سردار ساجدی‌نیا خبر داد؛

دستگيری 1200 مجرم فضای مجازی از سوی ماموران پليس فتا پايتخت

ریيس پليس پايتخت با اشاره به اقدامات و عملکرد‌های پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات تهران بزرگ، گفت: طی مدت هشت ماه ابتدايی سال 95، يک هزار و 200 مجرم فضای مجازی در شهر تهران دستگیر شدند.
کد خبر: ۲۱۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷ - 19December 2016
دستگيری 1200 مجرم فضای مجازی از سوی ماموران پليس فتا پايتختبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار «حسین ساجدی‌نيا» فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در خصوص وقوع جرايم رايانه‌ای از جمله، برداشت‌های غير مجاز اينترنتی از حساب افراد، کلاهبرداری، تخريب داده‌های شخصی، نقض حريم خصوصی شهروندان، مزاحمت‌ها و اخاذی‌های اينترنتی، گفت: در تحقيقات انجام شده مشخص شد که اين قبيل جرايم از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به سال قبل رشدی نداشته است.

وی با اشاره به کشف بيش از 77 درصد از پرونده‌های تشکيل شده در پليس فتا پايتخت اظهار داشت: 986 متهم مرد و 298 متهم زن در رابطه با پرونده‌هايی که از سوی شکات در خصوص مسائل اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی تشکيل شده در هشت ماه نخست سال جاری از سوی ماموران پليس فتا تهران بزرگ شناسايی و دستگير شده‌اند.

رئيس پليس پايتخت، در خصوص جرايم ارتکابی اين متهمان تصريح کرد: تحريف اطلاعات، انتشار صوت و فيلم‌های مستهجن، انتشار فيلم و تصاوير خصوصی افراد، نشر اکاذيب، تهديد و اخاذی و مزاحمت‌های اينترنتی، هک سيستم‌های رايانه‌ای، فروش کالاهای غيرمجاز، سايت‌های خلاف عفت عمومی و همسريابی غير مجاز، برداشت غيرقانونی از حساب مالی افراد، کلاهبرداری، فيشينگ و... از جمله جرايمی هستند که در اين مدت پليس فتای پايتخت با آن برخورد کرده است.

وی در اين رابطه افزود: طی هشت ماه نخست سال جاری 871 پرونده در خصوص جرايم اقتصادی که در فضای مجازی رخ داده تشکيل شده که با تلاش مهندسان پليس فتا تهران بزرگ، 746 پرونده کشف و 247 متهم مرد و 75 متهم زن که از اين طريق اقدام به برداشت غير مجاز اينترنتی از حساب کاربران می‌کردند، دستگير شدند.

اين مقام ارشد انتظامی در بخشی از سخنان خود به جرايمی که از طريق شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی روی می‌دهد اشاره و تصريح کرد: نرم افزارهايی همچون، تانگو، اينستاگرام، تلگرام و... که کاربران اطلاعات شخصی و تصاوير خود را بر روی صفحه‌های آن قرار می‌دهند، فضايی را در اختيار هکرها و سارقان اينترنتی قرار می‌دهد تا با سوء استفاده از اين اطلاعات به حريم خصوصی افراد نفوذ کرده و از اين اطلاعات بهره‌برداری نادرست کنند.

سردار ساجدی نيا در پايان با اشاره به تهديدات و آسيب‌های موجود در فضای مجازی به خصوص برخی از شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: فضای مجازی دنيايی بسيار گسترده با پيچيدگی‌هايی بسياری است که کاربران آموزش نديده را به سهولت دچار گرفتاری و دردسر می‌کند و استفاده و بهره‌برداری از اين مقوله مستلزم آموزش و فرهنگ سازی است چرا که تکنولوژی‌های نوين در عصر حاضر به دليل جذابيت‌های خاص خود باعث جذب مخاطب بسيار شده و اگر کاربر هدف مشخصی نداشته باشد چه بسا که در دام انحراف و سوءاستفاده افراد فرصت طلب قرار گيرد.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار