رقابت بر سر جعبه سیاه داعش در عراق

عراقی‌ها و آمریکایی‌ها با نزدیک شدن عملیات موصل به مراحل سرنوشت ساز آن، رقابت جدی برای رسیدن سریعتر به سرکرده گروه تروریستی داعش که جعبه سیاه اطلاعات این گروه مخوف تروریستی به شمار می‌رود، آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۲۱۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ - 19December 2016
رقابت بر سر جعبه سیاه داعش در عراقبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، کارشناسان امنیتی عراق، شانس نیروهای عراقی را با توجه به این که تحرک زمینی دارند در مقایسه با نیروهای آمریکایی که تمام اعتمادشان به مراقبت هوایی محورهای عملیاتی در استان نینوا در شمال عراق است، بیشتر می دانند.

در عراق، اعتقاد بر این است که آمریکایی ها تمایل دارند که ابوبکر البغدادی را همانند تمامی سرکرده های سابق گروه های تروریستی از جمله اسامه بن لادن(القاعده)، ملاعمر (طالبان)، ابومصعب الزرقاوی (توحید و جهاد) و ابوایوب المصری (شورای المجاهدین)، ابوعمر البغدادی (دولت اسلامی در عراق)، به قتل برسانند تا تمامی اسرار شان نیز با حذف فیزیکی، مدفون شود.

اما بر خلاف آمریکایی ها، عراقی ها اصرار دارند که سرکرده گروه تروریستی داعش را زنده دستگیر کنند تا تمامی اطلاعات جعبه سیاه این گروه تروریستی را از آن استخراج کنند، بر همین اساس تلاش جدی دو طرف متوجه این قضیه شده است.

آمریکا همانند دیگر سرکرده های تروریستی که قبلا آنها را به قتل رسانده است، اقدام به تخصیص پاداش نقدی برای دریافت اطلاعات از مخفیگاه البغدادی کرده و مبلغ پاداش را به تازگی از 10 میلیون دلار به 25 میلیون دلار افزایش داده است.

برخی معتقدند که افزایش یکباره پاداش نقدی برای اعلام مخفی گاه البغدادی، به معنای وجود اطلاعات جدیدی است که نشان می دهد، مخفیگاه البغدادی لو رفته است و این شگردی است که آمریکایی ها در گذشته نیز به محض نزدیک شدن به هدف مورد نظر، چنین کرده اند تا قضیه قتل او را متعاقبا توجیه کنند.

فرمانده یگان ویژه در سازمان مبارزه با تروریسم عراق، در اظهارات پنجشنبه گذشته (16 دسامبر 2016) خود گفته بود که فرماندهی نظامی عراق اطلاعات دقیقی از محل اختفای ابوبکر البغدادی به دست آورده و محل اختفای او را در منطقه 'البعاج' در غرب موصل در جوار مرزهای سوریه اعلام کرده است.

سرلشکر فاضل البرواری اضافه کرد البغدادی در این منطقه در زیر زمین مخفی شده و دست به تغییر چهره زده و ریش خود را تراشیده است.

ابوبکر البغدادی از معدود سرکرده های تروریستی است که دستگاه های امنیتی عراق درباره او اطلاعات دقیق دارند زیرا برخلاف دیگر سرکرده های تروریستی در عراق این چهره اولا یک شهروند عراقی است که حدود 10 سال قبل نیز به اتهام تروریسم در عراق دستگیر شده و مدتی را در زندان به سر برده است.

ابوبکر البغدادی در حقیقت نام مستعار ابراهیم عواد ابراهیم علی محمد البدری از اهالی سامراء است که دارای مدرک دکترا در علوم اسلامی است و قبل از سقوط رژیم بعث در 2003 مدتی در دانشگاه تکریت مرکز استان صلاح الدین اقدام به تدریس کرده است.

او که به عنوان یک چهره بعثی رژیم سابق حاکم بر عراق شناخته می شود، دو بار ازدواج کرده که از همسر اول خود دو پسر و دو دختر و از همسر دوم خود تنها یک پسر دارد.

نیروهای هوایی عراق توانستند در 11 اکتبر 2015 البغدادی را که در نشستی با تعدادی از معاونین خود در منطقه 'الکرابله' در استان الانبار بود، هدف قرار دهند که تعدادی از معاونین البغدادی در این حمله کشته و زخمی شدند اما خود البغدادی با تحمل مجروحیت از این حادثه جان سالم به در برد.

البغدادی بعد از اعلام دولت اسلامی در عراق و شام در 29 ژوئن 2014، برای اولین بار در مسجد بزرگ موصل مرکز استان نینوا ظاهر شد و خطبه جمعه را خواند و خود را باصطلاح به عنوان خلیفه مسلمانان معرفی کرد.

سرکرده گروه تروریستی داعش برخلاف دیگر سرکرده های تروریستی، کمتر در انظار عمومی ظاهر می شود و سخنرانی می کند و فقط در جریان عملیات موصل، یکبار در انظار عمومی ظاهر شد و در همان موقع یک نوار صوتی منتشر کرد که از عناصر خود خواست عربستان و ترکیه را مورد حمله تروریستی قرار دهند.

بعد از این نوار صوتی بود که منابع امنیتی عراق اعلام کردند که البغدادی در شمال موصل پنهان شده، اما سرلشکر البرواری با اعلام مکان جدید اختفای البغدادی در غرب موصل، تصریح کرده است که سرکرده داعش بطور مرتب در حال جابجایی در داخل اراضی عراق است.

اعتقاد کارشناسان بر این است که زنده دستگیر کردن این سرکرده تروریست ها می تواند پرده از بسیاری از جریان های تروریستی در منطقه در طول 13 سال گذشته بردارد، بویژه که البغدادی از سال 2003 تا به امروز در تمامی گروه های تروریستی حضور داشته و با الزرقاوی و المصری و ابوعمر البغدادی نیز کار کرده است.
 
منبع: ایرنا
نظر شما
پربیننده ها