ناوسالار پوررضایی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس تاکید کرد؛

لزوم شناخت تجهیزات و راهبردهای دشمن در عرصه دریا/ انجام پژوهش‌های کاربردی و راهبردی در ندسا

معاون دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه قدرت دشمنان دریاپایه است، گفت: از این رو باید راهبردها، دکترین‌ها، تجهیزات، تکنولوژی‌ها، فلسفه و اندیشه نظامی دشمن را در دریا شناخت.
کد خبر: ۲۱۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲ - 13December 2016

لزوم شناخت تجهیزات و راهبردهای دشمن در عرصه دریا/ انجام پژوهش‌های کاربردی و راهبردی در ندساناوسالار یکم «نقی پوررضایی» معاون دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس در خصوص اهمیت پژوهش گفت: پژوهش در واقع یک فرآیند است. بررسی دقیق منظم و موشکافانه یک موضوع و یا یک چیز نامعین را پژوهش می‌گویند.

وی افزود: امروزه پژوهشگران در واقع تصمیم سازان عرصه‌های مختلف مدیریتی در جامعه هستند. این موضوع شاید در کشور ما خیلی جا نیفتاده باشد ولی در اغلب کشورهای توسعه یافته کاملا به وضوح دیده می‌شود.

** لزوم بهره‌مندی نیروهای مسلح از ابزار دانش و علم

پوررضایی خاطرنشان کرد: جنگ‌های امروزی با گذشته خیلی متفاوت هستند. موضوعات امنیتی در دنیای مدرن تغییریافته است. نیروهای مسلح در کشورهای مختلف راهبردها، اصول جنگ‌ها و حتی اندیشه‌های نظامی خود را تغییر داده‌اند. فلسفه نظامیگری متحول شده است. لذا می‌طلبد در عصر کنونی نیروهای مسلح از ابزار دانش و علم به خوبی بهره‌مند باشند.

وی تصریح کرد: امروزه نظامیگری یک علم است. یک علم پیشرفته و پیچیده و بر اساس اندیشه نظامی، فلسفه نظامی، اصول جنگ، دکترین‌ها و راهبردها است. هیچ علمی فاقد روش نیست. برخی نیز معتقدند علم همان روش است. بنابراین دستاوردهای هر پژوهش علمی به همان اندازه حائز اهمیت است که با روش‌های درست اخذ شده باشد.

معاون دانش و پژوهش ندسا تصریح کرد: با توجه به این تعریف کوتاه نتیجه می‌گیریم در نیروهای مسلح پژوهش دارای اهمیت است. زیرا اگر پژوهش نباشد روش درستی پیش بینی نمی‌شود. مدل صحیح طراحی نمی‌شود. علم صحیح به وجود نمی‌آید. نیروی مسلح فاقد علم فاقد کارآیی خواهد بود. این موضوع در عرصه‌های نبرد کنونی به اثبات رسیده است. یکی از مهمترین عرصه‌های جنگ امروز فضای سایبر است. در این فضا چه کسی پیروز میدان نبرد است. در فضای جنگ مبتنی بر تکنولوژی چه کسی پیروز میدان نبرد است. در فضای جنگ روانی چه کسی پیروز میدان نبرد است. در این صحنه‌ها و ده‌ها مدل شبیه به این است که علم اهمیت پیدا می‌کند و تولید علم نیازمند پژوهش است.

**  لزوم شناخت تجهیزات و راهبردهای دشمنان در عرصه دریا

وی در ادامه در رابطه با اهمیت پژوهش در نیروی دریایی سپاه و اقدامات پژوهشی که در این نیرو صورت گرفته است، بیان داشت: نیروی دریایی سپاه یک نیروی علمی است. میزان تحصیلات پرسنل در این نیرو نسبت به سایر نیروها بالاست. البته این شرایط در نیروی هوافضای سپاه نیز دیده می‌شود.

پوررضایی خاطرنشان کرد: علم و دانش در نیروی دریایی سپاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، لذا لازم است علم و دانش در این نیرو به روز شود. پرسنل با جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا آشنا باشند. از طرفی دشمنان جمهوری اسلامی کشورهایی قدرتمند هستند. در راس این قدرت‌ها استکبار جهانی دارای قدرتی دریاپایه است و شناخت این دشمن و سایر وابستگان آن برای ما بسیار مهم است. ما معتقدیم شناخت دشمن شامل شناخت راهبردها، دکترین‌ها، تجهیزات و تکنولوژی، فلسفه و اندیشه نظامی آنهاست. در این حال باید پرسنل نیروی دریایی سپاه مسلط بر طیف وسیعی از مهارت‌ها باشند. همه این دلایل باعث می‌شود ما در حوزه دانش قوی شویم زیرساخت‌های یک سازمان دانشی بواسطه داشتن پژوهش قوی امکان پذیر خواهد بود.

** انجام پژوهش‌های نظری در سطح کاربردی و راهبردی در ندسا

معاون دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه در ادامه به تشریح فعالیت‌های این معاونت پرداخت و گفت: این معاونت حدود 4 سال قدمت دارد ولی موضوع مطالعات در نیروی دریایی سپاه قدمت 25 ساله دارد. در واقع موضوع مطالعات در نیروی دریایی سپاه دارای سابقه طولانی به نسبت عمر این نیرو است. همکارانمان در دوره‌های گذشته کارهای بسیار خوبی انجام داده بودند و همه آن‌ها در حد خودشان تلاش موثری را جهت توسعه فرهنگ پژوهش و مطالعات در نیرو به نام خود ثبت نموده‌اند اما معاونت دانش از زمان تشکیل اقداماتی را انجام داده است.

راه‌اندازی معاونت دانش و پژوهش تا پایین‌ترین سطح نیرو، انجام 36 عنوان پژوهش‌های نظری در حوزه‌های مختلف در دو سطح کاربردی و راهبردی و راه اندازی مدیریت تجربه‌نگاری و اخذ و ثبت تجارب با ارزش پرسنل نیروی دریایی سپاه از جمله مواردی بود که پور رضایی به آن اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: در حوزه نشر دانش موفق به چاپ 10 عنوان کتاب شدیم که 3 نشریه هم توسط معاونت دانش و پژوهش تهیه می‌شود و 8 نشریه رده‌های نیرو را نیز در حوزه دانش راهبری می‌کند. در حوزه مطالعات دفاعی نیز تاکنون بالغ بر 200 گزارش راهبردی و موضوعی را طی چهار سال گذشته تهیه و تنظیم کرده‌ایم. 23 اتاق فکر هم در سطح عملیات و یک اتاق فکر در سطح راهبرد راه اندازی کرده‌ایم که محصولات این اتاق‌های فکر قابل توجه بوده است.
 
** کسب رتبه نخست پژوهش در سپاه

معاون دانش و پژوهش ندسا بیان کرد: این معاونت در طول 4 سال گذشته توانسته است رتبه اول را در سپاه و در حوزه‌های دانش و پژوهش کسب نماید .این نشان دهنده رویکرد دانشی نیروی دریائی سپاه است. در سطح اندیشه‌­ورزی نیز تاکنون توانسته‌ایم 633 نفر را در قالب 30 تیم ساماندهی و از طریق یک سامانه اختصاصی موضوع توسعه فرهنگ اندیشه‌­ورزی تا سطح تاکتیک را انجام دهیم. در حوزه تدوین دکترین توانسته‌ایم 32 عنوان آیین‌نامه در سطح محیط تاکتیکی، 5 عنوان در سطح عملیات و 2 عنوان در سطح راهبرد تدوین کنیم.

پوررضایی افزود: این معاونت دارای سه سامانه است. در واقع پایه‌های اولیه یک سازمان دانش بنیان را آماده نموده‌ایم و در این زمینه نیز فرهنگ سازی کرده‌ایم.

معاون دانش و پژوهش در ادامه در خصوص راهکارهای عملی برای ارتقای فعالیت‌های دانشی و پژوهشی در سطح کشور گفت: در این زمینه باید نظام پژوهشی طراحی کنیم، هدایت جریان دانش داشته باشیم و حفظ و توسعه دانش را جدی بگیریم. همچنین بانک اطلاعات تهیه و طراحی کنیم و به پژوهشگران سرویس دهی کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر آینده‌نگری اظهار داشت: باید ظرفیت‌های فکری و دانشی را افزایش دهیم. همچنین قدرت گفتمان را افزایش دهیم، این موضوع باید توسط نخبگان علمی صورت گیرد. پاسداری از مرزهای علم ودانش را نیز تعریف کنیم. کادرسازی کنیم، چرا که تربیت آیندگان خیلی مهم است.

پوررضایی تصریح کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی به وجود آوریم. کرسی­‌های نظریه پردازی ایجاد کنیم. نیروها باید فکر کنند. لیدر تربیت کنیم و به لیدرها بها بدهیم. اتاق­‌های فکر درست کنیم و مراکز تولید فکر و اندیشه برای تصمیم‌سازی را گسترش دهیم. همچنین تفکر راهبردی و زمینه‌های ارتقای فکری را فراهم کنیم. ضمن اینکه شرح وظایف را باید طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه عزم ملی برای تولید علم کم است و باید این فضا را در کشور ایجاد کنیم، گفت: مقصود ما از علم غلط است. بسیاری از مفاهیم را به اشتباه تعریف می‌­کنیم و یا اینکه توجه نمی‌­کنیم. در سطح نیروهای مسلح رشد ما قابل توجه بوده است. بخاطر همین است در این حوزه با تفکر انقلابی نمره خوبی گرفته‌­ایم، ولی جا دارد بیشتر تلاش کنیم.

انتهای پیام/211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار