سردار شهادت‌طلبان لبنان کیست؟

حزب‌الله لبنان سالروز شهادت این جوان لبنانی را روز شهید نامگذاری کرده و همه ساله مراسم مختلفی برای بزرگداشت این روز برگزار می‌کند.
کد خبر: ۲۱۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷ - 12November 2016
سردار شهادت‌طلبان لبنان کیست؟به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «در چنین روزی مجاهد شهادت‌طلب احمد قصیر با خودروی خود که مملو از مواد منفجره بود به سمت ساختمان حکومت نظامی اسرائیل در شهر صور حرکت کرد و اولین عملیات شهادت‌طلبانه از نوع خود در تاریخ مقاومت و تمام تاریخ درگیری با دشمن اسرائیلی را انجام داد. این ساختمان مملو از تعداد زیادی از نظامیان و سربازان و حتی ژنرال‌های ارشد اسرائیلی بود. براساس مطالبی که روزنامه‌های اسرائیلی در آن زمان مطرح کردند، 141 افسر و سرباز اسرائیلی کشته و 10 تن دیگر مفقود شدند که نمی‌دانم سرنوشت مفقود ها چه شد. اسرائیل در فضای اندوهباری فرو رفت. این عملیات بزرگ‌ترین عملیات در تاریخ درگیری‌های عربی و اسرائیلی بود. امروز بعد از 33 سال همچنان عملیات شهادت‌طلبانه احمد قصیر بزرگ‌ترین و قوی‌ترین عملیات در تاریخ درگیری ها و تاریخ مقاومت به شمارمی رود.

احمد قصیر باب دوران شهادت طلبی را باز کرد که بعد از وی شهادت‌طلبان بزرگی این مسیر را دنبال کردند و با شایستگی کامل لقب سردار شهادت‌طلبان را از آن خود کرد. چرا که سردار کسی است که در پیش روی دیگران حرکت می‌کند و خود را به همراه دیگران فدا می کند و سختی های دیگران را تحمل کرده و با احساسات آنها زندگی می کند، چنین فردی به حق می تواند یک سردار باشد.

حزب الله این روز را ( 11 نوامبر) روز شهید و شهدای خود نامگذاری کرده است و در این روز به صورت سالانه یاد و خاطره شهدای خود از سیدعباس موسوی و همسرش ام یاسر و فرزندش حسین گرفته تا شیخ راغب حرب و عماد مغنیه و تمامی شهدای مقاومت شامل زنان ، مردان ، دانشمندان، فرزندان علما و رهبران مقاومت و عناصر مجاهد مقاومت را گرامی می دارد. هم اکنون نیز همچنان عزیزان مقاومت یکی پس از دیگری به این کاروان ملحق می شوند.»

شهادت طلبی؛ از انقلاب ایران تا مقاومت لبنان

این مطالب بخش‌هایی از سخنان سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در روز شهید سال گذشته بود. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در 16 فوریه 1985 در گردهمایی عظیم شهیر صیدا که به اعلام علنی شکل‌گیری حزب الله منجر شد، یازدهم نوامبر سالروز شهادت احمد قصیر را «روز شهید» نامگذاری کرد. بی تردید در طول تاریخ موجودیت رژیم صهیونیستی 11 نوامبر که اولین عملیات شهادت طلبانه بر ضد این رژیم در لبنان انجام شد روزی فراموش نشدنی است، چرا که این روز سرآغاز عملیاتهای شهادت طلبانه دیگری شد که شروع شکست رژیم صهیونیستی در سال 2000 میلادی و پیروزی در جنگ 33 روزه در سال 2006 میلادی برای مقاومت را رقم زد.

وقتی که حسین فهمیده نوجوان 13 ساله ایرانی خود را به زیر تانک های متجاوزان بعثی انداخت و تانک را با نارنجکی که در اختیار داشت، منفجر کرد، شاید کسی عمق فرمایش مشهور امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اقدام این نوجوان مبارز را درک نکرد که فرمودند: «رهبر ما آن طفل دوازده ساله‌ای است که قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگتر است با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد و خود نیز شربت شهادت نوشید.» اما وقتی شهید احمد قصیر با تاسی از این نوجوان ایرانی و تأثیرپذیری ازجمله امام (ره) در وصف شهید فهمیده، اقدام به انجام نخستین عملیات استشهادی در شهر صور نمود و شجره طیبه شهادت طلبی را وارد قاموس مبارزه با رژیم صهیونیستی کرد، ابعاد این جمله تاریخی امام به درستی درک شد. گفته می‌شود احمد قصیر در وصیت نامه خودش می نویسد: عملیات شهادت طلبانه را از نوجوان 13 ساله ایرانی به نام حسین فهمیده یاد گرفتم.

احمد قصیر کیست؟

شهید احمد جعفر قصیر، در 1346 در خانواده¬ای مذهبی در روستای دیر قانون¬النهر شهر صور لبنان به دنیا آمد. او از همان کودکی عشق به اسلام و دشمنی با کفار، زورگویان و استعمارگران را در جامعه آشوب‌زده و اشغال شده لبنان به درستی آموخت و یاد گرفت که همواره با استعمارگران و صهیونیست‌های اشغالگر در ستیز باشد. احمد تا سه سالگی به همراه خانواده¬اش در عربستان و لیبی بود. پدرش، مغازه کوچکى داشت که در آن میوه و تره‌بار مى‏فروخت و از این راه، هزینه خانواده خود را به ‌دست می‌آورد. احمد نیز در کارهاى مغازه به پدر کمک می‌کرد، تا از این راه بر درآمد خانواده بیفزاید. وی در آغاز دوران جوانى، چند ماهى برای کار به حجاز در عربستان سفر کرد و با دلگرمی دوستان و همکارى آنان، به کار خرید و فروش ابزار بهداشتى پرداخت.

احمد قصیر با آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان به کشور خود بازگشت. مغازه کوچک پدر در لبنان بیشترین ارزش را براى او داشت. وی با فرا گرفتن آموزش های نظامی در لبنان بعد از اشغال بخشی از خاک لبنان، با دوستانش گروه‏هاى پایداری محلى را پایه گذاری کردند. مبارزه کوچه به کوچه با نیروهاى اسرائیلى و حمله و شبیخون به پایگاه‌های نظامى صهیونیست‏ها بخشی از اقدامات روزانه احمد و دوستانش بود، اما او می دانست که بیرون راندن متجاوزان صهیونیستی از لبنان کاری بزرگ را می طلبد.

حزب الله لبنان در آن زمان برنامه ریزی برای آغاز دور جدید از مبارزات بر ضد رژیم صهیونیستی را براساس عملیات شهادت طلبانه در دستور کار خود قرار داده بود، قرار بود عملیاتی گسترده با تعداد تلفات بالا در مقر فرماندهی نظامیان رژیم صهیونیستی در صور انجام شود. دوستی که احمد قصیر را برای عملیات استشهادی به حزب الله معرفی کرده بود، مسئول جمع آوری مواد منفجره و آماده سازی خودروی سفید رنگ پژو 504 احمد قصیر شد.
 
سردار شهادت‌طلبان لبنان کیست؟

احمد قصیر در مذاکراتی که با رهبران حزب الله از جمله سید حسن نصرالله، دبیر کل کنونی حزب در رابطه با نحوه اجرای عملیات مذکور انجام داد، اعلام کرد که تنها شرط او برای انجام این عملیات بزرگ تعیین زمان (روز و ساعت) اجرای عملیات توسط خودش است. این شرط پذیرفته می‌شود تا خودرو آماده شود. دوست احمد قصیر پس از آماده کردن خودرو و جا سازی مواد منفجره به شهید قصیر می‌گوید که تصمیم حزب تغییر کرده و او [دوست احمد قصیر] باید عملیات را به اجرا بگذارد که با مخالفت شدید احمد مواجه می‌شود. وی با بهانه کردن خودرو و این که مالکیت خودرو از آن اوست،‌ سران حزب الله را در معذوریت شرعی می گذارد و با موافقت یکی از رهبران حزب الله خودروی بمب گذاری شده در اختیار او قرار می‌گیرد.

قصیر برای تعیین ساعت و روز عملیات سه روز متوالی استخاره می‌کند،‌ اما هر بار استخاره بد می آید، به گونه‌ای که مسئولان حزب‌الله گمان می‌کنند که وی در انجام عملیات مردد شده است، لذا تصمیم به تعویض او با فرد دیگری می‌گیرند، اما بالاخره برای بار چهارم و در یک روز بارانی و در حالی که باران به شدت می‌بارید استخاره خوب می‌آید و بامداد یازدهم نوامبر احمد قصیر به طرف مقر صهیونیست‌ها به راه می‌افتد. در لحظه اجرای عملیات بر شدت باران افزوده می‌شد و همین موضوع صهیونیست‌هایی را که خارج از ساختمان بودند، را نیز وادار می‌کند برای در امان ماندن از باران به داخل آن ساختمان هشت طبقه محل استقرار خود بروند.

پس از این‌ که احمد قصیر اطمینان حاصل می کند که اکثر قریب به اتفاق صهیونیست‌ها برای فرار از باران به ساختمان پناه برده‌اند، ماشین خود را روشن کرده و با آخرین سرعت خود را به طبقه اول ساختمان می‌کوبد تا در عرض تنها چند ثانیه تمامی ساختمان به تلی از خاکستر تبدیل شده و بنا بر برخی آمارهای  بر اثر این عملیات استشهادی تا 151 صهیونیست به هلاکت برسند که جنازه های 10 نفر از آنها هرگز پیدا نشد. مقامات این رژیم در میان حیرت به تحلیل های مختلف نظامی در این خصوص پرداختند و در نهایت این روز به عنوان بزرگترین روز اندوه در سرزمین‌های اشغالی نامگذاری شد.
 
سردار شهادت‌طلبان لبنان کیست؟

حزب‌الله لبنان دیروز نیز مانند سال‌های گذشته در 34 مین سالروز عملیات شهیبد احمد قصیر ، مراسم متعددی را در شهرهای مختلف در مزار شهدا برگزار کرد. در شهر صور و در مکان اجرای عملیات شهادت‌طلبانه مذکور در محله جل البحر تندیسی برای گرامیداشت این شهید بزرگوار و عملیات وی نصب شد. در مناطق تول، الناقوره، بیروت و ضاحیه و المتن شمالی نیز مراسم متنوعی در گرامیداشت روز شهید برگزار شد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار