دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

چرا نامزد «ترامپ» برای وزارت دفاع را «سگ دیوانه» می‌نامند؟

کد خبر: ۲۱۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ - 03December 2016

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، دونالد ترامپ در جمع هوادارانش در شهر «سینسیناتی» اعلام کرد که «جیمز ماتیس» ژنرال بازنشسته آمریکایی را برای تصدی پست وزارت دفاع انتخاب کرده است. جیمز در مطبوعات آمریکا به سگ دیوانه مشهور است.

روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از منابع مطلع نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا «جیمز ماتیس» ژنرال بازنشسته آمریکایی را برای تصدی پست وزارت دفاع کابینه خود انتخاب کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت که انتخاب جیمز ماتیس به‌عنوان وزیر دفاع آمریکا منوط به موافقت کنگره نیز است.

ترامپ نیز بامداد جمعه که در جمع هوادارانش در شهر «سینسیناتی» در ایالت «اوهایو» سخنرانی می‌کرد، اعلام کرد:‌ جیمز ماتیس ژنرال بازنشسته ارتش را به‌عنوان گزینه اصلی تصدی وزارت دفاع معرفی خواهد کرد.

               چرا نامزد «ترامپ» برای وزارت دفاع را «سگ دیوانه» می‌نامند؟

گفته می‌شود جیمز ماتیس 66 سال سن دارد و دانش‌آموخته مدرسه جنگ‌افزار سپاه تفنگداران دریایی آمریکا، کالج کارکنان و فرماندهی سپاه تفنگداران آمریکا و کالج ملی جنگ است.

وی فرماندهی ارتش آمریکا را در منطقه وسیعی از شاخ آفریقا تا پاکستان و افغانستان برعهده داشته و با اوباما نیز بر سر مسائل افغانستان و عراق اختلاف نظر جدی داشته است.

انتخاب ماتیس برای پست وزارت دفاع نشان دیگری از این است که ترامپ قصد دارد در سیاست خارجی راهی خلاف اوباما را در پیش گیرد.

گفته می‌شود که ماتیس رویکردی ضد ایرانی دارد و مدعی است ایران، بالاتر از القاعده و داعش، تهدید کننده اصلی پایداری خاورمیانه است و در زمان فرماندهی‌ خود بر ارتش آمریکا در منطقه آفریقا و خاورمیانه خواستار تجهیز بیشتر ارتش آمریکا علیه ایران و افزایش قوای نظامی آمریکا در افغانستان بود.

وی در سال 2013 بعد از 44 سال خدمت در ارتش آمریکا بازنشسته شد.

ماتیس پیشتر نیز مدعی شده بود: «در نظر من داعش چیزی بیش از بهانه‌ای برای این که ایران به سوء رفتار خود ادامه دهد نیست. ایران دشمن داعش نیست. آنها از ناآرامی در منطقه که داعش می‌آفریند خیلی سود می‌برند.»

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» نیز درباره وی نوشت:‌ ماتیس از جمله فرماندهان قدیمی جنگ بوده و در گذشته بارها درباره «تهدیدهای امنیتی ایران» ابراز نگرانی کرده است.

اما چرا در مطبوعات آمریکا به جیمز ماتیس لقب «سگ دیوانه» داده‌اند؟

جیمس ماتیس در یکی از جنجالی‌ترین اظهارتش گفته بود که قتل افغان‌ها سرگرمی جالبی است. این اظهارات با اعترضات ضد آمریکایی گسترده در کابل و چند شهر دیگر افغانستان روبرو شد و ماتیس مجبور شد سخنان خود را پس بگیرد که لقب سگ دیوانه به او پس از این اظهارات جنجالی داده شد.

این لقب وزیر دفاع جدید آمریکا حتی در سخنان ترامپ نیز بازگو شد و دونالد ترامپ پنج‌شنبه در نخستین دیدار خود با مردم در شهر سینسیناتی در ایالت اوهایو، گفت: «قرار است ماتیس «سگ دیوانه» را به‌عنوان وزیر دفاع منصوب کنیم.»

گفتنی است، دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در رقابت با هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات با کسب 274 رأی الکترال، حد نصاب 270 رأی برای ریاست‌جمهوری را کسب کرد و کلینتون را که 218 رأی الکترال را از آن خود کرده بود، شکست داد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار