کواکبیان:

تخطی از قانون، فسادآور است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تخطی از قانون موجب ایجاد فساد اقتصادی و بی انضباطی مالی در کشور می شود.
کد خبر: ۲۱۷۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ - 15December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «مصطفی کواکبیان» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش بررسی ریشه های فساد در دانشگاه آزاد شیراز بیان کرد: یکی از راه های پاسداشت اخلاق، صیانت از سلامت اقتصادی جامعه است و اگر جامعه ای دچار فساد اقتصادی شود نیاز به کودتا نیست بلکه خود به خود از بین می رود لذا مردم و به ویژه جوانان باید حاکمیت سلامت اقتصادی را در جامعه مطالبه کنند.

وی افزود: علاوه بر ارتقای معیشت مردم، ایجاد اشتغال جوانان، ایجاد رونق اقتصادی؛ موضوع مبارزه با فساد اقتصادی نیز باید در اولویت دولت باشد، مردم ما می توانند با گرفتاری ها و سختی های اقتصادی بسازند اما هرگز تبعیض را نمی پذیرند.

وی اضافه کرد: تخطی از قانون از موارد مهم ایجاد کننده فساد است که اگر قانون به معنای واقعی در جامعه حاکمیت داشته باشد جامعه بسیار کمتر دچار بی انضباطی مالی و فسادهای اقتصادی می شود.

او ادامه داد:بزرگترین ضربه را دولت قبل به دلیل ایجاد بی انضباطی های مالی در جامعه به کشور زد به طوری که از هر گوشه ای پولی را بر می داشتند.

عضو فراکسیون امید عنوان کرد: اگر ما به صورت کامل قانون را در جامعه حاکم کنیم بسیاری از فسادها برچیده می شود اما اگر در جامعه ما دور زدن قانون زرنگی محسوب شود، فساد رخ می دهد.
کواکبیان اظهار کرد: دومین عامل در ایجاد فساد در کشور وابسته بودن اقتصاد کشورمان به نفت و اقتصاد رانتی است .

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: اگر می خواهیم از فساد در امان باشیم باید گام های اساسی در زمینه عدم وابستگی بودجه کشور به نفت برداشته شود.

کواکبیان سومین عامل را دولتی بودن اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: آقای روحانی ایده ای را مطرح کردند که امور کشور را به مردم واگذار کنند که باید دید در سه سال فعالیت دولت فعلی تا چه میزان حجم دولت کوچک شده است؟ در حالی که دولت قبل روز به روز دولت را بزرگتر کرد.

وی اضافه کرد : هر چه امور دولتی تر باشد فساد نیز بیشتر است زیرا عده ای با بهره گیری از رانت اطلاعاتی می توانند زمینه ساز ایجاد فساد در جامعه باشند.

دبیر کل حزب مردم سالاری افزود: نظارت دستگاه های نظارتی یکی از بخش های مهم درجلوگیری از فساد در کشور است که باید با دقت و حساسیت تمام مسایل را رصد و بررسی کنند و بر اساس اصل 76 قانون اساسی نمایندگان مجلس حق تحقیق و تفحص در همه امور در کشور را دارند که باید بررسی شود که از بعد از انقلاب اسلامی تاکنون چند مورد تحقیق و تفحص در کشور منجر به صدور حکم و اجرای آن شده است؟

کواکبیان پنجمین عامل ایجاد فساد را عدم فعالیت نهادهای مدنی، احزاب، سازمان های مردم نهاد،رسانه ها و مطبوعات دانست و اضافه کرد: اگر نهادهای مدنی مانند رسانه ها ، احزاب و مطبوعات در هر جامعه ای به عنوان چشمان ناظر از طرف مردم عمل کنند فساد به مراتب در جامعه کم خواهد شد.

کواکبیان عنوان داشت: اگر نظام و قانون را دوست داریم و می خواهیم بماند باید فریاد بکشیم و حرف بزنیم که امروز بزرگترین رسالت دانشجویان ما در کشور مطالبه گری، آزادی خواهی و عدالت جویی است.

وی افزود: تا زمانی که احزاب در کشور ما جا نیفتاده و انتخابات های ما حزبی نشود رشدی در کشور نخواهیم داشت و این درحالی است که احزاب و مطبوعات ما در کشور باید آزادی عمل و بیان داشته باشند،مگر شهرداری تهران یک نهاد امنیتی است که یاشار سلطانی که فیش حقوقی را منتشر کرده حکم او اقدام علیه امنیت ملی باشد؟

کواکبیان بیان کرد: در بحث مقابله با فساد اصلاح طلب و اصولگرا نداریم و همه باید دست به دست هم دهیم و طرح جامعی را به نفع مردم در مجلس تصویب کنیم و دستگاه های نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نظارت های خود را با دقت و حساسیت انجام دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد : ما در فراکسیون امید کمیته های مختلفی داریم که یکی از دستاوردهای این فراکسیون منجر به تشکیل فراکسیون شفاف سازی در مجلس شد که در این فراکسیون امور مختلفی پیگیری می شود.

وی اضافه کرد: در خصوص حساب های قوه قضاییه نامه نگاری هایی با دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور انجام داده ایم که این موضوع به دور از جنجال و هیاهو دنبال شود و در این موضوع بحث اصلی ما نوع حساب های قوه قضاییه نیست بلکه حرف ما این است که به عنوان مال وثیقه گذار سودی که به پول آن تعلق می گیرد مربوط به وثیقه گذار یا قوه قضاییه است؟ همچنین علمای قم نیز می گویند که اصل سود بانکی ربا است و این مواردی است که باید در کشور شفاف سازی شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر حقوق هر نماینده مجلس پنج میلیون و چهارصد هزار تومان است و مابقی خدمات و هزینه ها مانند پذیرایی از مهمان، ایجاد دفتر نمایندگی، فرد همراه و غیره نیز حساب می شود که با این هزینه ها، دریافتی آنها بیشتر می شود اما حقوق هر فرد به میزان مشخص است.

همایش بررسی ریشه های فساد توسط انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزار شد.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار