دربرنامه سینما روایت مطرح شد؛

خصوصی‌سازی فیلم دفاع مقدس سفره برخی فیلمسازان را جمع می‌کند/ مخاطب از چهره‌های ثابت سینمای دفاع مقدس خسته شده است

برنامه سینما روایت شب گذشته به نقد و بررسی فیلم سینمایی «اروند» اثر پوریا آذربایجانی اختصاص یافت.
کد خبر: ۲۱۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶ - 05December 2016

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، شب گذشته، یکصد و یکمین برنامه سینما روایت با حضور طهماسب صلح‌جو به نقد و بررسی فیلم سینمایی «اروند» اثر پوریا آذربایجانی با حضور وی و مهدی داوری تهیه کننده این فیلم اختصاص یافت. فیلمی که می‌توان از آن به عنوان نخستین روایت سینمای ایران در وصف مظلومیت 175 غواص شهید یاد کرد.

در این برنامه که رسول شادمانی به عنوان مجری و کارشناس حضور داشت ابتدا مهدی داوری، تهیه کننده اروند با بیان اینکه این فیلم در بخش خصوصی تولید شده است، اظهار داشت: چند سالی بود که به همراه پوریا آذربایجانی دلمان می‌خواست در حوزه دفاع مقدس اثر متفاوتی را تولید کنیم تا اینکه با بازگشت پیکر عزیزان غواص به کشور مواجهه شدیم.

انجمن سینمای دفاع مقدس، بدهی فیلم به شهرک دفاع مقدس را پرداخت کرد

وی ادامه داد: این فیلم هیچ پولی را از هیچ جایی دریافت نکرده فقط بعد از تولید فیلم، انجمن سینمای دفاع مقدس، بدهی فیلم به شهرک دفاع مقدس را پرداخت کرد که از همین جا از این انجمن تشکر می‌کنیم.

این تهیه کننده سینما با بیان اینکه اروند طی 37 الی 38 جلسه فشرده تولید شد، افزود: امیدواریم رسانه‌ها و دوستانی که در این حوزه مسئولیت دارند از این فیلم حمایت کنند، که البته تاکنون شاهد این مساله نبودیم.

اروند فیلم من از واقعه شهدای غواص است

«پوریا آذربایجانی» که دستیار مرحوم رسول ملاقلی پور بوده و فیلمش را هم به این هنرمند تقدیم کرده است، در این برنامه اظهار داشت: من دو انگیزه برای تولید این فیلم داشتم اول اینکه من سینما را از رسول ملاقلی پور یاد گرفتم بنابراین همیشه دوست داشتم در ژانر دفاع مقدس فیلم بسازم و دوم اینکه به عنوان یک ایرانی به رزمندگان مدیون هستم. بنابراین تلاش کردم ارادت قلبی خودم را با این فیلم به آنان ادا کنم ضمن اینکه اروند بر اساس وام هایی از یک واقعه است، اما تمام آن واقعه نیست. اروند، فیلم من از واقعه شهدای غواص است.

استقبال از برنامه سینما روایت جای خرسندی است / مدیران سینمایی ما به خوبی سینما را درک نکرده اند

«طهماسب صلح جو» منتقد سینما نیز در این برنامه با بیان خرسندی از استقبال پرشور مخاطبین از برنامه‌های سینما روایت گفت: جامعه و فرهنگ ما به سینما نیازمند است. هنگامی که فیلم ارزشی و شریفی مثل اروند به گفته آقای داوری مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و مظلوم واقع می‌شود به نظر می‌آید که مدیران سینمایی ما به خوبی سینما را درک نکرده‌اند و نمی‌دانند که این هنر چه جایگاهی دارد.

وی تصریح کرد: معتقدم اروند بر روی مخاطب تاثیرگذار است و با وجود المان‌های ملودرامی که در فیلم وجود دارد به خوبی می‌تواند مخاطب را با آدم‌های فیلم درگیر کند.

صلح جو با بیان اینکه یکی از عناصر مهم این فیلم موسیقی متن آن است و به خوبی احساسات مخاطب را با اتفاقات فیلم همراه می‌کند تصریح کرد: اروند فیلم مخاطب پسندی است و اگر اکران درستی می‌داشت حتما با استقبال روبرو می‌شد.

پرهیز از تولید فیلم به مدل امریکایی و اروپایی

این منتقد ادامه داد: متاسفانه برخی از فیلمسازان جوان ما در فیلم‌های جنگی دنباله رو مدل فیلمسازی به شیوه امریکا و اروپا هستند و این اتفاق خوشایندی نیست. این خوب نیست وقتی که ما فیلم زیبای اروند را می‌بینیم در جایی از فیلم به یاد فیلم نجات سرباز رایان یا فیلم‌های غربی بیفتیم چرا که سینما یک هنر است. همان قدر که فیلم بر روی تماشاگر تاثیرگذار باشد و دنیای خودش را به باور تماشاگر منتقل کند، اتفاق هنری رخ داده است.

وی تاکید کرد: فیلمسازان جوانی ما مثل پوریا آذربایجانی، امیدهای سینمای ما در ژانر جنگی هستند و خوب است که به آنان توجه بیشتری بشود.

به دنبال ساخت اولین اثر در مورد واقعه شهدای غواص نبودیم

رسول شادمانی از داوری در مورد احتمال تعجیل در ساخت این اثر و شتابزدگی در آن با توجه به فاصله کم واقعه تا تولید فیلم سوال کرد که وی گفت: ما فرصت کافی برای تحقیق و تولید اروند را داشتیم و هیچ شتاب زدگی در ساخت آن وجود نداشته است. ضمن اینکه بحث ما این نبود که اولین اثر در این مورد را تولید کنیم.

کارگردان فیلم اروند نیز در ادامه اظهار داشت: وقتی که شما در مورد ماجرایی فیلم می‌سازید که آدم‌های آن عملیات هنوز وجود دارند طبیعی است که بار مسئولیت فیلمساز افزایش می‌یابد اما سعی کردم تحقیقات گسترده‌تری انجام بدهم تا شرمنده این عزیزان نباشم و در اکران‌های مختلف، شاهد بودم آدم‌هایی که در آن عملیات حضور داشتند با دیدن این فیلم، حالشان خوب بود.

هیچ فرصتی برای اکران به ما داده نشد

آذربایجانی در مورد اکران این فیلم یاد آور شد: هیچ فرصتی برای اکران به ما داده نشد و ناگهان به ما اعلام کردند که شما سه روز فرصت دارید تا فیلمتان را برای اکران آماده کنید! این درحالی بود که ما هیچ تبلیغ و آنونسی را تهیه نکرده بودیم. ضمن اینکه این فیلم در شش سینما آن هم روزی دو سانس و در ساعت غیر مخاطب اکران شد و هیچ حمایتی از اکران نشد. تصور می کنم اگر فیلم در هنر و تجربه اکران می شد لااقل زمان بیشتری روی پرده می‌بود.

در جشنواره فیلم مقاومت به اروند اجحاف شد/ سعید آقاخانی می‌توانست کاندید شود

وی با اشاره به حضور فیلم در جشنواره فیلم مقاومت گفت: در این جشنواره به فیلم ما اجحاف شد. فیلم ما آخرین روز به نمایش در آمد که من خیلی از این بابت عصبانی شدم. و جالب اینکه فیلم در هیچ رشته‌ای حتی کاندیدا نشد، درحالی که باید قبول کنیم بازی ها بویژه بازی سعید آقاخانی خیلی خوب بود که می‌توانست لااقل کاندیدا شود.

تولید فیلم دفاع مقدس در بخش خصوصی، موقعیت بعضی ها را به خطر می‌اندازد!

این کارگردان جوان تاکید کرد: گویا بعضی از دوستانی که در سینمای دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، دوست ندارند این گونه فیلم‌ها در بخش خصوصی تولید شود چرا که همیشه سفره‌های دولتی در این زمینه پهن بوده است. آنها عادت کرده‌اند که همواره برای تولید یک فیلم دفاع مقدسی 5 میلیارد تومان بگیرند و با 2 میلیارد فیلم بسازند و بقیه آن را هم 10 تا پرادو بخرند! لذا زمانی که این نوع فیلم‌ها در بخش خصوصی ساخته می‌شود موقعیت برخی‌ها به خطر می‌افتد.

داوری هم با دلخوری از وضعیت اکران «اروند» گفت: چندین ماه تلاش کردم تا این فیلم در هفته دفاع مقدس اکران شود اما متاسفانه هر چه کردم نشد.

نهادهایی که وظیفه حمایتی از این فیلم را داشتند به دنبال منافع شخصی بودند

به گفته داوری، برخی از نهادها که وظیفه شان حمایت از این نوع فیلم‌ها بوده و موظف به در اختیار قراردادن سینماهای تحت پوشش خودشان بودند نیز از این کار دریغ کردند و بیشتر به دنبال فیلم‌های پر فروش بودند.

باید راه برای اکران همه فیلم ها باز باشد

وی خاطر نشان کرد: سیستم اکران، سیستم مشکل داری است و اینکه سینمادار تصمیم بگیرد چه فیلمی اکران بشود یا نشود درست نیست در حالی که فضا باید برای اکران همه فیلم ها باز باشد.

سعید آقاخانی به کار به عنوان عابر بانک نگاه نمی‌کند/ مخاطب از چهره‌های ثابت دفاع مقدس خسته شده است

آذربایجانی در مورد استفاده از سعید آقاخانی با توجه به سبقه بازی‌های طنز او گفت: معتقدم خیلی از بازیگرانی که در حوزه طنز کار می‌کنند بازیگران فوق العاده‌ای هستند. من سعید آقاخانی را به لحاظ فیزیک و بویژه نگاه و چشم‌هایش برای این نقش برگزیدم. او هم سناریو را خیلی دوست داشت و من به همه کارگردانان توصیه می‌کنم که از این بازیگر بیشتر استفاده کنند. سعید آقاخانی هرگز به کار به عنوان عابر بانک نگاه نمی‌کند. این درحالی است که ما نیاز به بازیگران جدید در ژانر دفاع مقدس داریم. متاسفانه انگار تیم ثابتی در عرصه آثار دفاع مقدس شکل گرفته که حتما باید آنان این فیلم‌ها را بازی کنند در حالی که مخاطب از آنان خسته شده است.

یکصد و یکمین برنامه سینماروایت عصر یکشنبه 14 آذر در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها