شفیع آقا محمدیان:

امیدوارم بتوانیم فیلمی درباره شهید فرانسوی «کمال کورسل» بسازیم

مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی گفت: امیدوارم سریال یا حداقل مستند داستانی شهید فرانسوی دفاع مقدس «کمال کورسل» را تولید کنیم.
کد خبر: ۲۱۸۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸ - 19December 2016

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، سیدعلی ضیاء در سی و یکمین روز از اجرای برنامه صبحگاهی شبکه یک سیما، همزمان با روز جهانی مهاجران، با دوستان و همرزمان شهید «کمال کورسل» از شهدای فرانسوی دوران دفاع مقدس گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام علی رجبی، شفیع آقا محمدیان و مهدی جوشن دوستان کمال کورسل؛ دانشجوی فرانسوی که در زمان دفاع مقدس مسلمان و در جبهه شهید شد مهمانان ضیاء بودند.

رجبی، دوست دوران حوزه کورسل در سخنانی گفت: من با طلبه‌های خارجی ارتباط داشتم و با کمال کورسل در دوران دفاع مقدس دوست شدم. دوران دفاع مقدس برای ما گنج و گنجینه است. مردم هرچقدر بیشتر با ویژگی‌های این دوره آشنا شوند، ارزش آن بیشتر می‌شود. کورسل بعد از مسلمان شدن اسم خود را کمال گذاشت. او وقتی درس‌های حوزوی را خواند به دوستانش در فرانسه پیغام داد و از درس‌های حوزه علمیه تعریف کرد.

وی افزود: او عاشق جبهه بود و همیشه چهره بشاشی از او می‌دیدیم. اما او دو بار اندوهگین شد. یک بار وقتی که مادرش توسط یک راننده مست لایعقل در فرانسه فوت می‌کند، علی رغم اینکه او دوست داشت مادرش را به ایران بیاورد تا تحت تاثیر فرهنگ و دین ایرانی‌ها قرار بگیرد و بار دیگر زمانی که به جبهه راهش نمی‌دادند.

** توصیه رزمنده تازه مسلمان فرانسوی به پیروی از امام حسین(ع)

وی درباره نحوه شهادت کورسل گفت: در عملیات مرصاد نیروها حدود چندین ساعت بدون آب می‌مانند. خیلی‌ها به این وضعیت اعتراض می‌کنند. اما او بلند می‌شود و به افرادی که سال‌ها پای روضه نشسته‌اند، می‌گوید مگر شما پیرو امام حسین(ع) نیستید؟ او لحظاتی بعد از این جمله شهید می‌شود.

شفیع آقامحمدیان همکلاسی کمال کورسل در فرانسه نیز درباره رابطه‌اش با او و نحوه مسلمان شدنش گفت: در خارج از کشور دانشجو بودم و غربی‌های زیادی را می‌دیدم که مسلمان و شیعه و عاشق امام حسین(ع) شدند و به ایران آمدند. کمال هم با حرف‌های امام(ره) به این سمت کشیده شد. انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان فرانسه به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های خاصی داشتند. فقط کمال کورسل نبود و مهمان‌های مختلفی داشتیم. سخنرانی‌هایی در سال 61، 62 برگزار می‌شد که باعث می‌شد خیلی‌ها به اسلام جذب شوند.

وی ادامه داد: او تشنه پیدا کردن حقایق بود. خوشحالم که بعد از 30 سال درباره این شهید بزرگوار در یک برنامه تلویزیونی حرف زده شد و امیدوارم این برنامه راه را برای ما هموار کند تا درباره او فیلم و سریال بسازیم. او زحمات زیادی کشید، در مدت کوتاهی فارسی یاد گرفت و به عربی تسلط پیدا کرد.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون یادآور شد: درباره کمال کورسل حداقل می‌توان یک مستند داستانی ساخت و حتی سریال 26 قسمتی از زندگی او تولید کرد و اگر مسیر برای ما هموار شود در این زمینه کار خواهیم کرد.

مهدی جوشن همرزم این شهید بزرگوار نیز بیان کرد: در جبهه با کورسل بودم. سال‌ها است دنبال این هستیم که فیلمی درباره او بسازیم تا نسل جدید با ویژگی‌ها او آشنا شوند. او مادری فرانسوی و پدری تونسی داشت و نمازش را همیشه اول وقت می‌خواند.

سیدمحمدصادق حسینی نویسنده کتاب کمال کورسل نیز در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه گفت: سال 91 تحقیقات این کتاب آغاز شد و تا سال 93 به چاپ رسید. او قبل از عملیات مرصاد وصیت نامهای جاوی یک جمله داشت که : مرا در قم دفن کنید.

وی افزود: ما قصد نداریم قشری را بکوبیم و سرزنش کنیم. دلم می‌خواهد از صداوسیما بخواهم، علاوه بر بازیگران، خواننده‌ها و فوتبالیست‌ها که در همه برنامه‌ها دعوت می‌شوند، به کسانی که از ژاپن گرفته تا کشورهای غربی آمده‌اند در ایران درس بخوانند و مسلمان شده‌اند، توجه کنند. می‌توان الگوهای دیگری را هم در سطح جامعه معرفی کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها