روحانی در همایش بین‌المللی وحدت اسلامی:

«هلال شیعی» و «مثلث سنی» سخن غلطی است/ تشکیل «امت واحده» با پیروی از آمریکا و انگلیس میسر نیست

رییس جمهور با تاکید بر لزوم حفظ وحدت شیعیان و اهل سنت گفت: هم «هلال شیعی» سخن غلطی است و هم «مثلث سنی» کلام ناروایی است. سنی و شیعه برادر هستند و در راه قرآن و سنت و سیره پیامبر اسلام (ص) قرار دارند.
کد خبر: ۲۱۷۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱ - 15December 2016
«هلال شیعی» و «مثلث سنی» غلط استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز در سی امین همایش بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) به مسلمانان جهان، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) بی‌تردید در تاریخ و زندگی بشریت تاثیرگذارترین انسان بود، که پرچم اخلاق را در جهان به اهتزاز درآورد و مردم جهان را به یکتاپرستی دعوت و بت‌های چوبی اشرافیت، استبداد و زورگویی‌های جهانی را با تعالیم وحی و قرآن سرنگون کرد.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) راه زندگی را به ما نشان داد، افزود: سخن پیامبر (ص) از توحید بود. توحید به این معناست که ما فقط باید خدا را پرستش کنیم و با وحدت زیر یک پرچم زندگی کنیم. پیامبر اسلام (ص) و قرآن به ما یاد دادند که ایمان تنها ایمان به اسلام نیست؛ بلکه ایمان به «ما اُنزل و ما اُنزل مِن قَبلک» است و به ما یاد دادند که به همه ادیان و آیین‌های توحیدی تاریخ احترام بگذاریم.

روحانی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) به ما گفتند همه مسلمانان در کنار هم متحد و با پیروان ادیان توحیدی گذشته رفتاری مسالمت‌آمیز داشته باشیم و زیر یک خیمه واحد اجتماع کنیم و اهل کتاب را به کلمه‌ی «سوا» دعوت کنیم. ایشان اهل کتاب را دعوت کرد که در اعتقادات مشترک هم‌صدا شویم و خداوند را عبادت کنیم و پرستش غیر او را کنار بگذاریم و در بین خود افرادی را به‌عنوان خدایگان صدا نزنیم.

رییس جمهور افزود: اسلام به ما فرمان وحدت با همه ادیان توحیدی داده است و به ما گفته است که به همه انبیاء معتقد باشیم و احترام بگذاریم.

وی تصریح کرد: روزی بود که جهان اسلام گرفتار استعمار استعمارگران و قدرت‌های متجاوز خارجی بود، که در برابر این معضل بزرگ، مسلمانان با جهاد، شهادت و ایثار استقلال خود را به دست آوردند.

روحانی اضافه کرد: مگر حوزه علمیه نجف نبود که برای استقلال لیبی و مبارزه با استعمارگران ایتالیایی فتوا داد؟ مگر این حوزه علمیه نجف نبود که در برابر تجاوز قدرت شمالی ایران علیه این کشور فتوا داد؟ مگر این حوزه علمیه نبود که در برابر استعمار انگلیس در عراق فتوا داد؟ این فتاوا مایه افتخار و مباهات حوزه علمیه نجف است، که همزمان در سه موضوع واحد فتوای جهاد صادر می‌کند.

رییس جمهور افزود: ما به آن جهادی افتخار می‌کنیم که منطق قرآن مجید باشد. جهاد اسلام به معنای ایستادگی در برابر ظلم و دفاع از کیان، عظمت و عزت دین اسلام و مسلمانان است.

وی گفت: جهاد به معنای کشتن مسلمان در برابر مسلمان با اشاره قدرت‌های بزرگ که رؤسای آن‌ها تربیت‌یافته استعمارگران هستند، نیست.

روحانی با طرح این سوال که آیا می‌توان خشونت را در برابر خشونت و خون را در برابر خون شست، بیان کرد: معضل دیگری که پیش پای مسلمانان گذاشته شده است، ظاهرش استعمار و استبداد نیست؛ اما باطنش هم استعمار است و هم استبداد.

رییس جمهور اظهار داشت: این چه فاجعه بزرگی است که دشمنان اسلام توانستند گروه‌هایی از مسلمانان را جذب اندیشه‌های اختلافی خود کنند و بنیان‌های فکری باطل را در ذهن آن‌ها القا کنند؟

وی ادامه داد: این چه فاجعه بزرگی است که مسلمانان به جای اینکه کینه استعمارگران و رژیم اشغالگر قدس که به‌عنوان بزرگترین تهدید منطقه 70 سال است منطقه را دچار بحران کرده‌ است، کینه همدیگر را در دل دارند؟

روحانی عنوان کرد:‌ قرآن امت واحده را در سایه عبادت و اطاعت خدا می‌داند. آن روزی امت واحده می‌تواند تشکیل شود، که خدا ربّ او باشد، نه آمریکا و انگلیس و سلاح تروریست‌ها.

رییس جمهور خطاب به علما، اندیشمندان و صاحبنظران اسلامی گفت: امروز چراغ امید در پیش روی جوانان ما روشن شده است. اگر قدرت‌های بزرگ و رژیم صهیونیستی امیدها را ناامید کنند و گروهک‌های تروریستی را ایجاد کنند تا جوانان ما از اسلام فاصله بگیرند و فکر کنند که با بساط خون‌ریزی، امید را از آن‌ها خواهند گرفت، سخت در اشتباه هستند و این یأس و ناامیدی به زودی دامن خودشان را فرا خواهد گرفت.

وی اظهار داشت:‌ علما و بزرگان، جوانان و نوجوانان را به اسلام واقعی و اخلاق محمدی دعوت خواهند کرد. ظرفیت‌های بزرگی در دنیای اسلام وجود دارد، که نباید اجازه دهیم دشمنان این ظرفیت‌ها را از ما بگیرند و روز به روز فاصله و شکاف میان مسلمانان را زیادتر کنند.

روحانی تصریح کرد: این شیعه نیست که در برابر سنی ایستاده است و این سنی نیست که در برابر شیعه ایستاده است. همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند این اسلام، اسلام آمریکایی است که در برابر اسلام ناب محمدی ایستاده است. هم «هلال شیعی» سخن غلطی است و هم «مثلث سنی» کلام ناروایی است. سنی و شیعه برادر هستند و در راه قرآن و سنت و سیره پیامبر اسلام (ص) قرار دارند.
 
رییس جمهور خطاب به علما و اندیشمندان مسلمان تاکید کرد:‌ جوانان را بیدار کنید و بذر وحدت را در جامعه بیافشانید.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، محمود علوی وزیر اطلاعات، حسین هاشمی استاندار تهران، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان، صالح الزواوی سفیر فلسطین در ایران، ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین و خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران ازجمله حاضران در این همایش هستند.

نظر شما
پربیننده ها