چهارمین رزمایش محمدرسول الله(ص)-2/ دفاع پرس بررسی می‌کند؛

رزمایش‌های نزاجا؛ از تاکتیک‌های ابداعی تا عملیاتی شدن آخرین دستاوردهای تسلیحاتی

نیروی زمینی ارتش در رزمایش‌های گذشته خود به آزمون توان عملیاتی یگان‌های خود با توجه به تهدیدات منطقه‌ای و آزمایش آخرین دستاوردهای تسلیحاتی در حوزه دفاع زمینی پرداخته است.
کد خبر: ۲۱۶۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶ - 10December 2016
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نیروی زمینی یکی از مهمترین ارکان نیروی مسلح هر کشوری محسوب می‌شود. هرگاه در جریان منازعات نیروی زمینی کشور الف وارد کشور ب شود و بخشی از مناطق آن کشور را تحت کنترل و اراده سیاسی خود درآورد، این به منزله تصرف آن منطقه محسوب می‌شود. از این رو اهمیت نیروی زمینی نسبت به دیگر نیروها بیشتر و حضورش در عرصه منازعات به مراتب حیاتی‌تر است.
 
این در حالی است که هجوم جنگنده‌ها در جریان منازعات در ورای مرزها هیچ‌وقت به مثابه تصرف کشور مورد تهاجم قرار گرفته محسوب نمی‌شود و تنها بخشی از اراده کشور مهاجم را در قالب تخریب و وارد کردن خسارات به کشور دیگر تحمیل می‌کند.
 
به هر میزان که نیروی زمینی قدرتمند باشد در واقع نشان از میزان قدرت ارتش آن کشور دارد، برای نمونه ارتش کشوری همچون عربستان، که از این حیث ضعیف است و از نیروی انسانی شجاع، تاکتیک پذیر و زبده برخوردار نیست، نمی‌تواند در عرصه منازعات بردی داشته باشد.
 
اگرچه کارشناسان نظامی نیروی زمینی را نیرویی انسان‌محور می‌دانند، اما از آنجا که در عصر کنونی سلاح‌ها و بمب‌های متنوعی برای تخریب گسترده نیروهای پیاده به‌وجود آمده است، این نیرو نیز برای دفاع و پیشروی نیازمند تجهیزات آفندی و پدافندی فنی، تخصصی و پیچیده است که می‌توان عنوان کرد نیروی انسانی و تجهیزات مهمترین ارکان این نیرو را تشکیل می‌دهند.
 
رزمایش‌های نزاجا؛ از تاکتیک‌های ابداعی متاثر از تهدیدات منطقه‌ای تا عملیاتی شدن آخرین دستاوردهای تسلیحاتی
امروزه مهمترین شاخصه‌هایی که یک نیروی زمینی را در صدر توان رزمی قرار می‌دهد، عبارتست از سرعت و تحرک بالا، آرایش سریع، اتکا به نیروی متخصص، رصد لحظه به لحظه و تدبیر مقابله با تهدید، ارتقای ضریب اطلاعاتی و عدم غافلگیری، و از همه مهمتر وحدت در اجرای عملیات است که هر نیرویی به این مولفه‌ها مجهز باشد، در صحنه نبرد کارآیی لازم را برای نیل به اهداف سلسله مراتب خواهد داشت.

و از طرفی مهمترین آفتی که ممکن است این نیرو از درون تهدید کند، مسئله سکون و رکود است، که این موضوع ارتباط مستقیمی با توان رزمی دارد، لذا نیروی زمینی موفق و زبده به نیرویی گفته می‌شود که دائما در تحرک و پویایی و اجرای مأموریت‌های عملیاتی باشد.

نیروی زمینی از طرفی دیگر به علت برخورداری از ظرفیت انسانی گسترده نیاز به آموزش‌های ویژه تخصصی و تمرین تاکتیکهای متناسب با تهدیدات دارد تا در زمان وقوع تهدید امکان لازم را به لحاظ روحی، جسمی و تخصصی برای مقابله داشته باشد.

با توجه به مطالب مذکور نیروی زمینی ارتش در طول سال چندین رزمایش را بطور تخصصی، ویژه و عمومی برگزار می‌کند و تکنیکها و تاکتیک‌های ترسیمی را با تلفیقی از تسلیحات بومی و غیربومی به نمایش می‌گذارد.  
 رزمایش‌های نزاجا؛ از تاکتیک‌های ابداعی متاثر از تهدیدات منطقه‌ای تا عملیاتی شدن آخرین دستاوردهای تسلیحاتی
نیروی زمینی ارتش  یکی از مهمترین نیروهایی است که از یگان‌های مختلفی چون توپخانه، بالگردی، پیاده، مکانیزه، زرهی، جنگال، پهپادی، مخابرات و لجستیک برخوردار است.

نیرو زمینی ارتش در سال گذشته گردان‌های واکنش سریع را مطابق را تاکتیک‌های ابداعی متاثر از تهدیدات منطقه‌ای در دورن خود ایجاد کرده که بخشی از آموزش‌های این گردان‌ها را به تیپ نوهد که از زبده ترین تیپ‌های تکاوری در سطح جهان است، واگذار کرد.
 
به گفته امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش گردان‌های واکنش سریع نیروی زمینی قابلیت دارند تا در کوتاه ترین زمان ممکن جهت مقابله با تهدیدات خود را به دورترین نقاط مرزی رسانده و اجرای عملیات کنند.
 
وی افزود: پیش بینی ما این است که این نیروها کمتر از 4 ساعت خود را به دورترین نقاط مرزی برسانند.

تشکیل این گردان‌ها در سال گذشته یکی از مهمترین اقدامات نزاجا محسوب می‌شود. بطوریکه پس از تشکیل این یگان‌ها، نزاجا به سرعت رزمایش محرم را جهت آزمون عملیاتی این نیروها در مناطق غربی کشور برگزار کرد.

وجه تمایز این رزمایش با دیگر رزمایش‌ها در این بود که نیروهای عملیاتی از محور رزمایش، نوع عملیات و چگونگی ماموریت تا لحظه ابلاغ هیچ اطلاعی نداشتند و به محض دریافت دستور، به طور ضربتی طرح ریزی و آنالیز کرده و اقدام کردند.

در این رزمایش تیم‌های شکار تانک، پدافند ارتفاع پست و واکنش سریع، با پشتیبانی بالگردی عملیات‌های مختلف آفندی و پدافندی را به نمایش گذاشتند و در کمترین زمان ممکن به مناطق خطر رسیده و راه نفوذ نیروهای مهاجم را در مناطق گلوگاهی سد کردند.
 
رزمایش‌های نزاجا؛ از تاکتیک‌های ابداعی متاثر از تهدیدات منطقه‌ای تا عملیاتی شدن آخرین دستاوردهای تسلیحاتی
به گفته یکی از فرماندهان ارشد میدانی گردان‌های واکنش سریع از تجهیزات کاملا بومی استفاده می‌کنند که مهمترین آن‌ها تسلیحات ضدزره کنکورس، کورنت و آرپی جی 29 و سلاح‌های پدافندی سبک همچون دوش پرتاب آرش است.

گردان‌های واکنش سریع نزاجا از قابلیت‌های رزمی قابل توجهی برخوردارند و آموزش‌های لازم را در حوزه‌های چتربازی، پرش از بالگرد، اجرای عملیات در سواحل، کوهستان، جنگل، کویر و تمامی نقاطی که چرخه دفاعی کشور به آن نیاز دارند را دیده‌اند.

این گردان‌ها بنا به تدابیر فرماندهی نزاجا جهت مقابله با تهدید ناشی از جنگ‌های نیابتی ایجاد شد و نیروی زمینی در رزمایش محرم به طور گسترده از این گردان‌ها استفاده کرد.

همچنین نیروی زمینی در 5 سال گذشته طرحریزی‌های عملیاتی خود را متناسب با دو نوع تهدید مقابله با جنگهای ناهمگون، جنگ‌های منطقه‌ای و نیابتی ترسیم کرده است.

اسلحه انفرادی فجر 224، موشک‌های ضد زره دهلاویه، تانک فلاق و پهپاد سیراف، و موشک ضد زره طوفان از جمله دستاوردهای تسلیحاتی بهینه سازی شده نیروی زمینی است که طی دو سال اخیر رونمایی و در رزمایش‌ها بکار گرفته شد.
 
رزمایش‌های نزاجا؛ از تاکتیک‌های ابداعی متاثر از تهدیدات منطقه‌ای تا عملیاتی شدن آخرین دستاوردهای تسلیحاتی
این نیرو که نخستین رزمایش خود در سال 95 را در دوم خرداد ماه با محوریت واحدهای توپخانه‌ای و استفاده از ظرفیتهای بالگردی، جنگالی و پهپادی در منطقه مرنجاب کاشان و منطقه نصرآباد اصفهان برگزار کرد، فردا(یکشنبه) رزمایشی را در منطقه کنارک از توابع استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌کند.

با توجه به اینکه در رزمایش بیت المقدس 28 بیشتر از ظرفیتهای موشکی و توپخانه‌ای استفاده شد، بنظر می‌رسد نزاجا در این رزمایش بیشتر از یگان‌های زرهی، بالگردی و جنگال بهره برداری کند و توان رزمی عملیاتی این یگان‌ها را در شرایط جغرافیایی مناطق شرقی کشور مورد آزمون قرار دهد.

همچنین انتقال بخشی از ظرفیتهای نزاجا به شرقی ترین نقطه کشور نیز می‌تواند محک مناسبی برای ارزیابی توان لجستیکی نیروی زمینی باشد. 
 
امیر حیدری فرمانده این نیرو روز گذشته در این خصوص بیان داشت: این رزمایش در سه مرحله تاکتیکی با تجهیزات مدرن و در منطقه ای به وسعت 200 هزار کیلومتر مربع برگزار می شود.
 
رزمایش‌های نزاجا؛ از تاکتیک‌های ابداعی متاثر از تهدیدات منطقه‌ای تا عملیاتی شدن آخرین دستاوردهای تسلیحاتی 
فرمانده نزاجا تصریح کرد: تلاش نیروی زمینی این است که تاکتیک و تکنیک هایی که توسط افسران جوان و طراحان در دانشکده های مختلف این نیرو طراحی شده و تجهیزات و تسلیحات دفاعی که توسط ذهن یویا و خلاق دانشمندان در وزارت دفاع و نیروی زمینی و... ساخته شده پای کار بیایند.
 
وی گفت: این رزمایش به گونه‌ای طراحی شده است تا نیروها و تجهیزات در یک رزم واقعی اثربخشی و کارآیی‌شان، اندازه‌گیری شود.
 
امیر حیدری خاطرنشان کرد: در این رزمایش و رزمایش های بعدی میزان کارآمدی و تحرک را رکوردگیری می کنیم تا بفهمیم نیروی زمینی باتوجه به ویژگی هایی که جنگ های آینده دارند، اگر در آن محیط قرار بگیرند، در چه کسری از زمان دشمن متجاوز را پشیمان و اراده نیروی زمینی را بر دشمن تحمیل می‌کنند.
 
* گزارش از مقداد کامکار
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار