یادداشت/ سرهنگ مرادعلی محمدی

گذری بر عملیات مطلع الفجر

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه در یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف عملیات مطلع الفجر پرداخته است.
کد خبر: ۲۱۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰ - 10December 2016

به گزارش دفاع پرس از کرمانشاه، سرهنگ پاسدار مرادعلی محمدی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه در یاداشتی بمناسبت سالگرد عملیات مطلع الفجر به تشریح اهداف این عملیات پرداخته است.

وی در یادداشت خود آورده:

با آغاز تهاجم نيروهای رژيم بعث عراق در سال 1359 به ايران اسلامی و اشغال مناطقی از غرب كشور دشمن بعثی به منظور دسترسی به يك موقعيت برتر نظامی نسبت به رزمندگان اسلام مواضع مستحكمی را بر روی ارتفاعات مشرف به شهرها و معابر وصولی تهيه و كنترل حركات نيروهای خودي را از فاصله هاي دور زير نظر گرفت و با طولاني تر شدن جنگ اين مواضع به وسيله ايجاد ميادين مين متراكم و انواع ديگری از موانع مهندسي مانند حفر كانال، كاشت سيم خاردار و موانع خورشيدی به گونه ای مستحكم نمود كه نفوذ به آن را مشكل شد.

در سال اول جنگ تحميلی رزمندگان اسلام ضمن متوقف نمودن پيشروی دشمن چند عمليات محدود و نيمه گسترده را بر عليه دشمن طراحی و اجرا نمودند از جمله اين عمليات ها در استان كرمانشاه می توان به عمليات سيد صادق و كلينه و عمليات بازيدراز در منطقه سرپل ذهاب، عمليات تنگ حاجيان و چغالوند در منطقه گيلان غرب و عمليات عاشورا در شهرستان قصرشيرين(سومار) اشاره نمود.

با شروع سال دوم جنگ در جبهه های جنوب رزمندگان اسلام برای بيرون راندن دشمن عزم خود را جزم و با اجراي عمليات های موفقيت آميز ثامن الائمه براي شكست حصر آبادان و عمليات طريق القدس براي فتح بستان مناطقي را در شرق كارون و شهر بستان از لوث دشمن متجاوز پاك كردند.

فرماندهان قوای مسلح ايران برای جلوگيری از تمركز دشمن در جبهه های جنوب و آزادسازی ساير مناطق اشغالیي جنوب مصمم گرديدند عملياتی را در غرب كشور طرح ريزی و اجرا نمايند تا هم مناطق اشغالی آزاد و هم نيروهای دشمن را در منطقه غرب درگير کنند تا رزمندگان اسلام بتوانند عمليات های پيش بينی شده فتح المبين و بيت المقدس در جنوب را به سهولت اجرا نمايند.

عمليات مطلع الفجر در منطقه عمومي گيلانغرب طراحی و در تاريخ 20/09/1360 با رمز مبارك يا مهدی ادركنی در ساعت 30 دقيقه بامداد توسط رزمندگان اسلام در 2 محور به مرحله اجرا در آمد که در محور جنوبی نيروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به همراه تيپ 58 ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی ايران و يك گردان از نيروهای ژاندارمری مشكين شهر در اين محور به منظور تصرف ارتفاعات مهم چرميان و شياه كوه در جنوب غربی گيلانغرب و الحاق با يگان های عمل كننده در محور شمالی وارد عرصه شدند و محور شمالی تيپ 3 لشكر 81 زرهي كرمانشاه و يگان های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسيج مردمی در محور شمالی به منظور تصرف و تأمين ارتفاعات برآفتاب و تنگه هاي كورك و قاسم آباد و سپس الحاق به يگانهای عمل كننده در محور جنوب.

با آغاز عمليات نيروهای عمل كننده در محور جنوبی موفق شدند ضمن نابود كردن عناصر تأميني دشمن ارتفاعات چرميان و شياه كوه را آزاد و با پيشروی در دشت گيلان غرب روستاهای گمار و بورسوار را به تصرف خود درآورند. در محور شمالی رزمندگان اسلام قسمتی از ارتفاعات اطراف تنگ كورك و قاسم آباد را تصرف ليكن در اثر مقاومت شديد دشمن متوقف شدند و ارسال گزارش فتوحات نيروهای خودی در اولين روز عمليات مطلع الفجر به محضر حضرت امام خمینی (ره) توسط فرماندهان موجب صدور و ابلاغ پاسخ محبت آميز ايشان به رزمندگان اسلام در جبهه های عملياتی غرب كشور شد.

فرماندهان نيروهای عراقي كه به اهميت نظامي منطقه گيلانغرب واقف بودند به منظور عقب راندن نيروهای ايرانی يگان هايی به استعداد يك لشكر در محور گيلان غرب وارد عمل كردند.

ورود نيروهای تازه نفس عراقی موجب اجرای پاتك های پياپي آنان در روزهای بعدی شد ليكن بيشتر آن پاتك ها با مقاومت و پايمردی رزمندگان اسلام و پشتيبانی خوب هوانيروز در هم شكسته و مجبور به عقب نشيني مي شدند اما دشمن با تداوم اين عمليات ها در روز شانزدهم ديماه موفق به پيشروي تا دشت شكميان شده و با محاصره شياه كوه تقويت عناصر باقيمانده خودی در مواضع پدافندی ناممكن گرديد و عمليات پشتيبانی از نيروهای خودی تنها بوسيله بالگردهای پايگاه هوانيروز كرمانشاه مقدور بود. در نتيجه رزمندگان اسلام پس از 27 روز نبرد بی امان با به اسارت در آوردن 140 نفر و كشته و زخمی نمودن بيش از 1700 نفر از نيروهای دشمن و درگير نمودن يگان های دشمن در منطقه غرب به مواضع قبلي خود بازگشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار