سردار حاجی زاده:

پهپادهای ایران در سوریه عملیات انجام می‌دهند

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: در زمینه ساخت پهپاد سرآمد بسیاری از کشورها هستیم به نحوی که الان پهپادهای ما در سوریه عملیات شناسایی، رهگیری و انهدام را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۲۱۳۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲ - 14November 2016
پهپادهای ایران در سوریه عملیات انجام می دهندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار  «امیرعلی حاجی زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه عصر امروز در مراسم گرامیداشت شهید طهرانی مقدم که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار داشت: شهید طهرانی مقدم روزهای اول که کار خود را به عنوان فرمانده توپخانه سپاه شروع کرد، مشکلات زیادی داشت. مثلا برای اینکه بُرد توپ‌های 135 میلی متری را 5 کیلومتر افزایش دهد با مشکل مواجه بود و حتی زمانی هم که یکان موشکی سپاه قرار بود، تشکیل شود در سفری به سوریه جهت تحویل گرفتن تعدادی موشک زمین به زمین با مشکلی مشابه روبرو بود.
 
وی افزود: آن زمان طهرانی مقدم برای اینکه برد موشک‌ها را از 27 کیلومتر به 33 کیلومتر برساند، مشکل داشت. حال در سوریه، مقامات سوری دو نوع موشک را به هیات ایرانی که طهرانی مقدم هم در آنجا حضور داشت نشان دادند؛ یکی از این موشک‌ها اسکاد B که معادل آن در ایران موشک شهاب است و تولید آن چندین سال است در ایران متوقف شده، بود و موشک دومی که معرفی کردند فراگ 7 با برد 70 کیلومتر بود.
 
وی افزود: در دوران دفاع مقدس هر چند ملت شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر می‌دادند ولی برخی از مسئولین به فرماندهان می‌گفتند شما یک عملیات بزرگ انجام دهید بعد ما به پشتوانه آن با مذاکرات سیاسی جنگ را خاتمه می‌دهیم؛ به همین دلیل بود که فرماندهان ما نگاهشان بلندمدت نبود و بواسطه همین نگاه در انتهای جنگ کم آوردیم.  
 
حاجی زاده ادامه داد: امروز طهرانی مقدم‌های بسیاری داریم که از توانمندی‌های بالقوه‌ای برخوردارند اما آنچه امروز باعث شده در حوزه‌های مختلف مشکل داشته باشیم به خاطر نوع نگاه‌هاست؛ به عبارت دیگر چنانچه می‌خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم نباید منتظر فرش قرمز از سوی بیگانگان باشیم.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه بیان داشت: امروز دو تفکر در کشور وجود دارد؛ اولین تفکر معتقد است باید به توانمندی‌های داخل اتکا کنیم مانند آنچه در نیروهای مسلح کشورمان روی داده اما تفکر دوم تصور می‌کند برای پیشرفت نیازمند سازش با غرب است؛ در صورتی که شما نمی‌توانید یک نمونه بیاورید که کشوری بواسطه نزدیکی با غرب به پیشرفت رسیده باشد. در مقابل می‌توان چندین مثال آورد که کشورها با نزدیکی به غرب چیزی عایدشان نشده است؛ مانند کشور مصر.
 
سردار حاجی زاده ادامه داد: هدف آمریکا در جنگ عراق علیه ایران این بود که این جنگ به گونه‌ای پیش برود که در نهایت ارتش دو کشور ایران و عراق از بین بروند ولی قبول قطعنامه از سوی ایران نقشه آنها را خراب کرد؛ لذا در اولین فرصت به بهانه اشغال کویت به عراق حمله کرد و ارتش این کشور را از بین برد؛ آن زمان عده‌ای از همین آقایان که در فتنه‌ها شرکت داشتند در داخل عنوان می‌کردند برای جنگ با آمریکا می‌بایست کنار عراق قرار بگیریم که اگر این اتفاق می‌افتاد ما در گرداب و باتلاق گیر می‌کردیم که نتیجه آن نابودی نیروهای مسلح کشورمان بود.  
 
وی اظهار داشت: در نمونه دیگر، زمانی که تعدادی از دیپلمات‌های ایران در افغانستان به شهادت رسیدند علیرغم اینکه سپاه تا پشت مرز با افغانستان برای حمله به طالبان نیرو برد ولی آنجا هم مقام معظم رهبری اجازه عملیات ندادند همانند شیوه‌ای که اکنون در مواجهه با جنگ در سوریه و عراق اتخاذ کردند.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: در سوریه و عراق هم هرچند ما مایل بودیم تیپ و لشکر اعزام کنیم ولی ایشان فقط با حضور مستشاری موافقت کردند و حتی اگر مواقعی هم تعداد این افراد گاها زیاد می‌شد، ایشان مواخذه می‌کردند و می‌خواستند که تعداد مستشاران به تعداد قبل باز گردد؛ این مخالفت‌ها برای این بود که اگر خلاف این شیوه عمل می‌شد قطعا نیت آمریکایی‌ها در از بین بردن نیروهای مسلح ایران محقق می‌شد.  
 
سردار حاجی زاده ادامه داد: امروز در نیروی هوا فضای سپاه به قدری گروه‌های موشکی که هر کدام معادل یک تیپ بعلاوه در نیروی زمینی محسوب می‌شود، دارد که گاها اسامی فرماندهان آنها را فراموش می‌کنم.  
 
وی تاکید کرد: آن کسانی که در داخل درباره کاهش توان دفاعی ایران صحبت می‌کنند متوجه باشند که خواسته یا ناخواسته پازل دشمن را کامل نکنند، زیرا امروز توانمندی دفاعی ما به حدی است که انواع رادارها را می‌توانیم تولید و صادر کنیم و موشک‌های با برد وسبرو متفاوت از طراحی تا تولید را در داخل انجام دهیم و حتی در زمینه ساخت پهپاد نیز سرآمد بسیاری از کشورها هستیم به نحوی که الان پهپادهای ما در سوریه عملیات شناسایی، رهگیری و انهدام را انجام می‌دهند.
 
انتهای پیام/231
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار