سردار نعمان غلامی:

انقلابی‌گری نقطه اتصال رزمندگان ديروز و جهادگران امروز است

رئيس سازمان بسيج سازندگی كشور گفت: فضای جهادی امروز ما واقعاً اگر بالاتر از فضای دوران دفاع مقدس نباشد كمتر نيست و اين بسيج و انقلابی‌گری دو نقطه اتصال و شباهت بين رزمنده‌های ديروز و جهادگران امروز است.
کد خبر: ۲۱۴۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ - 23November 2016
انقلابی‌گری نقطه اتصال رزمندگان ديروز و جهادگران امروز استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در ديدار كارآفرينان با مقام معظم رهبري در شهريور سال ۱۳۸۹، مقام معظم رهبري «اقتصاد مقاومتي» را معنا و مفهومي از كارآفريني معرفي نمودند. امروز بسيج به عنوان يك نهاد مردمي كه برخاسته از متن جامعه است با درك درست از بندهاي اقتصاد مقاومتي گام‌هاي مثمر‌ثمري را در اجراي فرامين رهبر معظم انقلاب برداشته و بر اين باور است كه تنها راه به ثمر نشستن اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل است.  از طرفي فرهنگ و تفكر بسيجي، فرهنگي است سرشار از باورها و ارزش‌هايي كه مي‌تواند موتور حركتي كارآفريني را با ظرفيتي مضاعف به فعاليت درآورده و در حقيقت رمز اين توانمندي را مي‌توان در‌هم‌آميختگي فرهنگ بسيجي با ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي جست‌وجو نمود. با توجه به نامگذاري سومين روز از هفته بسيج به بسيج،  انقلابي‌گري و كار‌آفريني با سردار نعمان غلامي، رئيس سازمان بسيج سازندگي كشور همكلام شديم.

چرا بايد بسيج نسبت به مقوله كارآفريني خود را ملزم بداند و اهتمام ويژه‌اي داشته باشد؟

ما در شرايطي هستيم كه امروز دنيا عملكرد نظام ما را در بحث گره‌گشايي از مشكلات مردم ارزيابي و رصد مي‌كند. همانطور كه نظام ما در طول عمر پر بركت خود توانسته از خيلي از مشكلات، دغدغه‌ها، گردنه‌ها و موانع سختي كه دشمن بر سر راه ما قرار داده با رويكرد انقلابي و جهادي عبور كند و آن سختي‌ها را پشت سر بگذارد، مانند جنگ، تحريم‌ها و تهاجم فرهنگي. از اين رو طبيعي است كه ما بتوانيم به راحتي در بحث اقتصاد و معيشت مردم از همان مسير انقلابي‌گري عبور كنيم و از روحيه جهادي بهره ببريم و با استفاده از روحيه بسيجي و انقلابي‌گري توانايي و كار‌آمدي نظام اسلامي را نشان دهيم و الگويي را براي عالم ارائه كنيم. از اين رو عنوان بسيج، انقلابي‌گري و كار‌آفريني مدنظر قرار گرفت.

به نظر شما يك بسيجي انقلابي چطور مي‌تواند يك كارآفرين موفق باشد و درچرخه اقتصاد مقاومتي كشورش سهم بسزايي را ايفا كند؟

يك بسيجي يا هر شهروندي در كشور ما ابتدا بايد بداند براي حل مشكلات خودش و جامعه و ايجاد اشتغال تنها نبايد به دنبال شغل كارمندي باشد. بايد عرصه‌هاي توليد را مقدس بداند و با ايجاد توانايي، مهارت و ظرفيت در خود، در آن عرصه‌ها ورود پيدا كند. يعني نگريستن به تمام ظرفيت‌هاي خالي كشور، زمينه‌هاي اشتغال و ايجاد توانمندي و مهارت را در خود براي كارآفريني ايجاد كند. به طور طبيعي لازمه همه اينها داشتن يك رويكرد انقلابي است. همه ما بايد تلاش كنيم كه بتوانيم فضاها و ظرفيت‌هاي لازم را براي بحث كار‌آفريني در كشور ايجاد و بتوانيم كمك كنيم تا هر فردي در هر حوزه‌اي با هر سليقه‌اي كه قرار دارد، توانمندي و مهارت خاصي را كه لازم است، برايش ايجاد كنيم تا جوانان با ورود به عرصه‌هاي مختلف اشتغال و كار‌آفريني، هم زمينه خلق ثروت را فراهم كنند و هم زمينه اشتغال براي خود و صادرات محصولات كه در نهايت منجر به ارز‌آوري شود.

طبيعي است كه اگر انسان براي هر كاري انگيزه نداشته باشد و آن كار را براي خود مقدس نداند و آن را جزئي از اهدافش كه بايد تحقق پيدا كند در نظر نگيرد، نمي‌تواند در آن مسير حركت كند. در حال حاضر ما كشوري هستيم كه از نظر معادن، ذخاير و ظرفيت‌هاي انساني و ابتدايي از يك قابليت‌ بسيار استثنايي بر‌خوردار هستيم. از اين رو بايد به غيرت هر ايراني بر بخورد كه در كشوري با اين همه ظرفيت موجود، چرا بايد وارد‌كننده يكسري از كالاها و محصولاتي باشد كه مي‌تواند بالاترين درجه كيفيت را در داخل كشور خودش توليد كند. ما بايد كاري كنيم كه كشور‌هاي مختلف پيرامونمان و دنيا محتاج محصولات ما باشند. بنابراين اگر بتوانيم در اين حوزه حركت كنيم، بايد اقتداري را كه نظام ما به بركت خون شهدا به دست آورده، در اقتصاد مقاومتي صد برابر كرده و آن را بيش از پيش حفظ كنيم. ما بايد محصولات سالم و ارگانيك را با پشتوانه و مبناي ديني و اخلاق اسلامي توليد كنيم كه مورد استقبال همه قرار بگيرد و تأثير‌گذاري نظام را براي حفظ مسيري كه در پيش داشته كاملاً حفظ كنيم.

يك بسيجي كارآفرين چگونه مي‌تواند از حمايت‌هاي سازمان بهره‌مند شود؟

از سال 1392 كه مجموعه بسيج سازندگي در بحث اقتصاد مقاومتي ورود پيدا كرد، نقش تسهيل‌گري دارد. ما مجموعه‌اي هستيم كه به دستگاه‌هاي دولتي و نظام كمك مي‌كنيم. در حقيقت ما متولي اشتغال نيستيم، تنها به دستگاه‌هاي متولي اشتغال كمك مي‌كنيم. با توجه به شرايط گسترده‌اي كه در كشور داريم، گام اول ما در بحث فرهنگ‌سازي، گفتمان‌سازي و ايجاد زير‌ساخت‌هاي فكري براي نگريستن به كار و توليد است. يعني ما تلاش مي‌كنيم كه هر كسي ظرفيت‌هاي خالي پيرامون خود را شناسايي كند و براي تلفيق اين ظرفيت‌ها جهت‌گيري داشته باشد. براي اين كار نياز به الگو‌هايي داريم كه بايد در بحث اقتصاد مقاومتي ايجاد كنيم. در سال جاري ما راه‌اندازي واحد‌هاي كوچك اقتصاد مقاومتي را در دستور كار قرار داديم كه اين واحد‌هاي كوچك را در نقاط مختلف روستا‌ها و مناطق محروم ايجاد مي‌كنيم تا جوان‌ها با الگو‌گيري از اين واحد‌هاي كوچك و توجه به اين موضوع كه اينها با بهره‌مندي از منابع محدود و امكانات موجود توانسته براي خود اشتغال ايجاد و منبع درآمد كسب كنند و آنها بتوانند اين مسير را ادامه بدهند و اقتصاد مقاومتي در واحد كوچك ايجاد و آنها را به عنوان الگو از طريق رسانه‌ها و فضاي مجازي و محافل و مجالس معرفي كنند و بانك مهر اقتصاد سازمان بسيج به اينها كمك خواهد كرد. ما در حد مشاوره مي‌توانيم به افراد كمك مي‌كنيم. افرادي هستند كه منابع محدود دارند اما نمي‌دانند از كجا و چگونه شروع كنند كه ما با مشاوره‌هايمان به راه‌اندازي اين واحدهاي كوچك كمك مي‌كنيم. با توجه به ضرورت و اهميت امنيت غذايي، رويكرد ما در ايجاد واحد‌هاي كوچك اقتصاد مقاومتي، بحث امنيت غذايي و صنايع تبديلي است.

براي امسال آماري در خصوص حمايت‌هاي سازمان بسيج سازندگي از كارآفرينان داريد؟

امسال ما 50 هزار واحد كوچك را درحوزه توليد در سطح كشور ايجاد و 12 هزار واحد هم در حوزه صنايع تبديلي راه‌اندازي كرديم. امسال ما روي صنايع تبديلي تأكيد ويژه‌اي داريم.

چرا روي صنايع تبديلي تأكيد داريد؟

دليل اين تأكيد اين است كه ما در كشور ضايعات محصولات كشاورزي و باغي بسيار بالايي داريم و ثروت فوق‌العاده‌اي از كشور در حال هدررفت است. ضمن اينكه اين هدر‌رفت به منابع و سرمايه‌هاي كشور، ماندگاري جمعيت در روستاها، درآمد و ثروت كشاورزان لطمه جدي مي‌زند و بخش كشاورزي را زير سؤال مي‌برد و خيلي تأثيرات منفي شديدي روي بحث اشتغال دارد. در حالي كه مي‌شود محصول كشاروزي را با استفاده از صنايع تبديلي به ثروت با قابليت چند برابر محصول اوليه تبديل كرد. براي نمونه در سميرم 350 هزار تن سيب توليد مي‌شود و حدود 50 هزار تن ضايعات اين توليد است. ما مي‌توانيم اين ضايعات را به سركه، لواشك و ميوه خشك تبديل كنيم كه در‌آمد بسيار بالايي براي كشاورز به همراه خواهد داشت. اما همه اينها نيازمند آموزش و دادن تجهيزات اوليه است كه ظرفيت‌ها و بستر‌هاي قانوني و بسته‌بندي و مسائل خاص خودش را دارد. با ياري خدا امسال تمركز ما روي اين حوزه است كه در اين زمينه هم بتوانيم با رويكرد بسيجي و انقلابي كارهاي بزرگي را پيش ببريم.

تعامل دولت با بسيج سازندگي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

به دنبال تأكيداتي كه مقام معظم رهبري به دولت محترم داشتند مبني بر اينكه دولت از ظرفيت بسيج استفاده نمايد، سازمان بسيج و سپاه طرح‌هاي پيشنهادي براي كمك به حوزه‌هاي توليد و رونق كشاورزي را به دولت ارائه و جلسه‌اي را با دكتر جهانگيري برگزار كرد كه در اين جلسه طرح شناسنامه‌دار كردن اراضي كشور مطرح شد كه اين طرح يك طرح زيرساختي براي كشاورزي و اشراف بر ظرفيت‌هاي كشاورزي و ساماندهي توليد است.

طرح ديگر ما اين بود كه 210 هزار كيلومتر كانال‌هاي خاكي كشاورزي در برخي مزارع داريم كه اگر آنها را لوله‌گذاري كنيم مي‌توانيم ميليارد‌ها متر‌مكعب آب ذخيره نماييم و سطح زير كشت آبي افزايش جدي پيدا خواهد كرد و اين امر موجب اشتغال‌هاي وسيع خواهد شد. از طرفي بيش از 500هزار حلقه آب كشاورزي مجاز در كشور داريم كه اگر از اينها آب برداشت شود و روي درصدي از اينها استخر پرورش ماهي بزنيم، مي‌توانيم مقدار قابل توجهي گوشت سفيد را در كشور توليد كنيم. يا در ساير عرصه‌ها نظير آبخيزداري، بيابان‌زدايي، مقابله با آفات نباتي و واكسيناسيون دام و طيور طرح‌هاي خود را داده‌ايم كه دولت محترم بر بحث آبخيزداري و بيابان‌زدايي تأكيد دارند كه ما مشغول رايزني با وزارت جهاد براي اين برنامه هستيم.

با توجه به اينكه شما همسنگر رزمندگان ديروز و همراه مجاهدان امروز در جبهه‌هاي جهادي هستيد، چه شباهتي بين اين دو نسل مي‌بينيد. اصلاً شباهتي به هم دارند؟

حقيقت اين است فضايي كه بين نيروي‌هاي جهادي در بحث خدمت‌رساني و محروميت‌زدايي وجود دارد، دقيقاً مشابه همان فضاي موجود بين رزمندگان دوران دفاع مقدس است. حال و هواي خاصي در بين بچه‌هاي جهادي وجود دارد. آنها روزه مي‌گيرند تا هزينه شخصي‌شان هم در غذا و خوراك صرف بچه‌هاي محروم شود. فضاي جهادي امروز ما واقعاً اگر بالاتر از فضاي دوران دفاع مقدس نباشد كمتر نيست و اين بسيج و انقلابي‌گري دو نقطه اتصال و شباهت بين رزمنده‌هاي ديروز و جهادگران امروز است. وقتي به حجم استقبال و شور حضور جوانان در صفوف مدافعان حرم نگاه مي‌كنيم، بي‌شباهت به حجم حضور گسترده جهادگران در مناطق محروم داخل كشور براي رفع نياز و محروميت‌زدايي نيست. امسال در سه ماهه تابستان بيش از 140هزار نفر از بچه‌هاي جهادي به مناطق محروم سفر و در اردو‌هاي7 روزه و 10 روزه شركت كردند. بچه‌هاي جهادي به بيش از 18 هزار روستا سفر و در نهايت 6هزار و 240 طرح عمراني كوچك با كمك خيرين و مردم را اجرايي كردند. گروه‌هاي جهادي در سه ماهه امسال 640 كارگاه توليدي را در حوزه‌هاي مختلف به عنوان الگو ايجاد كردند و يك موج ارزشمند در خدمت‌رساني به وجود آوردند.

چند گروه جهادي در كشور مشغول به فعاليت در جهت عدالت‌محوري و رفع محروميت هستند؟

در آخرين جمع‌آوري اطلاعات به لطف خدا گروه‌هاي جهادي به 6 هزار و 605 گروه توسعه پيدا كرده‌اند و هدف ما اين است كه تا پايان پنج ساله ششم اين گرو‌ه‌هاي جهادي را به 17 هزار و 500 گروه برسانيم و امسال اعزام يك ميليون و 250 هزار نفر به اردوهاي جهادي كشور را در برنامه داريم كه تا پايان تابستان بيش از 800 هزار نفر اعزام شده و تا عيد هم 400 هزار نفر اعزام خواهيم داشت. تأكيد سازمان بسيج هم توسعه گرو‌ه‌هاي جهادي است كه بتواند هر سال در يك جهت‌گيري پنج ساله نيرو‌ها را به اردو‌هاي جهادي اعزام كند تا در اين اردوها هم به خودسازي خودشان توجه كنند و هم رفع نياز و حل مشكلات مردم نيازمند.

سردار! در پايان از برنامه‌هاي سازمان در ايام هفته بسيج برايمان بگوييد.

امسال جهت‌گيري ما در برنامه‌هاي هفته بسيج، ايجاد قطب‌هاي صنايع تبديلي است و در هر شهرستان با توجه به مزيت‌هاي آن شهرستان، يك قطب را مد نظر قرار مي‌دهيم. به ياري خدا بعد از اربعين نمايشگاه عرضه محصولات محلي قطب‌هاي صنايع تبديلي كشور افتتاح خواهد شد كه بيش از 200 شهرستان كشور در اين برنامه شركت خواهند داشت و در بوستان‌ گفت‌وگوي تهران، صنايع تبديلي خود و محصولاتشان را ارائه خواهند كرد كه كار بسيارجديد و ارزشمندي است. از برنامه‌هاي ديگر اين هفته بايد به شروع واكسيناسيون طيور و دام اشاره كنم كه در 12 استان كشور و براي 14 ميليون طيور بومي با حضور بيش از 11 هزار نفر از بچه‌هاي جهادي به همراهي جهاد كشاورزي انجام خواهد گرفت كه در بحث كمك به توليد روستا بسيار مؤثر خواهد بود. يكي ديگر از برنامه‌هاي هفته بسيج، برگزاري همايش طلايه‌داران اقتصاد مقاومتي است كه با حضور بيش از 500 نفر از توليد‌كنندگان از سراسر كشور در ششم آذرماه اجرايي خواهد شد و در اين همايش 34 نفر از الگو‌هاي موفق كه توانسته‌اند بالاترين سطح اشتغال و واحد‌هاي توليدي را ايجاد كنند، معرفي مي‌شوند.
 
منبع: روزنامه جوان
نظر شما
پربیننده ها