تلاش رسانه‌های صهیونیستی برای ایجاد رعب و وحشت در منطقه

ارزیابی رفتاری رسانه‌های عربی و صهیونیستی نشانگر بهره‌‌گیری آن‌ها از تاکتیک‌های گسترده رسانه‌ای برای ایجاد فضای رعب و وحشت در عراق و منطقه است تا برای داعش قدرت سازی کنند.
کد خبر: ۲۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹ - 21June 2014

تلاش رسانه‌های صهیونیستی برای ایجاد رعب و وحشت در منطقه

خبرگزاری دفاع مقدس، در اواسط خرداد خبری در سر خط رسانه های جهان قرار گرفت ، "داعش در حال به تصرف در آوردن عراق است."

این خبر به سرعت در سراسر رسانه های جهان بازتاب یافت بگونهای که اخباری ضد و نقیض از سرنوشت عراق جهان را فراگرفت. محور خط رسانه ای در عراق را نیز همچون سایر تحولات مهم جهان، رسانه های عربی نظیر العربیه، الجزیره و رسانه های غربی همچون رویترز، بی بی سی، واشنگتن پست و .... تشکیل می داد. غول های رسانهای که غرب برای مصادره اخبار جهان و عدم فعالیت رسانه ای سایر کشور ایجاد کرده و هر روز نیز گسترده تر می شود.

هرچند در دید نخست عملکرد رسانه های جهان نوعی اطلاع رسانی را در ذهن ایجاد می نماید اما به دیری نپایید که حقایق دیگری آشکار شد. زمانی که رسانه ها خبر پیشروی داعش به بغداد و سقوط فرودگاه این شهر و یا اخباری مبنی بر کودتای نظامی در عراق را مطرح کردند، حال آنکه اسناد رسمی دولت عراق ساختگی بودن این اخبار را اثبات کرد، دیدگاهی دیگر در قبال نقش رسانه ها در عراق مطرح شد. دیدگاهی که نشان می داد رسانه های غربی و عربی که محور اطلاع رسانه ای در عراق می باشند اهدافی ورای اطلاع رسانه ای را در دستور کار دارند.

خطوط رسانهای

ارزیابی رفتاری رسانه های عربی، عربی و صهیونیستی نشانگر بهره گیری آنها از تاکتیک های گسترده رسانه ای از ایجاد فضای رعب و وحشت گرفته تا اهمیت زدایی و حاشیه سازی برای پنهان سازی متن ها، از القا یاس و ناامیدی میان عراقی ها تا پروژه شکاف دینی و قومی و... را در بر می گرفت.

بخشی از این رفتار را قدرت سازی برای داعش با محوریت ایجاد فضای رعب و وحشت در عراق و منطقه تشکیل می داد.

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ برای برجسته سازی توان داعش نوشت: "تروریست های گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش که کاملا مسلح هستند، تامین مالی شده و به خوبی آموزش دیده اند و از ترکیه و شمال شرقی سوریه به جنوب عراق هجوم آورده، شهرهای موصل و تکریت را گرفته اند و اکنون تهدید میکنند که بغداد پایتخت این کشور را تصرف خواهند کرد."

درچارچوب سیاست ایجاد فضای رعب و وحشت و متزلزل نشان دادن ارتش عراق پایگاه خبری عراقی "المدی پرس" به نقل از گروه تروریستی داعش اعلام کرد که این گروه تروریستی 1700 دانشجوی دانشکده نیروی هوایی عراق را در پایگاه سباکیر در شمال تکریت اعدام کرده است.

شبکه عربستانی العربیه نیز در ادامه این جوسازی ها از تسلط داعش بر فرودگاه بغداد خبر داده و یا بی بی سی از رسیدن داعش به دروازه های خبر گزارش می داد.

دروغ پرداکنی رعب انگیز این رسانه ها چنان شدت گرفت که قاسم عطا سخنگوی فرمانده نیروهای مسلح عراق رسما شبکه بی بی سی را به دروغ پراکنی درباره تحولات این کشور متهم کرد.

ایجاد شکاف میان شیعه و سنی و القا نسبت دادن بحران عراق به تقابل قومی و دینی از مهمترین محورهای خبری رسانه های غربی، عربی و صهیونیستی بوده است چنانکه روزنامه صهیونیستی هاآرتص ادعا میکند: "درگیری های عراق برگرفته از نارضایتی سنی ها از حکومت شیعه میباشد."

بی بی سی نیز نارضایتی اهل سنت از نتایج انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت توسط مالکی شیعه را ریشه این بحران ها عنوان می کند.

نکته قابل توجه آنکه رسانه ها از به کار بردن واژه تروریسم برای داعش خودداری کرده و صرفا از واژه گروه داعش با ماهیت دینی اهل سنت یاد کرده اند تا القا کننده تقابل شیعه و سنی در عراق باشد. این ادعاها در حالی مطرح شده که بسیاری از کشته شدگان توسط داعش را از اهل سنت تشکیل می دهند که نشانگر ماهیت غیر دینی این گروه تروریستی است که رسانه های غربی از پرداختن به آنها خودداری کردند.

"باراک اوباما" رئیسجمهور آمریکا نیز در سخنانی برای کم رنگسازی جنایات داعش و نسبت دادن تحولات عراق به درگیری شیعه و سنی گفت: "طی سالیان اخیر همکاری بین اهل سنت و شیعیان عراق ندیدیم و دولت عراق باید عنصر سیاسی را در تلاش های خود برای حل بحران وارد کند."

غرب همواره تلاش دارد از حربه اختلاف میان شیعه و سنی برای ایجاد جنگ داخلی در جهان اسلام و اجرای سیاست های ضد اسلامی بهره گیرند. غرب از عربستان به عنوان محور اهل سنت و از عراق با نام محور شیعه یاد میکند.

دراین میان یک رویکرد رسانهای را در تحرکات غربی – عربی می توان مشاهده کرد و آن القا تسویه حساب میان کشورهای منطقه با محوریت شیعه و سنی در عراق است. فارین پالسی در گزارشی آورده است: "عربستان با داعش در عراق از ایران انتقام میگیرد."

رویترز نیز در گزارش های متعددی با طرح اعزام نیرو از ایران به عراق تلاش نمود تا چنان وانمود سازد که ایران برای مقابله با تحرکات عربستان و حفظ دولت شیعه حاکم بر عراق این اقدام را صورت داده است.

رسانهای عربی و غربی در حالی از پرداختن به مسائلی همچون اعلام دفاع کفایی علمای شیعه و سنی و نیز تشکیل گروه های مردمی مقاومت نظیر گردان های عاشورا و... خودداری کرده و یا آنها در میان سایر خبرها کم رنگ می ساختند که همزمان تلاش می نمودند تا برخی حاشیه سازی ها حقایق جاری در عراق یعنی شکست تروریست ها و وحدت ملی شیعه و سنی را پنهان سازند.

بخشی از این سناریو را برجسته سازی طرحهای آمریکا برای عراق و از جمله ابراز تمایل آمریکا به همکاری با ایران در عراق تشکیل میداد. به عنوان مثال رویترز در گزارشی به نقل از هاگل وزیر دفاع آمریکا از اعزام ناو آمریکایی به خلیج فارس برای آمادگی رزمی این کشور در قبال عراق خبر داد. در همین چارچوب واشنگتن پست اعزام دهها تفنگدار دریایی آمریکا برای حفاظت از سفارتخانه آمریکا را برجسته ساخت.

همکاری آمریکا با ایران در برقراری امنیت در عراق خط رسانهای دیگری بود که به شدت غرب پیگیری میکرد.

رویترز و بی بی سی آغازگر این ادعا بودند که با طرح سوالاتی نظیر آیا ایران با آمریکا در عراق علیه داعش همکاری می کند؟ آیا فاز جدید نزدیکی ایران و آمریکا برای مقابله با داعش آغاز میشود و نیز جملاتی همچون داعش ایران و آمریکا را به یکدیگر نزدیک میسازد سعی در القا همگرایی تهران - واشنگتن در امور عراق بودند.

دراین مورد چند نمونه از مطالب منتشر شده در نشریات غربی جالب توجه است؛ شبکه خبری "بلومبرگ" در گزارشی با عنوان، "ایران و آمریکا، دشمنانی که در عراق تبدیل به دوست میشوند" نوشت:"جمهوری اسلامی ایران که به وسیله افراط گرایان شیعی اداره میشود و آمریکا نیز آن را حامی تروریسم می داند، بشدت با هشدار پیشروی افراطگرایان سنی مواجه شده است. هم ایران و آمریکا، گروه داعش را گروهی تروریستی میدانند و برای مقابله با این گروه هر ۲ کشور به دولت شیعی عراق اسلحه میفرستند!"

درادامه همین خط خبری همزمان با آغاز دور پنجم مذاکرات هستهای ایران و 1+5 در وین روزنامه "والاستریت ژورنال" در گزارشی مدعی شد که نمایندگان ایران و آمریکا در وین گفت و گویی در رابطه با تحولات عراق و خاورمیانه داشتهاند.

رویترز نیز مدعی شد که «ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری "سی ان ان" تایید کرد که ایران و آمریکا دیدار کوتاهی در حول محور عراق برگزار کردند.

بررسی آنچه از خطوط رسانهای غربی – عربی ذکر شد نشان می دهد که این رسانه ها یک هدف مهم را پیگیری میکردند و آن اینکه در کنار اهمیت زدایی از دستاوردهای عراقی ها، وحدت ملی و پیروزی عراقی ها بر تروریست ها را در سبد آمریکا قرار دهند و چنان وانمود سازند که بدون حضور آمریکا منطقه در امنیت نخواهد بود، در حالی که همزمان تلاش می کردند سناریوی سازشکاری ایران با آمریکا را نیز به نمایش گذارند.

و در پایان ...

با توجه به رفتار رسانه های غربی، عربی و صهیونیستی در باب تحولات عراق می توان گفت که رسانه ها پیش قراولان حمایت آمریکایِی، عربی و صهیونیستی از تروریست های داعشی – بعثی بودهاند که تلاش می نمودند تا ضمن جاده صاف کنی برای تروریست ها در عراق زمینه ساز بحران های جدید در منطقه شوند که محور آن را تقابل میان شیعه و سنی تشکیل می داد در حالی که همزمان تلاش نمودهاند تا آمریکا را ناجی امینت و ثبات در منطقه معرفی نمایند.

تحولات عراق پس از تحولات سوریه نشان داد که رویکرد جهان اسلام به داشتن رسانه هایی مستقل برای شکستن انحصار رسانه ای غرب امری ضروری است چرا که بخش اصلی تحرکات غرب علیه جهان اسلام در فضای رسانه ای صورت می گیرد و راهکار مقابله با آن نیز رویکرد به ایجاد و توسعه رسانه های اسلامی با محوریت مقاومت است که ضمن خنثی سازی توطئه های رسانهای دشمنان می تواند در شناساندن اسلام واقعی به جهانیان  نقشی اساسی ایفا کند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار