گذری کوتاه بر آثار شاعران دفاع مقدس با «آفتاب پنهانی»

کتاب «آفتاب پنهانی» به بررسی شعر‌های دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و عاشورایی کتاب‌های دوره متوسطه می‌پردازد.
کد خبر: ۲۱۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵ - 03December 2016
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «آفتاب پنهانی» نوشته فاطمه سپهرنژاد، به بررسی شعرهای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و عاشورایی متون درسی کتاب‌های دوره متوسطه می‌پردازد.

گذری کوتاه بر آثار شاعران دفاع مقدس، با مروری بر اشعار قیصر امین‌پور و محمدرضا عبدالملکیان، گذری کوتاه بر آثار شاعران انقلاب اسلامی با مرور سروده‌های مهدی اخوان ثالث، حمید سبزواری، علیرضا قزوه، علم معلم دامغانی، نصرالله مردانی، فاطمه راکعی، مهرداد اوستا، غلامرضا قدسی، مشفق کاشانی، سهیل محمودی و زکریا اخلاق، گذری کوتاه بر اشعار عاشورایی و نیایشی با نگاهی به شعرهای سیدحسن حسینی، سیدعلی موسوی گرمارودی، سلمان هراتی و حمید سبزواری عنوان فصل‌های این کتاب است.

نگارنده در ابتدا زندگی نامه هر شاعر را آورده و سپس، به ویژگی‌های سرایشی آن شاعر و ارزیابی محتوایی هر سروده در کتاب درسی پرداخته است.

در صفحه 82 کتاب «آفتاب پنهانی» و در زندگی‌نامه حمید سبزواری می‌خوانیم: «حمید سبزواری در سال 1304، در سبزوار به دنیا آمد. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان‌جا گذراند و پس از فراغت از تحصیل، به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به شغل معلمی پرداخت.

رویکرد «حمید سبزواری» به سرودن شعر به دوران نوجوانی باز می‌گردد. او با زبان پرخاشگری که داشت بیشتر به انتقاد از مظاهر بیداد می‌پرداخت و آثار خود را برای مجله صائب می‌فرستاد. زبان پرخاشگری «سبزواری» در عشر سبب اخراج وی از آموزش و پرورش شد. او پس از مدتی سرگردانی و تحمل مشکلات فراوان، به استخدام بانک بازرگانی درآمد.

شعرهای «حمید سبزواری» پس از پیروزی انقلاب تاکنون در بیشتر نشریات کشور،‌ جُنگ‌های ادبی و مجموعه شعرهای مختلف گردآوری شد و انتشار یافته است. وی از زمره شاعرانی است که پس از شروع جنگ تحمیلی، بسیاری از شعرهای خود را در موضوع دفاع مقدس، شهادت، ایثار و حماسه‌سازی‌های رزمندگان سرود و در بیشتر شب‌های شعر دفاع مقدس و مقاومت و همایش‌های سراسری شعر دفاع مقدس و به ویژه شعرخوانی در مناطق مختلف عملیاتی، حضور گسترده و چشمگیری داشت.»

انتشارات تیرگان کتاب «آفتاب پنهانی» را با شمارگان هزار نسخه، قطع رقعی، 256 صفحه و به بهای 200‌هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.
 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها