تداوم درگیری ها در مصر/ ارتش در حال ایجاد حمام خون در قاهره است

سرانجام فاجعه‌ای که همه وقوع آن را هشدار می‌دادند، توسط فرماندهی ارتش و حاکمیت موقت برآمده از کودتا در مصر ‏کلید زده شد. یورش ارتش و نیروهای مسلح به میدان النهضه و رابعه برای شکستن تحصن هواداران محمد مُرسی ‏با استفاده از گاز اشک‌آور و رگبار گلوله، شوک خبریِ در رسانه ها را ایجاد کرد. ‏
کد خبر: ۲۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹ - 23August 2013

تداوم درگیری ها در مصر/ ارتش در حال ایجاد حمام خون در قاهره است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در پی برکناری محمد مرسی با دخالت ارتش در 9 تیر، حامیان وی و گروه اخوانالمسلمین در اعتراض به این اقدام نیروهای امنیتی و در دفاع از مشروعیت رئیسجمهور منتخب نزدیک به دو ماه در میدانهای رابعه العدویه و النهضه تحصن کرده بودند.

وزارت کشور مصر در طول چند هفته گذشته بارها به حامیان مرسی هشدار داده بود که این میدانها را تخلیه کنند و به اعتراضهای خود پایان دهند که با مقاومت معترضان روبرو شد. در نهایت نیروهای امنیتی مصر به محل تجمع طرفداران مرسی و اخوانالمسلمین در میدانهای "رابعه العدویه" و "النهضه" قاهره حمله کردند که براساس آخرین اخبار، طی روز پنج شنبه بیش از 100 نفر کشته و بیش از 800 نفر زخمی شدند که با توجه به ادامه درگیریها انتظار میرود که تعداد کشتهها بیشتر نیز شود.


اگرچه بهانه این حملات، برقراری امنیت و آرامش از سوی هیئت حاکمه موقت، اعلام شده است اما یورش نیروهای مسلح در خیابانهای قاهره و کشته و زخمی شدن دهها نفر از شهروندان عادی پیشبینی جنگ تمامعیار داخلی در مصر را افزایش داده است.

همزمان با این اقدام، رئیس جمهور موقت، استانداران همه استانهای مصر را تغییر داده و برای هر استان فردی نظامی ـ امنیتی را به سمت استاندار گمارده است. انتخاب استاندارانی که سابقه نظامی ـ امنیتی دارند موج اعتراض همه احزاب و تشکلها اعم از مذهبی و غیرمذهبی را به بار آورده است.

اغلب تشکلهای سیاسی، آینده مصر را در استقرار چتری از "حکومت نظامی" در سراسر کشور و مسدودسازی همه حرکتهای مردمی و مدنی میبینند. در مقابل اخوانیها نیز هواداران خود را به ادامه حضور در خیابانها فرا خواندهاند. ناآرامی و درگیری در چند شهر بزرگ مصر از جمله اسکندریه و اسوان، همزمان اوضاع بحرانی منطقه سینا نشان میدهد اوضاع مصر از شرایط سیاسی خارج شده و روندهای امنیتی، تعیینکننده بازی در سپهر سیاسی مصر خواهد شد.

اجرای طرح مقابله نظامی با هواداران محمد مُرسی به بهانه استقرار امنیت و آرامش از هماکنون شکست خورده است. از یک سو کودتاگران از حمام خون نمیتوانند عبور کنند و چهره استقرار دموکراسی در مصر را به خود بگیرند. رویکرد اخوانالمسلمین از ابتدای بحران پرهیز از توسل به سلاح بود و در حال حاضر نیز علیرغم اقدام ارتش در برچیدن تجمعات آنها باز بعید به نظر میرسد اخوان المسلمین دست به سلاح ببرد چرا که این اقدام در حکم خودکشی سیاسی خواهد بود و این بهانه را به ارتش و مخالفان قرار خواهد داد که از اخوان المسلمین یک چهره تروریستی به تصویر بکشد.

از اینرو به نظر میرسد اخوانالمسلمین تلاش خواهد کرد به نحو احسن از سرکوبهای جدید فرصت سیاسی بسازد و با قربانی نشان دادن خود حمایتهای خارجی را با خود داشته باشد بخصوص آنکه آمریکا و اروپا خواستار ادامه تجمعات مسالمت آمیز اخوانیها و طرفداران مرسی شدهاند. از سوی دیگر، مشکل در حد یک حزب (اخوان) باسابقه و دارای هواداران بسیار و یا احزاب و تشکلهای با صبغه و سابقه مذهبی محدود نمیماند. جامعه مصر اگرچه شکاف عمیق برداشته است، اما کشته شدن صدها نفر از شهروندان عادی را برنمیتابد و نشانههای آن در اغلب شهرهای مصر ظاهر شده است.

مصر توسط سران کودتا به سمت و سوی پادگان نظامی و استقرار حکومت نظامی سوق داده شده است. بسیاری بهت زده و نگران از آیندۀ بزرگترین کشور عربی خاورمیانه که روزگاری مرکزیت حل بسیاری از بحرانها در منطقه عربی خاورمیانه را به عهده داشت، هستند.

این واقعیت تلخ در زمانی ظهور و بروز یافته که مسکو و واشنگتن هم سردترین روابط دو جانبه را دارند. سازمان ملل نیز کاری جز محکوم کردن خشونتها و دعوت به خویشتنداری طرفین نخواهد کرد. در مصر فاجعه انسانی رخ داده است و طوفان کودتا در این کشور، مصر را در پرتگاه سقوط قرار داده است.
 

در واقع تحولات مصر همانطور که از قبل هم معلوم بود با توجه به اصرار دو طرف به حفظ مواضع خود هم چنان ادامه دارد و راهی که پیش روی آنها وجود دارد یا مصالحه یا تصادم است که این اصطلاحاً یک امر بدیهی است که در اختلافات سیاسی- اجتماعی، یا دو طرف باید با مذاکره و گفت و گو راه حلی پیدا کنند و یا اینکه به جهت حفظ منافع دچار تصادم و یا برخورد میشوند.

آن چیزی که تا کنون در تحولات مصر اتفاق افتاده این است که اخوان بر این باور است که مرسی باید به قدرت بازگردد یا لااقل آن چیزی که در حال شکلگیری است طبق نظر آنها باشد یعنی اخوان اصرار دارد که آینده تحولات سیاسی مصر با دخالت یا تزریق نظر آنها همراه باشد اما جریان ارتش یا آن کسانی که دولت موقت تشکیل دادند نمیخواهند اخوانالمسلمین حضوری پررنگ در صحنه سیاسی مصر داشته باشند و اینکه اخوانیها در آینده تحولات مصر حضور داشته باشند یا نه، همان نقطهای است که به اختلافات دامن میزند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار