حیدری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

جریان دانشجویی مدافع اصلی جریان نظام/ رفع بسیاری از معضلات در دستان دانشجویان است/ ضرورت تکلیف شناسی دانشجو

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه جریان دانشجویی مدافع اصلی جریان نظام و کلیت گفتمان انقلاب اسلامی است، گفت: جریان دانشجویی برای انقلاب زحمت کشیده، زندان رفته، خون داده و جوانان خود را تقدیم کرده و مدافع اصل گفتمان انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۲۱۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ - 06December 2016
جریان دانشجویی مدافع اصلی جریان نظام/ رفع بسیاری از معضلات در دستان دانشجویان است/ ضرورت تکلیف شناسی دانشجوودود حیدری رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس روز 16 آذر را روز تجلی استکبار ستیزی دانشجویان دانست و اظهار داشت: 16 آذر در واقع سالروز به شهادت رسیدن 3 دانشجوی دانشگاه تهران است که در اعتراض به حضور نماد استکبار سینه خود را سپر گلوله کردند تا این روز در تاریخ به‌عنوان نماد شهادت‌طلبی دانشجویان شناخته شود.

وی با بیان اینکه جریان دانشجویی کشور از 75 سال پیش شکل گرفته است و این جریان نقش مؤثری را در ادوار مختلف بازی کرده‌است، گفت: جریان دانشجویی کشور پیش از 16 آذر سال 32 دارای سابقه طولانی حضور در دانشگاه‌هاست و با تکیه بر اسناد تاریخی می‌توان گفت که اولین نماد جنبش و جریان دانشجویی کشور در سال 1319 بر علیه ولیعهد پهلوی یعنی محمدرضا بروز کرد و تلاش بر ممانعت در ورود وی به دانشگاه تهران داشت.

حیدری در ادامه به بررسی منطق و سیر تاریخی و تحلیلی جریان دانشجویی پرداخت و بیان کرد: این جریان در طول حیات خود افت و خیزها و فراز و نشیب‌هایی داشته به‌طوری که مثلا در سال 1320 در این جریان گرایش‌های مارکسیستی مشاهده شد اما با وجود تمام تحولات یک ویژگی شاخص و یک رویکرد کلی در جریان دانشجویی حاکم است که آن را مطالبه‌گر خواست‌های آحاد مردم می‌کند و از آنجا که متن مردم ما مردمی مذهبی و رویکرد حرکت های اجتماعی‌شان رویکردهایی اسلامی است جریان قالب در جنبش‌های دانشجویی را جریان مذهبی تشکیل داد و این جریان توانست با همراهی مردم خدمات زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر گروه‌های مبارز اسلامی و حتی غیر اسلامی که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی فعال بودند را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که نفرات اصلی و شورای مرکزی این گروه ها را دانشجویان تشکیل می دادند.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی در خدمت مطالبات مردمی و درگیر با موضوع انقلاب اسلامی شد. بررسی شواهد تاریخی جنبش دانشجویی از سال 32 که جلوی حضور نیکسون در دانشگاه تهران می ایستد و در 13 آبان 57 لانه جاسوسی را تسخیر می کند و ... حکایت از آن دارد که ریشه های جنبش دانشجویی در انقلاب اسلامی قرار دارد و پویایی آن نشأت گرفته از همین موضوع است.

وی با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب حرکت این جنبش نه تنها افول نکرد بلکه خود را صاحب کار دانست و پیوستگی خود را با مردم حفظ کرد، گفت: ما می بینیم که در آغازین سال های پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویان همت می کنند برای سازندگی کشور به طوری که هسته های اولیه جهاد سازندگی، سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین و بنیادهای انقلابی و ... را تشکیل می دهند.

حیدری خاطر نشان کرد: دانشجویان به همین مقدار نیز بسنده نمی کنند و با ادامه دار شدن حرکت انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی که در واقع یک نبرد سخت برای اضمحلال و از بین بردن نظام اسلامی بود اولین هسته های مقاومت را در جبهه ها تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: شاخص ترین فرماندهان دوران جنگ تحمیلی که بسیاری از مردم آنها را می شناسند از شهدای دانشجو محسوب می شوند که متاسفانه تا کنون به این موضوع کم پرداخته شده است. شهید بزرگوار شهید مهدی زین الدین، شهید مهدی باکری، شهید همت، شهید متوسلیان، شهید حسن باقری و ... در زمان دانشجویی به شهادت رسیده اند.

حیدری با بیان اینکه شهادت‌طلبی دانشجویان نشان از انعطاف پذیری و موقعیت شناسی آنان دارد، گفت: جریان دانشجویی در همراهی با مردم و در مقابل تهدیدات پیش روی کشور  و حمایت از انقلاب اسلامی همیشه پیشگام بوده است. انعطاف پذیری جریان دانشجویی به گونه ای است که قبل از انقلاب مبارزه می کند برای پیروزی انقلاب و در آستانه انقلاب تلاش می کند برای تثبیت انقلاب و در ادامه گام های موثر در زمینه ماندگاری انقلاب اسلامی بر می دارد.

وی ادامه داد: امروز پس از عبور از دوران دفاع مقدس، جریان های دانشجویی در عرصه های علمی، فرهنگی و سیاسی به ایفای نقش پرداخته اند.

رئیس بنیاد تبیین تفکرات حضرت امام در دانشگاه ها با اشاره به اینکه همواره نگاهی از بیرون تلاش داشته تا جریان دانشجویی را مصادره به مطلوب کند، گفت: سال ها است که یک نگاهی از بیرون در حال تزریق این تفکر است که دانشجو باید به همه موضوعات معترض باشد. این جریان در تلاش است تا انگ اعتراضی به جریان دانشجویی بچسباند و در حال این تعریف است که جریان دانشجویی وقتی اصالت دارد که به همه چیز و همه کس اعتراض کند در صورتی که این با مبانی منطقی دانشجویی سازگار نیست. جریان دانشجویی برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کرده بعد چطور می تواند جریان اعتراضی را بر علیه دسترنج و مطلوب خود سازماندهی کند.

وی اظهار داشت: جریان دیگری تلاش دارد جریان دانشجویی را توجیه گر حاکمیت معرفی کند که در این زمینه باید گفت که توجیه گر حاکمیت اسلامی بودن نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه افتخار است.

حیدری بیان داشت: البته این تعریف قابل حمایت از توجیه گر به مفهوم توجیه گر تمام اتفاقات از صدر تا ذیل که در دولت ها و قوا می افتد، نیست. ممکن است اتفاقات زیادی بیافتد و در بخش هایی عملکردهای ناقص و فسادهایی وجود داشته باشد که جنبش دانشجویی هیچ‌گاه توجیه کننده آنها نیست.

وی تاکید کرد: جریان دانشجویی مدافع اصلی جریان نظام و کلیت گفتمان انقلاب اسلامی است چرا که برای آن زحمت کشیده، زندان رفته و خون داده و جوانان خود را تقدیم کرده و از اصل گفتمان انقلاب اسلامی دفاع کرده است و با شاخصه های زیر گفتمان انقلاب اسلامی دولت ها و قوای مختلف را سنجیده و در این مسیر تلاش کرده است.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه با بیان اینکه امام خمینی (ره) جایگاه ویژه ای را برای دانشجویان قائل بودند، اظهار داشت: امام با نفس قدسی و نگاه بلندی که به جوانان و دانشجویان افق های جدیدی را در پیش روی آنان قرار داد.

وی تاکید کرد: امام پایه های اصلی حرکت و جنبش خود را روی دوش جوانان گذاشت. نگاه ایشان این بود که جوان انقلابی پر شور، فعال و با نشاط مسلمان کسی است که می تواند بار انقلاب را بلند کند. ایشان بعدها نه تنها در دوران دفاع مقدس و بلکه بعد از آن از این پتانسیل بهره برداری ویژه کرد و در مدیریت جنگ از آنان بهره برد و این اعتماد به جایی رسید که جوانان در جبهه ها خوش درخشیدند؛ هر چند که از نظر ظاهری و مادی تجریه آموزش کافی نداشتند اما با اخلاص و توکل کار را یاد گرفتند و جنگ را پیش بردند.

رئیس بنیاد تبیین تفکرات حضرت امام در دانشگاه ها گفت: امام نه تنها در دوران جنگ سخت از ظرفیت دانشجویان بهره برد و آن را در بهترین مسیر هدایت کرد بلکه در دوران جنگ نرم هم این اتفاق را رقم زد. ایشان در سال 67 چند ماه پس از پایان جنگ و چند ماه قبل از رحلت ملکوتیشان فرمان تشکیل بسیج دانشجویان و طلاب را می‌دهند تا برای مواجهه با جنگ نرم در دانشگاه ها سنگرسازی شود. ایشان دانشگاه را یک مجموعه انسان ساز و کشور ساز می دانستند و نقش جوان دانشجو را یک نقش ممتاز تعریف کردند.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما با نگاه و دست فرمان امام خمینی به جوان دانشجو نگاه کنیم بسیاری از معضلات و مشکلاتی که جوان امروز با آن درگیر است از بین خواهد رفت. اگر پتانسیل و نشاط و انرژی جوان مصروف اقدامات اصیل مردمی و دارای خاصیت شود دیگر فرصتی برای تلف شدن وقت در حوزه های مختلف برای جوان نمی ماند.

این فعال دانشجویی با اشاره به حضور پررنگ دانشجویان در جبهه مقاومت و پیش گام بودن برای حضور در دفاع از حرم گفت: مهم حضور در جنگ نرم یا سخت و یا جبهه های خوزستان، کربلای عراق یا مدافعان حرم نیست بلکه مهم این است که جوان دانشجو بصیرتی داشته باشد که تکلیف روز خود را بفهمد.

وی ادامه داد: امام تاکید بر این موضوع داشتند که جوان دانشجو در هر لحظه متوجه باشد و بفهمد که کجاست و باید چه کند. اگر جوان دانشجو در لحظه تکلیف خود را احساس کند و متوجه شود و با بصیرت به جایگاهش نظاره کند؛ به وقتش در تظاهرات ضد رژیم سلطنتی شرکت می کند، به وقتش در عرصه های جنگ سخت و دفاع مقدس مشارکت می کند و به وقتش در عرصه جنگ نرم حضور می یابد و زمان دیگر مدافع حرم می شود.

وی در پایان تاکید کرد: شاه بیت و ویژگی اصلی در دانشجویان عنصری است به نام بصیرت که با این عنصر جوان می تواند مسیر را مشخص کند و در مسیر خود در راستای اهداف انقلاب اسلامی حرکت کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار