حلب در آستانه آزادسازی کامل/ محاصره غیرنظامیان توسط تروریست‌ها

با تسلط 93 درصدی ارتش سوریه بر شرق حلب، این شهر استراتژیک در آستانه آزادسازی کامل قرار گرفت.
کد خبر: ۲۱۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹ - 09December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ستاد کل نیروهای مسلح روسیه با اعلام آزادی 93 درصد از مناطق شرق حلب به دست ارتش سوریه، از تسلیم شدن داوطلبانۀ بیش از هزار جنگجوی مسلح در این منطقه خبر داد.
 
سپهبد سرگی رودسکوی، فرمانده اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، گزارش داد که 953 نفر از این افراد عفوشده و بقیه تحت بازجویی قرار دارند.
 
وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو خاطرنشان کرد: 52 محله شرق حلب از تروریست‌های مسلح پاک‌سازی‌شده و نیروهای سوری بر 93 درصد از این شهر سیطره یافته‌اند.
 
رودسکوی ادامه داد: آزادی این 52 محله به خاطر حملات موفقیت‌آمیز بوده و در چهار روز اخیر مناطق تحت سلطه تروریست‌های مسلح در شرق حلب به یک‌سوم کاهش‌یافته است.
 
وی افزود: آن گروه از اهالی حلب که توانستند از چنگال تروریست‌ها بگریزند گفتند که معارضین میانه‌رو از شکنجه و اعدام استفاده می‌کنند. روسیه سرگرم تهیه اسناد این جنایات است.
 
رودسکوی گفت که نیروی هوایی روسیه و سوریه از 18 اکتبر پروازی بر فراز شهر حلب انجام نداده‌اند و تمام پیروزی‌های اخیر با تلاش نیروی زمینی سوریه تحقق‌یافته است.
در یخش دیگری از گزارش ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اعلام شد که 10 هزار و 500 غیرنظامی در 24 ساعت گذشته شرق حلب را ترک کرده‌اند.
 
وی خاطرنشان ساخت که 10 تن کمک‌های انسان دوستانه هرروز برای محله‌های آزادشده ارسال می‌شود و کار بازسازی تأسیسات زیربنایی و ارائه کمک‌های پزشکی به مردم این مناطق در حال انجام است.
 
وی پیش‌بینی نمود که غیرنظامیان در آینده نزدیک قادر به بازگشت به خان الشیخ و التل در ریف دمشق و حلب و دیگر مناطق آزادشده باشند.
 
تروریست‌ها مانع فرار مردم از شرق حلب می‎شوند
 
اما درحالی‌که ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد که 10 هزار و 500 غیرنظامی در 24 ساعت گذشته شرق حلب را ترک کرده‌اند، سازمان ملل در بیانیه‎ای اعلام کرد که نزدیک به 100 هزار نفر در مناطقی از شرق حلب که حلقه محاصره تروریست‎ها در آن تنگ‎تر شده است گرفتارشده‌اند.
 
در ادامه بیانیه آمده است که حدود 100 هزار نفر از ساکنان شرق حلب در مناطقی که ارتش سوریه فشار خود علیه تروریست‌ها را بیشتر کرده است، تحت محاصره قرار دارند.
 
سازمان ملل همچنین اعلام کرد که تاکنون ده‌ها هزار غیرنظامی از مناطق تحت اشغال عناصر مسلح در شرق حلب گریخته‌اند که هشت هزار نفر در روز گذشته (پنجشنبه) در پی توقف درگیری‎ها در شرق حلب فرار کردند.
 
در ادامه بیانیه آمده است که نیروهای دولتی سوریه طی هفته اخیر موفق شدند 75 درصد از مناطق تحت کنترل تروریست‎ها در شرق حلب را باز پس بگیرند.
 
از سوی دیگر، مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته، بیش از 10 هزار غیرنظامی سوری ازجمله چهار هزار کودک از مناطق تحت کنترل عناصر مسلح در حلب گریختند.
 
اگر تسلیم شوید، سرنوشتتان مرگ است
 
از سوی دیگر، به دنبال ناپدید شدن شمار زیادی از عناصر و فرماندهان گروه‌های مسلح در شرق حلب، یکی از فرماندهان گروه تروریستی جبهۀ النصره تهدید کرد هرکس که خود را تسلیم ارتش سوریه کند، جان خود را از دست خواهد داد.
 
جبهۀ النصره و برخی گروه‌های مسلح دیگر هنوز در مناطق جنوبی بخش شرقی شهر حلب که در چنگشان باقی‌مانده است، حضور دارند.
 
اعلام آمادگی دمشق برای گفتگو با مخالفان سوری
 
روند موفقیت‌های ارتش سوریه و محور مقاومت در آزادسازی شهر حلب، سبب شد تا گروه‌های تروریستی و معارضان درخواست گفت‌وگو با دولت این کشور را مطرح کنند.
بر همین اساس، یک منبع در وزارت خارجه سوریه تأکید کرده، دمشق حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی و دخالت خارجی با طرف‌های معارض سوری گفت‌وگو کند.
 
این اظهارنظر وزارت خارجۀ سوریه در واکنش به اظهارت دیروز استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، مطرح شده است. او در  دیداری که دیروز با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا داشت، گفته است: «اکنون زمان زمان گفت‌وگو فرا رسیده است و ایران و روسیه باید به "بشار اسد" رئیس‌جمهور سوریه فشار بیاورند.»
 
موضوع از سرگیری گفت‌وگوهای سوریه بعد از دیدار دیروز سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با جان کری، همتای آمریکایی، خود مطرح شد که لاوروف طی این دیدار از توقف عملیات نظامی سوریه علیه تروریست‌ها در حلب خبر داد که با هدف انسان دوستانه صورت گرفته است.
 
گفتنی است، معارضان و تروریست‌ها محاصره شده در حلب دیروز بعد از پیشروی‌های برق‌ آسای ارتش سوریه پیشنهاد آتش بس 5 روزه را مطرح کردند و با خروج خود از حلب اعلام آمادگی کردند.
 
شنیدن یک خبر غافلگیر کننده دربارۀ حلب
 
از سوی دیگر، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت شاید در جریان گفت و گوهای کشورش با آمریکا درباره حلب شاهد یک غافلگیری باشیم.
 
لاوروف گفت: «اگر کارشناسان آمریکایی دوباره از موضعشان عدول نکنند و موضوع تازه ای را وسط نکشند، فرصت بسیار خوبی برای توافق درباره حل نهایی مشکل شرق حلب و خروج تمام افراد مسلح از آن وجود خواهد داشت».
 
لاوروف با اشاره به تعلیق عملیات جنگی در حلب گفت که هدف از توقف عملیات جنگی، فراهم نمودن زمینه خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری است.
 
کشته شدن حداقل 20 غیرنظامی در رقه توسط آمریکا
 
اما درحالی‌که همه نگاه ها به سوی حلب و عملیات آزادسازی این شهر متمرکز شده است، خبرگزاری سانا گزارش داد که حمله ائتلاف آمریکا در رقه منجر به کشته شدن حداقل 20 غیرنظامی و مجروح شدن چندین نفر دیگر شد.
 
این گزارش افزود: شمار تلفات ممکن است بیشتر شود چرا که حال تعدادی از مجروحین وخیم گزارش شده است.
 
این حمله به شهرک المشریفه در نزدیکی رقه صورت گرفته است.
 
منبع:افکار
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار