دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«خشم» رسانه‌های معاند از پیروزی‌ بزرگ «مقاومت اسلامی» در حلب

عمده رسانه‌های غربی و عربی که از ابتدای بحران سوریه در کنار تروریست‌های فعال در این کشور بودند، اکنون پس از گذشت پنج سال و نیم از آغاز این ماجراها و به‌خصوص پس از پیروزی خیره کننده اخیر در آزادسازی شهر حلب بزرگ‌ترین شهر سوریه دست به اقدامات فرافکنانه و مظلوم‌نمایی در راستای تحریک احساسات عمومی جهانیان نسبت به این پیروزی بزرگ زدند.
کد خبر: ۲۱۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰ - 18December 2016

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، برخورد دوگانه رسانه‌های غربی و عربی با پیروزی‌های محور مقاومت در شهر حلب و همزمان حمله به داعش به شهر تدمر که به سقوط این شهر واقع در حاشیه شرقی استان حمص سوریه انجامید را می‌توان نوعی انتقام‌گیری رسانه‌ای به حساب آورد.

استفاده رسانه‌های غربی و عربی از واژه «سقوط» برای شهر حلب (که معمولا هنگام توصیف از دست رفتن یک شهر یا نقطه مهم و افتادن آن بدست دشمن استفاده می‌شود) و «تصرف» و «آزادسازی» برای تدمر (که عموما دارای بار معنایی مثبت است) نشان دهنده این است که خارج شدن یک شهر از کنترل ارتش سوریه و متحدانش کاملا با ارزش است حتی اگر این شهر بدست داعش بیافتد.

نکته دومی که رسانه‌های خارجی مخصوصا عرب‌زبان و به‌ویژه «العربیه» و «الجزیره» روی آن تمرکز کردند، بغرنج نشان دادن وضعیت انسانی حلب همزمان با ورود ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان به نواحی شرقی است. گویا تا امروز هیچ خبری از اعمال فشار گروهک‌های تروریستی و زورگیری بر سر جیره غذا و مایحتاج مردم نبوده و تمام این اتفاقات ظرف چند روز گذشته با ورود ارتش سوریه به وقوع پیوسته است!

مسئله سوم در جنگ تبلیغات رسانه‌های خارجی مخصوصا شبکه الجزیره مربوط به حضور سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در قلعه حلب است. این دیدار که با حضور تنی چند از فرماندهان ارشد آزادسازی حلب صورت گرفت، موجبات خشم هواداران گروهک‌های تروریستی و به‌ویژه حامیان رسانه‌ای آنها را در پی داشت به‌گونه‌ای که شبکه الجزیره در بخش‌های خبری خود به پوشش این خبر در اخبار خود پرداخته و مطلبی نیز با همین موضوع بر روی صفحه رسمی خود در اینترنت قرار داد. نکته‌ای که باید در مورد گزارش الجزیره اشاره کرد، نگاه جانب‌دارانه همیشگی این شبکه نسبت به تروریست‌ها همراه با تلاش جهت تعمیم دیدگاه خود به تمام سوری‌ها بلکه عربی‌هاست چنان‌که در گزارش این شبکه ادعا شده بود: «بسیاری از مخاطبان سوری و عرب‌زبان علیه حضور ژنرال سلیمانی در حلب موضع‌گیری کرده و آن را اقداماتی توهین‌آمیز به هویت خود به حساب آوردند!»

در میان شبکه‌های غربی نیز همین فضا کم و بیش وجود داشت. برای مثال شبکه سی‌ان‌ان آمریکا از خروج تروریست‌ها به سمت نواحی غربی استان حلب (که تحت تصرف تروریست‌هاست) با عنوان «فرار به سوی امنیت» یاد کرد و اقدام به پخش تصاویر اشک شوق و خوشحالی تروریست‌ها به‌دلیل فرار از دست ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان کرد. شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا نیز طی گزارشی از دفتر خود در بیروت، با متهم کردن حزب الله لبنان به تلاش برای ممانعت از عزیمت افراد غیرنظامی به خارج از حلب، مدعی شد: «نیروهای حزب الله لبنان جاده جنوبی حلب را بر روی مردم بسته‌اند!» این شبکه همچنین ادعا کرد که تروریست‌های فراری از شرق حلب و خانواده‌هایشان در گذرگاه غرب حلب از تیراندازی نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در هراسند! این شبکه همچنین با اشاره به وجود بندهایی از توافق در ارتباط با اهالی شهرهای مرزی «زبدانی» و «مضایا» در مرزهای سوریه با لبنان، مدعی شد که هزاران نفر از اهالی این دو شهر تحت محاصره ارتش سوریه و حزب الله لبنان قرار گرفته‌اند!

شبکه انگلیسی «اسکای نیوز» که در بین رسانه‌های غربی و اروپایی شهره به مواضع حامیانه نسبت به تروریست‌هاست، در گزارشی با لحن تند «جهان معترض به اوضاع حلب» ضمن ادعای تکراری اعدام غیر نظامیان شهر حلب توسط نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان، به گفت‌و‌گو با «اسماعیل عبدالله» یکی از تروریست‌های عضو گروهک موسوم به «کلاه‌سفیدها»، که در ظاهر کمک‌رسانی به غیرنظامیان، اقدام به امدادرسانی به تروریست‌ها و حضور مسلحانه در خطوط مقدم نبرد می‌کنند، پرداخت. این تروریست سوری در مصاحبه با اسکای نیوز مدعی شد: «سه تن از غیرنظامیان هنگام فرار از گذرگاه خروجی از مناطق شرقی توسط نیروهای ارتش و متحدانشان کشته شدند!»

پرواضح است که ادعاهای رسانه‌های عربی و غربی حامی تروریسم به این زودی پایان نخواهد یافت. قطعا در عملیات‌های بعدی برای ادلب، جسرالشغور، قنیطره و دوما نیز همین صدا از دهان رسانه‌های غربی بلند خواهد شد.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار