گزارش دفاع پرس؛

ترور سفیر روسیه معادلات سوریه را تغییر نمی‌دهد

ترور سفیر روسیه در ترکیه اگرچه دارای ابعاد مبهم بسیاری است، اما نتوانست بر عزم محور مقاومت و متحدان آن به ویژه روسیه در مبارزه با تروریسم و حامیان آن اثر منفی بگذارد.
کد خبر: ۲۱۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶ - 21December 2016
ترور سفیر روسیه معادلات سوریه را تغییر نمی‌دهدبه گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، دو شب پیش شاهد خبر تلخی در خروجی رسانه‌های بین‌المللی بودیم؛ «آندری کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه وقتی در افتتاحیه نمایشگاه هنری در آنکارا مشغول سخنرانی بود، از سوی پلیسی که محافظ وی بود، با اسلحه مورد سوءقصد قرار گرفت و با اصابت پنج گلوله جان خود را از دست داد.
 
همانطور که در عرف دیپلماتیک مرسوم است کشور میزبان وظیفه محافظت از جان دیپلمات‌‌های کشورهای مهمان را برعهده دارد؛ اما چگونه افسر پلیس دولت ترکیه که تامین امنیت این سفیر را بر عهده داشته، تروریست از آب در آمده و به جای حفظ جان وی دست به اسلحه برده و او را کشته است؟
 
مسئله مهم دیگری که ذهن‌های بسیاری را درگیر خود کرده، کشته شدن ضارب سفیر است، درحالی‌که ترک‌ها به راحتی می‌توانستند ضارب را زنده دستگیر کنند، تا پس از بازجویی ضارب به  پشت‌پرده این ترور دست یابند؛ اما چه کسی دستور قتل این تروریست را صادر کرد، تا سرنخی از خود به جا نگذارد و یا زمان تحقیق را طولانی کند. از طرفی دیگر گزینه توطئه منتفی نیست و نیاز به تحقیق و بررسی دارد، که دو طرف با جدیت در حال پیگیری مسئله هستند.

با این حال ترکیه از کودتای 15 جولای دچار یک حفره امنیتی سخت در داخل ساختار اداری خود شده است، که می‌تواند تبعات بسیار سنگین‌تری همچون ترور اردوغان و سایر مقامات دولتی را در پی داشته باشد. علت این حفره امنیتی دستگیری چند صد مأمور عالی‌رتبه امنیتی در داخل سیستم است.
 
همچنین بار دیگر می‌بینیم که ترکیه انگشت اتهام را به سوی جنبش «گولنیست» روانه کرد، که در ابتدا بعید به نظر نمی‌رسید که ماجرا کار طرفدار «فتح الله گولن» روحانی تبعیدی ترکیه به آمریکا باشد؛ اما به محض اینکه این خبر در رسانه‌ها منتشر شد، گولن این اقدام را حرکت تروریستی برشمرد و تلویحاً ارتباط این جنبش با پرونده ترور را رد کرد.   

گذشته از همه اینها شهر «حلب» سوریه چند روزی است که از دست تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها خارج شده و یک پیروزی مهم و سرنوشت‌ساز برای دولت سوریه و متحدانش رقم خورده است. روس‌ها در کنار ایرانی‌ها نقش خوبی در حل بحران سوریه ایفا می‌کنند؛ بنابراین ترویست‌ها به دستور حامیان خود به دنبال انتقام‌گیری از این کشورها در هر زمان و مکان بودند، که قرعه به اسم سفیر روسها در ترکیه افتاد. در حقیقت ترور سفیر روسیه در ترکیه ارتباط مستقیمی با رویدادهای حلب داشت.
 
مدتی است حامیان تروریست‌ها در ترکیه با توجه تبلیغات منفی رسانه‌های عربی- غربی، به روند آزادسازی حلب معترض و مدعی هستند که نباید ملت بی‌گناه سوریه از یوغ تروریست‌ها آزاد می‌شدند!

فراتر از این نشستی سه‌جانبه بین روسیه-ایران- ترکیه هم در مسکو قرار بود برگزار شود، که با وجود ترور سفیر روسیه، این نشست برگزار شد و این اقدام صدمه‌ای به روابط دو کشور روسیه و ترکیه وارد نساخت. شاید مجریان ترور از برگزاری این نشست و خروجی آن خشمگین بودند و خواستند که با این اقدام شنیع و دور از انسانیت، مانع برگزاری آن شوند، که در این مورد باید گفت خروجی این نشست هرچه باشد، به نفع تروریست‌ها نخواهد بود.

دولت سوریه با حمایت هوایی روسیه و با کمک مستشاری ایران و حضور نظامی حزب الله و سایر گروه‌های مقاومت اسلامی، معادله جنگ سوریه را تغییر و تحولات میدانی را به نفع خود تغییر داده‌است. اخیرا هم دمشق و متحدانش در حلب ضربه‌ای کاری به تروریست‌ها وارد کردند و به پیروزی بزرگی رسیدند. البته نمی‌توان نقش ترکیه را در این پیروزی بزرگ بی‌تاثیر دانست؛ اما نوع تاثیر ترکیه در این پیروزی بزرگ اینگونه بود که ترکیه با روسها به توافق رسیده بود تا برای مبارزه با کردها و مقابله با شکل‌گیری دولتی کُردی وارد شمال سوریه شود و در مقابل دست از حمایت تروریست‌ها در سوریه بکشد.

با این تفاسیر، ترور سفیر روسیه معادلات را تغییر نخواهد داد و درگیری‌ها در سوریه پایان نخواهد یافت؛ بلکه بحران از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل خواهد شد؛ اما اگر «ترامپ» رییس جمهور منتخب آمریکا به مواضع مثبت خود در قبال «ولادیمیر پوتین» پای‌بند باشد، احتمال حل بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی و با مشارکت ترکیه، به‌ویژه پس از آزادی حلب افزایش خواهد یافت.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها