معرفی کتاب؛

حضرت سکینه (س) اسطوره ادب و عرفان

کد خبر: ۲۱۶۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱ - 07December 2016

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب حضرت سکینه (س) اسطوره ادب و عرفان در 74 صفحه، اثر سید مجتبی حسینی توسط انتشارات نیستان به زیور طبع آراسته شده است.

سخن گفتن در مورد حضرت سکینه، دختر سیدالشهدا (ع) دشوار و در عین حال جالب است؛ چرا که کتب تاریخی در مورد ایشان، اندک و مشوش است. به نقل از متون تاریخی، امام حسین (ع) آن چنان‌ انس و علاقه ویژه‌ای به این دختر خویش داشتند که باعث شگفتی دیگران می‌شد  و امام حسین (ع) در جواب علت علاقه شان به حضرت سکینه سروده‌ای دارد، چنین:

لعمرک انی لاحب دارا/ تکون بها سکینة و ربابا

احبهما و ابذل کل مالی/ و لیس لعاتب عنی عتاب

(به جان تو من خانه‌ای را دوست دارم که سکینه و رباب در آن باشند. آن دو را دوست دارم و دارایی‌ام را بذل می‌کنم و نکوهش هیچ ملامتگری نزدم چیزی نیست.)

حضرت سکینه(س) اسطوره ادب و عرفان

نویسنده، نگارش این کتاب را در سه بخش انجام داده است. بخش اول این کتاب؛ فصل مفصل کتابی است با عنوان «تراجم سیدات بیت النبوة» (بیوگرافی بانوان خاندان نبوت) نوشته دکتر بنت الشاطی (استاد دانشگاه مغرب)، که در 832 صفحه از همسران و دختران پیامبر(صلی الله علیه وآله) به ویژه حضرت فاطمه و حضرت زینب (سلام الله علیها) سخن گفته است و بخشی از این کتاب نیز به حضرت سکینه (سلام الله علیها) اختصاص دارد.

در آن کتاب نویسنده با مراجعه به متون ادبی و تاریخی شیعه و سنی مطالبی را گرد آورده و به صورت داستانی تدوین کرده که برای عموم مخاطبان جذاب و قابل استفاده باشد. سید مجتبی حسینی نیز مطالب بخش اول این کتاب را عینا از روی کتاب این استاد دانشگاه مغربی آورده تا خوانندگان با اصل مطلب او و شیوه نگارش او آشنا شوند و بتوانند عظمت خاندان عصمت و طهارت را از نگاه یک روشنفکر غیر شیعه نیز ببینند و با نگاه او به عاشورا به بهانه گفتن از حضرت زینب (سلام الله علیه ) و حضرت سکینه ( سلام الله علیه) آشنا شوند.

بخش دوم؛ اشاره‌ای است کوتاه به برخی لحظه‌ها و برش‌های زندگی و شخصیت حضرت سکینه (سلام الله علیه) بر اساس متون موجود که به طور ضمنی حوی برخی صحنه‌هایی است که ایشان دیده و حضور داشته است.

بخش سوم؛ حاوی برداشت نویسنده از مطالعه متون مختلف در مورد این بزرگوار است که تحت عنوان «تحلیلی کوتاه از موقعیت حضرت سکینه (س)» در متن آمده و پس از آن، در پیوست، ذکری از فرزندان حضرت امام حسین علیه السلام شده که بر اساس متون شیعی گردآوری گردیده است. مطالعه این اثر کم‌حجم و پرمحتوا به پژوهشگران و دوست‌داران حضرت سیدالشهدا (ع) و خانواده ایشان توصیه می‌شود.

قسمتی از بخش اول کتاب که ترجمه‌ای از کتاب «تراجم سیدات بیت النبوة» است، در بخش قتلگاه کربلا می‌خوانیم:

«او آمده است تا وضعیت (شهادت) پدرش امام حسین (ع) و عموهایش عبدالله و جعفر و عثمان و عباس و محمد و ابی بکر را ببیند و نیز برادر ناتنی‌اش عبدالله بن حسین و برادران دیگرش علی اکبر و جعفر و پسرعموهایشابی بکر و عبدالله بن جعفر ابی طالب و برادر پدری عون، محمد بن عبدالله بین جعفر و پسران عمویش عقیل بن ابیطالب جعفر و عبدالله و عبدالرحمن.همگی یک جا و در یک روز! روز دهم محرم. در مدت کوتاهی این سکینه است که ناظر بر اجساد و ابدان اینها است.

انتهای پیام/ 171


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار