یادداشت/ دریادار حبیب‌الله سیاری

اقتدار دریایی در گرو حضور در آب‌های بین‌المللی

قدرت نظامی دریایی برای کشور به دست نمی‌آید مگر با حضور ناوگان نظامی ایران درآب‌های بین‌المللی و ساخت تجهیزات و نیازمندی‌ها توسط متخصصان داخلی که با ساخت ناوچه‌های موشک‌انداز، ناو شکن،‌ زیر دریایی با تناژهای مختلف و حضور ناو گان نیروی دریایی ارتش در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند در حال محقق شدن است.
کد خبر: ۲۱۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷ - 27November 2016
اقتدار دریایی در گرو حضور در آب‌های بین‌المللیبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت:

قدرت دریایی به تنهایی به دست نمی‌آید و نیازمند مولفه‌های گوناگونی است. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آغاز جنگ تحمیلی، توجه به دریا، قدرت دریایی و بسط و گسترس آن در سطح منطقه و آب‌های بین‌المللی، تحت‌الشعاع جنگ و هزینه‌های سرسام‌آور آن قرار گرفت و محقق نشد. در دوران بازسازی و دولت اصلاحات نیز این مساله اساسی مغفول ماند تا این‌که در چند سال اخیر با تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، اهمیت این مساله و لزوم پیگیری برای دستیابی به قدرت بین‌المللی دریایی ایران، آشکار شد.

از سوی دیگر در بحث دستیابی به قدرت دریایی، ملزوماتی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به دستیابی به فناوری دریایی در ساخت تجهیزات و شناورهای تجاری و نظامی اشاره کرد. خوشبختانه اکنون عزم و توان خوبی در ساخت تجهیزات و شناورهای نظامی و تجاری در کشور به‌وجود آمده است که از جمله آنها می‌توان به ساخت کشتی‌های غول پیکر تجاری و شناورهای نظامی (ناو و ناوچه) اشاره کرد. ایران در بخش حمل و نقل کالا، نفت و ترانزیت دریایی، دارای ناوگان تجاری وسیع و گسترده‌ای است که این مساله، ایران را به ده کشور صاحب ناوگان گسترده تجاری جهان ارتقا‌ داده است. اما موضوع بحث ما، قدرت نظامی دریایی است و این مهم برای کشور به دست نمی‌آید مگر با حضور ناوگان نظامی ایران درآب‌های بین‌المللی و ساخت تجهیزات و نیازمندی‌ها توسط متخصصان داخلی که خوشبختانه این موضوع با ساخت ناوچه‌های موشک‌انداز، ناو شکن،‌زیر دریایی با تناژهای مختلف و حضور ناو گان نیروی دریایی ارتش در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند در حال محقق شدن است.

توجه به گسترش حیطه ماموریت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی در بهترین حالت خود قرار دارد و اوج اهمیت این مساله را می‌توان در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم دریایی نوشهر دریافت، آنجا که فرمودند:«نیروی دریایی‌ در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است.»

البته پرواضح است نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به لحاظ پیشینه ایثارگری در هشت سال دفاع مقدس و داشتن ظرفیت بالای قدرت و توانمندی، لیاقت اطلاق «نیروی راهبردی» را از زبان مقام معظم رهبری داشته است و همچنین محصور ماندن در سواحل داخلی خلیج فارس و دریای عمان نخواهد توانست به‌یقین عنوان نیروی راهبردی را برای نیروی دریایی ارتش به ارمغان بیاورد. آنچه به تحقیق مورد نظر مقام معظم فرماندهی کل قوا در این زمینه است، حضور نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد و بین‌المللی است که ضرورت این مساله در وهله اول، ایجاد امنیت برای ناوگان نفتی و تجاری جمهوری اسلامی ایران در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند است و در وهله دوم، گسترش اقتدار سیاسی و حق‌طلبانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی و آزاد جهان است.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار