دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«مغز متفکر» حزب الله لبنان که بود و چگونه ترور شد؟/ شهیدی که «امام خامنه‌ای» با او عکس یادگاری گرفت

«حسان اللقیس» یکی از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان که معروف به مغز متفکر این حزب‌ بود، شامگاه سه‌شنبه 12 آذرماه 1392 توسط عوامل رژیم صهیونیستی ترور شد و به درجه رفیع شهادت نایل شد.
کد خبر: ۲۱۵۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ - 01December 2016
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، «حسان اللقیس» با اینکه در خانواده‌ای ثروتمند در بعلبک به دنیا آمد؛ اما به مقاومت پیوست، مدتی در جنبش امل بود تا اینکه به حزب الله ملحق شد.
 
وی یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله بود که کسی قبل از شهادتش از این موضوع با خبر نبود. همسایگان او فقط می‌دانستند که اللقیس در حزب‌الله فعالیت دارد و فردی متواضع و سخاوتمند است.
 
در همین خصوص یکی از دوستانش می‌گوید: «اللقیس بسیار رازنگهدار امور مقاومت بود و کسی باور نمی‌کند، من که از 31 سال قبل او را می‌شناختم، تا کنون نمی‌دانستم مسئولیتش در حزب الله چیست؟ 
 
شهید اللقیس رئیس بخش فن‌آوری و تسلیحات و ارتباطات از راه دور حزب‌الله بود که نقش مهمی در تعمیر و ترمیم سیستم ارتباطات راه دور این حزب پس از آسیب‌های وارده از سوی رژیم صهیونیستی در طول جنگ 33روزه ایفا می‌کرد.
 
وی تا پیش از شهادتش به خاطر جایگاه ویژه‌ای که در حزب‌الله داشت، بارها در معرض ترور قرار گرفته بود.

به گزارش روزنامه السفیر لبنان، حسان اللقیس نیمه شب سه‌شنبه (12 آذر ماه) با سلاح مجهز به صدا خفه کن در برابر منزلش در منطقه مسیحی نشین «الحدث» واقع در جنوب بیروت نزدیک به منطقه الضاحیه هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
مغز متفکر حزب الله لبنان که بود و چگونه ترور شد؟/ شهیدی که امام خامنه‌ای با او عکس یادگاری گرفت 

اطلاعات اولیه حاکی‌ از آن است که وقتی اللقیس با خودروی خود  از پارکینگ ساختمان خارج شد بیش از یک نفر با گلوله 9 میلیمتری به سر و سینه‌اش شلیک کرده و سپس پیاده از همان مسیری که آمده بودند به باغ کوچکی که در آن اطراف است، رفته و منطقه را ترک کرده بودند.

یک منبع امنیتی نیز ترورکنندگان را دو نفر اعلام کرد و گفت: «مجریان عملیات، منطقه را به خوبی شناخته و می‌دانستند اللقیس چه زمان وارد و خارج می‌شود، یک نفر نیز هنگامی که خودرو به پارکینگ رسید، اللقیس را زیر نظر داشته است.»

این منبع امنیتی افزود: «اللقیس سه سال در این منزل سکونت داشت درحالی‌که یک فرد امنیتی هر 6 ماه باید منزلش را تغییر دهد لذا می‌دانستند وی در هفته فقط چهار روز در بیروت می‌ماند و سه روز دیگر در منزلی در روستایی در بعلبک سکونت داشت.»

یکی از دوستانش بر اساس اطلاعات درز کرده از رژیم صهیونیستی می‌گوید: «در یکی از روزهای جنگ ژوئیه 2006، دشمن دریافت اللقیس در ساختمانی در منطقه الشیاح حضور دارد، ساختمان به سرعت بمباران و منهدم شد، البته اللقیس قبل از آن ساختمان را ترک کرده بود اما پسرش علی رضای 18 ساله شهید شد.

در همان جنگ، خودروی وی در منطقه مسیحی نشین گالری سمعان نزدیک ضاحیه با دو فروند موشک هدف قرار گرفت اما از این ترور نجات یافت.

اما این پایان رنج‌های اللقیس نبود چون مدتی بعد دختر 15 ساله‌اش نیز دار فانی را وداع گفت.

بالاخره حاج حسان اللقیس از فرماندهان حزب الله لبنان نیمه شب سه‌شنبه ۱۲ آذرماه ۱۳۹۲ توسط عوامل رژیم صهیونیستی و با سلاح مجهز به صدا خفه کن در برابر منزلش در جنوب بیروت نزدیک به منطقه الضاحیه هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

مسئولیت ترور حاج حسان القیس را سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی -موساد- به‌طور رسمی بر عهده گرفت.

ماجرای جالب دیدار با امام خامنه‌ای

حمید داودآبادی نویسنده ایرانی در تشریح برخی جزئیات دیدار هیئتی از حزب‌الله لبنان به‌ریاست سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله با امام خامنه‌ای که بعد از جنگ جولای 2006 صورت گرفت، می‌نویسد که هیئت همراه نصرالله شامل «عماد مغنیه» و حسان اللقیس و دیگر شخصیت‌های مقاومت اسلامی بود.

در آن روز سید حسن نصرالله از حسان اللقیس خواست تا وی سخنگوی هیئت شود. وی مشروح عملیات مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی طی 33 روز را گزارش کرد. ناگهان امام خامنه‌ای از اللقیس پرسید: آیا تو ایرانی هستی؟ اللقیس جواب داد: نخیر، من لبنانی‌ام. امام خامنه‌ای گفت: اما زبان فارسی را به‌خوبی صحبت می‌کنی. اللقیس پاسخ داد: به‌علت تردد دائم به جمهوری اسلامی ایران یاد گرفته‌ام. در این زمان امام خامنه‌ای عکاس ویژه خود را خواست و از او خواست تا یک عکس یادگاری با حاج حسان بگیرد.
مغز متفکر حزب الله لبنان که بود و چگونه ترور شد؟/ شهیدی که امام خامنه‌ای با او عکس یادگاری گرفت

شخصیت حاج حسان بسیار ویژه بود، وی علاوه بر اینکه مطالعات علوم کامپیوتر را در دانشگاه آمریکایی لبنان خوانده بود، بدون حضور در مدارس تخصصی زبان فارسی و تنها از طریق سفرهای خود به ایران به‌خوبی می‌توانست فارسی صحبت کند، وی حتی لهجه‌های مختلف فارسی و گویش مخصوص تهران پایتخت ایران را نیز بلد بود.

یکی از اعضای مقاومت بعد از شهادت وی به خانواده شهید گفت که حاج حسان یک ماه قبل از شهادت به ایران سفر کرده و با امام سید علی خامنه‌ای دیدار داشت. وی در این دیدار از ایشان خواست تا برای او دعا کند تا خداوند شهادت را نصیب او گرداند. امام خامنه‌ای صورت او را بوسید و پاسخ داد: برای شما از خداوند عاقبت به خیری را می‌خواهم.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار