دفاع پرس گزارش می دهد؛

نقش انکار ناپذیر بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی/ فعالیت ۷۰۰ کارگاه تولیدی اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر

بسیج به عنوان بازوی قدرتمند انقلاب اسلامی ایران در راستای تحقق تدبير اقتصاد مقاومتی كه توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تبيين شده فعاليت‌های مثمر ثمری انجام داده است.
کد خبر: ۲۱۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷ - 27November 2016

نقش انکار ناپذیر بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی/ فعالیت ۷۰۰ کارگاه تولیدی اقتصاد مقاومتی در استان بوشهربه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بوشهر، اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با  تحریم ها علیه یک منطقه یا کشور است، یعنی در شرایطی که صادرات و واردات برای آن کشور مجاز نمی‌باشد. معمولاً دولتها پس از مواجهه با بحران‌های اقتصادی و تهدید به تحریم به سمت اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی نظام اقتصادی حرکت می‌کنند و در شرایط فشار و تحریم، تلاش می شود برای بی اثر کردن تحریم ها، وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و تولید داخلی کشور افزایش یابد.

در چندین سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف تضعیف انقلاب اسلامی و متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه ی جدید "اقتصاد مقاومتی" در سال 1389 از سوی مقام معظم رهبری به ادبیات اقتصادی کشور اضافه شد.

رهبر انقلاب پس از آن وظیفه همه ما مردم ایران دانستند که سعی کنیم کشور را با اقتصاد مقاومتی، مستحکم، غیر قابل نفوذ و غیر قابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم و نگه داریم.

نامگذاری هوشمندانه سالهای اخیر معظم له، با عناوین اقتصادی بیانگر اهمیت موضوع اقتصاد بود و همین امر مسئولیت دانشگاه ها، دستگاه های اجرایی و نهاد های مردمی و بسیجی را مضاعف کرده است.

از همین رو همانطور که بسیجیان در جنگ دفاع مقدس به ندای حضرت امام(ره) لبیک گفتند و در مقابله با استکبار جهانی پیروز و سربلند بیرون آمدند، در پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز وظیفه بزرگی را بر عهد گرفتند و موفق عمل کردند.

بسیج به عنوان بازوی قدرتمند انقلاب اسلامی ایران در راستاي تحقق تدبير اقتصاد مقاومتي كه توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي تبيين شده فعاليت‌هاي مثمر ثمري انجام داده است.

از 12 مولفه اقتصاد مقاومتی بیانات رهبری، شش مولفه مربوط به دولت و شش مولفه دیگر مربوط به مردم است که وظیفه بسیج تبیین شش مولفه مردمی و مطالبه اجرای شش مولفه دیگر از دولت می باشد. شش مولفه مربوط به مردم در اقتصاد مقاومتی عبارتند از: فرهنگ کار و تلاش، مردمی کردن اقتصاد، تقویت روح خودباوری و خوداتکایی، اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف و تبذیر،استفاده از تمام ظرفیت ها و امکانات و حمایت از تولید ملی و عدم مصرف کالای خارجی.

اقتصاد مقاومتی از جمله اموری است که به طور خاص در شکل‌ها و شیوه‌های مختلف از سوی اقشار مختلف بسیج پیگیری می‌شود و بخش اعظمی از آن توسط بسیج سازندگی انجام میشود که با انجام فعالیت‌های عمرانی و محرومیت زدایی در مناطق محروم نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام کرده است.

تشكيل قرارگاه مركزي جهاد اقتصادي و تشكيل ستادهايي با همين عنوان در مركز استان‌ها، فراخواني از مسئولان نواحي و استاني سپاه در خصوص طرح‌هاي قابل اجرا در استان‌ها و شهرستان‌هاي متبوع جهت توجيه طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي، تشكيل اتاق فكر در ستاد جهت بهره‌گيري از توان علمي و عملي نخبگان بسيجي، جذب و به كارگيري نيروهاي متخصص در امر كشاورزي و مرتبط در راستاي اقتصاد مقاومتي، تفاهمنامه با دستگاه‌هاي همكار جهت پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي، رايزني با مؤسسات مالي جهت جذب حداكثري تسهيلات طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي، احصاي نيازمندي اقتصاد مقاومتي استان‌ها و نواحي بر اساس آمايش سرزميني، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش در راستای اقتصاد مقاومتی، نمایشگاه عرصه محصولات اقتصاد مقاومتی و. . . از اقدامات بسيج سازندگي در تحقق تدبير در عرصه اقتصاد مقاومتي است.

ایجاد 50 هزار واحد کوچک اقتصاد مقاومتی به همت بسیج سازندگی

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشوردر خصوص فعالیت های اقتصاد مقاومتی این سازمان اظهار داشت: با برنامه ریزی‌های انجام گرفته در سال ۹۵، تعداد ۵۰ هزار واحد کوچک اقتصاد مقاومتی ایجاد شده است که از این تعداد، ۱۲ هزار واحد در حوزه صنایع تبدیلی و  ۳۸ هزار واحد دیگر در عرصه اقتصادمقاومتی هستند.

سردار نعمان غلامی در مورد برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی در هفته بسیج گفت: ۱۳۸۶ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی؛ شامل احداث و مرمت مساجد، مدارس و خانه‌های محرومین، آبرسانی روستایی و دیگرمشکلات موجود در روستاها انجام شده است.

وی درباره همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در سالجاری 38 هزار طرح اقتصاد مقاومتی در دست اجرا است که 10 هزارطرح  آن در هفته بسیج افتتاح می‌شود و بیشتر این پروژه‌ها در زمینه‌هایی چون امنیت غذایی، پرورش آبزیان، پروش قارچ و علوفه، مرغ و ماکیان و بخشی از آن‌هم مربوط به صنایع تبدیلی است.

سردار غلامی همچنین در خصوص فعالیت های این سازمان در ساخت پروژه های عمرانی درمناطق محروم خاطر نشان کرد: در سه ماهه تابستان امسال 5 هزار 600 گروه جهادی با عزیمت به بیش از ۱۸ هزار منطقه کشور، بیش از ۶۰۰ پروژه عمرانی برای محرومین را به بهره برداری رساندند.

فعالیت 700 کارگاه تولیدی اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر

به مناسبت آغاز هفته گرامیداشت بسیج نمایشگاه دستاوردهای بسیج و عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی در 20 غرفه در شهر بوشهر بر پا شد.

مسئول بسیج سازندگی استان بوشهر در حاشیه گشایش این نمایشگاه، اظهار داشت: بسیج سازندگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال، از سال 90 تا 93 بالغ بر 19 میلیارد و 805 میلیون تومان تسهیلات خود اشتغالی برای 451 پروژه پرداخت کرده است.

وی بیان کرد: 700 کارگاه تولیدی در استان زیر نظر بسیج سازندگی فعالیت می کند که بالغ بر 90 درصد کارگاههای یاد شده روستایی هستند.اعزام 300 تیم پزشکی در قالب برپایی بیمارستانهای صحرایی، اعزام 20 هزار نفر در قالب اردوهای خدمات رسانی، پی گیری و اجرای واکسیناسیون طیور در 150 روستا و پرداخت 5 میلیارد ریال به ایتام و بیماران صعب العلاج از دیگر فعالیت های بسیج سازندگی استان بوشهر در راستای خدمت رسانی به قشر محروم در سالجاری بود که ذولفقار عباسی فرد به آن اشاره کرد.

نقش انکار ناپذیر بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی

سیج نشان داده با حضور در عرصه های مختلف، هر جا خلائی وجود داشته باشد و خطری کشور و نظام را تهدید کند به خوبی عمل کرده است. نیروهای بسیجی به خوبی دریافته اند که تنها راه برون رفت از مشکلات جامعه  و جنگ تمام عیار اقتصادی، عمل به اقتصاد مقاومتی است که باید همگان در این راستا طرح‌های تدوین شده را عملیاتی کنند. لذا با حضور در عرصه های مختلف اقتصادی توانسته بهره وری خوبی را برای ایجاد اشتغال داشته باشد و توانسته با ایجاد فضای عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی در جامعه، به طور عملی مصادیق اقتصاد مقاومتی را روشن و بکاربندد. ازاینرو ضرورت دارد ترویج نقش بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی توسط رسانه‌ها شکل بگیرد و همچنین دولت و دستگاه های اجرایی تحت اختیار آن همکاری های تنگاتنگی را با بسیج در خصوص طرح های اقتصاد مقاومتی داشته باشند تا به شکوفایی و رشد هر چه بیشتر و بهتر در زمینه توسعه اقتصادی و در نتیجه تحقق اقتصاد مقاومتی مطلوب برسیم.

گزارش: فرهاد پروین

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار