«معمای شاه»؛ مصداق درکی درست، اما دیرهنگام!

ولی منصوریان
کد خبر: ۲۱۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷ - 29November 2016
عده‌ای دوست ندارند تاریخ انقلاب اسلامی و ریشه جنایات و فساد سلسله پهلوی افشا شود و نسل جوان و نوجوان با بهره‌گیری از تصاویر و متریال فیلم، سینما و سریال به موقعیت‌های تاریخی، واقعیت‌ها و حقایق گذشته این مرز و بوم آشناتر شوند.

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- ولی منصوریان: تولید و ساخت آثار جدی در عرصه سینما و تلویزیون با محوریت انقلاب اسلامی و وقایع و رویدادهای تاریخ معاصر یکی از ضرورت‌ها و نیازهایی است که ملموس و مشهود است. موضوعی که به نظر می‌آید با‌ گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته و اگر خوش‌بینانه نگاه نکنیم احساس می‌شود که جریاناتی حساب شده و با برنامه‌ریزی موفق شدند تا ذهنیت و نگاه هنرمندان و سینماگران را از این محور منحرف کنند و با برجسته‌سازی موضوعات و مضامین روشنفکری و جشنواره پسند این رویکرد را از اولویت جامعه سینمایی و حتی تلویزیون خارج کنند.

البته تا کنون رسانه ملی به صورت جسته و گریخته آثاری ولو شعاری محور و فاقد مبانی و بسترهای پژوهشی در چرخه آثار داستانی و تخیلی درباره جنایات رژیم سابق و وحشیگری‌های سازمان ساواک و جرم و جنایت آن‌ها پخش کرده است ولی اثری فاخر و در قد و قواره استانداردهای بین‌المللی با وسعت و گستره عظیم و با شکوه تولید نشده بود.

خوشبختانه رسانه ملی به تازگی اقدام به پخش مجموعه معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی کرده که ظاهراً قسمت‌های زیادی از آن هنوز باقی‌مانده و قرار است تا آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از طریق تلویزیون پخش شود.

برای نخستین بار می‌بینیم که تلویزیون همت گماشته تا سریالی را در معرض دید مخاطبان قرار دهد که بسیار فراتر از چرخه تولیدات همیشگی آن است. سریالی قوی و قدرتمند با پروداکشن‌های عظیم و باشکوه، معماری‌ها و طراحی‌های جذاب و چشمگیر، کارگردانی و روایت‌گری باور پذیر و مبتنی بر مستندات تاریخی و پژوهش‌های مستند و علمی و بازی‌های جاندار و شبیه سازی‌های خیره کننده که به حق تا کنون نه در سینما و نه در تلویزیون شاهد این گستره از عظمت، دقت و هنر نمایی نبوده‌ایم.

در طول سال ده‌ها مجموعه داستانی با موضوعات اجتماعی، دینی، پلیسی و جنایی و برای گروه‌های مختلف سنی از طریق شبکه‌های مختلف پخش می‌شود. مجموعه‌های متعددی بویژه در ماه مبارک رمضان و برخی مناسبت‌های مذهبی ساخته و پخش می‌شود ولی متأسفانه کمتر در میان این حجم از آثار پخش شده شاهد اثر یا آثار استخوان‌دار، ضابطه‌مند و طراحی شده پیرامون رویدادهای متنوع و متکثر انقلاب اسلامی بوده‌ایم.

اینکه چرا و چه کسانی انفعال رسانه ملی را در برابر وقایع تاریخی می‌خواستند و می خواهند؟ و اینکه چرا عده‌ای دوست ندارند تا تاریخ انقلاب اسلامی و ریشه جنایات و فساد سلسله پهلوی افشا شود و نسل جوان و نوجوان با بهره‌گیری از تصاویر و متریال فیلم، سینما و سریال به موقعیت‌های تاریخی، واقعیت‌ها و حقایق گذشته این مرز و بوم آشناتر شوند؟ قابل تأمل است.

متأسفانه نه‌تنها در زمینه شناسایی انقلاب اسلامی به مردم جهان ضعیف عمل کرده‌ایم و سینما و تلویزیون ما به‌عنوان رسانه‌های قدرتمند و تأثیرگذار نتوانستند در این زمینه گام‌های جدی بردارند، بلکه با کمال تأسف در معرفی و شناسایی گفتمان انقلاب اسلامی برای نسل‌های جوان و نوجوان کشورمان هم ناتوان ظاهر شده‌ایم و نتوانستیم آرمان‌های انقلاب و پیام این رویداد بزرگ تاریخ معاصر را معرفی کنیم.

ساخت اثری همچون معمای شاه نشان می‌دهد که مدیران و سیاستگذاران رسانه ملی به عمق این نیاز استراتژیک پی بردند تا صرفاً به ساخت آثار پروپاگاندایی و شعارزده بسنده نکنند و با تکیه بر مطالعات جدی‌تر و پشتوانه‌های پژوهشی گسترده به سراغ روایت تاریخ و ریشه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی بروند. معمای شاه مصداق این درک درست و دیرهنگام رسانه ملی است و تولید و پخش این مجموعه در دوره مدیریت جدید رسانه ملی را باید به فال نیک بگیریم  که می‌تواند آغاز یک افق نو در این رسانه قدرتمند باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها