سعدالله زارعی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

موضع آمریکا در قبال بحران سوریه تغییر نمی‌کند/ ترکیه بزرگترین بازنده بحران سوریه است

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه موضع آمریکا در قبال بحران سوریه با انتخاب دونالد ترامپ تغییر نخواهد یافت، گفت: با آزادسازی حلب حرکت جبهه مقاومت جهت آزادسازی سایر مناطق سوریه هموارتر و آسانتر می‌شود.
کد خبر: ۲۱۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲ - 06December 2016

گروه بین‌الملل دفاع پرس: نبرد آزادسازی حلب که مدت‌ها پیش توسط نیروهای ارتش سوریه و متحدانش کلید زده شده است، کم کم به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود. جهان بسیار محتاطانه در انتظار نتیجه نبرد در حلب سوریه است، چراکه این جنگ تأثیری مهم و تبعاتی گسترده بر کل سوریه خواهد داشت، به نوعی می‌توان گفت که نبرد حلب تکلیف بحران سوریه را روشن و یا یکسره می‌کند.

از سوی دیگر تحلیلگران نیز بر این باور هستند که تصورات مردم سوریه تغییر پیدا کرده است و کم کم در حال درک این واقعیت هستند که تنها از طریق دولت است که می‌توان بحران این کشور را حل و فصل کرد و لذا می‌بینیم که بسیاری از تروریست‌های سوری به ویژه بعد از اعلام حکم عفو عمومی توسط «بشار اسد» رئیس جمهور قانونی سوریه، خود را تسلیم دولت این کشور کرده‌اند و تعداد آن‌ها هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

«سعد الله زارعی» کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس در خصوص اهمیت نبرد سرنوشت‌ساز حلب در بحران سوریه اظهار داشت: نبرد حلب، نبرد سرنوشت‌سازی در عرصه مسائل امنیتی و سیاسی سوریه به حساب می‌آید. حلب به‌عنوان مهم‌ترین شهر سوریه پس از دمشق محسوب می‌شود. این شهر بیشترین خط ارتباطی را با ترکیه دارد و چون ترکیه مهم‌ترین خط ارتباطی تروریست‌ها با جهان خارج به شمار می‌رود، لذا با بازپسگیری حلب از تروریست‌ها توسط ارتش سوریه و متحدانش خط ارتباطی تروریست‌ها با جهان خارج قطع می‌شود.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بازپسگیری حلب از یک طرف وضعیت روانی برای تروریست‌ها بوجود می‌آورد و کمک به آنها از خارج تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: آزادسازی حلب یک مسئله تاثیرگذار بر کل خاک سوریه و وضعیت امنیتی این کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: اگر توجه داشته باشیم که تروریست‌ها به دلایل خاصی حلب را به مرکزیت خود انتخاب کرده‌اند و این مسئله را یک کار نمادین برای تصرف بر کل سوریه بدانیم آزادسازی حلب هم یک کار نمادین و پرچمی است که در آن نوید شکست تروریست‌ها در خاک سوریه را می‌دهد.

زارعی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در صورت شکست تروریست‌ها در حلب احتمال دارد آنها به سمت رقه و دیرالزور فرار کنند، گفت: اگر تروریست‌ها به سمت دیرالزور و یا رقه فرار کنند در این دو استان با داعش درگیر خواهند شد که اگر این اتفاق بیافتد به نفع دولت سوریه است. با این وجود بعید به نظر می‌رسد که مسیر حرکت تروریست‌ها به سمت رقه یا دیرالزور باشد.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: احتمال دارد تروریست‌ها در صورت شکست در حلب به سمت ادلب در شمال غرب سوریه حرکت کنند که در این منطقه نیروهای ارتش آزاد مستقر هستند. منطقه بعدی که تروریست‌ها احتمال دارد به آن منطقه بروند، جنوب سوریه به طور مشخص استان قنیطره می‌باشد که در این منطقه هم تروریست‌های جبهه النصره حضور دارند. در عین حال ممکن است داعشی‌ها هم فشاری را هم روی استان‌های حمص و حماه بگذارند تا بتوانند بخش‌هایی از این استان‌ها را تسخیر کنند.

وی در خصوص تغییر موضع آمریکا در قبال بحران سوریه با انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور جدید این کشور گفت: به نظر نمی‌رسد ارتش آمریکا بعد از روی کار آمدن ترامپ سیاست جدیدی در مورد بحران سوریه اتخاذ بکند. آنها همان سیاست‌های کج‌دار و مریض خود را که عمدتا با محوریت تخریب طرح‌ها و برنامه‌های جبهه مقاومت در خصوص سوریه است را ادامه می‌دهد و تلاش می‌کنند بازی مقاومت را خراب کند، همان کاری که در دوره اوباما شاهد آن بودیم.

زارعی در ادامه به نقش ترکیه در برحان سوریه اشاره و تصریح کرد: ترکیه بزرگترین بازنده بحران سوریه است، ترکیه با وجود اینکه هزینه‌های زیادی در سوریه متحمل شد، نتوانست در این کشور کاری را از پیش ببرد. امنیت داخلی ترکیه به خطر افتاد و کینه مردم ترکیه و به‌طور کلی مردم منطقه نسبت این کشور بیشتر شد. اردوغان در بحران سوریه سیاست خردمندانه‌ای اتخاذ نکرد.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در پایان آینده محور مقاومت را بعد از بازپسگیری حلب توسط نیروهای ارتش سوریه و متحدانش روشن پیش‌بینی کرد و افزود: بعد از پیروزی محور مقاومت در حلب حرکت این جبهه در سوریه جهت آزادسازی سایر مناطق این کشور از دست تروریست‌ها هموارتر و آسان‌ترخواهد شد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار