عمار حکیم در سفارت عراق:

حاضر به پذیرش نیروهای خارجی در عراق نیستیم/ آزادسازی عراق با کمک مردم صورت می‌گیرد

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و رهبر ائتلاف فراگیر شیعیان در نشست خبری بیان دیدگاه‌های خود درباره تحولات عراق پرداخت.
کد خبر: ۲۱۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴ - 12December 2016
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و رهبر ائتلاف فراگیر شیعیان در نشست خبری که امروز دوشنبه در سفارت عراق برگزار شد به بیان دیدگاههای خود در خصوص تحولات عراق و نیز پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت.

وی در ابتدا گفت: این سفر جزو سفرهای دوره‌ای ائتلاف ملی به منطقه است تا کشورها را در جریان آخرین تحولات عراق قرار دهیم. با توجه به جایگاه ویژه ایران بر آن شدیم تا اولین سفر خود را به ایران داشته باشیم. از دولت و ملت ایران بویژه امام خامنه‌ای تشکر می‌کنم.

حکیم افزود: پیشرفت‌های قابل توجهی در بعد امنیتی بوجود آمده و با کمک نیروهای نظامی آخرین اقدامات برای بازپس‌گیری همه خاکمان انجام می‌دهیم.

حاضر به پذیرش نیروهای خارجی بدون هماهنگی با دولت مرکزی نیستیم

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق همچنین گفت: بر وحدت و تمامیت ارضی مان تاکید کرده و یادآور می‌شوم که جنگ آزادسازی با کمک مردم عراق انجام می‌شود و حاضر به پذیرش نیروهای خارجی بدون هماهنگی با دولت مرکزی نیستیم.

وی ادامه داد: بی تردید راهبرد ابقای ساکنان موصل در خانه های خود پیچیده است اما با توجه به اینکه نمی‌خواستیم آنها از خانه های خود خارج شوند تاکتیک‌های ویژه‌ای در پیش گرفتیم.

حکیم تاکید کرد: داعش از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و پیشرفت ما کُند اما رو به جلو است که طی چند هفته آینده کامل می‌شود.

امام خامنه‌ای مراتب تشکر خود در راهپیمایی اربعین را از مردم و دولت عراق داشتند

وی با بیان اینکه همسو با اقدامات نظامی طرح اتخاد سیاسی را دنبال می‌کنیم افزود: ما در یک دست سلاح و در دست دیگر شاخه زیتون در دست داریم تا عراق را با شرکای سیاسی خود بسازیم.

این مقام ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: طرح حل و فصل ملی پیشنهادی ما برای راضی کردن طرفین نیست بلکه برای ساختن عراقی آباد است. پس در این طرح جایی برای جنایتکاران نیست بلکه شرفا هستند که وارد مذاکرات می‌شوند.

وی افزود: تصویب قانون حشد شعبی که توانست چارچوب رسمی بگیرد توانست نقطه آغاز این اقدامات است.

عمار حکیم گفت: ما در این سفر سعی در توضیح این مسائل برای کشورهای منطقه داریم و برای امام خامنه‌ای دیروز تشریح کردیم. در این دیدار مسائل مختلف با ایشان در میان گذاشته شد و ایشان هم مراتب تشکر خود در راهپیمایی اربعین را از مردم و دولت عراق داشتند. ایشان با اشاره به اینکه همه مردم خانه های خود را به روی زوار باز کردند آن را اقدامی شگفت انگیز خواندند.

زمانیکه همه به ما پشت کردند ایران به ما کمک‌های نظامی و مستشاری کرد

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: ائتلاف ملی عراق در دیدارهای خود با مسئولان ایران آنها را در جریان تحولات عراق قرار خواهد داد.

وی در خصوص بحث‌ها درباره تجزیه عراق گفت: ما بر تمامیت ارضی خاک خود تاکید داریم.

حکیم درباره اصلاحات سیاسی در عراق تاکید کرد: نخست وزیر عراق نقشه راهی را در این خصوص مطرح کردند که به تصویب رسید. این نقشه در حال اجرا شدن است اما بعد از مبارزه با داعش در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در ادامه درباره نگاه مردم و دولت عراق به مبارزه ایران و آمریکا در مقابله با داعش افزود: ملت و دولت عراق از کمک‌های ائتلاف استقبال کرد اما آن را محدود به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مستشاری و آموزش کرد ولی ما هر نوع حضور نظامی را به شدت رد کردیم از این رو ائنلاف از طریق هوایی همکاری می‌کند.

وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش مهم و کیفی را در این مسله ایفا کرده و زمانیکه همه به ما پشت کرده بودند کمک‌های نظامی و مستشاری به ما داد.

حشد الشعبی جوانان عراقی هستند که به ندای مرجعیت پاسخ دادند

عمار حکیم در بخشی از سخنان خود به نیروهای الحشد الشعبی نیز اشاره‌ای داشت و در این باره گفت: حشد الشعبی جوانان عراقی هستند که به ندای مرجعیت پاسخ دادند. آنها از طایفه خاصی نیست. ما افراد مختلف از مذاهب مسیحی، ایزدی، شیعه و سنی را در چارچوب حشد الشعبی داریم.

وی در ادامه گفت: امروز یکی از شاخص‌های مهم دفاع ملی محسوب می‌شود، جریان صدر نیز یکی از چارچوب‌های ساختار ملی عراق را تشکیل می‌دهد و روابط خوبی با هم داریم. تکیه بر بیگانگان نمی‌تواند امنیت را برای منطقه به ارمغان آورد از این رو ما خواستار گفتگوهای جدی بین کشورهای مختلف شده‌ایم. تهران، آنکارا، ریاض و بغداد باید از پایه های گفتگوهای مشترک باشند.

تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق را دنبال می‌کنیم

رهبر ائتلاف فراگیر شیعیان درباره اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم اعتماد به آمریکا به استراتژی شما تبدیل خواهد شد؟ نیز گفت: بی تردید رهبر ایران جایگاه دینی خاصی در جهان اسلام دارد و سخنان ایشان با حساسیت خاصی مورد توجه قرار می‌گیرد. ایشان طی ده‌های گذشته تجارب زیادی در این خصوص داشته‌اند، این سخنان ما را بر آن می‌دارد تا بر تمامیت ارضی خویش تاکید کرده و طرح ملی خود را با جدیت بیشتری دنبال کنیم و روابط خارجی خود را با توجه به استقلال خود دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار