پایگاه خبری- تحلیلی الوقت بررسی کرد؛

حیله سعودی‌ها در پس آتش‌بس‌های یمن

عربستان سعودی در طول 20 ماه گذشته تحت حمایت آمریکا بارها در یمن اعلام آتش‌بس كرده است و هر بار نه‌تنها آتش‌بس را نقض كرده بلكه از آنها برای فریب و تشدید حملات استفاده می‌كند.
کد خبر: ۲۱۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳ - 22November 2016
حیله سعودی‌ها در پس آتش‌بس‌های یمنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان روز گذشته اعلام کرد آتش‌بس 48 ساعته در یمن به پایان رسیده و تمدید نخواهد شد. وی مدعی شده كه «هیچ ارزش و احترامی به آتش‌بس گذاشته نشد و تنها شاهد نقض آن بودیم و از نظر نظامی در شرایط کنونی برای ما هیچ دلیلی برای تمدید آتش بس وجود ندارد».

ادعای مقامات سعودی مبنی بر پایان آتش‌بس و نقش آن توسط انصارالله در حالی است كه فعالان یمنی اساسا می‌گویند،‌ آتش‌بسی در كار نبود تا پایان آن اعلام شود. بر اساس گزارش مقامات یمنی در طول 48 ساعتی که قرار بود در یمن آتش‌بس اجرا شود، بیش از 110 مورد نقض صورت گرفته و جنگنده‌های عربستان شهرهای مختلف یمن را بمباران كرده‌اند. سعودی‌ها در حالی آتش‌بس اخیر را نقض كردند كه قرار بود در صورت موفقیت، آتش‌بس تمدید شود تا زمینه‌ای برای بازگشت به گفت‌وگوهای صلح یمن فراهم شود.

این اولین بار نیست كه عربستان سعودی آتش‌بس در یمن اعلام می‌كند اما به آن عمل نمی‌كند. به نظر می‌رسد سعودی‌ها بیش از اینكه به دنبال متوقف كردن جنگ برای فرصت دادن به مذاكرات باشند بیشتر به دنبال فریب و تشدید حملات هستند. هیشام الراضی دیپلمات و تحلیلگر مسایل یمن از صنعا، در صفحه تویتر خود نوشت:‌« سعودی‌ها همواره آتش‌بس اعلامی خود را نقض می‌كنند،‌ حلیه‌ای كه برای سازماندهی مجدد [نیروهای خود] و غافلگیری ناگهانی مخالفان استفاده می‌شود.»

مقامات نظامی یمن نیز تاكید كرده‌اند كه هدف عربستان سعودی از برقراری آتش‌بس، تجدید قوای خود و تشدید حملات بوده است. اشرف لقمان سخنگوی وزارت دفاع یمن با اشاره به نقض آتش‌بس توسط عربستان سعودی و حملات موشکی و توپخانه‌ای ائتلاف عربی به روستاها و مناطق مرزی یمن،‌ خاطر نشان كرد، این مناطق بیش از هر زمان دیگری هدف بمباران‌ها قرار گرفتند. وی همچنین از گسیل نیروهای تحت عربستان به سمت یمن خبر داد و گفت سعودی‌ها به بمباران‌های شدید خود علیه مناطق مسکونی و خانه‌های مردم ادامه می‌دهند و  سلاح‌های ممنوعه و غیر متعارف استفاده می‌كند.

اعلان آتش‌بس، نقض آن و تشدید حملات هوایی توسط سعودی‌ها درحالی صورت می‌گیرد که سازمان ملل و آمریکا مدعی کنترل و نظارت بر اجرای آتش‌بس هستند. اگرچه نبود ضمانت اجرایی و حمایت آمریکایی‌ها از آل سعود سبب شده است تا سعودی‌ها نسبت به شکست آتش‌بس و سرازیر کردن بمب‌ها بر سر افراد کودکان و زنان بی‌پناه یمنی دغدغه‌ای نداشته باشند.

لازم به ذکر است عربستان سعودی به همراه كشورهای عربی منطقه و با حمایت انگلیس و آمریكا از فرودین 1394 عملیات گسترده نظامی در یمن اغاز كرده است؛ درحالی‌كه قرار بود نیروهای سعودی در عرض دو هفته به صنعا برسند و عبدربه منصور هادی را به قدرت برسانند اما پس از گذشت بیش از 20 ماه ریاض نه‌تنها به هیچ كدام از اهداف خود دست نیافته است بلكه شاهد حملات مداوم نیروهای یمنی به مناطق جنوبی عربستان است.

تمامی ناظران معقتدند عربستان سعودی تحت هیچ شرایطی نخواهد توانست از طریق نظامی به اهداف خود در یمن دست پیدا كند، این در حالی است كه سعودی‌ها در طول 20 ما گذشته تقریبا تمامی زیرساخت‌های یمن را بمباران كرده‌اند و دیگر هدفی در یمن باقی نمانده كه توسط جنگنده‌های سعودی بمباران نشده باشد.

به نظر می‌رسد سعودی‌ها حالا با حملات كور خود به دنبال ایجاد وحشت در میان غیرنظامیان و  شكستن اراده مردم یمن هستند. هیكل بافنع فعال سرشناس یمنی از صنعا اواخر شب دوشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت:‌ «جت‌های جنگنده مرتبا با ارتفاع پایان در صنعا، پایتخت یمن عملیات انجام می‌دهند. هیچ هدف نظامی وجود ندارد؛ ریاض می‌خواهد در میان غیرنظامیان وحشت ایجاد كند.» وی همچنین دكترین نظامی ملك سلمان،‌ پادشاه عربستان سعودی را جنگ با « كودكان و زنان» توصیف می‌كند.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار