عراقچی:

در صورت عدم توافق هسته‌ای ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی برمی‌گردد

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران از آغاز نگارش متن توافق جامع هسته‌ای در هفته آتی خبر داد و گفت که ایران در صورت توقف مذاکرات هسته‌ای به غنی‌سازی ۲۰ درصدی برمی‌گردد.
کد خبر: ۲۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹ - 13June 2014

در صورت عدم توافق هسته‌ای ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی برمی‌گردد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از والاستریت ژورنال، «سید عباس عراقچی» گفته نگارش متن توافق جامع هستهای از هفته آینده آغاز میشود، اما هنوز تردیدهایی دراینباره وجود دارد.

عراقچی، روز پنجشنبه همچنین گفت که توافق جامع هستهای بین ایران و کشورهای ۱+۵ در دسترس است، اما دو طرف هنوز اختلافات گستردهای در برخی از موضوعات دارند.

وی که در نشست شورای اروپایی در روابط خارجی در شهر رم صحبت میکرد، گفت: «مذاکرات اکنون در مرحله بسیار حساسی هستند.»

عراقچی با بیان اینکه «هنوز اختلافات وجود دارند.» افزود: «ما به تلاش سخت، خردورزی و خلاقیت برای از بین بردن اختلافات نیاز داریم.»

وی علیرغم اشاره به اختلافات گفت که «توافق در دسترس است.»

در صورتی که ایران و شش کشور مذاکرهکننده نتوانند تا موعد ۲۰ جولای (۲۹ تیرماه) به توافق برسند میتوانند مدت زمان لازم برای توافق را تا شش ماه تمدید کنند.

معاون وزیر خارجه ایران و دیپلمات ارشد هستهای ایران گفت: «همه ما میخواهیم این کار را تا ۲۰ جولای به انجام برسانیم.»

این دیپلمات ایرانی عدم موفقیت دو طرف در رسیدن به توافق هستهای را موضوعی «فاجعهبار برای همه» توصیف کرد و گفت که ایران در صورت توقف مذاکرات هستهای به غنیسازی ۲۰ درصدی برمیگردد.

ایران در راستای پایبندی به توافق موقت هستهای که در سوم آذرماه سال گذشته در ژنو حاصل شد با تعلیق غنیسازی ۲۰ درصدی اورانیوم موافقت کرده است.

آخرین گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی بر پایبندی کامل ایران به تمامی مفاد این توافقنامه تأکید میکنند.

دیپلماتهای ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون در هفته جاری رایزنیهای سهجانبه را در ژنو برگزار کردند. این رایزنیها  که در آستانه پنجمین دور مذاکرات هستهای ایران و ۱+۵ برگزار میشد گامی در راستای حل اختلافات پیش از این مذاکرات بود.

عراقچی با خودداری از اظهارنظر درباره این رایزنیها، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین با پیشرفت همراه باشد.

مذاکرهکننده ارشد هستهای ایران گفت: «انتظار داشتیم در دور قبلی این مذاکرات در وین نگارش متن توافق را آغاز کنیم، اما این اتفاق نیفتاد. امیدواریم هفته آینده نگارش پیشنویس را آغاز کنیم، اما هنوز تردیدهایی در این باره وجود دارند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا ایران را به پیگیری اهداف نظامی در لفافه برنامه هستهای این کشور متهم میکنند. جمهوری اسلامی ایران همواره این ادعاها را رد کرده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار