تشریح علل وجود پیدایش ریزگردها در جنوب کرمان

نماینده سابق مردم شهرستان‌های «جیرفت» و «عنبرآباد» در مجلس شورای اسلامی، علل وجود پیدایش ریزگردها در جنوب استان کرمان را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۱۷۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵ - 11December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «فرج‌الله عارفی» نماینده مجلس امشب در جمع خبرنگاران با اشاره به پدیده ریزگردها در جنوب استان کرمان اظهار داشت: از اواخر دهه 60 و با اجرای برنامه اول توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور در دولت هاشمی با هدف کنترل، ذخیره و مدیریت روان‌آب‌ها تب احداث سد در کشور بالا گرفت.

وی افزود: تلاش زیادی در زمینه ایجاد سد انجام شد به ویژه آب‌های مرزی که در نوع خود حرکتی قابل تقدیر است.

عارفی با بیان اینکه آن چه از آن در آب روان‌های داخلی مورد غفلت قرار گرفت و امروز هزینه‌های غیرقابل جبرانی بر کشور تحمیل کرد، ابراز داشت: به جای توجه به یک رویکرد ملی و لحاظ تأثیرات زیست محیطی صرفاً با جوی که ایجاد شد، نمایندگان مجلس و استانداران این حرکت عظیم را به یک رویکرد منطقه‌ای تبدیل کردند و تأثیرات احداث سد بر محیط پیرامونی مورد غفلت قرار گرفت.

وی تصریح کرد :همین نگاه غیر کارشناسی در دهه‌های 60، 70، 80 موجب شد یکی از گلخانه‌های چهارگانه جهان به نقطه‌ای تبدیل شود که اکنون به کویر رسیده است.

عارفی خاطرنشان کرد‌: در این مقابل به دنبال معرفی مقصر و متهم کردن روسای جمهور، نمایندگان یا استانداران نیستیم، بلکه می‌خواهیم با استفاده از تجربه تلخ گذشته آینده مطمئنی برای نسل‌های بعدی ایجاد کنیم.

 نماینده سابق مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به همین منظور نخست به عوامل ایجاد این خسارت عظیم پرداخته و سپس راه‌کارهایی تقدیم می‌شود تا مسؤولان به ویژه نمایندگان مجلس پیگیری کنند.

عارفی اذعان داشت: یاد‌آور می‌شود با تلاش مجمع نمایندگان مجلس نهم استان و نمایندگان جنوب اقدامات موثری صورت پذیرفت و بخشی از آن به قانون تبدیل شده است.

وی افزود‌: مغفول ماندن دریاچه جازموریان و تأثیر فوق‌العاده آن در تنظیم اکوسیستم منطقه در برنامه‌های توسعه‌، انسداد مجاری تأمین آب این حوزه زیست محیطی توسط وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه‌، غفلت نمایندگان و کمیسیون کشاورزی مجلس در هنگام تصویب لوایح برنامه‌های توسعه‌ای و بودجه سالانه  در متن و جداول پیوست  که بعد از پیوست قانون و بودجه سالانه می‌آید، احداث سدهای کوچک با هدف کنترل سیلاب‌ها به طور غیر علمی ایجادشده‌اند که به جای کنترل آب را ذخیره می‌کند و از عوامل خشکی‌ها است.

عارفی با بیان اینکه تبدیل جنگل‌ها به زمین زراعی و واگذاری آن به افراد غیرجنوبی از دیگر عوامل است، تصریح کرد: برای برون‌رفت از وضع موجود دولت و مجلس باید در یک برنامه پنج ساله اقداماتی را مصوب و اجرایی کنند در غیر این‌صورت باید شاهد نابودی منطقه و کوچ اجباری مردم جنوب به جاهای دیگه باشیم.

وی با اشاره به پیشنهادات خود تاکید کرد: آزادسازی سهم زیست محیطی سدهای بافت، جیرفت و بمپور به منظور آبگیری دریاچه جازموریان‌، آزادسازی آب پشت سدهای کوچک احداثی توسط منابع طبیعی شمال استان که به نظرمی‌رسد، 24 مورد باشند و با ابراز تأسف تمامی دره‌هایی که سرشاخه‌های هلیل را تشکیل می‌دهند را مسدود کرده‌اند.

عارفی ادامه داد: طرح انتقال آب از دریای عمان به جنوب کرمان و شمال استان برای تأمین آب شرب‌، صنعت و گلخانه‌ها‌، تبدیل کل اراضی و باغات از آبیاری غرقابی به روش قطره‌ای و بارانی‌‌، ساماندهی چاه‌هایی که از سر اجبار توسط حق‌آبه‌داران هلیل رود ایجاد شده در اختیار قرار دادن حق‌آبه  کشاورزان جبالبارز جنوبی از سد نسا و جنگل‌کاری در مناطقی که جنگل‌ها تبدیل به زمین‌های زراعی شده از جمله اقداماتی است که می‌تواند به مشکل بحرانی خشکی هلیل و جازموریان کمک کند که طی چند سال قبل برخی از آن‌ها به جدیت پیگیری شد.

وی عنوان کرد: آن چه که می‌تواند این راه‌کارها را به سرانجام مطلوب برساند، عزم جدی نمایندگان جنوب است که بنده در مرداد ماه سال جاری در نشستی با این عزیزان مجموعه اقدامات را به آنان عرض کردم و تقاضا دارم به این مهم که از هر کاری مهم‌تر است و پیگیری اقدامات گذشته که بخشی به قانون تبدیل شده و بخشی به نقطه پایان تصمیم‌گیری رسیده بود، مأموریت ما به پایان رسید، پرداخته و منطقه را از خطر نابودی دور کنند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها