گزینه ترامپ برای پست وزارت خارجه آمریکا:

ترامپ همان روز اول ریاست‌جمهوری می‌تواند برجام را لغو کند

گزینه احتمالی دولت جدید آمریکا برای پست وزارت خارجه تصریح کرد، از آنجایی که «باراک اوباما» توافق هسته‌ای ایران را به سنا ارائه نکرده است، «دونالد ترامپ» هیچ تعهدی به آن ندارد و همان روز اول ریاست‌جمهوری می‌تواند آن را لغو کند.
کد خبر: ۲۱۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱ - 17November 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «رودی جولیانی» شهردار سابق «نیویورک» که یکی از گزینه‌های اصلی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای پست وزارت خارجه آمریکا است، در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» تصریح کرد که ترامپ در همان روز اول ریاست‌جمهوری می‌تواند برجام را لغو کند زیرا هیچ الزامی برای پایبندی به آن ندارد.

وی در توجیه گفته‌های خود اینگونه توضیح داد که ترامپ از آنجایی می‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را برای تأیید در اختیار سنا قرار نداد.

گزینه احتمالی ترامپ برای پست وزارت خارجه آمریکا در این خصوص استدلال کرد: «اول از همه، رئیس‌جمهور گزینه‌های زیادی دارد. رئیس‌جمهور اوباما آنچه را که می‌بایست طبق قانون اساسی انجام دهد را انجام نداد. او می‌بایست برجام را به کنگره ارائه می‌کرد. آن (برجام) یک معاهده بود. به هیچ عنوان نمی‌توان از این واقعیت فرار کرد که برجام یک معاهده بود».

وی سپس توضیح داد: برجام می‌بایست به سنا ارائه می‌شد که اوباما هرگز چنین کاری را نکرد. این به مفهوم آن است که این توافق برای رئیس‌جمهور کنونی به پایان رسیده است و ترامپ می‌تواند آن را لغو کند».

چهارشنبه هفته گذشته، یک روز بعد از آنکه ترامپ بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزیه شد، «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد که احتمال اینکه ترامپ توافق هسته‌ای ایران را لغو کند وجود ندارد زیرا این یک توافق چند جانبه است و دیگر کشورهای 1+5 نیز در آن نقش دارند.

«ولید فاریس» یکی از مشاوران ترامپ در زمینه سیاست خارجی هفته گذشته اعلام کرد علیرغم آنکه ممکن است ترامپ توافق هسته‌ای ایران را لغو نکند اما آن را تغییر خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار