رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه

عملیات حلب در مرحله پایانی؛ ابراز همدردی پاپ با «بشار اسد» و مردم سوریه؛ باور سفیر پیشین آمریکا در کرواسی مبنی بر پیروزی «اسد» در جنگ سوریه و طرح مشترک روسیه و آمریکا برای خروج امن معارضان سوری از شرق حلب؛ از خبرهای مهم روز دوشنبه کشور همسایه سوریه است.
کد خبر: ۲۱۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴ - 12December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، دیده بان حقوق بشر سوریه امروز اعلام کرد که نبرد آزادسازی شهر حلب از اشغال تروریست های داعش با عقب نشینی تروریست ها از 6 منطقه جدید بیش از پیش به پایان خود نزدیک شده است.

بنا به اظهارات 'رامی عبدالرحمان' مدیر حقوق بشر سوریه، گروه های مسلح بعد از ظهر امروز به طور کامل از مناطق 'بستان القصر'، 'الکلاسه'، 'کرم الدعدع'، 'الفردوس'، 'الجلوم' و 'جسر الحج' عقب نشینی کردند که با آزادسازی این مناطق نبرد آزادسازی حلب بیش از پیش به پایان خود نزدیک شد.
 
یکی از افسر ارتش سوریه نیز با بیان این که نیروهای دولتی 98 درصد از شهر حلب را به کنترل خود درآورده اند، تاکید کرد که عملیات آزادسازی شرق حلب وارد مرحله پایانی خود شده است.

بنا به اعلام 'زید الصالح' رئیس 'کمیته امنیتی حلب' در منطقه 'شیخ سعید' این شهر، نبرد در شرق حلب باید به سرعت خاتمه یابد، زیرا آن ها (تروریست ها) فرصت زیادی ندارند، یا باید تسلیم شوند و یا بمیرند.

وی همچنین تاکید کرد که عملیات مذکور تا آزادی کامل شهر حلب از اشغال گروه های معارض و تروریستی ادامه خواهد یافت.

ارتش سوریه در ادامه پیشروی هایش در شرق حلب، همچنین چندین منطقه دیگر مانند 'الشحادین'، 'کرم الافندی'، و 'صالحین' را از اشغال گروه های تروریستی و معارض آزاد کرد.

از سوی دیگر نیروهای موسوم به سوریه دمکراتیک که عمدتا از کردهای سوریه تشکیل شده اند، دیروز در ادامه مرحله دوم عملیات 'خشم فرات' برای آزاد کردن رقه موفق شدند، روستاهای 'میروانیه'، 'جبل کراجا'، 'همیر کبیر'، 'همیر صغیر'، 'قرفدان' و 'درانیا' را در محورهای قادریه و کردوشا در اطراف شهر رقه آزاد کنند.

رئیس جمهوری سوریه امروز در دیدار با 'ماریو زیناری' فرستاده پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان نامه پاپ به مردم سوریه را دریافت کرد که در این پیام پاپ با ابراز همدردی با مردم سوریه، خواستار بازگشت صلح به این کشور شده بود.

پاپ فرانسیس در این نامه خواستار تلاش همه گروه ها برای پایان بخشیدن به جنگ و بازگشت صلح به سوریه شده است تا سوریه همچون گذشته نمونه ای برای همزیستی مسالمت آمیز همه فرهنگ ها و ادیان باشد.

والنتینا ماتویینکو' رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) اعلام کرد که کشورهای غربی با افزایش فشارها برای توقف اقدام های جنگی در سوریه می خواهند تروریست ها فرصت تقویت دوباره پیدا کنند.

وی گفت که کشورهای غربی با اصرار بر توقف عملیات نظامی در سوریه می خواهند تروریست ها تجدید نفس کرده و از این راه از جنگجویان مورد حمایت خود پشتیبانی کنند.

وزارت خارجه سوریه در پیامی حمله تروریستی به کلیسای ارتدکس قبطی 'سنت مارک' در قاهره که موجب کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان مصری شد را محکوم کرد.
منابع مصری دیروز از وقوع یک انفجار در کلیسای سنت مارک در محله 'العباسیه' قاهره خبر دادند که 28 نفر کشته و بیش از 50 نفر دیگر زخمی در پی داشت.

'پیتر گالبریت' (Peter Galbraith) سفیر پیشین آمریکا در کرواسی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسی 'راشا تودی'، حمایت روسیه از ارتش سوریه در نبرد علیه گروه تروریستی داعش در تدمر را خدمت به بشریت خواند و گفت که غرب و مخالفان باید این را بفهمند که بشار اسد برنده این جنگ است.
 
سفیرپیشین آمریکا در کرواسی همچنین از مخالفان دولت اسد و غرب خواست با توجه به برنده بودن اسد در این جنگ، به این خونریزی پایان دهند.

مرکز روسی نظارت بر آتش بس سوریه اعلام کرد که همزمان با خروج 13 هزار غیر نظامی از شرق حلب در 24 ساعت گذشته 728 جنگجو نیز سلاح خود را زمین گذاشته و منطقه را ترک کرده اند.

مرکز روسی نظارت بر آتش بس سوریه امروز در بولتن خبری خود اعلام کرد که در شبانه روز اخیر بیش از 13 هزار نفر از ساکنان مناطق تحت کنترل جنگجویان در شرق حلب که پنج هزار نفر آن ها را کودکان تشکیل می دهند از منطقه خارج شده و در اردوگاه های ویژه اسکان داده شده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از معارضان سوری شامگاه یکشنبه از پیشنهاد طرح مشترک آمریکا و روسیه برای خروج امن معارضان سوری (تروریست ها) از بخش های شرقی حلب خبر داد.

بر اساس این طرح روسی – آمریکایی، دولت سوریه تامین امنیت و حفظ جان معارضانی را که از بخش های شرقی حلب خارج می شوند، تضمین خواهد کرد.

برخی از مقام های آمریکایی تاکید کردند که طرح آمریکایی – روسی شامل ایجاد گذرگاه های امن برای خروج معارضان (تروریست ها) و خانواده های آن ها از شرق حلب می شود.

منبع: ایرنا


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار