روحانی در دیدار چاووش اغلو:

امنیت در عراق و سوریه مبنای تعامل ایران و ترکیه باشد

رئیس‌جمهور گفت: مشکل عراق و سوریه بدون نیاز به قدرت‌های خارجی حل و فصل خواهد شد. امروز آنچه اهمیت دارد این است که کشورهای همسایه بتوانند نقش سازنده خود را در حل مشکلات منطقه به‌خوبی ایفا کنند.
کد خبر: ۲۱۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴ - 26November 2016
امنیت در عراق و سوریه مبنای تعامل ایران و ترکیه باشدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز شنبه در دیدار «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، رفت و آمدهای منظم، رایزنی و مشورت مسئولان ایران و ترکیه در زمینه‌ مسایل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را حائز اهمیت خواند و گفت: خوشبختانه روابط خوبی میان مسئولان دو کشور برقرار است که توسعه مناسبات و همکاری‌های خوب و دوستانه تهران ــ آنکارا را به‌دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مردم ترکیه در حادثه کودتای نافرجام در این کشور نشان دادند به رأی خود و دموکراسی وفادار بوده و در شرایط کنونی جهان نمی‌توان کودتا را به مردم یک کشور تحمیل کرد، گفت: متأسفانه غرب در موضوع دموکراسی از استانداردهای دوگانه‌ای استفاده می‌کند و در مقام عمل به آنچه در مورد دموکراسی و مردم‌سالاری می‌گوید، وفادار نیست.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ثبات و امنیت منطقه‌ای به‌ویژه در عراق و سوریه باید مبنای تعامل و همکاری ایران و ترکیه باشد، گفت: همفکری ایران و ترکیه به‌نفع صلح و ثبات منطقه بوده و امروز که منطقه در شرایط حساسی قرار دارد، گسترش همکاری، همفکری و رایزنی تهران ــ آنکارا می‌تواند در حل و فصل مسایل تأثیرگذار باشد.

روحانی اظهار داشت: اگر قدرت‌های مهم منطقه کنار یکدیگر باشند، مشکل عراق و سوریه بدون نیاز به قدرت‌های خارجی، حل و فصل خواهد شد. اما امروز آنچه اهمیت دارد این است که کشورهای همسایه بتوانند نقش سازنده خود را در حل مشکلات منطقه به‌خوبی ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه در اصول مهم منطقه‌ای اتفاق نظر دارند، گفت: حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی در عراق و سوریه، شکل‌گیری حکومت در این کشورها با دموکراسی و رأی و نظر مردم، جلوگیری از کشتار مردم و تخریب زیربناها و کمک به آوارگان و مجروحان برای بازگشت به خانه‌های خود از جمله اقداماتی است که باید برای حل بحران‌ها در منطقه انجام شود.

روحانی خاطرنشان کرد: منطقه در شرایط حساسی قرار دارد و همفکری و رایزنی‌های دوجانبه می‌تواند در حل و فصل مسایل مهم تأثیرگذار باشد. آنچه امروز برای ما اهمیت دارد، ایجاد صلح و ثبات در منطقه، بازگشت مردم به خانه‌های خود و برقراری دموکراسی و حاکمیت نظر مردم سوریه و عراق است.

روحانی همچنین با اشاره به ضرورت تلاش مسئولان برای اجرایی شدن توافقات بر استفاده از فرصت‌ها و توانمندی‌های ایران و ترکیه در راستای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور و توسعه، تحکیم و تقویت مناسبات و همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد.

«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار ضمن تسلیت شهادت زائران ایرانی در حمله تروریستی حلّه در عراق و کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان در حادثه برخورد دو قطار مسافربری، از حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم ترکیه تقدیر و تشکر کرد.

وزیر خارجه ترکیه با تأکید بر نقش سازنده و ارزشمند ایران در مسایل بین‌المللی و ضرورت برقراری صلح و مبارزه با تروریسم در منطقه، گفت: حفظ تمامیت ارضی و اتحاد ملی در عراق و سوریه به‌نفع ایران و ترکیه و صلح و ثبات منطقه‌ای است.

چاوش اوغلو با بیان اینکه کشورهای غربی در مسایل منطقه تنها به‌دنبال منافع خود هستند، خاطرنشان کرد: امروز تلاش برای برقراری آتش‌بس در سوریه، برقراری وحدت ملی در این کشور، حل و فصل مسایل از طریق راه‌حل سیاسی و مبارزه همگانی و مشترک با گروه‌های تروریستی ضرورت دارد.

چاوش اوغلو با اشاره به آمادگی ترکیه برای تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور و ارتقای سطح همکاری‌ها، گفت: باید تلاش کنیم تا هدف رسیدن مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار، محقق شود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین بر ضرورت توسعه، تحکیم و تقویت مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه و تعمیق روابط ایران و ترکیه تأکید کرد.
نظر شما
پربیننده ها