سید جواد هاشمی:

رسانه‌ها باید فرهنگ ایثارگری را از نو برای مردم تعریف کنند

رسانه‌ها در ابتدا بايد فرهنگ ايثارگری را از نو برای مردم تعريف كنند تا مردم با شناخت بهتری به اين رفتار انسانی روی بياورند.
کد خبر: ۲۱۷۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ - 16December 2016
رسانه ها باید فرهنگ ایثارگری را از تو برای مردم تعریف کنندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، سيد جواد هاشمی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگویی وضعيت كنونی جامعه را هشدار آميز خواند و اظهار داشت: ركود اقتصادی، بيكاری، تورم و ايجاد فاصله طبقاتی از دلايلی هستند كه می‌تواند در كمرنگ شدن ايثار و فداكاری در جامعه مؤثر باشد.

اين بازيگر تلويزيون، شرايط اقتصادی در رابطه با نيكوكاری را در كشورمان مهم خواند و اذعان كرد: از زمانی كه مشكلات اقتصادی در كشور افزايش پيدا كرده ميزان نقدينگی‌هايی كه از سوی خيرين به مؤسسات خيريه داده می‌شد، كاهش پيدا كرده‌است. اين موضوع را از آنجایی می‌گويم كه بيش از نيمی از برنامه‌هايی كه برای اجرا دعوت می‌شوم از سوی مؤسسات خيره است و به همين دليل اشراف زيادی به اين مقوله دارم.

وی افزود: با اينكه مردم با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌كنند، اما هيچ‌گاه نشده كه چشمه خيرخواهی و نوع‌دوستی مردم قطع شود. ولی اميدوارم كه شرايط اقتصادی به سمت متعادل شدن حركت كند تا جوشش جديدی از فداكاری و دیگرخواهی در بين مردم به وجود بيايد.

هاشمی نقش رسانه‌ها را در فراگير شدن نيكوكاری مهم خواند و گفت: با اينكه وضعيت تلويزيون از ساير رسانه‌ها بهتر است، اما پيش‌تر وقتی جشنی همانند نيكوكاری برگزار می‌شد، صدا و سيما با شور و هيجان بيشتری اين جشن را پوشش می‌داد. اين موضوع حتی در خصوص جشن‌های ديگری مثل رمضان و عاطفه‌ها هم ديده می‌شد، اما اكنون می‌بينيم كه رويكرد صدا و سيما كمی تغيير كرده كه اين مهم نشأت گرفته از مشكلات اقتصادی است.

بازيگر فيلم اخراجی‌ها ادامه داد: اگر رسانه‌ها بار ديگر جشن‌های نيكوكاری را مهم بخوانند در سطح وسيع آن را پوشش دهند به بهبود وضعيت ايثارگری و نوع‌دوستی در جامعه اميدوار خواهيم شد. چراكه اگر نيكوكاری و ازخودگذشتگی در جامعه از بين برود، هيچ وقت ديگر نمی‌توانيم به دروازه‌های خير و نيكی در گذشته بازگرديم.

هاشمی با تاكيد بر اينكه مفهوم درستی از فرهنگ ايثارگری در جامعه وجود ندارد، تصريح كرد: رسانه‌ها در ابتدا بايد فرهنگ ايثارگری را از نو برای مردم تعريف كنند تا مردم با شناخت بهتری به اين رفتار انسانی روی بياورند. مردم به اشتباه بر اين باورند كه ايثارگری تنها يعنی جبهه و شهادت درحالی كه نهايت ايثارگری به دادن جان می‌رسد و قبل از آن ايثار مال تقدم دارد.

سيد جواد هاشمی آموزش به كودكان را در جهت ترويج فرهنگ نيكوكاری مهم شمرد و گفت: من در بسياری از مراسم‌های خيريه به خانواده‌ها توصيه می‌كنم وقتی به چنين جشن‌هایی می‌آيند حتما فرزندانشان را با خود همراه كنند. خاطره‌سازی يكی ديگر از راه‌هايی است كه می‌توان ذهن كودكان را برای آيندگان آماده كرد. وقتی فرزند شما می‌بيند كه او را در نيكوكار‌ی مشاركت داده‌ايد بدون شک او هم برای نسل‌های بعد از خود اين موضوع را تعريف می‌كند و خود ادامه دهنده اين راه خواهد شد.

هاشمی با اشاره به برخی از مثال‌های ايثارگري برای آموزش به فرزندان، تصريح كرد: هنگام صرف غذا، پدر و مادرها بايد به كودكان آموزش دهند كه نبايد غذای خود را نيم‌خوره كرد و باقيمانده غذا را به بيرون بريزند. وقتی پدر و مادرها به فرزندان ياد دهند كه می‌توان با خريد كفش ارزان‌ قيمت برای يک فرد نيازمند هم كفشی را تهيه كرد در اصل فرمول زندگی سخاوتمندانه و نيكوكارانه را به آن‌ها آموزش خواهيم داد. بدون‌شک اين نوع فرهنگ‌سازی ريشه‌هايی دارد كه نسل‌های آينده را هم از وجود نيكوكاری بهره‌مند خواهد ساخت.

انتهای پیام/ 141
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار