خواننده سرود انقلابی «یار دبستانی من» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

«یار دبستانی من» برای سوء استفاده سیاسی نیست/ جای خالی سرودهای انقلابی در وزارت ارشاد

جمشید جم با بیان اینکه سرود «یار دبستانی من» برای شهدای دانشجو سروده شده بود، گفت: این سرود مربوط به همه شهدا، خانواده‌های آن‌ها و همه ملت ایران است. نمی‌دانم چرا برخی‌ دوست دارند از آن سوء استفاده کنند!
کد خبر: ۲۱۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲ - 06December 2016

«جمشید جم» خواننده سرود معروف «یار دبستانی من» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با بیان اینکه طیف‌های سیاسی مختلفی تا به امروز از سرود یاردبستانی من سوء استفاده کرده‌اند، اظهار داشت: گروه‌های سیاسی وقتی می‌خواهند، حرفی بزنند یک بیت از سرود «یار دبستانی من» را همسو با هدف خود می‌دانند و آن را منتسب به خود تلقی می‌کنند، در صورتی که این سرود 2 ماه پس از پیروزی انقلاب سروده شد و همان زمان من این سرود را به شهدای دانشجو تقدیم کردم.

وی افزود: این سرود مربوط به همه شهدا، خانواده‌های آن‌ها و همه ملت ایران است. نمی‌دانم چرا برخی‌ دوست دارند از آن سوء استفاده کنند. توده مردم کسانی هستند که از لحظه‌های انقلاب خاطره دارند و فرزندانشان به عنوان دانش‌آموز و دانشجو در کنار ملت حضور داشتند. این سرود برای همان حال و هوا گفته شده که امروز اقشار مختلف با آن احساس نزدیکی می‌کنند.

خواننده «سرود یار دبستانی من» علت ماندگاری این سرود را همراهی و همدلی مردم با انقلاب دانست و گفت: حاکم بودن روح دگرگونی و دگردیسی در بین مردم و اتحاد برای یک هدف مشترک باعث ماندگاری این سرود شده است. وجود روح همدلی و همراهی باعث شده تا سرود یار دبستانی من همچنان در بین مردم ماندگار بماند. یاران این سرود همان توده‌های مردم و دانشجویانی هستند که در میانشان برای اجرای سرود حضور پیدا می‌کنم.

جم درباره ویژگی آثار هنری ماندگار عنوان کرد: مردم چیزی را که بتوانند زمزمه کنند، دوست دارند. سرود باید راحت با مردم ارتباط برقرار کند و هدفمند باشد تا مردم بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. امروز همه بزرگان می‌گویند کلام در سرود باید تقویت شود، پس ما باید روی کلام فکر کنیم و هدفدار عمل کنیم. موسیقی هدفمند است پس باید نشانه گیری در موسیقی درست باشد و به جلو برویم.

وی با انتقاد از رویکرد دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره سرودهای انقلابی گفت: بچه‌های انقلابی در ایام انقلاب «انجمن سرود و آهنگ‌های انقلابی» وزارت ارشاد را  نامگذاری کردند، اما امروز هیچ اثر و نامی از آن دفتر وجود ندارد. امروز مهمترین رویداد موسیقی کشور با نام موسیقی فجر برگزار می‌شود، اما هیچ اثری از موسیقی فجر در آن دیده نمی‌شود. ما جوان دوران پهلوی هستیم و همه نوع موسیقی خوب و بدی را دیده‌ایم، اما نگاه ما به سرودهای انقلابی بود و آن‌ها را دوست داشتیم؛ ولی آیا امروز اثری از این سرودها در وزارت ارشاد وجود دارد!

خوانند «سرود یار دبستانی من» افزود: بی توجهی به سرود خیانت است، ما انقلاب کردیم که راه انقلاب در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی ادامه پیدا کند. اهالی سرود و موسیقی انقلاب برای انجام یک کار ساده از امام خمینی (ره) اجازه می‌گرفتند و وقتی می‌خواستیم موسیقی را به راه بیاندازیم، معتقد بودیم «حُکم، حُکم جلودار است» امروز هم باید حُکم، حُکم جلودار باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها