به بهانه فرا رسیدن سالروز شهادت نخبه اطلاعات عملیات دوران دفاع مقدس؛

چگونه تیر گمانه‌زنی شهید تقوی فر به هدف خورد؟

از جمله فرضیه های شهید تقوی فر در دوران دفاع مقدس این بود، دشمن شبها تا صبح به آتش ریختن و جابه جایی خطوط جبهه جنگ می پردازد؛ ولی صبح که می شود، دیگر خبری از آتش توپ خانه و تک تیراندازها نیست، از این رو مامور اثبات این فرضیه شد.
کد خبر: ۲۱۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ - 26December 2016
سردار «احمد غلام‌پور» فرمانده قرارگاه کربلا و عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) پیرامون نقش شهید «سید حمید تقوی‌فر» در اوایل جنگ، در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، اظهار داشت: با توجه به تسلط شهید تقوی‌فر به زبان عربی و سابقه کاری وی در سپاه در اوایل جنگ تحمیلی او را به عنوان مسئول اطلاعات عملیات در جبهه جنوب منصوب کردیم. شهید در ابتدای انقلاب عضو سپاه بود و در بخش اطلاعات فعالیت می‌کرد. مومن، پر تلاش و خستگی ناپذیر بود. از همان ابتدای انقلاب با عراقی هایی که در نوار مرزی زندگی می‌کردند، ارتباط خوبی برقرار کرده بود و در زمینه برقراری ارتباط با این مرزنشینان تجربه خوبی داشت. بهره مندی از تجربه‌های متعددش بسیاری از مواقع در عملیات ها راهگشا بود.
 
وی افزود: در دوران فعالیت شهید تقوی‌فر به عنوان مسئول اطلاعات عملیات در جبهه، شهید زین الدین به همراه دیگر نیروهای آموزش  از تهران وارد این جبهه شده و به رزمندگان جبهه جنوب ملحق شدند. شهید تقوی فر آنچه لازم بود را به شهید زین الدین آموزش داد، از این رو چندی بعد، شهید زین الدین جانشین وی شد. 
 

چگونه تیر گمانه‌زنی شهید تقوی فر به هدف خورد؟
 

سردار غلام پور ادامه داد: امام‌خمینی (ره) اصرار داشتند، که دشمن را آسوده و راحت نگذاریم . در آن برهه از زمان تمامی محورهای جنگ در آرامش و بدون درگیری بودند و هیچ عملیاتی انجام نمی شد. تاکید امام (ره) بر این موضوع آرامش قبل از طوفان را زودتر از موعد به هم ریخت و عملیات 26 اسفند با نام امام مهدی (عج) در اسفند سال 1359 آغاز شد، با انجام این عملیات توانستیم جبهه جنگ را فعال کرده و به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنیم. در این عملیات دشمن را غافلگیر کردیم . شهید تقوی فر به عنوان  مسئول اطلاعات عملیات  آن دوران نقش ویژه و بی بدلیلی در شناسایی خطوط دشمن و گردآوری اطلاعات عملیات امام مهدی (عج) ایفا کرد؛ زیرا خیلی خوب مرزها و محورها را می شناخت و با اطلاعاتی که بدست آورده بود، نقش ویژه ای در موفقیت آمیز بودن این عملیات ایفا کرد.

وی یادآورشد: از جمله دستاوردهای شهید تقوی فر این بود که شهید دریافته بود، دشمن شبها تا صبح به آتش ریختن و جابه جایی خطوط جبهه جنگ می پردازد؛ ولی صبح که می شود، دیگر خبری از آتش توپ خانه و تک تیراندازها نیست. برای رسیدن به یقین یک روز به شهید تقوی فر ماموریت داده شد تا برود و از سنگرهای دشمن نشانه ای بیاورد. شهید تقوی فر به سمت سنگرهای دشمن رفت. نیروهای دشمن خواب بودند و  وی توانسته بود چند تکه ظرف از سنگرهای عراقی با خود به همراه بیاورد. با دیدن این ظرف ها به یقین رسیدیم که نیروهای دشمن صبحها از ساعت هشت تا 11 مشغول استراحت هستند. پی بردن به این حقیقت موجب شد تا  اولین عملیاتی که در جنگ تحمیلی و در صبح هنگام انجام شد با نام «طریق القدس » انجام شود. دشمن کاملا غافلگیر شده بود. کل واحدهای عراق را منهدم کردیم، یک تعداد اسیر و تعداد بی شماری غنمیت جنگی مثل تانک و نفربر از دشمن گرفتیم؛ چون در مسیر رودخانه بود و پل نداشتیم، مجبور شدیم ادوات غنمیتی دشمن و امکانات را از بین ببریم. در این عملیات شهید تقوی فر نقش ویژه و کلیدی بر عهده داشت. اطلاعات خوب و حساب شده اش باعث موفقیت در این عملیات شد.
 
 
چگونه تیر گمانه‌زنی شهید تقوی فر به هدف خورد؟ 
 
در ادامه ابوموسی یکی از همرزمان و دوستان شهید «سردار حمید تقوی فر» پیرامون ویژگیهای شهید گفت: قبل از جنگ در کمیته ای  به نام «پرستو» فعالیت می کرد و تمام مرزها را همانند کف دستش می شناخت. می دانست از کدام مرزها، چگونه و توسط چه کسانی اسلحه وارد ایران می شود و در اختیار چه افرادی در ایران قرار می گیرد.
 
همرزم شهید تقوی فر بیان کرد: این شهید نقش ویژه ای در حماسه  شکست حصر سوسنگرد بر عهده داشت؛ زیرا خیلی خوب مرزها و محورهای مختلفی که به سوسنگرد محدود می شد را می شناخت. با اطلاعاتی که داده بود موفقیت رزمندگان را کاملا تضمین کرده بود. نقش ویژه شهید تقوی فر در این عملیات فراموش نشدنی است.
 
وی خاطر نشان کرد: سیدحمید شجاع، مومن، متقی، کم حرف و متواضع بود. هرچند در مواردی شاهد نامهربانی روزگار بود، اما صبور و بی ادعا و همواره با لبخند رضایت در راه خدا مجاهدت کرد. روزهای اول جنگ چند بار هم قصد ترور شهید تقوی فر را در منزلش داشتند که خوشبختانه موفق نشدند. در نهایت ماموری برای حفاظتش از جان ایشان قرار داده بودند که وی  از این امر راضی نبود.
 
شهید تقوی فر نیروی کار آمدی برای بخش اطلاعات عملیات در روزهای اول جنگ بود. وی به دلیل شناسایی قاچاقچیان و انجام کارهای اطلاعات عملیاتی در میان دشمنان فردی شناخته شده بود.
 
سید حمید در سال 1339 در روستای «ابودبس» شهرستان اهواز به دنیا آمد. وی از فرماندهان اطلاعات و عملیات دوران دفاع مقدس بود که ماموریت های برون مرزی بسیاری را نیز در کارنامه اش دارد. شهید تقوی فر انسان مومن و مخلصی بود که بیشتر عمرش را با روزه سپری می کرد. حتی هنگام مبارزه با دشمنان و دفاع از کشور نیز با زبان روزه جهاد می کرد. سرانجام ششم دی ماه سال 1393 در منطقه «عزیز بلد» در سامرا ردای شهادت  پوشید و اجر همه مجاهدتهایش را با پاسداری درجوار پدر امام زمان (عج) گرفت.
 
انتهای پیام/191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار