون در باتلاق سوریه گیر کرده‌اند، بگویند با ایران در این زمینه مذکره کنیم، اما آمریکایی‌ها اگر بتوانند ما را فریب دهند یک لحظه هم درنگ نمی‌کنند. اگر بتوانند خلف وعده کنند -همان‌طور که در برجام هم مقدار زیادی خلف وعده کردند- لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما با آمریکا بر سر چه موضوعی درباره سوریه مذاکره کنیم؟ افزود: دولت مشروعی در سوریه روی کار آمده است. دولت بشار اسد طی سال‌های اخیر برای مدت 7 سال در انتخابات به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. آمریکایی‌ها به چه دلیلی و با چه مجوزی می‌گویند بشار اسد نباشد و آن فردی که ما می‌گوییم باشد؟ آیا آنها وکیل مردم سوریه هستند که برای آنها تعیین تکلیف کنند که ما هم برویم بر سر اینکه چه کسی رئیس‌جمهور سوریه باشد با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم؟

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اظهار داشت: در زمان درگیری‌های افغانستان، ایران زیر نظر سازمان ملل مذاکراتی با آمریکا انجام داد، اما به محض اینکه آمریکایی‌ها به افغانستان لشکرکشی کردند، بوش پدر ایران را به عنوان یکی از 4 محور شرارت اعلام کرد؛ این تجربه ما از مذاکره با آمریکا زیر نظر سازمان ملل است.

رئیس مجمع بیداری اسلامی با اشاره به اظهارنظر برخی درباره مذاکره با آمریکا درباره سوریه، گفت: آنهایی که این اظهارات را بیان می‌کنند یا از تاریخ معاصر اطلاعی ندارند یا تجاهل می‌کنند و یا انسان‌های عافیت‌طلبی هستند که می‌گویند چرا جنگ کنیم، در حالی که دیگران به سوریه نیرو می‌آورند، اسلحه می‌آورند و به راحتی برای مردم و دولت کشوری که از طریق قانون انتخاب شده، مشکل ایجاد می‌کنند. 10 میلیون نفر از بیست میلیون نفر حاضر در سوریه آواره شده‌اند، اما خود اروپایی‌ها حاضر نیستند 2 میلیون نفر از آواره‌های سوریه را تحمل کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما مدافع برجام بودید، با توجه به بدعهدی‌هایی که طرف آمریکایی‌ها صورت گرفت، آیا همچنان از برجام دفاع می‌کنید؟ اظهار داشت: ما حتماً باید مذاکره می‌کردیم، این تصمیم نظام بود و تصمیم فرد نبود. نظام تصمیم گرفت که مذاکره کند، بدون مذاکره چه کاری می‌خواستیم انجام دهیم؟ و باید مذاکره درست انجام می‌دادیم و اگر مذاکره درست انجام نمی‌دادیم پس چه کاری باید می‌کردیم؟

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی با اشاره به شرایط ایجاد شده در جهان قبل از مذاکره ایران، گفت: اتحادی علیه ایران در جهان از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفته بود، برخی غفلت‌ها از قبل شده بود و باعث اتحاد علیه ایران شد، لذا ما باید این اتحاد را بر هم می‌زدیم. قطعاً امروز امکان ندارد آمریکایی‌ها بتوانند 1+5 علیه ایران درست کنند.

ولایتی افزود: پوتین اخیراً اعلام کرد که آمریکایی‌ها دنیا را درباره مسئله هسته‌ای ایران فریب دادند، لذا آنها با فریبکاری توانستند اتحادی علیه ایران ایجاد کنند، اما امروز امکان ندارد آنها بتوانند علیه ایران اتحادی را با توجه به مواضع چین و سوریه علیه ایران ایجاد کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در چنین شرایطی ایران باید حقانیت خود را در مذاکرات اثبات می‌کرد و اگر چنین کاری نمی‌کردیم و می‌نشستیم تا آنها مدام حرف بزنند و علیه ما تبلیغ کنند و ما هیچ سخنی در دفاع از خود بیان نمی‌کردیم و در مذاکرت شرکت نمی‌کردیم، آنها به هدف خود می‌رسیدند، اما همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند ما اهل مذاکره‌‌ایم و مذاکره با جواز نظام انجام شد، منتهی باید مذاکره به همان صورتی که رهبر انقلاب ترسیم کردند، انجام می‌شد، زیرا نظام طرفدار مذاکره بود، چه در دولت قبلی و چه در این دولت و اگر این مذاکرات انجام نمی‌شد گزینه دیگر جنگ بود.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی تصریح کرد: بدون تردید آن مطالب و آن خطی که مقام معظم رهبری درباره مذاکره ترسیم و نقاطی را که مشخص کردند، اگر همه آنها آن‌طور که باید انجام و رعایت می‌شد، حتماً قضایا جور دیگری می‌شد، اما ما امروز شاهد این هستیم که جمهوری اسلامی ایران توانسته توان هسته‌ای خود را حفظ کند ولو اینکه آمریکا به تعهدات خود وفا نکرده، اما ما به تعهدات خود پایبند بودیم و عمل کردیم.

ولایتی تاکید کرد: 1+5 مجموعاً با فشار آمریکا و سازمان ملل مقابل ما ایستاده بودند، امروزه ما با چین، روسیه و فرانسه مبادلات داریم، بنابراین بخشی از تعهدات انجام شده و آن قسمتی که به عهده آمریکایی‌ها بوده انجام نشده و آنها به آن عمل نکرده‌اند.

وی درباره وضعیت یمن گفت: مردم یمن پیروز هستند، اما با هزینه‌های بالایی که از سوی عربستان‌سعودی به آنها تحمیل شده، با این وجود مردم یمن پیروز هستند و عربستان‌سعودی به آخر کار خود رسیده و مانند جنگ ویتنام در باتلاق یمن گیر افتاده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شرایط فعلی یمن حاکی از این است که مردم یمن پیروز هستند و هر لحظه اراده کنند همه جای عربستان به جز مراکز مقدس در دسترس آنهاست؛ اکنون انصارالله با امکاناتی که در اختیار دارند، توانسته‌اند مزدوران عربستان را شکست دهند. تردیدی نداریم که مردم یمن پیروز می‌شوند، اما این راه طولانی است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به سوال دیگری درباره سیاست ایران در یمن، گفت: سیاست ما حمایت از مردم یمن است، حمایت‌های سیاسی و یا کمک‌های ایران از طریق هلال‌احمر و به هر شکلی که بتواند صورت می‌گیرد، البته ممکن است به صورت مستقیم و آشکار این کمک‌ها صورت نگیرد، اما ایران بیکار ننشسته و کمک به یمن تا آنجایی که در توان ایران باشد انجام داده و خواهیم داد.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی درباره مسئله استکبارستیزی و اینکه برخی می‌گویند اعتقاد به استکبارستیزی با منافع ایران در تضاد است، با اشاره به سخنان رئیس بانک مرکزی آلمان، خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر رئیس بانک مرکزی آلمان گفته که دنیا مانند سوپرمارکت است که مدیری دارد(منظور آن آمریکاست) و کشورهای جهان نیز غرفه‌داران این سوپرمارکت هستند، لذا غرفه‌داران باید از طرح‌های کلی و دستورات مدیر سوپرمارکت حمایت کنند.

ولایتی گفت: رفتار دولت آمریکا در قبال آلمان کار سیاست‌های خارجی آن را به جایی رسانده که پادویی آنها را می‌کند، در حالی که در زمان گذشته این‌گونه نبود که امیدواریم با خواست مردم آلمان دولت آلمان مستقل‌تر از این حرکت کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رئیس بانک مرکزی آلمان در حقیقت دهکده جهانی و ریاست آمریکا بر این دهکده را ترویج می‌کند.

وی افزود: آمریکا در ایران با مردمی مواجه است که دارای تمدن 10 هزار ساله بوده و از فرهنگ و تمدن درخشانی برخوردارند. مردم ایران در طول سال‌های اخیر حتی یک روز هم زیر بار سلطه نرفتند و مستعمره کشوری نشدند. محال است چنین مردمی از سابقه فرهنگی 10 هزار ساله و پرافتخار خود دست بردارند و تابع آمریکایی‌ها شوند یا مثل برخی دولت‌های مرتجع منطقه نوکر آمریکایی‌ها شوند.

ولایتی افزود: آمریکایی‌ها در رابطه با ایران دنبال پیاده کردن رابطه آقا و نوکری هستند و این در حالی است که مردم ایران رابطه با کشورهایی که براساس احترام متقابل باشد را می‌پذیرند، اما زیر بار رابطه آقا و نوکری با سابقه تمدن و مبارزاتی طولانی که دارند، نخواهند رفت.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره مسئله انتخابات آمریکا و اینکه پیش‌بینی می‌کند کدام یک از کاندیداهای این کشور پیروز انتخابات شوند؟ گفت: هر دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا 2 روی یک سکه هستند؛ یکی چهره واقعی آمریکا را نشان می‌دهد و دیگری گویای چهره بزک‌ کرده آمریکاست. این آقا(ترامپ) چهره بدون روتوش آمریکاست و آن خانم(کلینتون) چهره روتوش شده آمریکاست و هر دو سیاست مسئولان و حاکمان آمریکا را در منطقه و جهان دنبال می‌کنند.

وی افزود: هر دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر سر این موضوع که چگونه حمایت اسرائیل را داشته باشند و سیاست‌های خصمانه آمریکا را در دنیا دنبال کنند با یکدیگر رقابت می‌کنند و در این رقابت حتی از آبروریزی یکدیگر خودداری نمی‌کنند. شاید این دست تقدیر است که چهره واقعی آمریکا از سوی کاندیداهای ریاست‌جمهوری این دولت نمایان می‌شود.

ولایتی افزود: هر کدام از 2 کاندیدای آمریکا انتخاب شود، افول آمریکا را که از مدت‌ها پیش شروع شده ادامه می‌دهند و دیگر این سخن بوش پدر که آمریکا تنها ابرقدرت جهان است عملی نخواهد شد و این آرزو را باید با خود به گور ببرند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حضور جمهوری اسلامی ایران و متحدان آن و کشوری مثل روسیه، چین و کشورهای اروپایی که قطعاً دیگر پیرو و ادامه راه آمریکا نخواهند بود، نشان می‌دهد که دنیای امروز دنیای تک قطبی نیست.

وی با اشاره به نشان‌های افول آمریکا گفت: آمریکایی‌ها طی سال‌های اخیر هر جا طراحی‌هایی را صورت دادند، هزینه‌های سنگینی پرداخت کردند، در منطقه ما شکست خوردند، در افغانستان، عراق و سوریه به نتیجه نرسیدند. ادعا می‌کردند که پس از چند هفته دولت سوریه را ساقط کنند، اما 5 سال است که این دولت ایستاده است. در لبنان سیاست آمریکایی پیروز نشد و سیاست متحدان ایران به پیروزی رسید. در یمن هواپیمای سوخت‌رسان آمریکایی به هواپیماهای عربستان سوخت می‌رسانند، اما دیدیم چگونه به شکست رسیده‌اند. در عراق 1.5 تریلیون دلار هزینه کردند و 7 هزار کشته دادند، عاقبت آنکه پیروز شد مردم عراق بود. وضعیت اقتصادی چین در جهان به گونه‌ای است که اگر یک روز تصمیم بگیرد اقتصاد آمریکا را به زمین می‌زند.

ولایتی در پاسخ به سوال پایانی مجری برنامه مبنی بر اینکه برخی معتقدند منش آمریکا در صورت پیروزی کاندیدای جمهوری‌خواه یا دموکرات در قبال ایران تفاوت خواهد داشت؟ گفت: ما ریاست‌جمهوری ریگان، بوش، کلینتون و اوباما را دیده‌ایم؛ همه آنها در قبال ایران مثل هم رفتار می‌کنند و هیچ کدام با دیگری تفاوتی ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی چند روز اخیر دیدیم که اوباما دوباره تحریم‌های ایران را تجدید کرد، لذا سیاست‌ آنها در قبال مقاومت ملت ایران فرق نمی‌کند و همه آنها به دنبال این هستند که سیاست آمریکا را در منطقه حاکم کنند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار