هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع پرس:

جایگاه سازمان ملل به‌عنوان «حافظ صلح جهانی» متلاشی شده است/ سازمان ملل با قطب‌نمای «آمریکایی‌ها» حرکت می‌کند

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه شأن و جایگاه سازمان ملل به‌عنوان حافظ صلح جهانی تنزل پیدا کرده است، گفت: رویکرد‌های سازمان ملل مخصوصا شورای امنیت رویکرد سیاسی و دوگانه است و این سازمان به‌دستور آمریکایی‌ها عمل می‌کند.
کد خبر: ۲۱۳۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵ - 16November 2016
گروه بین‌الملل دفاع پرس: آمریکا، انگلستان، استرالیا، فرانسه، ترکیه، بحرین، کویت، اردن، قطر و عربستان سعودی قطعنامه‌ای علیه وضعیت حقوق بشر در سوریه تدوین کرده‌ بودند که مجمع عمومی سازمان ملل روز گذشته (سه‌شنبه 25 آبان‌ماه) به این قطعنامه‌ رأی مثبت داد.

این قطعنامه که با 116 رأی مثبت، 15 رأی منفی و 49 رأی ممتنع تصویب شد، از دولت سوریه با عبارت منفی «رژیم سوریه» یاد کرده، که این مسئله با انتقاد دمشق مواجه شد. «بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل در این خصوص گفت: استفاده از این عبارت به‌تنهایی نشان می‌دهد که تدوین این سند با اهداف سیاسی صورت گرفته است.
 
از سوی دیگر با وجود اینکه نیروهای مستشاری ایران به درخواست «بشار اسد» رئیس جمهور قانونی سوریه در این کشور حضور دارند، در یکی از بندهای این قطعنامه حضور این نیروها محکوم شده‌ است.

در همین خصوص حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار داشت: سازمان ملل در طول شش سال بحران سوریه هیچ‌گاه در راستای حل بحران این کشور گام برنداشته است. این سازمان کشورهایی همچون آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر همسو  و به‌عنوان ناظر جنایت‌های آنها در سوریه بوده‌است.

وی در ادامه افزود: جایگاه سازمان ملل در برخورد با بحران‌های منطقه و جهان تنزل پیدا کرده است. شأن و جایگاه این سازمان به‌عنوان حافظ صلح جهانی به‌شدت متلاشی شده است که این نشان می‌دهد سازمان ملل همواره تابعی از ابر قدرت‌های جهان هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ مالی است.

هانی‌زاده با بیان اینکه عربستان به‌دلیل کشتار کودکان یمنی در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار گرفته بود، توسط لابی‌های صهیونیستی و آمریکایی حذف شد، تصریح کرد: اینگونه اقدامات نشان می‌دهد که رویکرد‌های سازمان ملل مخصوصا شورای امنیت رویکرد سیاسی و دوگانه است و تصویب چنین قطعنامه‌هایی در سازمان ملل بیانگر این است که این سازمان به‌دستور آمریکایی‌ها عمل می‌کند و انتظاری بیشتر از این سازمان نمی‌توان داشت.   

کارشناس مسائل بین‌الملل درخصوص یکی از بندهای این قطعنامه مبنی بر اینکه حضور نیروهای مستشاری ایران را در سوریه محکوم کرده‌است، خاطرنشان کرد: ایران، روسیه و حزب‌الله به‌خوبی می‌دانند که هدف از ایجاد گروهک‌های تروریستی ایجاد شکاف در بین کشورهای منطقه و تضعیف محور مقاومت است. حضور حزب الله در سوریه کاملا یک حضور دفاعی برای مقابله با تروریست‌هاست.

وی در پایان با بیان اینکه محکوم کردن حضور قانونی مستشاران ایرانی در بحران سوریه با هدف مقابله با تروریست‌ها فقط در راستای به انزوا کشاندن کشورمان است، گفت: اقدام اخیر یازده کشور عربی در طرح شکایت علیه ایران که مدعی شدند کشورمان در امور داخلی کشورهای عربی مداخله می‌کند، با فشار آمریکایی‌ها و سعودی‌ها صورت گرفته است. تصویت یا تدوین قطعنامه‌های این شکلی نشان از آن دارد که سازمان ملل هویت واقعی خود را از دست داده است و با قطب‌نمای آمریکا حرکت می‌کند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار