سوگواره خمسه ۲۷ آبان‌ماه در بهشت زهرا افتتاح می‌شود

علی‌اصغر خسروی، دبیر سوگواره خمسه از افتتاح این رویداد فرهنگی در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه در بهشت زهرا با حضور ۱۴ خانواده شهید مدافع حرم خبر داد.
کد خبر: ۲۱۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ - 13November 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در نشست خبری سومین سوگواره خمسه، علی‌اصغر خسروی به عنوان دبیر سوگواره اطلاعاتی مبسوط از کم و کیف این برنامه فرهنگی - مذهبی ارائه داد. وی با بیان آنکه در جریان برگزاری سوگواره دوم آسیب‌شناسی‌هایی انجام داده است تا نقاط ضعف این حرکت را دریابد، حوزه نمایشنامه‌نویسی را مهمترین ضعف برشمرد و اضافه شدن بخش نمایشنامه‌نویسی را رفع این خلع عنون کرد. خسروی درباره بخش نمایشنامه‌نویسی با بیان آنکه یک متن را 15 گروه برای اجرا درخواست کرده‌اند، آن را مسبب گلایه‌مندی بازخوانان خواند و این وضعیت را فقری در خور توجه دانست. وی اظهار داشت که رویدادهای معاصر توانایی دراماتیزه شدن را دارا هستند. وی بخش تئاتر مسجد را نیز در راستای فعال کردن تئاتر دینی دانست.

بخش جنجالی نشست امروز صحبتهای خسروی مبنی بر عدم حضور هنرمندان شناخته شده در حوزه تئاتر دینی به سبب نبود حمایت بود که با مخالفت برخی خبرنگاران مواجه شد. در حالی که خسروی معتقد بود حمایتهایی چون سالن تمرین، اجرای عمومی و ... هنرمندان را به سمت تئاتر دینی می‌کشاند و تلاشهای محمدباقر قالیباف شهردار تهران و محمود صلاحی، مدیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری در حذف سهم مالی هنرمندان در سالنداری در همین راستاست، برخی خبرنگاران وجود مشوقهای مالی در حوزه تئاتر دینی را عاملی برای حضور چهره‌های ثابت برشمردند. این نگاه از سمت خسروی پذیرفته نشد.

خسروی همچنین از برخی ادعاها مبنی بر موازی‌کاری سوگواره خمسه با برخی از دستگاه‌های متولی این حوزه گلایه کرد. او در این باره به اساسنامه‌ سازمان متبوع خود اشاره کرد و تاکید کرد این حرکت وظیفه‌ای است بر گردن مسئولان سازمان.

دبیر سومین دوره سوگواره خمسه با اشاره به پردیسهای صبا و خاوران، حرکت توسعه فضای فرهنگی شهرداری در ده سال گذشته را بی‌مثال دانست. البته پیش از حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری، در فرهنگسرای بهمن به همت بهروز قریب‌پور سالنهای تئاتر راه افتاده بود.

طبق برنامه اعلامی خسروی مراسم افتتاحیه پنج‌شنبه، 27 آبان‌ماه در بهشت زهرا (س) و بر سر مزار شهدای مدافعان حرم با حضور هنرمندان تئاتر، سینما، اصحاب رسانه و خانواده‌های 14 شهید مدافع حرم به همراه برنامه‌های جانبی چون اجرای نمایش خیابانی و تعزیه‌خوانی در پنج نقطه از مزار شهدای بهشت زهرا (س) اجرا برگزار می‌شود.

خسروی در این جلسه گزارشی از آثار ارسال شده و پذیرفته شده به شرح زیر اعلام کرد:

در بخش صحنه‌ای از میان 135 اثر ارسالی، 47 اثر بازخوانی شده و در نهایت 12 نمایش پس از بازبینی به بخش مسابقه راه یافته‌اند.

در بخش خیابانی از 81 اثر ارسالی 16 اثر پس از بازبینی پذیرفته‌ شده‌اند. در این دوره برخلاف دومین دوره سوگواره به شکل رقابتی برگزار می‌شود. تئاترهای خیابانی این سوگواره در چند مکان از جمله محوطه تئاترشهر، میدان امام حسین (ع)، میدان آزادی، امام زاده صالح و بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

در بخش مدافعان حرم هشت اثر از میان 22 اثر ارسالی به بخش نهایی راه یافته‌اند. از نکات این بخش درخواست ابراهیم آبادی برای شرکت در این بخش به سبب حضور در منزل دو شهید مدافع حرم است. به گفته آقای خسروی آقای آبادی در آیین افتتاحیه دومین دوره حضور داشته و خود داوطلب ارائه کار شده است. طبق گفته خسروی اثر برگزیده این بخش توسط سازمان اوج مورد حمایت قرار می‌گیرد. همچنین انجمن تئاتر دفاع‌مقدس با چهار نمایش قرارداد بسته است.

در بخش آیینی از میان 40 اثر ارائه شده هشت اثر برگزیده‌ شده‌اند. این بخش به شکل سراسری برگزار شده است که در نهایت از سه گروه به انتخاب ستاد تقدیر می‌شود. این بخش در میدان امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

در بخش تعزیه از 52 مجلس تعزیه ارسال شده 9 مجلس برای اجرا در میدان امام حسین (ع) انتخاب شده‌اند.

در بخش ویژه‌ سوگواره میزبان هفت اثر از هنرمندانی چون رضا صابری، ابراهیم آبادی، رحمت امینی، سامان خلیلیان و سیدعلی موسویان است.

در بخش نمایشنامه‌نویسی قرار است پنج اثر برگزیده منتشر شده و شرایط آنها برای اجرا در دوره‌های بعد فراهم شود.

آقای خسروی با تأکید بر اینکه طرح بحث بخش بچه‌های مسجد در سوگواره خمسه کلید خورده است، از همکاری حوزه هنری خبر داد که طی نشستی با کوروش زارعی شرایط این بخش فراهم شده است. او مدعی شد در این بخش کارگردانان شناخته شده‌ای خواهان حضور بودند. وی درباره شکل برگزاری و آماده‌سازی آثار این بخش از اعزام کارشناسان هنری از شروع کار و ارائه مشاوره خبر داد.

دبیر سومین دوره سوگواره خمسه همچنین جوایز این دوره از سوگواره را نیز اعلام کرد:

در بخش نمایشنامه‌نویسی به نفرات اول، دوم و سوم از پنج سکه تا دو سکه بهار آزادی اهدا می‌شود. در بخش صحنه‌ای به ترتیب سه سکه، دو سکه و یک سکه اهدا می‌شود. در بخش مدافعان حرم به کارگردانی ونویسندگی برتر پنج سکه و به اثر تقدیری سه سکه، در بخش بازیگری به ترتیب سه سکه، دو سکه و یک سکه، در بخش خیابانی به اثر نخست دو سکه و به اثر تقدیری یک سکه اهدا می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از کمک هزینه گروه‌ها تاکنون پرداخت شده و مابقی هم به همراه جوایز در روز اختتامیه پرداخت می‌شود.

خسروی در بخش پایانی این نشست با اشاره به اینکه اجراهای صحنه‌ای در سالن‌هایی همچون تئاترشهر، ایرانشهر، محراب، حوزه هنری، روایت، باران، کنش معاصر و انتظامی انجام می‌شود به صحبت‌های خود با برخی هنرمندان پیشکسوت و گله آن‌ها از نبود شرایط برای اجرای نمایش اشاره و اظهار کرد:‌ با توجه به سال‌ها سابقه کاری که دارم در همین مدت دو سال متوجه شدم، عدم مشارکت برخی هنرمندان چیست و به نظرم متولیان اصلی حوزه تئاتر باید حرکتی کنند، چرا که هنرمندان معتقدند از آن‌ها حمایت نمی‌شود و اگر برای اجرای عمومی و تبلیغ مورد حمایت باشند می‌توانند کار کنند.

این بخش از صحبت‌های خسروی با واکنش برخی خبرنگاران همراه بود که معتقد بودند این اظهارات بیشتر بزرگ‌نمایی کاری است که در سوگواره خمسه انجام می‌شود؛ چرا که با وجود اهمیتی که تئاتر دینی و این سوگواره دارد، اسامی هنرمندان یا حتی داورانی که ممکن است در این رویداد شرکت داشته باشند با تأکید و اهمیتی که از سوی دبیر سوگواره مطرح می‌شود، برابر نیست.

امیر حسین شفیعی دبیر اجرایی سوگواره خمسه نیز از حاضران این نشست بود.

 منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار