حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری:

ایران بزرگترین قربانی تروریسم/ تروریسم میراث شوم غرب و تهدیدی جدی برای صلح جهانی

دادستان کل جمهوری اسلامی ایران از ایران به عنوان بزرگترین قربانی تروریسم یاد کرد و گفت: طی 38 سال 17 هزار نفر از مردم و مسئولان خود را به دلیل حملات تروریستی از دست داده است.
کد خبر: ۲۱۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷ - 30November 2016
ایران بزرگترین قربانی تروریسم/ تروریسم میراث شوم غرب و تهدیدی جدی برای صلح جهانیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری در چهاردهمین اجلاس دادستان‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در چین سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه ایران بزرگترین قربانی تروریسم است که طی 38 سال 17 هزار نفر از مردم و مسئولان خود را به دلیل حملات تروریستی از دست داده است گفت: که این گروه‌ها با انگیزه‌ها و ایدئولوژی‌های مختلف و با حمایت کشورهای منطقه‌ای و غربی بویژه آمریکا تشکیل و حمایت شده‌اند و متاسفانه هم اکنون نیز تحت حمایت همان کشورها به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به توسعه فساد و جرائم سازمان یافته از جمله قاچاق مواد مخدر و فعالیت نیروهای افراط گرا که کشورهای منطقه را با چالش جدی مواجه ساخته است، تصریح کرد: گذشته از تهدیدات داخلی، عوامل خارجی نیز تهدیدات امنیتی فراوانی را برای کشورهای مختلف بوجود آورده و از طرفی رقابت بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کسب منافع و بدست آوردن فرصت‌ها به نوبه خود اوضاع منطقه را پیچیده تر ساخته است.

دادستان کل کشور با تاکید بر این که تروریسم تهدیدی جدی برای صلح جهانی است و به بزرگترین معضلات امروز دنیا تبدیل شده، گفت: تروریسم و افراط گرایی دینی با ظهور گروه‌های چند ملیتی نظیر القاعده، طالبان و داعش شکل گرفت که همه اینها میراث شوم سرویس‌های اطلاعاتی غرب و در راس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

وی گفت:‌ تحقق این روند در واقع برای تغییر هژمونی، ثبات و امنیت منطقه صورت گرفته و متاسفانه در این میان برخی دولت‌ها و جریانات سیاسی با موج سواری، از آن به عنوان وسیله‌ای برای شریان مالی و اقتصادی خود استفاده می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تنها راه مبارزه و از بین بردن تروریسم را مقابله جدی و نابودی عوامل پدید آورنده آن دانست و گفت: شاید بتوان تروریست‌ها را راند یا نابود کرد اما تروریسم را هرگز.

وی انسداد فضای سیاسی کشورها، انجماد فکری، برداشت غلط از مذاهب و ایدئولوژی‌ها، تبعیض و محرومیت‌ها، اختلافات طبقاتی و در یک کلمه عدم اجرای عدالت کامل اجتماعی را از عوامل سازنده یک اندیشه و تفکر تروریستی دانست که وقتی کنار یکدیگر قرار بگیرند تاثیر خود را به بدترین شکل ممکن خواهد گذاشت که نمونه این تاثیر را می‌توان به جذب تعداد زیادی از جوانان اروپایی توسط گروه تروریستی داعش دانست.

دادستان کل جمهوری اسلامی ایران در عین حال تصریح کرد:‌ تروریسم هیچگاه محصول کشورهای اسلامی و اسلام ناب محمدی نیست و در قرآن کریم نیز کشتن به ناحق یک انسان برابر با کشتن همه انسانها و زنده داشتن یک نفر معادل زنده نگه داشتن همه انسانها اعلام شده است.

وی همچنین نقش و جایگاه دادستان‌ها در مبارزه با تروریسم را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: دادستان به عنوان مدعی العموم در گستره کشوری موظف است در هر مورد که جرمی در عرصه ملی جامعه را متضرر کند و به امنیت آن آسیب برساند به نیابت از جامعه به تعقیب مجرمین مبادرت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری اضافه کرد: در این خصوص لازم است دادستان‌ها انواع تروریسم بین‌المللی و نیز گروه‌های تروریستی داخلی و خارجی را با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به خوبی شناسایی و اقدامات آنها را زیر نظر داشته و در مقابله با آن تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

وی در این رابطه به تلاش‌های صورت گرفته در کشورمان اشاره کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران تمهیدات قانونی لازم در زمینه تروریسم سایبری و جرایم رایانه‌ای پیش بینی و اقدامات خوبی از جمله تشکیل گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به ریاست دادستان کل کشور صورت گرفته است.

دادستان کل کشور خطاب به حاضران در اجلاس گفت: تاکنون 10 کنوانسیون و 2 پروتکل جامعه جهانی با محوریت سازمان ملل برای مبارزه با تروریسم در سال‌های متوالی تصویب شده و جامعه جهانی برای محکوم کردن اقدامات تروریستی به اجماع رسیده‌اند که متاسفانه به دلیل نداشتن راهکار اجرایی و عملیاتی، نتایج مثبت چندانی نداشته است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این اجلاس بتواند آثار عملی مفید و دستاوردهای ارزشمند برای مردم دنیا داشته باشد، پیشنهادهای کاربردی خود را در چهار محور برای حاضران قرائت کرد.

چهاردهمین اجلاس دادستان‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از روز گذشته (سه شنبه) در شهر «سانیا» استان «های نان» چین آغاز به کار کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری که در راس هیاتی به این شهر سفر کرده تاکنون با همتایان خود از کشورهای چین، قزاقستان و قرقیزستان در حاشیه این اجلاس دیدار و گفت‌وگو کرده است.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار